در حالی که عنوان کارت گرافیکهای پیشرفته در قیمتها و سطوح مختلف در حال انتشار هستند، سال ۲۰۱۶ در حال تبدیل شدن به سال کارت گرافیک است، برای مثال شرکت انویدیا در حال آماده سازی کارت گرافیک خود برای سوپرکامپیوترها است که آن را به نام Tesla P100 میشانسیم. کارت گرافیکی که در حال حاضر نمیتوان به عنوان یک سخت افزار جهت استفادههای فردی از آن استفاده کرد. در حالی که این کارت در سال جاری منتشر خواهد شد، از آن به عنوان یک هیولا برای افرادی نیازمند اینگونه تکنولوژیها هستند یاد میشود. (نکته: به درد گیمرها، به خصوص گیمرهای ایرانی نمیخورد…) در کنار این کارت، GP100 را داریم که قرار است پا را از این هم فراتر گذاشته و اوج قدرت یک کارت گرافیک را نمایان کند که برای دسترسی به آن بایستی مبلغ ۱۲,۰۰۰ دلار ناقابل را پرداخت کنید. از آن بالاها که پایین بیاییم به کارت گرافیک GTX 1080 میرسیم که با توجه به کارایی آن مقرون به صرفه بوده و با چیپ GP104 و البته کارایی بهتر نسبت به Titan X به خصوص نسبت به قیمت بسیار بالای این کارت، انتخاب ایده آلی برای افرادی میشود که به دنبال نهایت قدرت بوده و البته جیب پر پولی هم داشته باشند. با وجود تمامی مزایای مذکور، متاسفانه کارت گرافیک در بیشتر مناطق موجود نیست و شاید بتوانید چندین عدد از آن را در فروشگاههای معتبر سخت افزار پیدا کنید. (به دلیل قیمت بالا، این کالا در کشومان به صورت بسیار محدود به فروش میرسد) در کنار این کارت گرافیک قدرتمند میرسیم به کارت GTX 1070 که در شرایط مشابهی وجود دارد، کارت گرافیک بسیار عالی که آن هم برای خرید در دسترس نیست و برای پیدا کردن آن بایستی زحمت فراوانی کشیده و مبلغ بیشتری هم خرج کنید.
از انویدیا که مقدمه مقاله را به آن دادیم بگذریم میرسیم به دیگر قطب قدرتمند کارت گرافیک یعنی شرکت AMD: از کارت گرافیکهای Polaris این شرکت چه خبر؟ پس از رونمایی رسمی AMD از نام اولین کارت این رده، که با نام Radeon RX 480 شناخته میشود و همچنین انتشار یکسری اطلاعات از هسته آن، بزرگترین خبر مربوط به این کارت گرافیک قیمت آن بود که بسیار را مخصوصا در کشور ما خوشحال کرد: ۲۰۰ دلار برای مدل ۴ گیگابایت و ۲۳۹ دلار برای مدل ۸ گیگابایت که ابتدا ۲۲۹ دلار اعلام شد اما پس از مدی ۱۰ دلار به قیمت آن افزوده شد، با این حال برخی از فروشگاهها همچنان با قیمت سابق این کارت را به فروش میرسانند. بالاخره چند روز پیش بود که این کارت گرافیک بسیار مورد انتظار هم رونمایی شده و بالاخره میتوانیم به بررسی کارت گرافیک AMD RX 480 مدل ۸ گیگابایتی بپردازیم. محمولههای ارسالی از این کارت نسبت به کارتهای انودیا بسیار بهتر بوده و احتمالا طی هفتههای آینده به بازار داخلی نیز راه پیدا خواهند کرد. با گیمشات در نقد و بررسی کارت گرافیک AMD RX 480 همراه باشید.
برخلاف کارت گرافیکهای سری GTX 10 انویدیا که نسخه رفرنس آنها مدل اصلاح شده سری Founders Edition بود. AMD از طراحی رفرنس برای نمونههای نقد و بررسی کارت گرافیک RX 480 استفاده میکند. با وجود اینکه ارسال کارت رفرنس جهت نقد و بررسی از سوی AMD کار بسیار بهتری نسبت به ارسال نمونههای دستکاری شده است، اما این کارتها هم از یکسری محدودیتها در بحث اورکلاک، سیستم خنک کننده و غیره بهره میبرند که این موارد در کارتهای دستکاری شده توسط شرکتهای همکار بسیار کمتر به چشم میخورد. با این حال احتمال انتشار این کارتها در کشور ما بسیار پایین بوده و بیشتر کارتهای وارد شده مدلهای سفارشی مربوط به شرکتهای همکار است.
کارت گرافیک مورد استفاده در این بررسی، مدل ۸ گیگابایتی است. به این معنا که حافظه GDDR5 کارت گرافیک در ۸ GT/s کار میکند. گفته شده مدلهای ۴ گیگابایتی کارت گرافیک در ۷ GT/s کلاک شدهاند، در حالی که دیگر شرکتها میتوانند آزادانه از فرکانس حافظه بیشتری استفاده کنند. مدلهای شرکتهای دیگر را میتوان به صورت دستی هم تا بیش از ۸ GT/s اورکلاک کرد. برای بیشتر بازیهای کنونی، بیشتر از ۴ گیگابایت VRAM اهمیت چندانی ندارد، به خصوص که بازار هدف کارت گرافیک RX 480 هم نیازی به این مقدار VRAM ندارد. اما در این میان حداقل چند بازی هم پیدا میشوند که میتوانند از مزیت VRAM بیشتر بهره ببرند.
معماری Polaris و ویژگیهای جدید آن
مشخصات هسته کارت گرافیک AMD Radeon RX 480
ترانزیستو: ۵.۷ بیلیون
اندازه سطح Die: معادل با ۲۳۲ mm^2
سطح فرایند: GloFo 14nm FinFET
تعداد واحدهای محاسبه: ۳۶
پردازنده جریانی: ۲۳۰۴
واحد بافت زنی: ۱۴۴
ROPs: تعداد ۳۲
فرکانس پایه: ۱۱۲۰MHz
فرکانس بهبود یافته: ۱۲۶۶MHz
GFLOPS (boost): 5834
گذرگاه حافظه: ۲۵۶ بیت
حافظه کش سطح دو: ۲۰۴۸KB
تعداد حافظه: ۴GB/8GB GDDR5
سرعت حافظه GDDR5: معادل با ۷۰۰۰+/۸۰۰۰+ MT/s
پهنای باند: ۲۲۴/۲۵۶GB/s
توان مصرفی: ۱۵۰W
در رابطه با ویژگیهای خاص GPU بایستی گفت Polaris 10 قلب تپنده RX 480 است که از تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET شرکت سامسونگ که توسط GlobalFoundries لایسنس شده است، استفاده میکند. این تکنولوژی پیشرفت بزرگی در زمینه اندازه نسبت به ترانزیستورهای مسطح ۲۸ نانومتری نسل قبل محسوب میشود. با این حال دقیقا مشخص نیست که تفاوت میان تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET شرکت سامسونگ و تکنولوژی ۱۶ نانومتری FinFET شرکت TSMC چقدر است. اگر از دیدگاه آمار و ارقام نگاه کنیم، این معماری ۱۲.۵ درصد کوچکتر است، با این حال یکی از کارکنان شرکت AMD در کنفرانس RTG سال گذشته اعلام کرد کرد که نباید به اعداد و ارقام زیاد وابسته شویم و تفاوتها چندان هم چشمگیر نخواهد بود. در کنار صحبتهای این شخص، به نظر میرسد تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET شرکت سامسونگ منجر به کوچک شدن قابل توجه در زمینه اندازه شده است.
معماری Hawaii شرکت AMD (استفاده شده در کارتهای R9 290/290X/390/390X) به عنوان نقطه مقایسه بسیار عالی است چرا که کارایی آنها شباهت فراوانی به RX 480 دارد. معماری Hawaii قادر است ۶.۲ میلیارد ترانزیستور را در اندازه ۴۳۸ نانومتر مربع جای داده و (در کارت R9 390X) اوج کارایی ۵۹۱۴ گیگافلاپس را ارایه دهد. برخلاف این معماری، معماری Polaris 10 کمی بیشتر از نصف اندازه Hawaii بوده و تعداد کمتری ترانزیستور و اوج کارایی ۵۸۳۴ گیگافلاپس را ارایه میدهد. توان مصرفی کارت نیز از ۲۷۵ وات کارت ۳۹۰X به ۱۵۰ وات کاهش یافته، بنابراین Polaris 10 حدود دوبرابر کارآمدتر از نسل قبلی میباشد. AMD اعلام کرده است ۱.۹ برابر افزایش کارایی نسبت به وات را در RX 480 نسبت به R9 290، و ۲.۸ برابر افزایش کارایی نسبت به وات را در RX 480 نسبت به R9 270X خواهیم داشت.
در معماری مقابل نیز AMD میگوید CU (واحدهای پردازشی) جدید سری RX حدود ۱۵ درصد سریعتر از گذشته هستند. (در مقایسه با Hawaii و کارت R9 290) بهبود کارایی آن در چندین قابلیت جدید به وجود آمده است. اول از همه، AMD حافظه cache سطح دو (L2) را از ۱ مگابایت به ۲ مگابایت افزایش داده و رفتار cache را نیز بهبود بخشیدهاند. به خصوص که cache سطح دو از درخواست گروهبندی cache سمت کلاینت پشتیبانی کرده و دسترسی به حافظه و cache را بهبود میبخشد. دوم اینکه دستور عمل واکنش اولیه بهبود یافته و کارایی کلی کار را با استفاده از سیستم خط لوله (pipeline) بهبود میدهد. سوم اندازه بافر دستور عمل در هر موج افزایش یافته که به کارایی پردازش تک رشتهای کمک میکند. و در نهایت مانند معماری پاسکال انویدیا، پشتیبانی بومی از عملیاتهای FP16 و INT16 اضافه شده و احتمالا کارایی دو برابری نسبت به FP32/INT32 از خود نشان خواهد داد. FP16 در چندین راه حل گرافیکی SoC استفاده شده تا به عنوان جایگزین موثر از نظر هزینه برای FP32 استفاده شود. در کنار این مزیت، FP16 دارای برنامههای کاربردی در بینایی رایانهای و یادگیری ماشینی میباشد.
تمامی موارد بالا فقط در CU معماری اعمال شده، با این حال شاهد چندین تغیررات معماری دیگر نیز هستیم. یکی از بزرگترین آنها یک انجین هندسه بسیار قدرتمند است و یک شتاب دهنده اولیه جدید است. این موارد کمک میکنند تا مثلثها در همان ابتدای کار از سیستم خط لوله حذف شوند و تمرکز اصلی خروجی نهایی روی بخشهایی قرار گیرد که مساحتشان برابر با صفر است. (پیکسل) AMD اعلام کرد این ویژگی هنگامی که از تکنولوژی MSAA استفاده کنید بسیار کاربردی بوده به خصوص اگر سطح آن بالا باشد. (برای مثال ۴xMSAA و ۸xMSAA) شرکت AMD آمار و ارقامی را نیز به همراه شتاب دهنده اولیه و بدون شتاب دهنده اولیه با استفاده از TessMark منتشر کرده که نشان دهنده بهبود ۲۰۰ تا ۳۵۰ درصدی در کارایی تسلیشن (tessellation) هستند. انجین هندسه جدید نیز دارای حافظه شاخص cache است که به پردازش اجسام هندسی کوچک کمک میکند. (برای مثال واحدهای کوچک و فراوان عناوین استراتژی)
و سرانجام AMD چندین DCC جدید را هم برای چهارمین نسل معماری GCN اضافه کرده است. مانند کاری که انویدیا با پاسکال انجام داد، AMD به دنبال راهی جهت بهبود کارایی پهنای باند بدون مواردی مانند ۲۸۴ بیت یا ۵۱۲ بیت باس حافظه بود. معماری Polaris 10 از باس ۲۵۶ بیت استفاده میکند که تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به معماری Hawaii است، حتی با وجود حافظههایی با سرعت بیشتر. R9 390 مجهز به پهنای باند ۳۸۴ گیگابایت بر ثانیه بوده در حالی که پهنای باند RX 480 فقط ۲۵۶ گیگابایت بر ثانیه است… با این تفاوت که نسل دوم GCN در Hawaii دارای هیچگونه DCC نبود، اما معماری Fiji (نسل سوم) دارای چندین DCC بود. در این نسل واقعا نیاز ی به پهنای باند ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه نبود و بیشتر آن زائد محسوب میشد. اما با توجه به مقایسه جدید نسبت ۸ به ۱ معماری Polaris 10، شرکت AMD میگوید این ویژگی به صورت کارآمد پهنای باند مورد استفاده را حدود ۳۵ درصد افزایش میدهد. به این ترتیب شاهد ۳۴۶ گیگابایت پهنای باند کارآمد هستیم. با وجود طرح به کار گرفته شده، تفاوت چندانی میان پهنای باند Hawaii و Polaris 10 به چشم نمیخود.
در مجموع ترکیب تمامی ویژگیهای بالا به طور چشمگیری استفاده از پهنای باند رو بهبود بخشیده است. حافظه cache سطح دو بیشتر، DCC، شتاب دهنده اولیه و غیره تمامی نیازهای پهنای باند را کاهش داده و مورد دیگر اینکه کاهش حافظه از ۵۱۲ بیت به ۲۵۶ بیت موجب کاهش توان مصرفی شده که به خودی خود موجب بهبود کارایی تمامی بخشهای کارت گرافیک خواهد شد. با کمی دقت میتوان دریافت که AMD با این کارت گرافیک قصد شکست کامل GTX 970 و نزدیک شدن به R9 390 را دارد، آن هم با قیمت و توان مصرفی بسیار پایینتر. به جرعت میتوان گفت AMD در این زمنیه کاملا موفق عمل کرده و تمامی اهداف خود را روی کاغذ با موفقیت پشت سر گذاشته است. با این حال برای قضاوت نهایی زود است و بایتسی نگاهی داشته باشیم به کارایی RX 480 در بنچمارکهای واقعی.
پیش از رفتن به سراغ بنچمارکها، چندین بهروزرسانی دیگر هم در در معماری نسل جدید به چشم میخورد که ذکر آنها خالی از لطف نیست. اول از همه Polaris 10 و ۱۱ پورتهای DisplayPort 1.4-HDR و HDMI 2.0b را به ارمغان میآورند. تمامی خطوط جدید کارت گرافیکهای AMD و انویدیا مجهز به DP1.3/1.4 و HDR هستند و در حالی که هنوز هیچگونه نمایشگری که از پورت DP1.4 استفاده کند وجود نداره، اما این نمایشگرها هم به زودی منتشر خواند شد. این موضوع تاثیر چندانی در نمایشگرهای موجود ندارد، اما در را به سوی مواردی مانند وضوح تصویر ۴K و نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز یا وضوح نصویر ۵K و نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز روی یک کابل بازی میکند. انتظار میرود نمایشگرهایی با پشتیبانی از این ویژگیها تا پایان امسال منتشر شوند. این ویژگیها در صورت ترکیب با تکنولوژیهای تغییر نرخ تازه سازی متغییر مانند FreeSync و G-Sync به طور حتم کفیت و هیجان قابل ملاحظهای را به جهان بازیها اضافه خواهند کرد. البته قیمت مدلهای HDR احتمالا در هنگام انتشار به قیمت کلیه انسان خواهد بود، بنابراین بایستی مدت نسبتا زیادی مخصوصا در کشور ما جهت کاهش قیمت این تکنولوژیها صبر کنیم.
و اما سخن پایانی پیش از رفتن به بحث بنچمارکها و تستها اینکه وظایف چند رسانهای و همچنین استریم (مثلا از طریق شبکه Twitch)، بخش decoding و encoding ویدیو در Polaris به جرعت یکی از بهترین راه کارهایی ارایه شده توسط AMD است. این ویژگی میتواند تا decodeهای ۴K60 Main-10 HEVC، ۴K VP9, 4K30 MJPEG و ۴K120 H.264 را پشتیبانی و پاسخگو باشد. این موارد واقعا قابل توجه و تحسین برانگیز هستند، اما جالب است بدانید این پایان کار AMD نیست. در بحث encoding نیز کارت گرافیک RX 480 از H.264 در تنظیمات ۱۰۸۰p120، ۱۴۴۰p60 و ۴K30 پشتیبانی کرده و از HEVC در تنظیمات ۱۰۸۰p240، ۱۴۴۰p120 و ۴K60 پشتیبانی کند. Polaris همچنین توانایی encoding دوگانه را نیز داده که به طور قابل توجهی کیفیت را بدون افزایش نرخ بیت افزایش میدهد. با این حال ویژگی مذکور کارایی چندانی در استریم زنده نخواهد داشت.
نیاز به سرعت
سیستم تست و تهیه بنچمارک کارت گرافیک RX 480
پردازنده: Intel Core i7-5930K @ 4.2GHz
مادربرد: Gigabyte GA-X99-UD4
حافظه رم: G.Skill Ripjaws 16GB DDR4-2666
حافظه ذخیره سازی: Samsung 850 EVO 2TB
منبع تغذیه: EVGA SuperNOVA 1300 G2
خنک کننده پردازنده: Cooler Master Nepton 280L
کیس: Cooler Master CM Storm Trooper
سیستم عامل: Windows 10 Pro 64-bit
درایورها: AMD Crimson 16.6.2, Nvidia 368.39
برای تست RX 480، از مجمعه مختلی از سخت افزارها استفاده شده است. نسخه اورکلاک شده پردازنده i7-5930K در فرکانس ۴.۲ گیگاهرتز که روی مادربرد X99 قرار دارد، توجه داشته باشید در زمینه بنچمارک بازیها، استفاده از سیستمی با این قدرت شاید کمی لوکس و گران قیمت به نظر برسد، با این حال طبق بررسیهای انجام شده تفاوت میان این سیستم و سیستمی مجهز به پردازنده i5-6600K که انتخاب معقولانهتری هم برای انجام بازی است، تفاوت چندانی وجود نداشته و از این سیستم قدرتمند صرفا جهت نمایش دادن قدرت کامل کارت گرافیک استفاده شده است.
نکته مهم دیگر هم در رابطه با درایورهای مورد استفاده در تستها این است که برای تهیه بنچمارکهای RX 480 از اولین درایور منتشر شده برای این کارت یعنی نسخه Crimson 16.6.2 استفاده شده است که دارای یکسری مشکلات بوده که طی انتشار یک درایور جدید، تمامی مشکلات مربوط برطرف شده است. این مشکلات در دو تست پایانی و مقایسه ۴۸۰ با ۳۹۰ بسیار چشمگیر است. برای انویدیا هم از درایور جدید ۳۶۸.۳۹ برای کارتهای GTX 1070 و ۱۰۸۰ استفاده شده است، اما نتایج بقیه کارتهای این شرکت متعلق به نسخههای قدیمیتر است. در نظر داشته باشید که در تستهای عناوین جدیدتر مانند Hitman و Doom تمامی کارتها مجهز به جدیدترین درایور منتشر شده توسط انویدیا هستند. در مجموع ممکن است برخی از بنچمارکهای چند درصدی با نسخه جدید درایورها متفاوت باشند که البته تاثیری در قضاوت و نظرات ما نسبت به کارتهای مذکور نخواهد بود.
نکته دیگر اینکه در بنچمارکها سعی شده تا حد امکان از کارتهای رفرنس استفاده شود. بیشتر کارت گرافیکها در فرکانس رفرنس کار کرده و برخی کارتهای دیگر مانند R9 Fury و GTX 950 که مدل شرکت ایسوس هستند، تفاوت فرکانس کاریشان با کارتهای رفرنس بسیار کم است. در مجموع با اورکلاک کارت گرافیکها میتوانید حدود ۱۰ درصد کارایی بهتر در کارت گرافیکهای AMD و حدود ۱۵ درصد کارایی بهتر در کارت گرافیکهای انویدیا دریافت کنید.
در تصویر بالا میتوانید مروری بر سطح کارایی کارتهای گرافیکی که در بنچماکهای آمده داشته باشید. RX 480 حدودا وسط جدول قرار میگیرد، با این حال قیمت کمتری نسبت به بیشتر کارتهای داخل جدول دارد. با این حال اگر شما هم کارت گرافیکهای قدیمیتری دارید، جدول بالا کمک چندانی نخواهد کرد. کارتهای قدیمیتر HD 7950، R9 280، GTX 760 و GTX 670 حدودا میان کارتهای GTX 950 و ۹۶۰ قرار میگیرند و دقیقتر که بگوییم، بیشتر به کارایی GTX 960 نزدیک هستند. برای مقایسه حدودی، در صورتی که از سری قبلی کارت گرافیکها استفاده میکنید، ۱۰ امتیاز از نسل جدید کارت خود کم کنید و اگر از دو-سه نسل قبل استفاده میکنید، حدود ۲۰ امتیاز از نسل جدید کارت گرافیک خود کم کنید.
در صورتی که وارد جزئیات بیشتر شویم، همانطور که مشخصات کارت نشان میدهد، RX 480 با کارت R9 390 بسیار قابل مقایسه است. در صورتی که چندان شگفت زده نشدید، بایستی قیمت بسیار پایینتر و البته مصرف برق بسیار کمتر را مطرح کنیم. همچنین با توجه به بنچمارکهای بازیها، میتوانیم شاهد چندین مورد هم باشیم که به لطف بهبود معماری Polaris، تازه واردان به رقابت را به صدر جدول میبرد. در کنار تمامی این صحبتها باز هم کارت RX 480 از نظر کارایی در سطح کارتهای سطح بالایی مانند GTX 1070 نیست، اما این موضوع هم اهمیتی ندارد، چرا که RX 480 از همان ابتدا هم به عنوان یک کارت رده میانه معرفی شده و فراتر از کارت GTX 970 همراه با ویژگیها و کارایی بهتر و البته قیمت پایینتر منتشر شده است.
در ادامه به گالری بنچمارکها و تستهای بازیهای معمول میرسیم که میتوانید در ادامه مطلب آنها را با تفسیری کوتاه مشاهده کنید. در این بنچمارکها شاهد تمامی کارت گرافیکهای جدید هستیم. در ضمن باری دیگر خاطر نشان میکنیم که کارت RX 480 با قیمت ۲۰۰ دلاری خود یه کارت میان رده بوده و با کارتهایی مانند GTX 1080 با قیمت ۷۰۰ دلاری مقایسه نشود. در این بررسی هم سعی شده تا حد امکان این موضوع در نظر گرفته شود.
گالری بنچمارکهای کارایی کارت RX 480
در حالی که بازی Arkham Knight دارای مشکلات فنی فراوانی در رایانههای شخصی بود، مجبور شدیم از نسخه قدیمیتر مجموعه یعنی Arkham Origins استفاده کنیم. بازی در بالاترین تنظیمات گرافیکی تست شده، اما ۴xMSSA و PhysX در آن غیر فعال است. در این بنچمارک شاهد نتایجی نزدیک به کارایی متوسط کارتها که در بالا ذکر کردیم هستیم. RX 480 از GTX 970 قدرتمندتر عمل کرده و از ۳۹۰ عقبتر است.
در حالی که جدیدترین عنوان منتشر شده توسط یوبی سافت، تایتل انویدیا بوده و انتظار برتری انودیا را در بنچمارکهای بازی The Division داشتیم، شاهد هستیم رفع مشکلات تسلیشن کمک فراوانی به نسل جدید کارتهای AMD و معماری Polaris کرده و RX 480 نه تنها از R9 390 جلو میزند، بلکه کارت GTX 980 را هم در بنچمارکهای مغلوب میکند.
بازی محبوب DOOM که قرار است در آینده از Vulkan پشتیبانی کند، انتخاب بعدی ما جهت تست RX 480 است. در حال حاضر از نسخه OpenGL بازی جهت تهیه بنچمارک استفاده شده است. AMD و انویدیا هر دو در رابطه با Doom و Vulkan سخن گفتهاند، بنابراین احتمالا هنگام انتشار Vulkan برای بازی، شاهد کارایی مشابه میان دو برند خواهیم بود. با این حال انویدیا در بنچمارکهای OpenGL بازی کمی بهتر از رقیب دیرینه خود عمل کرده است.
Fallout 4 مسلما یکی از عناوین بزرگ و مهم سال گذشته بود که در زمینه گرافیک هم حرفهای زیادی برای گفتن داشت و البته به لطف مودسازان، اخیرا رنگ و بوی جدیدی هم به خود گرفته است. این عنوان از چندین تکنولوژی شرکت انویدیا مانند HBAO+ و نور حجمی (volumetric lighting) استفاده کرده و برای تست این بازی از نرم افزار FRAPS استفاده شده است. تنظیمات گرافیکی Ultra در سه وضوح تصویر تست شده به کار رفته و Fallout 4 مسلما یکی از عناوینی است که جهت تهیه بنچمارک از آن بایستی درایور چندین کارت گرافیک را بروزرسانی کنیم. کارت RX 480 در این بازی هم عملکرد بسیار خوبی داشته و کارت GTX 980 را شکست میدهد. این موضوع ارتباطی با ویژگیهای معماری جدید ندارد، چرا که کارت گرافیک R9 390 همچنان عملکرد بهتری نسبت به ۴۸۰ RX از خود نشان میدهد.
با وجود اینکه عنوان Far Cry 4 یک تایتل انویدیا به شما میآید؛ Far Cry Primal با وجود استفاده از انجین مشابه به طور رسمی طرف هیچ شرکتی نیست. در این عنوان هم تنظیمات گرافیکی Ultra در سه وضوح تصویر تست شده به کار رفته و کارایی بازی در کارت گرافیکهای AMD کمی بهتر از انویدیا است. کارت RX 480 میان کارتهای GTX 980 و GTX 970 قرار گرفته و R9 390 کارت گرانتر انویدیا را به دلیل کارایی بهتر در وضوح تصویر ۴K شکست میدهد.
عنوان بسیار بسیار محبوب Grand Theft Auto V سوژه بعدی تست ما از RX 480 بوده و عنوانی است که افراد فراوانی خواستار اجرای آن در بالاترین کیفیت ممکن هستند. همچنین تنظیمات گرافیکی در این عنوان وجود دارند که با توجه به قدرت پردازشی فراوان در آینده نزدیک بیشتر کاردبرد خواهند داشت و در حال حاضر در انحصار تعداد محدودی کارت هستند. برای تست این عنوان از بالاترین تنظیمات گرافیکی به همراه MSAA در کیفیت ۴X استفاده کردیم، اما بقیه تنظیمات پیشرفته همگی غیرفعال هستند. در وضوح تصویر ۴K نیز از FXAA استفاده شده و MSAA جهت دریافت نرخ فریم بهتر، غیر فعال شده است. در حالی که کارتهایی با ۲ گیگابلیت VRAM در این وضوح تصویر دچار مشکل شدند، کارتهای مجهز به ۴ گیگبایت VRAM با مشکل خاصی رو به رو نشدند. با وجود اینکه GTAV به طور رسمی تایتل انویدیا نیست، کارتهای این شرکت بهترین نتایج و کارایی را در این عنوان ارایه میدهند و GTA V تنها عنوانی است که در آن GTX 970 به طور کامل RX 480 را شکست میدهد.
دومین بازی تست شده در دایرکت ایکس ۱۲ هم جدیدترین قراردادهای مامور ۴۷ در بازی Hitman است. در حالی که کارایی قسمت دوم و سوم بازی بسیار بهتر از اولین قسمت Hitman است، ما تمامی تنظیمات گرافیکی را در بالاترین حالت قرار دادیم و فقط تکنیک anti-aliasing است که در سطح MSAA قرار گرفته است. کارت گرافیکهای هر دو شرکت AMD و انویدیا به خوبی از پس وظایف خود برآمده، با این حال AMD در حال حاضر برنده مشخص رقابت در بازی Hitman میباشد. در این بنچمارکهای شاهد هستیم RX 480 به راحتی GTX 980 را شکست داده و حتی کارت گرافیک R9 380X هم عملکرد بهتری نسبت به ۹۷۰ دارد. با این حال سوالی که به وجود میآید این است که آیا انویدیا واقعا در پیاده سازی دایرکت ایکس ۱۲ به مشکل خورده یا AMD هم در حال استفاده از سیاست ناجوانمردانه شرکت رقیب است.
در کنار نسخه جدید Hitman سری هم به نسخه قدیمیتر یعنی Absolution که محصول سال ۲۰۱۲ است زدیم. این عنوان نسبتا قدیمی به زودی از فهرست بنچمارکها حذف خواهد شد، با این حال به دلیل وجود تمامی نتایج بنچمارکهای کارت مختلف با تنظیمات ویژه این بازی، تصمیم گرفتیم RX 480 را در این تنظیمات نیز تست کنیم. نکته جالب در رابطه با این عنوان کارایی نه چندان جالب آن در کارت گرافیکهای جدید به خصوص وضوح تصویر ۴K است. این عنوان پهنای حافظه زیادی طلب کرده و حتی DCC بهبود یافته معماری Polaris نیز نمیتواند RX 480 را به R9 390 نزدیک کند. ۳۹۰ در اینجا هم GTX 980 را به لطف حافظه بیشتر شسکت میدهد.
عنوان Metro: Last Light هم با وجود قدیمی بودن همچنان تنظیمات گرافیکی و قابلیتهای چالش برانگیزی داشته و حتی بدون PhysX و SSAA که در این تست استفاده نشدهاند هم چالش سختی برای کارتهای گرافیکی میباشد. در این عنوان هم ۹۷۰ کارایی بهتری از ۴۸۰ ارایه میدهد، اما این بار برخلاف GTA V این فاصله بسیار کم است. شایان ذکر است این عنوان هم متعلق به انویدیا بوده و به طبع از تسلیشن فراوانی استفاده میکند، با این حال شتاب دهنده اولیه RX 480 در این عنوان به اندازه The Division موثر نیست.
Middle-Earth: Shadow of Mordor مسلما یکی از بهترین عناوین مربوط به Middle-Earth است و در کنار تمامی نکات مثبتش، به بنچمارک داخلی نیز مجهز است. در این عنوان هم تنظیمات گرافیکی Ultra در سه وضوح تصویر تست شده به کار رفته است. Shadow of Mordor یکی از عناوین محدودی است که مجهز بودن به کارتی با بیش از ۴ گیگابایت حافظه VRAM یک مزیت به شما رفته و به جز کارتهای Fiji مجهز به ۴ گیگابایت حافظه HBM، بقیه کارتها مقامهای سابق خود را حفظ کردهاند.
آخرین باری که بررسی کردیم، کارایی Rise of the Tomb Raider در دایرکت ایکس ۱۱ بهتر از دایرکت ایکس ۱۲ در تمامی کارتهای گرافیکی بود. پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ در بازی Rise of the Tomb Raider بیشتر حالت نمایشی داشته و این عنوان استفاده چندانی از این API گرافیکی جدید نمیکند. جهت تست این عنوان از تنظیمات گرافیکی Very High به همراه SMAA در وضوح تصویر ۱۰۸۰p و ۱۴۴۰p استفاده کردیم. برای تنظیمات ۴K مجبور شدیم به تنظیمات High رفته و از FXAA بهره ببریم. این عنوان هم یکی دیگر از عناوین انویدیا است و طبیعتا کارتهای این شرکت عملکرد بهتری را ارایه میدهند. با این حال سوال اصلی اینجاست که عدم تلاش واقعی در پیاده سازی دایرکت ایکس ۱۲ به دلیل برند شدن این عنوان برای کارتهای انویدیا است؟ چرا که تا به حال ثابت شده کارایی کارتهای AMD در دایرکت ایکس ۱۲ بهتر از انویدیا بوده و این نکته به وجود میآورد که شاید پیاده سازی نادرست دایرکت ایکس ۱۲ از عمد صورت گرفته باشد. همچنین استفاده از تکنیک بی استفاده Superfluous tessellation هم دلیل دیگری برای اثبات نظریه نابودی عمدی کارایی کارتهای AMD است. در مجموع RX 480 در این جا به دلیل DCC معماری جدید خود تا حدی از تله این تکنیک فرار کرده و موفق به شکست R9 390 و GTX 970 میشود.
عنوان معمایی و خلاقانه The Talos Principle هم از Vulkan به جای دایرکت ایکس ۱۲ استفاده میکند. متاسفانه این عنوان با وجود استفاده از Vulkan (به همراه OpenGL) کارایی بسیار ضعیفی نسبت به دایرکت ایکس ۱۱ دارد. بنابراین برای تهیه تستها از دایرکت ایکس ۱۱ استفاده شده است. برای این عنوان هم از تنظیمات Ultra به همراه ۴xMSAA استفاده شده است. خوشبختانه در این عنوان خبری از برندینگ احمقانه AMD و انویدیا نیست، با این حال کارایی کارتهای AMD در این عنوان بهتر عمل میکنند. برای مثال R9 390 حدود ۱۶ درصد از GTX 980 بهتر ظاهر شده است.
یک عنوان قدیمی دیگر با ابزار بنچمارک داخلی، Tomb Raider یکی از اولین عناوینی بود که از تکنیک TressFX شرکت AMD استفاده میکرد. در این بررسی ما از تنظیمات Ultimate در همه وضوح تصویرها بدون SSAA استفاده کردیم. چرا که تکنیک مذکور آسیب فراوانی به کارایی بازی میزند. با وجود اینکه بنچمارک داخلی بازی چندان نشان دهنده کارایی واقعی بازی نیست (دلیل عدم استفاده از آن در Rise of the Tomb Raider جهت تهیه بنچمارکها)، اما مورد خوبی جهت مقایسه است. نکته جالب اینکه با وجود برند بودن این عنوان با AMD، کارایی Tomb Raider در انویدیا مجموعا کمی بهتر از AMD بوده که دلیل آن استفاده از TressFX است. RX 480 این بار با فاصله کمی پشت سر R9 390 قرار گرفته است.
The Witcher 3 یکی دیگر از عناوین برتر حاضر در فهرست بنچمارکها است و از تکنیک HairWorks انویدیا استفاده میکند. The Witcher 3 هم یکی دیگر از عناوینی است که برای اجرای بهتر در سخت افزار انویدیا ساخته شده و برای تهیه بنچمارک از آن بایستی تکنیک HairWorks را غیر فعال کنیم. در برای تهیه بنچمارک از تنظیمات Ultra در تمامی وضوح تصویرها استفاده شده و RX 480 و کلا AMD کارایی چندان خوبی را ارایه نمیدهند. البته RX 480 همچنان بهتر از GTX 970 ظاهر شده و تفاوتها در چند درصد خلاصه شده است.
نتیجه گیری بنچمارکها
بیش از رفتن به سراغ بقیه بخشهای نقد و بررسی، لازم است چندین نکته را ذکر کنیم. کارت RX 480 و به طور کلی معماری سری GCN عملکرد بسیار عالی در Hitman (2016)، یکی از دو بنچمارک دایرکت ایکس ۱۲ ما دارند. این عنوان یکی از بهترین نمایشهای RX 480 بوده و کارت ۹۷۰ را با اختلاف قابل توجه ۴۰ درصد شکست میدهد. با این حال زیاد هیجان زده نشوید، چرا که در Ashes of the Singularity، دیگر بازی دایرکت ایکس ۱۲، RX 480 با اختلاف ۷ درصد کارت ۹۷۰ را شکست میدهد. بنابراین برای یک نتیجه گیری صادقانه و بی طرف باید بگوییم که هر دو عنوان مذکور برای برنامه AMD Gaming Evolved منتشر شده. بنابراین این عنوان جهت اجرا بهتر در سخت افزار AMD بهینه شدهاند. همچنین اتفاقی دقیقا با برنامه The Way It’s Meant To Be Played انویدیا نیز افتاده و عناوین این برنامه هم جهت اجرا بهتر در سخت افزار انویدیا بهینه شدهاند. در مجموع معماری GCN عملکرد بهتری در دایرکت ایکس ۱۲ و Vulkan دارد، اما هنوز زود است که بخواهیم نظری قطعی در این رابطه ارایه دهیم.
در مجموع کارایی RX 480 در مقایسه با دیگر کارتها در بنچمارکهای بالا بسیار خوب بوده و نکته مهمتر اینکه این کارایی بسیار عالی را در حالی دریافت میکنید که چند ماه پیش برای آن بایستی ۳۰۰ دلار هزینه میکردید. این کارت البته طوری نیست که بخواهیم آن را به شخصی که مجهز به R9 390 یا GTX 970 است پیشنهاد کنیم، اما در صورتی که از کارتهای قدیمیتر مانند ۷۶۰ یا R9 270 و مجموعا کارتهای ضعیفتر یا قدیمیتر از این دو استفاده میکنید، مسلما با خریدارای RX 480 کارایی دو برابر دریافت خواهید کرد.
اورکلاک
یکی از مواردی که در رابطه با نسل جدید کارتهای گرافیکی در رابطه با آن کنجکاور هستیم، پتانسیل اورکلاک GPUها است. پیش از این شاهد اورکلاک GTX 1080 و GTX 1070 بودیم که حقیقتا به اندازه نسل گذشته کارتهای انویدیا خوب نبودند و به جای ۲۰ الی ۲۵ درصد توانایی اوکلاک، تنها ۱۵ درصد امکان اورکلاک داشتند. کوچک شدن تکنولوژی پردازنده ممکن است بخشی از علت بروز این مشکل باشد یا شاید هم همه سازندگان فرکانس پایه کارتهای خود را افزایش دادهاند. با توجه به سخنان AMD و انوییدا به نظر میرسد مورد دوم بیشتر به واقعیت نزدیک باشد، چرا که هر دو شرکت اعلام کردند قصد دارند تا حد امکان از نهایت توان کارت گرافیک استفاده کنند.
جهت اورکلاک RX 480، تنها روشی که در حال حاضر وجود دارد استفاده از ابزار جدید AMD به نام WattMan است که بخشی از تنظیمات درایور جدید AMD Crimson محسوب میشود. به نظر میرسد استفاده از WattMan بسیار رو اعصاب بوده و هر چه بیشتر سعی در تهیه نتایج بهتر و پایدارتر از اورکلاک کارت کنید، شاهد کرشها و به وجود امدن مشکلات جدید خواهید شد! برای به دست آوردن فرکانس مناسب بایستی بارها و چندین ساعت با این ابزار سروکله بزنید و کوچکترین دستکاری در تنظیمات میتواند موجب به دست آوردن کارایی بسیار مناسب در بنچمارکها یا کرش شدن به به دسکتاپ شود. نکته جذابتر(!) اینکه پس از هر کرش بایستی سیستم را جهت به دست آوردن نتایج دقیقتر ریبوت کنید. پس از تلاشهای فراوان بالاخره نتایج زیر به دست آمده است:
با وجود اینکه امیدوار بودیم روزهای اورکلاک ۵ الی ۱۰ درصدی سخت افزارهای AMD با انتشار Polaris به اتمام برسد، با مشاهده تصاویر بالا و نتایح به دست آمده کاملا ناامید شدیم. در مجموع و با وجود تمامی مشکلات موفق شدیم حدود ۶ درصد فرکانس هسته را افزایش دهیم. افزایش ۶.۵ و حتی ۷.۵ درصدی میتوانست یکسری تستهای مشخص را رد کند، اما کارایی Hitman و Ashes of the Singularity عملا در کمتز از اوکلاک ۶ درصد، تفاوتی چندانی نداشت. با تمامی صحبتها، اوکلاک حافظه در WattMan وضعیت بسیار بهتری داشته و میتوانید فرکانس آن را در نهایت تنظیمات بیش از ۲۵۰ مگاهرتز تنظیم کنید و سرعت نهایی ۹ GT/s را کسب کنید.
اگر فکر میکنید ولتاژ پایینتر ممکن است به امر اورکلاک کمک کند (۱۱۵۰mV بیشتر ولتاژ مجاز توسط WattMan برای کارت است و بیشتر از این نمیتوان ولتاژ را افزایش داد)، ۱۱۲۵mV در کامل کردن بیشتر بنچمارکهای ما شکست خورده و ولتاژ ۱۱۰۰mV بلافاصله موجب hard-lock میشود. بنابراین ولتاژ اضافه شده قطعا لازم است.
با این حال خیلی سریع نتیجه گیری نکنید، چرا که کارت رفرنس RX 480 طراحی بسیار محافظه کارانهای دارد. این کارت از یک کانکتور ۶ پین PEG استفاده میکند که به معنای قدرت ۱۵۰ وات میباشد. فنهای پایین کارتها هم به خوبی در فرکانس اولیه کار میکنند، اما برای به دست آوردن یک اورکلاک پایدار، بایستی RPM (سرعت چرخش) آنها را تغییرات فراوانی دهید. با این حال افزایش سرعت فنها به معنای ایجاد سروصدای بیشتر است. کارتهای سفارشی RX 480 مجهز به یک آداپتور ۸ پین، VRMهای بهتر و البته سیستم خنک کننده بهتر هستند که مسلما شرایط را به طور قابل توجهی بهبود خواهند بخشید. با این حال احتمالا کارتهای سفارشی نهایتا توانایی ۱۰ الی ۱۵ درصد اورکلاک را با توجه به شرایط موجود خواهند داشت.
خبر خوب اینکه اورکلاک کارت فقط به آن ۶ درصد افزایش سرعت هسته خلاصه نشده و هدف انرژی کارت به طور پیش فرض طوری است که فرکانس هسته از مقدار نهایی یعنی ۱۲۶۶ مگاهرتز، به ۱۱۲۰ مگاهرتز کاهش پیدا خواهد کرد. تنظیمات اورکلاک نمایش درآمده در بالا به کارت کمک میکند تا در فرکانس هسته بالاتری فعالیت کرده و کارایی کلی کارت از ۶ درصد بیشتر خواهد شد. در مجموع ترکیب میان کاهش محدودیت انرژی، سرعت فرکانس هسته بهبود یافته و البته سرعت بیشتر حافظه در مجموع ۱۱ درصد پیشرفت را کلی را در کارایی کارت به ارمغان خواهد آورد.
خوشبختانه ابزار WattMan هم هنوز در ابتدای کار قرار داشته و قابل بهبود است و مسلما مشاهده این ابزار با قابلیت اورکلاک خودکار که برخی موارد را را در مقدار مناسب قرار دهد، موجب خوشحالی کاربران خواد شد. استفاده از تکنیک brute force در این ابزار چندان زیبا نیست و کرشهای فراوان و البته عدم قابلیت ذخیره سازی پروفایل اورکلاک از دیگر نکات منفی WattMan میباشد. به نظر میرسد WattMan یک ابزار آزمایشی بوده و هنوز در مرحله بتا به سر میبرد. در حال حاضر بهترین کارایی این ابزار جهت افزایش سرعت فرکانس حافظه VRAM و کاهش محدودیت انرژی بوده و کاربرد بیشتری ندارد.
یک کارت گرافیک عالی، حتی اگر پرچمدار نباشد
صحبتهای راجع به کارت گرافیک RX 480 در نهایت به نتایجی مختلف خواهد رسید. اول از همه اینکه AMD همچنان کارت R9 Fury X را به عنوان قویترین کارت خود حفظ میکند. کارتی که همچنان توسط حافظه ۴ گیگابایتی خود از نوع HBM رنج میبرد. نه تنها این مشکل، بلکه مصرف برق و انرژی بالای این کارت نیز دردسر ساز شده است. در این میان RX 480 همان قهرمان تازه واردی است که همه منتظر آن بودند، اما برای رسیدن به نقطه اوجی که این کارت آغازگر آن است بایستی تا انتشار معماری Vega 10 صبور باشیم. اگر شما هم قصد داریم به «شورش رادئون» بپیوندید، هنوز یک کارت R9 290 یا قویتر ندارید و نمیخواهید بیشتر از ۲۰۰ دلار خرج کنید، کارت RX 480 بهترین انتخاب شما است. کارتی که نسخه ۸ گیگابایتی آن نیز با قیمت ۲۴۰ دلار ارزشمند است. با این حال هنگامی که AMD از ورود به جهان واقعیت مجازی با پرداخت ۲۰۰ دلار سخن میگوید، آن هم در مقایسه با صحبتهای ۳۰۰ دلاری دیگران، و شما هم همچنان به مبلغ قابل توجه ۶۰۰ دلار برای هدست ریفت و ۸۰۰ دلار برای هدست Vive احتیاج دارید، فکر نمیکنم کسی در صورت توانایی خرید هدستهایی به قیمتهای بالا، سراغ کارت گرافیکی ۲۰۰ دلاری برود. با این حال از سوی دیگر تا کنون شاهد عنوانی از واقعیت مجازی با جلوههای بصری قدرتمند نبودیم و تصمیم گیری نهایی و قطعی در این رابطه بسیار مشکل و زود است.
بنابراین فعلا واقعیت مجازی و انقلاب (شعارهای AMD) را فراموش کنید و به جای آن به محصولی که AMD ارایه داده نگاهی بیاندازید. یک کارت گرافیک میان رده فوق العاده که به تجربه بازیها در وضوح تصویر ۱۰۸۰p و با نهایت کیفیت را به قیمت ۲۰۰ دلار برای شما به ارمغان میآورد. کارت گرافیکی که حتی در بسیاری از عناوین از پس وضوح تصویر ۱۴۴۰p و نهایت کیفیت هم برآمده است. کارایی که البته در یک سال و نیم گذشته هم شاهد آن بودیم، اما برای دسترسی به آن بایستی ۳۰۰ الی ۵۰۰ دلار خرج میکردیم و حال دسترسی به آن برای قشر بیشتری از بازیکنان فراهم شده است. همچنین قابلیت تبدیل کردن یک رایانه شخصی معمولی به یک سیستم گیمنیگ واقعی با پرداخت مبلغ ۲۰۰ دلار، آن هم در حالی که سال آینده شاهد انتشار Project Scorpio خواهیم بود، کارایی رایانه شما را به کنسولهای نیمه نسل هشتمی هم برابر خواهد کرد.
در ادامه هم قصد داریم که نگاهی داشته باشیم به نمودار «کارایی نسبت به هزینه». جدیدترین کارتهای گرافیکی انویدیا به سرعت در حال فروش هستند و موجودی هر دو مدل ۱۰۸۰ و ۱۰۷۰ رو به تمام است. این اتفاق با کارت RX 480 هم رخ داده و این کارت هم به سرعت در حال فروش بوده و موجودی آن در فروشگاههای معتبری مانند newegg به اتمام رسیده است، چرا این کارت نسبت به هم نوعان خود قیمت و مصرف انرژی بسیار پایینی داشته و بسیار از کاربران را به خود جذب کرده است. شایان ذکر است در نمودار پایین قیمت GTX 1080 با توجه به تفاوتهای موجود در بازار نسبت به قیمت اولیه ۶۲۰ دلار، کارت GTX 1070 به قیمت ۴۰۰ دلار و کارت RX 480 به قیمت ۲۴۰ دلار در نظر گرفته شده است:
مشاهده RX 480 در صدر جدولهای بالای چندان هم غافلگیر کننده نیست و این کارت به همراه برادر بزرگتر خود R9 380 بهترین کارایی را نسبت به قیمت ارایه میدهند. با وجود اینکه مانند گذشته این نمودار هم موقتی بوده و به زودی کارتهای دیگری جای این کارتها را پر میکنند، اما هنگامی که کارایی و ارزش این کارتها نسبت به قیمتشان را مشاهده کنید، متوجه میشوید که شاید کارتهای سطح بالا بهترین کارایی را داشته باشند، اما هنگامی که صحبت از قیمت نسبت به ارزش میشود تبدیل به بدترینها خواهند شد.
در مجموع نکته اصلی جدولهای بالای شکاف بزرگ میان محصولات AMD است، انویدیا با محصولات خود میانه جدول را رهبری میکند و منحصرا بازار کارایی بهتر را در دست دارد. کارتهای مجموعه Fury یعنی Fury X، Fury و نانو عملا با انتشار کارتهای GTX 1080 و ۱۰۷۰ کارایی و ارزش خود را از دست دادهاند. اگر در حال حاضر قصد خرج کردن بیشتر از ۲۵۰ دلار را ندارید، انتخاب مشخص و علاقلانه AMD است، با این حال اگر RX 480 به اندازه کافی برای کارهای شما سریع نیست، انویدیا تنها انتخاب عاقلانه شما خواهد بود.
با این حال هنوز هم بحث دایرکت ایکس ۱۲ و Vulkan پابرجاست، با وجود اینکه جدیدترین عناوین منتشر شده مجهز به دایرکت ایکس ۱۲ برتری کامل AMD را نشان میدهند، بایستی جهت انتشار عناوین بیشتری مجهز به دایرکت ایکس ۱۲ و Vulkan صبر کنیم و ببنیم که آیا وضعیت تفاوتی خواهد کرد یا خیر. با این حال شواهد موجود در رابطه با معماری GCN و AMD نشان دهنده برتری آنها در دایرکت ایکس ۱۲ است و توانایی بهتری در پیاده سازی توان خود و ارایه کارایی بهتر با استفاده از دایرکت ایکس ۱۲ را دارند. Ashes و Hitman هر دو این الگو را ثابت کرده و Forza، Gears of War و Quantum Break به طور قابل توجهی این الگو را تغییر ندادهاند. بدترین چیزی که تاکنون از دایرکت ایکس ۱۲ دیدیم Rise of the Tomb Raider است که عملا هیچ کس از تغییر API در این عنوان بهرهای نبرده است. اگر روند انتشار عناوین دایرکت ایکس ۱۲ به تدریج بهتر شود، مسلما RX 480 تبدیل به بهترین کارت ۲۰۰ دلاری تاریخ خواهد شد. احتمالا تا آن زمان شاهد محصول بهتری از AMD و معماری Vega خواهیم بود.
و اما در رابطه با دیگر کارت گرافیکهای جدید، اگر به دنبال کارتهای قدرتمند سطح بالایی به جز ۱۰۷۰/۱۰۸۰ میگردید که فعلا بایستی صبر کنید. RX 480 هم که در بازار میانی فرمانروایی کرده و فعلا پیروز قاطع این میدان است. اما در رابطه با کارتهایی ارزانتر از RX 480 چی؟ فعلا شاهد انتشار کارت RX 470 هستیم که با وجود کارایی بسیار خوب قیمت گذاری افتضاحی داشته و جدا از اینکه تفاوت آن با ۴۸۰ بسیار کم بوده، مدل رفرنس آن حدود ۱۸۰ دلار قیمت دارد که از ارزش آن کمی کاسته است. کارت RX 460 همچنان منتشر نشده، اما احتمالا کارایی نصف RX 480 را با مصرف انرژی ۷۵W TDP و قیمتی حدود ۱۲۰ دلار ارایه خواهد داد. در کنار جبهه سرخ شاهد انتشار اطلاعات اولیه از GTX 1060 هم هستیم که برای بررسی اولیه آن کلیک کنید.
در کنار بازار دسکتاپ، معماری Polaris اولین شانس واقعی AMD جهت بازگشت مجدد به بازار نوت بوکهای سطح بالا پس از غیبت اخیر شرکت در این بازار است. از هنگام انتشار کارت HD 7970M تا کنون، محصولات موبایل AMD در واقع کپی از محصولات تهیه شده توسط انویدیا و البته ریبرند کردن و عرضه مجدد کارتهایی مانند ۸۹۷۰M به نام R9 M290X با تغییرات بسیار محدودی در فرکانس هسته بود. Polaris 10 در نقطه مقابل توانایی استادگی در برار جبهه سبز و کارت GTX 980M دارد، چرا که هنوز تا انتشار نسخه موبایل GTX 1070/1080 زمان نسبتا زیادی باقی مانده است.
هر بودجهای که داشته باشید، نسل جدید کارتهای گرافیک آماده است تا پول شما را بگیرد و یک کارایی بهتر و یا مصرف برق کمتر را در هر نقطه قیمتی ارایه دهد. با این حال هر دو شرکت AMD و انویدیا فعلا با استراتژی محتاطانهای پیش رفته و دست به کار شگفت انگیز و ریسک بالا نزدهاند. به خصوص که بیشتر مدلها در واقع همان طراحیهای گذشته با یکسری بهبودها و تغییرات کلی بوده و خبری از ساخت یک محصول کاملا جدید از سوی این دو کمپانی محبوب نیست. در حال حاضر استراتژی این دو شرکت شباهت فراوانی به اینتل و نحوه عرضه محصولات این شرکت و بروزرسانیهای CPUهایش دارد، با این تفاوت که در دنیای GPUها افزایش چند هسته موجب کارایی بهتر نمیشود و خبری از بهبود ۲۵ الی ۳۰ درصدی در هر نسل نیست.
در مجموع معماری Polaris 10 شرکت AMD به کمک افرادی که جیبهای پر پول ندارند آمده و با قیمتی بسیار مناسب، کارایی فوق العادهای را ارایه میدهند، اولین مدلهای این کارت گرافیک هم وارد بازار شده و قیمت مدلهای ۸ گیگبایتی RX 480 حدود ۱ میلیون تومان است. با این حال قیمتها همچنان بالا بوده و محصولات ثبات چندانی نداشته و فعلا بایستی جهت انتشار مدلهای بهتر صبر کنیم.
2 دیدگاه
amir
سلام خسته نباشید میخواهم بدانم این کارت نسخه ۴ گیگیش از r9 380 4 gig بهتر است یا خیر
farshad
سلام دوستان
من تعدادی کارت گرافیک سافایر آر ایکس هشت گیگ قیمت مناسب دارم خواستین بگین
رایزر یو اس بی سه هم دارم