Total War Warhammer یک بازی جدید از سبک استراتژی است که مدتی پیش عرضه شد و توانست بسیار خوب و موفق عمل کند. با گیمشات و نقد و بررسی ویدیویی و متنی بازی Total War Warhammer همراه شوید.
بازی Total War Warhammer محصول استودیو «کریتیو اسمبلی» (Creative Assembly) است که چندی پیش به بازار جهانی عرضه شد. بازی مذکور توانست در کمترین زمان، نقدهای مثبت فراوانی را دریافت کند و نام یک بازی موفق دیگر را در کارنامه استودیوی سازنده به ثبت برساند. بازی Total War Warhammer از آن دسته بازیهای نامآشنای سبک استراتژیک در دنیای بازیهای ویدئویی است که از گذشته تاکنون نگاه بسیاری از دوستداران سبک استراتژیک را به سمت خودش جلب کرده است. بازی Total War Warhammer اولین قدمِ تیم سازنده در دنیای فانتزی «وارهمر» (Warhammer) محسوب میشود که در ابتدای کار چندان مورد استقبال هواداران قرار نگرفت. اعتراضِ قشر عظیمی از مخاطبان و طرفدارانِ سری «توتال وار» (Total War) به سیاستهای نادرست «کریتیو اسمبلی» از همان ابتدای کار آغاز شد؛ اما رفته رفته ویژگیها و قابلیتهای موجود در دنیای بازی Total War Warhammer مورد استقبالِ عموم مخاطبان قرار گرفت. در ادامه با گیمشات همراه باشید تا با هم به بررسی این دکوراسیون جدیدی که دنیای توتال وار به خود گرفته است، بپردازیم.
نقد و بررسی بازی Total War Warhammer
ترکیب دو دنیای Total War و Warhammer، معجونی عجیب، فانتزی و خارقالعاده را از طبیعتِ دنیای استراتژیک پدید آورده است. بازی Total War Warhammer از آن دسته بازیهایی بود که در همان ابتدای کار سر و صدای بسیار زیادی را بهپا کرد. عده کثیری از طرفدارانِ کهنهکار سری بازیهای توتالوار با معرفی این بازی بسیار شوکه شدند؛ چراکه برای اولین بار در سری توتالوار، جهش بزرگی از دنیای تاریخی بازی به یک طبیعت فانتزی ایجاد شد. مدتی پس از اعتراضات گوناگونی که توسط کهنهکاران این سبک صورت گرفت، کم کم حجم این اعتراضات کاهش یافت و مخاطبان نیز با دکوراسیون تازهای که دنیای توتالوار به خود دیده بود، خو گرفتند. گویا سازندگان به خوبی میدانستند که طبیعت جدید توتالوار نقاط قوت بسیاری دارد و آنقدر نوآوری چاشنی کار شده است که فانتزی بودنِ آن چندان به چشم نیاید؛ آن هم زمانی که میدانستیم بازی Total War Warhammer تنها عضو کوچکی از سهگانه جدیدی خواهد بود که «کریتیو اسمبلی» به تازگی ساخت آن را کلید زده است. حالا تنها نگرانی طرفداران باگها و مشکلاتی بود که در گذشته گریبانگیر سری توتالوار شده و پیشبینی میشد که Total War Warhammer را نیز در تله خود گرفتار کند؛ اما بهنظر میرسد که تیم سازنده این موضوع را پیشبینی کرده بود و از همان ابتدای کار طبیعت بینقصی را طراحی کرد تا طعم یک توتالوار تمامعیار را به زیر زبانِ مخاطبین خود بکشاند.
اولین چیزی که در رابطه با Total War Warhammer خواهید فهیمید این است که با وجود دگرگون شدن وضعیتِ بازی، حتی کوچکترین خدشهای به تاریخچه و داستانسرایی آن وارد نشده است. کافیست یک نگاه کلی به دنیای جدید توتالوار بیندازیم تا متوجه شویم که با چه بازی عمیق و بزرگی رو به رو هستیم. اینبار حتی بالانسِ بین شخصیتها و گروهها نیز بسیار حرفهایتر از گذشته طراحی شده است و به لطف فانتزی شدن دنیای بازی، علاوه بر انسانها، موجودات دیگری نیز در آن پرسه میزنند و دیگر خبری از مشکلات قدیمی و آزاردهنده توتالوار نخواهد بود. بر خلاف گذشته، داستان بازی از پنج جهت روایت میشود و ما در بازی شاهد حضور پنج نوع نژاد مختلف خواهیم بود. اولین نژاد که «The Empire» نام دارد متعلق به سری Total War Warhammer است که در نسخههای قبلی نیز حضور داشت. «Vampire Counts» نیز دومین نژاد در بازی است که اصطلاحا، خونآشامهای دنیای توتالوار محسوب میشوند. «Dwarfs»، «GreenSkins» و جنگجویان کِی-آس نیز از دنیای وارهمر وارد توتالوارِ نسلِ هشتمی شدهاند. به طور کلی در بخش داستانی شما موظف هستید که کشور خود را اداره کرده، تکنولوژی خود را ارتقا داده و منطقه خود را از نظر اقتصادی مدیریت کنید. بدین منظور، شما همواره نیازمند یک ارتش قدرتمند هستید که در مقابل دیگر دشمنانتان بتوانید از این مرز و بومِ تازه متولد شده دفاع کنید. از جهتی وجود این ارتش بزرگ که به مرور زمان پیشرفتهتر شده و ارتقا خواهد یافت، به منظور کشورکشایی و ورودِ به مرزِ دشمنان نیز استفاده خواهد شد. تمامی این جزئیات که بخشهایی از مناطق تاریخی و محل قرار گیری ارتش شما خواهد بود، در یک نقشه پهناور نمایش خواهد یافت که میتوان گفت، نسبت به نسخههای قبلی تغییرات بسیار زیادی در آن اتخاذ شده است. اگر یکی از دشمنانِ موجود در این نقشه به مصاف با شما بیاید، بازی شما را به میدان نبرد خواهد برد که در این شرایط وظیفه رهبری ارتش به دوش شما میاُفتد. تمامی تصمیمها و موقعیتِ فعلیِ سیاسی-نظامی شما تأثیر بهسزایی در سرنوشتِ نبردِ پیشِ رو خواهد داشت.
آن سوی قضیه را نیز طبیعتِ فانتزی وارهمر تشکیل میدهد؛ بخشی که در اغلب موارد بر روی جنبه استراتژی-مدیریتی شما تکیه خواهد کرد. ترکیب دو دنیای نامأنوس وارهمر و توتالوار این سوال را در ذهن مخاطبین ایجاد کرد که در چنین شرایطی چه به سر فانتزیها و تاریخچهِ دنیای توتالوار خواهد آمد؟ پاسخ این سوال شگفتانگیز است! به جرات میتوان گفت که Total War Warhammer وفادارترین نسخه از سری توتالوار نسبت به طبیعتِ این بازی است و از طرفی با اختلاف زیاد، بهترین نسخه آن نیز محسوب میشود. در حقیقت وجود تعادل در خطوط داستانیِ بازی که پنج نژاد مختلف را شامل میشود به بهترین شکل ممکن عملی شده و قالبِ بسیار جذابی به دنیای بازی بخشیده است. کافیست اندکی سیاست به خرج بدهید تا Total War Warhammer در بهترین شرایط ممکن به شما پاسخ بدهد و این تعامل میان بازی و بازیکن تا انتها ادامه دارد؛ دقیقا تا زمانی که تمامی جزئیات موجود در نقشه را از آنِ خود کنید.
در بخش گیمپلی، Total War Warhammer از نظر استراتژیک و وسعت تصمیمات، یک انقلابِ نسلِ هشتمی محسوب میشود. با اضافهشدن آیتمها، نبردهای هوایی جنبه استراتژیکِ بازی را تقویت کرده و از طرفی با افزوده شدن موجوداتِ فانتزی به دنیای توتالوار، نبردهای زمینی به کمالِ خود رسیده و دست بازیکنان را در نابود کردن دشمنان باز گذاشته است. به تناسب همین موضوع، باید ساعات زیادی را برای نابودی دشمنان خود صرف کنید. نبردهای موجود در Total War Warhammer شامل سناریوها و سکانسهای نفسگیری خواهد بود که گاهاً شما را به مصافِ نبردهایی تن به تن و بعضاً جدالِ بین ارتشها دعوت خواهد کرد. در طول این حملات، استراتژی به حد سرسامآوری در روند گیمپلی دخیل بوده و تأثیر مستقیمی بر مبارزات بازی خواهد داشت. این درحالی است که نبردها در دنیای Total War Warhammer به هیچوجه تکراری و کهنه نخواهند شد.
یکی از نژادهای مطرح در این بازی، کُنتهای خونآشام هستند که طعم متفاوتی از یک قبیله بیرحم را به نمایش میکشند. اغلب حملات در این دسته از نژادها به گونهای آغاز خواهد شد که با مرگ یک شخصیت و زنده کردن دوباره آنها ارتش فعلی خونآشامها تقویت یافته و به مرورِ زمان، جمعیت موجود در این ارتش نیز افزایش خواهد یافت. از طرفی در این نژاد دیگر خبری از منجنیقهای دوربُرد و سربازان کماندار نخواهد بود. کافیست اندکی زمان بخرید تا ارتش فعلی خونآشامها به حدی برسد که بزرگترین قبایل موجود در Total War Warhammer نیز نتوانند جسارت مقابله با شما را به خود بدهند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که خونآشامها هرگز به سنجیدگی نژادهای دیگر عمل نخواهند کرد و در اکثریت موارد، بسیار شلخته و بدون آرایشِ نظامی پیش میروند؛ چراکه کُنتهای خونآشام عملاً از مرگ نمیترسند و هرگز از ترس پا به فرار نخواهد گذاشت. در جبهه مقابل نیز ما نژاد دوارفها را داریم که معمولاً با نهایت سلاح و آرایش نظامی مثالزدنیِ خود وارد میدان نبرد میشوند. این دسته از قبایلِ تا دندان مسلح، به سادگی شکست را نخواهند پذیرفت و در اکثریت موارد، سنجیدهتر از کُنتهای خونآشام عمل میکنند. دوارفها نیز معمولاً مدافعان بسیار خوبی هستند و با توجه به تکنولوژی و سطح تواناییهایی که دارند، میتوانند بهراحتی سر دشمن را از تنش جدا کنند؛ چرا که دوارفها معمولاً با توپها و سلاحهای پیشرفته وارد نبرد میشوند.
وِردها و جادوهایی که در بازی Total War Warhammer تعریف شدهاند، سطح نبردها را یک سر و گردن نسبت به بازیهای مشابه بالاتر بردهاند. جادوها تنها توسط اربابان و شخصیتهای اصلی بازی قابل اجرا خواهند بود و متناسب به همین موضوع نقشِ بنیادینی در نبردها ایفا میکنند. اگر در گذشته حضور پادشاهان در بطن نبردها امری کلیدی محسوب میشد، اینبار بدنه اصلی آنها را تشکیل میدهد؛ چراکه بدون اربابها، پیروزی در Total War Warhammer غیر ممکن خواهد بود. در میدان نبرد کافیست برای چند لحظه اربابانِ کهنهکارتان را رها کرده تا به طور کلی قافیه را ببازید! زیرا هیچیک از دشمنانِ موجود در نقشه Total War Warhammer شوخی سرشان نمیشود و در قبال اشتباهات شما، صدمات جبران ناپذیری را وارد خواهند کرد. هر یک از چهار فرقه موجود در بازی، بخشِ داستانی مربوط به خود را دارد و متناسب به همین موضوع، طبیعتِ گیمپلیِ هر یک از این نژادها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است؛ برای مثال، دورافها قابلیت زندگی در زیر زمین و ساخت مستعمراتی را دارند که تنها همین قبیله امکان استفاده از آن را خواهد داشت. آن سوی قضیه نیز ما نژاد خونآشامها را داریم که واژه «خشونت» و «بیرحمی» دو رکن اصلیِ این قبیله را تشکیل میدهد. آنها به هیچ وجه وارد دنیای دیپلماسی نخواهند شد و اغلب نبردهای خود را بدون نظم و استراتژی پیش میبرند.
برخلاف دیگر بازیهای موجود در بازار که هریک سیستم پاداش و جزای مخصوص به خود را دارند، Total War Warhammer به شدت سختگیرانه عمل کرده است! ارتش فعلی شما با وجود آنکه مزایای بسیاری را به همراه دارد، هزینهها و عواقب خطرناکی را نیز همیشه در پی خواهد داشت؛ برای مثال کافیست اندکی کمبود بودجه یا مهمات داشته باشید تا Total War Warhammer به شما نشان دهد که گاهی اوقات، افراد خودی نیز میتوانند به اندازه دشمنانِ بازی خطرناک ظاهر شوند. اصل مهمی که در Total War Warhammer پیاده سازی شده است، ارزش بسیار پایین ارتقا و تقویت آیتمهای بازی است که به شخصه از ارتقای آیتمهای خود ناامید شدم. در واقع میتوان گفت که همیشه، «ساختن» بهتر از «ارتقا دادن» است. در بازی شما همواره در حال کشورگشایی و افزایش طول مرزهای خود خواهید بود. شما میتوانید این زمینها را تقویت کرده و آنها را ارتقا ببخشید، اما باید بگویم که در پی تمامی این اتفاقات، سرانجام مجبور به عقبنشینی خواهید شد و این به معنی از دست دادن بسیاری از موقعیتها و تمامی آیتمهای موجود در آن سرزمین است! به علاوه همانطور که پیش از این گفته شد، در Total War Warhammer هر چیزی عواقب و نتایجی خواهد داشت و این مورد نیز استثنا نخواهد بود. عقبنشینی کردن به این معنی است که شما وارد فاز دفاعی خود میشوید و در نتیجه باید منتظر حمله سایر قبایل به سرزمین فعلی خود باشید. این بحرانِ جبران ناشدنی، صدمه بسیار بدی را به بدنه بازی زده است و مدیریت کردن آن بستگی به شناخت شما از قبیله موردنظر دارد؛ اگر چه در بهترین حالت نیز Total War Warhammerr شما را از این نظر ناامید خواهد کرد.
تنوع صداها و موسیقیها در Total War Warhammer بینظیر است. از صدای وز وز عنکبوتهای غولپیکر بازی گرفته تا وزش بادها و طوفانها؛ همه و همه مستقیماً به گوش بازیکنان میرسد. تنوع موسیقیها نیز جنبه حماسی به نبردهای بازی بخشیده است و از طرفی همین موسیقیها، تنوع بسیار بالایی دارند. طبیعت دنیای توتالوار، همیشه صداها و افکتهای خوبی را طراحی کرده است و باید گفت که Total War Warhammer نیز از این منظر مستثنا نخواهد بود. در بازی Total War Warhammer به سبب افزوده شدن برخی از المانهای فانتزی، تنوع افکتها نیز بسیار بالا رفته است. شنیدن صدای موجوداتی که در طبیعتِ واقعی معادلهای قابل قبولی ندارند، بسیار شنیدنی و محشر طراحی شده است؛ برای مثال، صدای تحرک ارتش اُرگها با وجود آنکه معادل قابل قبولی از آنها در طبیعتِ واقعی یافت نمیشود، بسیار گوشنواز و زیبا است. در مجموع باید گفت که بازی Total War Warhammer معجون بسیار خوبی از افکتها و صداهای طبیعی خواهد بود و تا حد بسیار زیادی قابل باور است.
Total War Warhammer یعنی یک استراتژی خالص و ناب که شما را در بطن نبردهای خود رها میکند. از اژدها و عنکبوتهای غولپیکر گرفته تا سربازان پیادهنظامی که عملاً در این دنیا نقشی ندارند! Total War Warhammer یعنی همان طبیعتی که دنیای استراتژیک به آن نیاز دارد. داستان بازی با وجود چند شاخه شدن، همچنان پرجزئیات و شنیدنی طراحی شده است و به لطف تنوع نژادها، جنبه «استراتژیک» تبدیل به رکن اصلی دنیای بازی شده است. در مجموع اگر طرفداران سری بازیهای استراتژیک هستید، باید بگویم که Total War Warhammer شما را از هر جهت تضمین خواهد کرد.
نکات مثبت:
تمدن بسیار جذاب بازی، طبیعت بسیار پهناور و استراتژیک دنیای توتالوار، صداگذاری تقریبا بینقص بازی، فانتزیهای جذاب، تنوع نژادها و داستان چند شاخه، Totalwar بودن!
نکات منفی:
تکیه بیش از حد به جنبه استراتژیک، مشکلات فنی و گاها جزئی در گیمپلی
امتیازات بازی Total War Warhammer
درباره نقد و بررسیهای گیمشات
تهیهشده در گیمشات