انتظارات زیادی برای ورود بازی Assassin’s Creed Jade به بازار وجود داشت، بازیای که قرار بود جدیدترین افزودنی به فرنچایز پرطرفدار و دوستداشتنی Assassin’s Creed باشد و برای اولین بار، یک تجربه جهان باز کامل را به دستگاههای موبایل آورد. با این حال، طرفداران این سری بازیها اکنون باید صبر بیشتری به خرج دهند، چرا که طبق آخرین گزارشها، انتشار این بازی به سال ۲۰۲۵ موکول شده است. این تاخیر، که به تازگی اعلام شده، ابهامات و سؤالات زیادی را در میان جامعه گیمرها و طرفداران این سری به وجود آورده است. در این مقاله، ما به بررسی عمیق دلایل پشت پرده این تصمیم و تأثیرات آن بر صنعت بازیهای موبایل و برنامههای آتی یوبیسافت و تنسنت خواهیم پرداخت.
دلایل تأخیر در انتشار بازی Assassin’s Creed Jade: نگاهی به عوامل مؤثر
در میان چندین دلیلی که منجر به تأخیر در انتشار بازی Assassin’s Creed Jade شده است، تصمیم شرکت تنسنت برای تغییر اولویتها و اختصاص منابع به توسعه بازی موبایلی دیگری به نام DreamStar، نقش بسزایی دارد. این تصمیم، که بر اساس گزارشهای منتشر شده توسط رسانهها از جمله رویترز اعلام شده است، نشان دهنده تغییر استراتژیک در سیاستهای تنسنت است. DreamStar، که به عنوان رقیبی برای Eggsy Party از شرکت NetEase مطرح شده است، به دلیل آنکه آیپی داخلی تنسنت به شمار میرود، میتواند سودآوری بیشتری نسبت به پروژههایی مانند Assassin’s Creed Jade داشته باشد، که یک فرنچایز بزرگ AAA غربی است.
علاوه بر این، یکی دیگر از عوامل مؤثر بر تأخیر در انتشار بازی، محدودیتهای مربوط به سودآوری و مالکیت معنوی است. بازیهای موبایلی که بر اساس فرنچایزهای بزرگ غربی ساخته میشوند، معمولاً با چالشهایی در زمینه کسب درآمد مواجه هستند، چرا که باید حقوق مالکیت معنوی را با شرکتهای مالک این آثار به اشتراک بگذارند. این در حالی است که بازیهایی مانند DreamStar، که بر پایه آیپیهای داخلی ساخته میشوند، امکان بهرهبرداری کامل اقتصادی را برای شرکتهای سازنده فراهم میآورند. این تفاوت در نحوه تقسیم سود، به نوبه خود، میتواند انگیزهای برای تنسنت باشد تا منابع خود را به پروژههای دارای بازدهی بالاتر اختصاص دهد.
تأثیر تأخیر Assassin’s Creed Jade بر استراتژیهای بازیسازی یوبیسافت و تنسنت
تأخیر در انتشار بازی Assassin’s Creed Jade نه تنها بر انتظارات طرفداران تأثیر گذاشته، بلکه بر روی استراتژیهای کلان بازیسازی شرکتهای یوبیسافت و تنسنت نیز اثرات قابل توجهی داشته است. یوبیسافت، که همواره به دنبال گسترش حضور خود در بازار بازیهای موبایل بوده، با این تأخیر مجبور به بازنگری در برنامهریزیهای زمانی و استراتژیک خود شده است. این شرکت، که تجربههای جهان باز خود را به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی در نظر گرفته است، اکنون باید راههای جدیدی برای حفظ ارتباط و تعهد با طرفدارانش در پلتفرمهای موبایل پیدا کند.
از سوی دیگر، تنسنت که به دلیل تغییر اولویتها و تمرکز بر پروژههای دیگر، از جمله بازی موبایلی DreamStar، به عنوان یکی از عوامل اصلی این تأخیر شناخته شده است، نشان داده است که استراتژیهای تجاری و سودآوری میتوانند بر تصمیمات توسعه بازی تأثیرگذار باشند. این امر میتواند به بازنگری در نحوه همکاری و شراکتهای آتی بین تنسنت و دیگر شرکتهای بزرگ بازیسازی منجر شود، به ویژه در زمینه توسعه بازیهای موبایلی که بخش بزرگی از بازار بازیهای جهانی را تشکیل میدهند. این تأخیر و تغییرات استراتژیک همچنین میتوانند تأثیر قابل توجهی بر روند سودآوری و موفقیت طولانیمدت بازیهای موبایلی در سطح جهانی داشته باشند.