مایکروسافت قصد دارد که با ایکسباکس اسکارلت در زمینهی عناوین انحصاری سنگ تمام بگذارد و کمبودی را که در نسل هشتم داشت برطرف کند.
یکی از بزرگترین مشکلات و ضعفهای ایکسباکس وان کمبود عناوین انحصاری بوده است. پلیاستیشن ۴ آثاری نظیر خدای جنگ، Uncharted ،Bloodborne ،The Last of Us ،Death Stranding ،Spider-Man و Ghost of Tsushima را در اختیار دارد که باعث میشود بازیکنان اقدام به خرید این کنسول کنند. با این وجود، ایکسباکس وان چنین بازیهای انحصاری متنوع و باکیفیتی را دارا نیست و اگر جزو طرفداران عناوین تیراندازی یا مسابقهای نباشید، ایکسباکس وان نمیتواند آنطور که باید شما را راضی کند.
با این حال، به گفتهی مدیر استودیوهای ایکسباکس یعنی «مت بوتی» (Matt Booty) با عرضهی ایکسباکس اسکارلت در سال ۲۰۲۰ شاهد عناوین انحصاری بسیار بیشتری خواهید بود. در واقع هدف تیم ایکسباکس این است که هر سه تا چهار ماه یک بازی انحصاری را به انتشار برسانند. بوتی طی مصاحبه با Games Radar چنین گفته است:
احساس خوبی داریم که به ۲۰۲۰ راه پیدا میکنیم. هدف ما این است که تقریباً هر سه تا چهار ماه یک بازی را ارائه دهیم. برای رسیدن به آن باید کار کنیم. ما از قبل نزدیکتریم. و به همین خاطر احساس خوبی داریم که با لاینآپ محتوای خود به ۲۰۲۰ و ایکسباکس اسکارلت میرسیم.
با توجه به این گفتهها، خرید استودیوهای متعدد نظیر «تیم نینجا» و «ابسیدین» (Obsidian) توسط مایکروسافت منطقی به نظر میرسد. البته واضح است که کیفیت به کمیت ارجحیت دارد؛ عناوین ترد پارتی یا مستقل به اندازهی کافی و حتی بیش از حد کافی موجود هستند اما بازیهای سطح بالا که مخصوصاً داستانمحور باشند کم هستند. این بخشی است که پلیاستیشن به همراه استودیوهایی نظیر سیدی پراجکت رد و راکاستار در نسل جاری در آن بسیار موفق ظاهر شدهاند.
به عبارت دیگر، اینکه هر سه تا چهار ماه یک بازی انحصاری برای ایکسباکس اسکارلت به انتشار برسد بسیار خوب خواهد بود ولی باید توجه داشت که از نظر کیفی در چه سطحی قرار خواهند داشت. آیا همچنان با بازیهایی در سطح همان انحصاریهای ایکسباکس وان مواجه خواهیم بود؟