پس از سالها استودیو ولو یک عنوان جدید ساخت که متاسفانه چیزی جز شکست برای این شرکت نداشت. اما در شکست بازی Artifact چه درسی برای ولو وجود دارد؟
بازی Artifact بدون شک بزرگترین شکست ولو محسوب میشود. این عنوان قرار بود که به صورت کل سبک بازیهای کارتی را دچار تغییر و تحول کند. Artifact حاصل همکاری استودیو ولو با منابع زیاد و یک ذهن خلاق به نام ریچارد گارفیلد (خالق بازی Magic: The Gathering) بود. به همین خاطر همه انتظار یک بازی بسیار خوب را داشتند. سوال اصلی این است که چرا Artifact یک شکست برای ولو محسوب میشود؟
به طور دقیق نمیتوان گفت که چرا بازی Artifact موفق نشده است؛ این بازی مسلما یک عنوان بد نیست و از دید منتدقان نیز خوب عمل کرده بود. متای ۷۶ نشان میدهد که ما با یک بازی بد طرف نیستیم. از همان ابتدا ولی بازیکنان به این موضوع اشاره میکردند که Artifact نسبت به دیگران عناوین این سبک مثل Hearthstone بسیار پیچیدهتر هست. پس از آن موضوع پرداختهای درون برنامه به وسط آمد. کارتهای قوی بازی بسیار گران قیمت بودند و شما برای شرکت در مسابقات نیاز به پرداخت پول اضافه دارید. این موضوعات باعث دور شدن بازیکنان از بازی شد، ولی این واکنش ولو بود که همه چیز را بدتر کرد. الان میشود گفت که دیگر Artifact نفسهای اخر خودش را میکشد. آمار نشان میدهد که بازی Artifact در هفته گذشته تنها روزی صد بازیکن داشته است و حساب توییتر بازی نیز خیلی وقت است که فعالیت ندارد.
سایت یوروگیمز یک طی مقاله به بررسی مشکلات بازی Artifact پرداخته است. در اینجا اما مسئله تنها بازی Artifact نیست، بلکه ولو باید یادبگیرد که اشتباهات خود را در آینده تکرار نکند.
ولو قولهایی داد که نمیتوانست به آنها عمل کند
این مشکل خیلی از بازیها هست، ولی میزان هایپ ولو برای بازی Artifact از کنترل خارج شده بود. در ابتدا ولو بازیکنان مشهور این ژانر را به دور هم جمع کرد تا نسخه بتای بازی را تجربه کنند و بعد با تبلیغات زیاد، سطح انتظارات را بسیار زیاد کرد. بازیکنان باور داشتند که Artifact قرار نیست با دو بازی Hearthstone و Magic: The Gathering رقابت کند، بلکه قرار است به راحتی آنها را پشت سر بگذارد و بهترین بازی کارتی تاریح باشد. حتی اگر بازی این شرایط بد آغازین را نیز نداشت، براورده شدن این سطح از انتظارات غیرممکن است. بدون شک Artifact یک بازی خوب است، ولی ما میبینیم که بازی در پایین جدول بازیهایِ محبوبِ استیم قرار گرفته است. در آینده ولو باید قول اهداف قابل دسترس را بدهد، همچنین فکر مسابقات ۱ میلیون دلاری «ارتیفکت» رو ذهنان خارج کنید.
گوش ندادن به تست کنندههای بازی
یکی از عجیبیترین موضوعاتی که یوروگیمر به آن اشاره میکند این است که ولو نسبت به بازخوردهایی گه از بازیکنان گرفته بود، بیتفاوت بود. ولو برای چندین ماه با بازیکنان و تست کنندههای مختلف همکاری داشت، ولی در انتها تمامی ایرادات آنها در مورد نقاط حیاتی و مهم بازی را نادیده گرفت. ولو پیش از این نیز همینطوری بود. این شرکت علاقه دارد تنها با فکر خودش کار کند و به عنوان مثال، یک دندگی آنها در عدم توسعه Half-Life 3 را میتوانید ببینید. از طرف دیگر فروشگاه اپیک گیمز به طور مدام در حال حمله به ولو است و این شرکت هنوز هیچ جوابی به انها نداده است. این موضوعات بر روی شهرت ولو تاثیر منفی گذاشته است و وقت آن رسیده است که این شرکت به حرف طرفدارانش گوش دهد.
طمع ولو کار دستش داد
هنوز یک راه نجات برای Artifact وجد دارد، اما برای اینکار نیاز است تا ولو روش کسب درامد خود را تغییر دهد. از همان ابتدا ولو با طمع و پول پرستی زیاد، بازی را منتشر کرد. در آن زمان بازیکنان با این موضوع کنار آمدند، چون که بازی بسیار هایپ شده و یک مسابقه یک میلیون دلاری قرار بود برگذار شود. بعد از اینکه آن که هایپ اولیه و احتمال برگذاری مسابقه یک میلیون دلاری نیز از بین رفت، دیگر چیزی وجود نداشت تا بازیکنان به سمت «ارتیفکت» بکشد. خرج کردن این میزان از پول برای یک بازی پولی اصلا منطقی به نظر نمیرسید و باعث دور شدن بازیکنان شد. Magic Arena دیگر عنوان این سبک است در ابتدا قرار بود، چنین رویکری داشته باشد، ولی با تغییر این اوضاع اکنون، تعداد قابل توجهی بازیکن دارد.
اگر Artifact یک رویکرد مثل Hearthstone و Magic Arena را از همین الان پیش بگیرد، شاید بتوان این بازی را نجات داد. اگر ولو از همان ابتدا این کار را انجام میداد، مطمئنا مقالهای با عنوان «استودیو ولو از شکست بازی Artifact باید درس بگیرد» نوشته نمیشد. مشخص است که تیم توسعه در ساخت این بازی اشتباهات زیادی انجام داده است و با بازاریابی نادرست اوضاع را بدتر کرد. ولو و دیگر استودیو دیگر باید یادبگیرند که با چنین رویکردی به سراغ بازی سازی نروند، چون شکست خواهند خورد.