از مدتها پیش طرفداران سنتی رایانههای شخصی و کنسولهای بازی این ترس را داشتند که نکند بازیهای موبایل در آینده فراگیر شوند و صنعت بازی را در نوردند.
اگرچه این باور که تقریباً از ۵-۶ سال پیش میان طرفداران بازیهای ویدئویی رشد پیدا کرد و انتظار داشتند اکثر شرکتهای بزرگ کاملاً به سمت بازیسازی برای موبایل کشیده شوند، به واقعیت نپیوست. اما آمارها نشان میدهد که بازیهای موبایل یکی از سودآورترین بخشهای صنعت بازی تا به امروز در سال ۲۰۱۹ بوده است. در حالی که کنسولهای نسل حاضر همچنان بحث اول سودآوری در این صنعت هستند.
گروه آنالیزگری Sensor Tower در پست جدید خود از آمارهای درآمدزایی بازیهای ساخته شده برای گوشیهای موبایل رونمایی کرد. فروش تلفنهای همراه خود به تنهایی سود خوبی دارند و در این بین گوشیهایی که به راحتی بازیهای حجیم و قدرتمند را اجرا میکنند، فروش بهتری داشتهاند. به طوری که این خصیصه تبدیل به یکی از عوامل اصلی فروش در موبایلها بوده و نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۹ درآمدزایی داشته است.
با این مقدار فروش، بازیهای موبایل توانستند سهمی تقریباً نزدیک به ۷۵ درصدی از فروش کُلی موبایلها را تا به امروز داشته باشند. فروش بازیها در هر دو سیستم عامل iOS و اندروید نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، پیشرفت داشتهاند که بازیهای اندروید سهم بیشتری از سودآوری را داشتهاند.
در پایان باید دیگر اشاره کرد، آنطور که خیل عظیمی از طرفداران از رشد زودهنگام بازیهای موبایل در صنعت بازی ترس و واهمه داشتند، توجه تمام کمپانیهای بازیسازی جلب آن نشد. اما با آمارهای منتشر نشان میدهد که روند صعودی داشتهاند و روز به روز در حال پیشرفت هستند. شاید بالاخره آن زمان در آینده فرا برسد که بازیهای موبایل بتوانند جای کنسولها و رایانههای شخصی را در اقشار مختلف مردم بگیرند. تنها باید صبر کرد.