به مناسبت روز سرمایه گذاری شرکت سونی که اخیرا در شهر توکیو برگزار شده، آقای «اندرو هاوس» (Andrew House)، رییس شرکت سرگرمیهای تعاملی سونی، صحبتهایی را در رابطه با پلیاستیشن وی آر انجام دادند. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیمشات در ادامه این مطلب همراه باشید.
آقای هاوس به کنترلرهای بازی هم اشاره کرد و توضیح داد که ۳ روش اصلی برای انجام دادن بازیها روی هدست واقعیت مجازی سونی که پلیاستیشن وی آر نامیده میشود، وجود دارد. اول از همه باید اشاره کرد که اکثر بازیهای عرضه شده با این تکنولوژی، بهشکل تمام و کمالی با دستههای سنتی و اصلی کنسول پلیاستیشن ۴ که دوال شاکر ۴ نام دارد، قابل بازی هستند. هاوس احساس میکند نکتهای که به آن اشاره شد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
برخی بازیهای دیگری نیز وجود دارند که برای ارائه تجربهای بهتر و پیشرفتهتر به موو (Move) نیاز دارند. نکته جالب برای سونی اینجاست که کنترلری که آنها ۵ یا ۶ سال گذشته عرضه کرده بودند، توانسته به شکل خوبی برای تعامل با فضای کلی پلیاستیشن وی آر مورد استفاده قرار گیرد.
سومین گزینه برای انجام بازیها روی پلیاستیشن وی آر به تنوع کنترلرهایی (مانند کنترلری که در نمایشگاه E3 معرفی شد و به یک نسخه بهینهتر از کنترلر موو شباهت داشت) بستگی دارد که به شکل خاصی برای سبکها یا بازیهای مختلف طراحی شدهاند. اینکه این کنترلرها تا چه اندازه مطرح میشوند، کاملا به جامعه طرفداران و علاقه مندان به آن بستگی دارد.
هاوس در ادامه صحبتهایش به این حقیقت اشاره کرد که این نسل از تکنولوژی واقعیت مجازی به یک محتوای کوتاه مدت تبدیل خواهد شد و این تجربه مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید. او این حقیقت را یک نکته منفی حساب نمیکند و توضیح میدهد که تجربه واقعیت مجازی به یک پیاده روی در پارک شباهت دارد. شاید کوتاه باشد، اما بسیار تاثیر گذار و لذت بخش خواهد بود.
طبق گفتههای هاوس، هدف اصلی چنین تکنولوژیهایی این است که محتوا و تجربه مناسبی از لحاظ مدت زمان و گیرایی را بتوان ارائه کرد، اما بنیه اصلی این است که آن محتواها لذت بخش باشند.
نکته مثبتی که از نظر هاوس درمورد وی آر وجود دارد این است که هرچند بازیهای بلاک باستر بازار از مکانیزمهای پیچیده پیروی میکنند و از ارزش ساخت بالایی نیز برخوردارند، اما تکنولوژی واقعیت مجازی مکانیزمهای خیلی سادهای را پیش روی شما قرار میدهد و همچنان مانند آن بلاک باسترها جذاب و لذت بخش هستند و حسی را به بازیکنان منتقل میکنند که تا قبل از آن تجربه نکردهاند. هاوس میگوید پتانسیل اصلی تکنولوژی واقعیت مجازی در همین احساس خلاصه میشود.
هاوس ادامه میدهد که برای به موفقیت رساندن پلیاستیشن وی آر، چندین عامل وجود دارد. اولین عامل این است که آنها بتوانند این هدست را همانند کنسول پلیاستیشن ۴ به یک پلتفرم گیمینگ موفق تبدیل کنند.
هاوس معتقد است که هدست واقعیت مجازی شرکت سونی نسبت به رقبا دارایای چندین برتری است که در ادامه به آنها اشاره میکند. این هدست با معماری کنسول پلیاستیشن ۴ یکپارچه سازی شده است و تجربه ثابتی را روی تمامی آنها به ارمغان میآورد و توسعه دهندگان میتوانند از این ویژگی بهر ببرند. علاوه بر این، به لطف متخصصین تولیدی سونی، قیمت این هدست بسیار مناسب است.
راهی که باقی میماند این است که برای این تکنولوژی بازاریابی سطح بالایی را انجام دهیم که با پلیاستیشن ۴ فرق داشته باشد. به این خاطر که این محصول باید اول توسط بازیکنان تجربه شود تا آن را درک کنند. سونی با هدف افزایش بازیها و محتواهای قابل اجرا روی پلیاستیشن وی آر میتواند بازاریابی خود را انجام دهد.
جدای از همه اینها، سونی معتقد است که پتانسیل اصلی تکنولوژی واقعیت مجازی از بازیها فراتر میرود. هرچند این یک استراتژی بلند مدت طلقی میشود، اما میتوان از این تکنولوژی در آموزش و ورزشهای زنده نیز استفاده کرد. درهر صورت، سونی سعی دارد تا این مدل تجارت را با احتیاط و دقت زیادی دنبال کند.
لازم به ذکر است که پلیاستیشن وی آر با قیمت ۳۹۹ دلار در تاریخ ۱۳ امتبر (۲۲ مهر) امسال به بازار عرضه خواهد شد.