«ارین فلین» یکی از مدیران سابق استودیو بایوور در حال کار روی یک عنوان از سبک نقشآفرینی و مولتیپلیر است و اعتقاد دارد این ژانر به کلی از ریشه خود فاصله گرفته است.
ژانر RPG این روزها شرایط خاصی را سپری میکند. به جرأت میتوان گفت در زمان فعلی درصد بسیار زیادی از بازیها مکانیزمهای سبک RPG را به خدمت میگیرند؛ چراکه سیستمهای جدید این کار را برای توسعهدهندگان آسانتر کرده است. از سوی دیگر به علت فراگیر شدن این مکانیزمها، سطح کار روی آنها هم بهشدت پایین آمده و بسیاری از سازندگان، همان بازیهای سنتی سبک شوتر و اکشن را با کمترین هزینه و کار، به یک عنوان RPG تبدیل میکنند. بنابراین نمیتوانیم انتظار یک نقشآفرینی درخور و درجه یک را از چنین توسعهدهندگانی داشته باشیم. زمانی متوجه این تفاوتهای فاحش میشویم که به بازیهای قدیمیتر در این سبک مانند Baldur’s Gate و یا Neverwinter Nights نگاهی بیندازیم. اینجاست که به یاد میآوریم سبک نقشآفرینی واقعا چه بوده است!
ارین فلین که زمانی عضو استودیو مطرح BioWare بود، قصد دارد شرایط کنونی را تغییر دهد. وی در حال حاضر در یکی از استودیوهای زیرمجموعه Improbable Studios فعالیت دارد. فلین اخیراً با PC Games Insider مصاحبهای داشته و از پروژه مولتیپلیر خود گفته است. او معتقد است امروزه بازیهای نقشآفرینی جان و مایه کافی ندارند و بیش از حد از ریشههای این سبک فاصله گرفتهاند. فلین میگوید ژانر نقشآفرینی نیاز به یک شروع دوباره دارد و امیدوار است پروژه خودش که قرار است نماینده همین سبک باشد، بتواند این تغییر و اصطلاحاً رنسانس را بوجود آورد.
به نظرم سبک نقشآفرینی حقیقتاً نیاز به یک رنسانس دارد. اکثر توسعهدهندگان امروزه مرزهای این ژانر را چنان دستخوش تغییر کردهاند که گاهی دیگر شاهد یک عنوان نقشآفرینی ضعیف هم نیستیم. البته که تیمهای زیادی را مانند Larian میشناسم که به خوبی در این سبک فعالیت میکنند و حتی به شخصه در کارم از آنها الهام میگیرم. همیشه از خودم میپرسم: «چگونه میتوان چنین عنوانی را بهصورت چندنفره یا مولتیپلیر ارائه داد؟ چه گزینههایی و چه راههایی برای انجام آن وجود دارد؟» اعضای تیم ما خیلی راجع به این مسئله صحبت میکنند. در نهایت ما دوست داریم چیزی به بازیکنان ارائه بدهیم که برایشان در وهله اول سرگرمی قابلقبولی بوجود آورد و دوم آنکه تجربهای کاملاً جدید باشد؛ چیزی که تا به حال ندیدهاند. اینگونه است که میتوان در صنعت گیمینگ موفق بود.
ممکن است این نظرات فلین موافقان و مخالفان زیادی داشته باشد. به هرحال او قصد دارد کارهای بزرگ و جدیدی انجام دهد و سبک نقشآفرینی را به اصل خویش بازگرداند. باید منتظر خبرهای بیشتری از کار وی باشیم چراکه تا به حال هیچ جزئیاتی از پروژه مورد نظر نمیدانیم.