بازی مورد انتظار شرکت Bioware به روز عرضه خود نزدیک میشود و نظرات متفاوتی درباره این بازی وجود دارد؛ یک چیز اما برای همه روشن است، آینده شرکت سازنده به موفقیت و یا شکست بازی Anthem بستگی دارد.
در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به تجربه بیست ساعته از بتای بازی تا اطلاعات بیشتری از این بازی کسب کنیم و مواردی را هم که افراد کمتری از آن آگاهی دارند آشکار کنیم.
داستان و روایت بازی Anthem
داستان بازی Anthem یکی از رموز محافظت شده استدیو Bioware است که به هیچوجه درباره آن صحبت نمیکند و حتی هیچکدام از کارمندان اسم سیارات بازی را برای ما فاش نکردند، به همین دلیل درباره این موضوع ما هم اطلاعات زیادی در اختیار نداریم. جامعترین اطلاعاتی که از داستان بازی در دست است درباره این است که بازی Anthem بر روی سیارهای شروع میشود که در گذشته افرادی به نام Shapers آن را به وسیله تکنولوژیهای مدرن مجهز کردهاند. این گروه ناپدید شده برای رسیدن به اهداف خود از مادهای به نام Anthem of Creation استفاده میکردند که حتی برای گروه نیز یک عنصر ناشناخته به حساب میامد.
اما گروه Shapers به شکلی ناگهانی ناپدید شدند و کار خود را ناقص رها کردند. خبر بد برای انسانیت این بود که تمام تکنولوژیهای پیشرفته و آن انرژی ناشناخته بدون هیچ صاحبی جا ماندند و حالا طوفانهایی خطرناک و دروازههایی که هیولاها از آنها بیرون میآیند بشریت را تهدید میکند. به همین دلیل نیز جامعه انسانها پشت دیوارهای دژی به نام Tarsis پناه گرفتهاند و فقط در پوشش زرههای قدرتمندی به نام Javelin از دیوار خارج میشوند، زره جنگی که نماد بازی Anthem است. افرادی نیز به نام Freelancerها مامور هستند تا هر موقع یک فاجعه رخ میدهد به کمک این زرهها به بیرون بروند و جلوی خطر را بگیرند.
بعد از مدت زیادی زمان گذارندن در بازی Anthem متوجه شدیم که این بازی شهرها و به احتمال زیاد قارههای دیگری نیز درون خود دارد. آن منطقه جنگلی که همه شما درون تریلرها مشاهده کردهاید Bastion نام دارد که در واقع نزدیک دژ نیز هست و به احتمال زیاد بیشتر داستان در همان منطقه میگذرد، جالب است بدانید این منطقه بر روی بقایای شهری به نام Freemark بنا شده است. این شهر صنعتی و موفق در گذشته مورد حمله فرقه نظامی به نام Dominion قرار گرفته است که از سمت شمال سیاره میآیند. این گروه خطرناک توسط فردی به نام Harken هدایت میشد که اعتقاد داشت میتواند به وسیله یک کتیبه قدیمی انرژی Anthem of Creation را کنترل کند، در نهایت اما او موفق به انجام این کار نشد و شکست او باعث از کنترل خارج شدن این نیرو و نابودی کامل شهر Freemark شد.
دژ Tarsis در هنگام وقوع این فاجعه سعی کرد تا با فرستادن تعداد زیادی Freelancer به کمک این شهر بشتابد ولی طوفان ایجاد شده گستردگی زیادی داشت و موجوداتی که احضار شده بودند باعث نابودی تعداد زیادی از نیروهای امداد شدند. پس از این کشتار بزرگ Freelancerها مجبور به عقب نشینی شدند و از همان روز بود که همه متوجه ضعف این گروه شدند. به همین دلیل این گروه دیگر به صورت داوطلبانه کار نمیکند و با بستن قرارداد با افراد درون دیوار سعی در امرار معاش میکنند.
اگر در اواخر سال گذشته بتای محدود بازی Anthem را تجربه کرده باشید به احتمال زیاد با توضیحات بالا آشنایی دارید، زیرا نابودی این شهر بزرگ دقیقا نقطه شروع داستان بازی است. بعد از این فاجعه بزرگ دوباره سروکله گروه Dominion پیدا شده است و این بار اهداف موئسس شرور این گروه خطرناک Harken نامعلوم است.
گیمپلی بازی Anthem چگونه است؟
مهمترین سوال درباره بازی Anthem فعالیتهای پس از اتمام بازی است. همانطور که میدانید بازی Anthem یک عنوان تماما آنلاین است و محتویات بازی پس از اتمام داستان به پایان نمیرسد، استدیو Bioware این بخش از بازی را Elder Game مینامند. این محتوا درباره پیدا کردن بهترین قطعات موجود در بازی است تا بتوانید شخصیت خود را به بهترین شکل ممکن مجهز کنید و در نهایت به دل سختترین مراحل بازی بروید.
درجات سختی مختلفی برای مراحل بازی Anthem وجود دارد که قبل از بیرون رفتن از دژ Tarsis میتوانید انتخاب کنید که چقدر میخواهید خود را به چالش بکشید. همانطور که مطمئنا پیشبینی کردهاید هرچقدر درجه سختی بازی بیشتر باشد احتمال پیدا کردن قطعات نایاب و قدرتمند نیز بیشتر میشود، البته در درجات سختی بالا باید آماده باشید تا با دشمنان قویتری نیز دست و پنجه نرم کنید. همچنین تمام مراحل بازی را میتوانید بر روی هر درجه سختی بازی کنید و در این مورد محدودیتی وجود ندارد.
وقتی که صحبت از درجات سختی بازی میشود شاهد سه مورد ابتدایی هر بازی هستیم؛ اول از همه درجه Easy است که با انتخاب آن و بدون کمک هیچکسی میتوانید به راحتی و به تنهایی در بازی پیشروی کنید، بعد از آن به درجه Normal میرسیم که بسته به مرحلهای که انتخاب کردهاید _ مراحل خط داستانی، قراردادها و یا آزاد گشتن درون محیط بازی و …_ به احتمال زیاد میتوانید به تنهایی پیشروی کنید البته باید به اندازه کافی نیز در بازی مهارت داشته باشید. در آخر نوبت به گزینه Hard میرسد که با انتخاب آن مهم نیست که چقدر در بازی حرفهای هستید، مطمئنا به کمک دوستان خود و هماهنگی زیاد برای پیشرفت در بازی احتیاج پیدا خواهید کرد.
به محض اینکه در بازی به سطح سیام برسید بخش Elders Game شروع خواهد شد، در این سطح است که سه سطح جدید از درجههای سختی شروع خواهد شد. سه سطح جدید که Grandmasters نام دارند و از شماره یک تا سه در دسترس بازیکن قرار دارند؛ همانطور که حدس زدهاید بهترین راه برای پیدا کردن وسایل نایاب و رسیدن به تجهیزات خوب بازی کردن در این سطح است. البته رسیدن به این گنج باارزش کار آسانی نیست چونکه در این دشمنان بازی Anthem به شدت قدرتمندتر شده به طوری که در درجه سوم Grandmasters شاهد افزایش ۳۱۰۰ برابری قدرت آنها هستیم. همانطور که متوجه شدید برای به چالش کشیدن بازی در این حالت نیاز به بهترین تیم با هماهنگی بالا و Javelinهایی دارید که تجهیزات مناسبی همراه خود دارند پس اگر تیم خوبی به همراه خود ندارید به هیچوجه وارد این بخش نشوید.
زرهای درون بازی Anthem به چهار کلاس Ranger، Storm، Interceptor و Colossus تقسیم میشوند که هر کدام قابلیتهای مخصوص به خود را دارند. برای شخصیسازی اما هر چهار زره ذکر شده موارد مشترکی را به اشتراک میگذارند، میتوانید سه Gear، دو اسلحه و شش Component بر روی هر کدام از آنها سوار کنید. پیدا کردن Gearهایی که با هم هماهنگی دارند باعث میشود که در نهایت به یک ترکیب درست برسید که قدرت شما را در نبرد بیشتر میکند. مورد دیگری که میتوانید بر روی زره خود قرار بدهید Component نام دارد، این وسایل میتوانند موارد جزئی همچون مدت زمان پرواز، میزان سلامتی و یا آسیب سلاحتان را بیشتر کنند؛ البته موارد نایاب دیگری نیز وجود دارند که مختص به کلاسهای بازی هستند و با پیدا کردن آنها میتوانید خصوصیاتی را ارتقا دهید که در نهایت بیشتر از موارد عادی برای شما منفعت خواهد داشت.
معیار سنجیدن ارزش Gearها درون بازی به شش بخش مختلف تقسیم میشود که به ترتیب: Common، Uncommon، Rare، Epic، Masterwork و در نهایت Legendary نام دارند. در طی بیست ساعتی که مشغول بازی Anthem بود از کلاس Storm استفاده کرده و در مدت زمان ماجراجویی که داشتم آیتمهای زیادی به دست آوردم که به من اجازه میداد با اضافه کردن آنها به قطعاتی که داشتم قدرت خود را بیشتر افزایش دهم. اگر بخواهم یک مثال از تجربه خودم در استفاده از این وسایل بزنم، در اواسط بازی یک Component با ارزش Masterwork پیدا کردم که باعث میشد مدت زمان شارژ شدن قابلیتی که در دست چپ زره داشتم تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کند، پس از مدتی یک مورد با همان ارزش پیدا کردم که باعث میشد حمله دست راستم به مدت پنج ثانیه قدرتش تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند؛ حالا کافی است این دو مورد را با هم ترکیب کنید تا متوجه شوید که رسیدن به یک ترکیب قدرتمند خوب تا چه اندازه اهمیت دارد.
همچنین فقط این شش مورد سطحبندی نیستند که ارزش قطعات درون بازی را تعیین میکنند. هر آیتمی که پیدا میکنید طرف نظر از قابلیتی که دارد به طور اتفاقی یک نوشته روی خود دارد که درون بازی Anthem از این مورد با نام inscription یاد میشود. هدف شما در بازی تنها رسیدن به قطعات و اسلحههایی مطابق با سبک بازی کردنتان نیست بلکه در نهایت باید به بهترین قطعاتی دست پیدا کنید که نوشتههایی دارند که با قابلیتهای شما نیز مطابقت دارد.
حال که از سیستم ارزشیابی و آیتمهای درون بازی Anthem صحبت کردیم وقت آن رسیده است تا به فعالیتهای درون بازی نیز اشارهای داشته باشیم. هر کدام از مراحل درون بازی برای رسیدن به هدف مشخصی طراحی شده است، به عنوان مثال اگر به دنبال دستیابی به مواد اولیه برای ساخت و ساز قطعات جدید هستید بهترین راه بازی کردن به صورت Freeplay است. اگر میخواهید که سطح خود را افزایش دهید و سریعتر در بازی پیشرفت کنید بهترین مورد برای شما انجام مراحل داستانی و قراردادهای افسانهای است که به راحتی باعث پیشروی سریع شما میشوند؛ در آخر اگر به دنبال رسیدن به قطعات نایاب هستید مراحل Strongholds بهترین انتخاب برای شما هستند.
شخصیسازی Javelin در بازی Anthem
حال که درباره آیتمهای درون بازی اطلاعات کافی دارید بگذارید نگاهی داشته باشیم به شخصیسازی درون بازی Anthem و میزان آزادی که به بازیکن میدهد. شخصیسازی ظاهر یک Javelin به شدت ساده اما سرگرمکننده است. میتوانید رنگ زرهتان را از لیست بزرگی از رنگهای موجود تغییر بدهید و اگر هم به اندازه کافی حوصله دارید چند رنگ را با هم ترکیب کنید تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود برسید، همچنین عوض کردن جنس زره نیز بخشی از همین پروسه است. دوست دارید زرهی داشته باشید که براق به نظر برسد؟ شاید هم به رنگهای متالیک علاقه دارید؟ میتوانید جنس هر بخش از زره خود را عوض کنید تا به ظاهری که دوست دارید نزدیک شوید. حتی میتوانید کاری کنید تا زره شما آسیب دیده به نظر برسد.
البته اگر علاقهای به شخصیسازی ندارید و یا به دنبال کاستومهایی هستید که شما را خاص نشان بدهد نیز مشکلی نیست، بازی Anthem این موارد را هم نیز برای شما فراهم کرده است. اگر میخواهید پول خرج کنید اسکینهای پرمیوم نیز توسط Bioware فراهم شدهاند که میتوانید از طریق مواد اولیه بازی و یا با پول واقعی آنها را به دست بیاورید. همچنین مود جدید این روزهای صنعت گیم Emoteها نیز در بازی وجود دارند که شاید نحوه بازی کردنتان را تغییر ندهند ولی در نوع خود بامزه و جالب هستند.
بالاتر ذکر شد که بازی موارد قابل خرید نیز دارد. ارز درون بازی Shards نام دارد که با پول واقعی خریداری میشود، البته با استفاده از پول واقعی فقط میتوانید اسکین، Emote و یا موارد تزئینی مختلف را خریداری کنید. علاوه بر اینکه بازیکنان نمیتوانند با پول واقعی نسبت به دیگر بازیکنان برتری پیدا کنند، تمامی موارد تزئینی بدون خرج کردن پول و با پیشرفت در بازی نیز قابل خریداری هستند. استدیو سازنده اصرار زیادی دارد که تمامی محتواهای پس از عرضه و همچنین مراحل داستانی که در ادامه اضافه خواهند شد به صورت رایگان خواهند بود و گیمرها هیچ الزامی ندارند که برا تقویت کردن خود و یا دسترسی به محتوای بیشتر پس از خرید بازی پول خرج کنند.
البته یکی از مواردی که شرکت سازنده هنوز به آن اشارهای نکرده است اضافه شدن Javelinهای دیگری است که در آینده اضافه خواهند شد، در زمانی که با شرکت درباره این مورد صحبت کردیم آنها هنوز برنامهای برای اضافه کردن زرههای جدید نداشتند؛ هرچند اگر موردی به بازی اضافه شود که فقط با پول واقعی قابل خرید باشد با توجه به سیاستهای شرکت انتظار نمیرود که باعث تقویت بازیکنانی شود که پول خرج میکنند.
اتحاد بین بازیکنان و نیاز به همکاری در بازی Anthem
در یک بازی آنلاین به مانند این عنوان که همکاری بین بازیکنان یک الزام حساب میشود هنوز هم هستند کسانی که در برابر این کار مقاومت نشان دهند، که البته واقعا هم حق دارند پیدا کردن یک تیم خوب بدون داشتن هیچ شناختی نسبت به دیگر بازیکنان به مانند پیدا کردن یک سوزن در انبار کاه است. تمامی فعالیتهای بازی دارای سیستم مچمیکینگ خواهند بود پس پیدا کردن همتیمی مشکلی نیست، اما شرکت Bioware برای آن دسته از بازیکنانی که علاقهای به همکاری ندارند نیز سیستم به نام Alliance تدارک دیده است.
در این حالت تمام کسانی که با آنها بازی کردهاید و افرادی که درون لیست دوستان شما هستند وارد سیستمی میشوند که Alliance نام دارد. در آخر هر مرحله علاوه بر امتیازاتی که خود شما دریافت میکنید، امتیاز Alliance همتیمیهای شما نیز افزایش پیدا میکند و با افزایش هر چه بیشتر آن در نهایت میتوانید آن را تبدیل به Coins کنید که ارز غیرپولی درون بازی است. در واقع این سیستم با این هدف ایجاد شده است تا حتی اگر علاقهای به بازی با دیگران نداشته باشید فقط با همراه شدن با دیگران بتوانید رتبه Alliance خود را ارتقا دهید و در نهایت هم برای دیگران و هم برای خود مفید واقع شوید.
در آخر هر هفته تمام امتیازهای Alliance که جمع کردهاید تبدیل به ارز درون بازی میشود که با استفاده از آن میتوانید برای خود مواردی مختلفی را خریداری کنید. پس در نهایت در انتهای هر هفته بدون اینکه کاری انجام دهید و فقط با بازی کردن میتوانید هم به دیگران در بازی کمک کنید و هم برای خود سود شخصی کسب کنید.
سیستم کمبو در بازی Anthem
در بازی Anthem قابلیتهای Javelin شما به Gearهایی بستگی دارد که برای آن استفاده کردهاید، قابلیتهایی که میتوانند کاری کنند حملات شما شامل المانهای محیطی همچون آب و یا آتش هم بشود. فرای این قابلیت دو توانایی دیگر نیز در بازی وجود دارند که برای کمبو زدن اهمیت خاصی دارند، Primers و Detonators این دو مورد هستند.
قابلیتهای Prime که نمادشان یک شعله کوچک است دشمنان شما را زیر بار حمله سنگینی از عنصرهای محیطی قرار میدهند و بسته به اینکه Gear شما چقدر قدرت آسیبی که به دشمن میزنید بیشتر میشود. هنگامی که علامت Prime پر شود میتوانید دشمن خود را مورد یک حمله سنگین قرار دهید؛ به عنوان مثال اگر به دشمن خود با عنصر یخ حمله میکنید بعد از فعال کردن این قابلیت ناگهان شاهد یخ زدن او خواهید بود. حال نوبت به استفاده از Detonators رسیده است، اگر یک قابلیت مرتبط به این توانایی داشته باشید و یا با سلاح سرد به این دشمن حمله کنید شاهد از بین رفتن ناگهانی او خواهید بود.
حال شاید شما هیچ توانایی Primeای نداشته باشید، استدیو سازنده به فکر این بخش نیز بوده است. هر کسی میتوانید هر دشمنی را Detonate کند به همین دلیل ایجاد هماهنگی بین تیم برای Prime کردن و سپس یک حمله تک ضرب از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین کمبوی هر کلاس در بازی Anthem مخصوص به خود آن کلاس است و اثری که بر محیط میگذارد با سایر همقطاران خود تفاوت دارد.
در نهایت میتوان گفت که بازی Anthem میتواند تبدیل به عنوان موفقی شود، در بازاری که این روزها عناوین تماما آنلاین کم ندارد عرضه چنین بازی ریسک بزرگی است که اگر جواب بدهد مطمئنا برای شرکت سازنده سودآودر خواهد شد، البته ایجاد بالانس میان پرداخت پول و قدرت بازیکنان نیز همچنان بزرگترین مسئله بازی بازی Anthem است.
4 دیدگاه
Shahin
Demosh hanooz ghabele bazie?
علیرضا حاجی زاده
اطلاعی ندارم دوست عزیز
MARADONA
خسته نباشی علیرضا جان.من امیدی به این بازی ندارم.تامام!هه هه هه
علیرضا حاجی زاده
خیلی ممنون به صورت کلی پروژه پر ریسکی هستش و واقعا نمیشه حدس زد قراره خراب کنه یا موفق بشه