رییس استودیو Take-Two در جدیدترین مصاحبهاش نظر خود درباره لانچرهای جایگزین مثل Epic Games Store را بیان کرد و گفت ما نمیخواهیم دلالی کنیم.
اخیرا اختلاف نظرات زیادی حول وجود لانچرهای جایگزین به خصوص در بازار بازیهای کامپیوتر وجود داشتنند. در این زمینه میتوان به فروشگاههایی مثل Epic Games Store که بازیها را به صورت انحصاری منتشر میکنند، کمپانیهایی مثل Discord که لانچرها و فروشگاههای مخصوص خود را دارند و ناشرانی مثل Bethesda و Activision که سعی دارند بازیهای خود را از استیم دور کنند و آنها را از طریق لانچرهای درونی خود منتشر کنند، اشاره کرد.
از آنجایی که استودیو Take-Two Interactive بازیهای محبوبی مثل Red Dead Redemption و Grand Theft Auto را توسعه داده است، آیا این احتمال وجود دارد که این استودیو هم راه سایر کمپانیهای صنعت بازی را پیش بگیرد و بازیهای کامپیوتر خود را از طریق لانچرهای مخصوص منتشر کند تا محبور نباشد سود فروش بازیها را با Valve یا Epic یا هر لانچر دیگری تقسیم کند؟ بنا بر گفتههای «استراوس زلنیک» (Strauss Zelnick) رییس استودیو Take-Two این اتفاق رخ نخواهد داد. زلنیک در مصاحبه اخیر خود با GamesIndustry اعلام کرد که خرده فروشی از طریق گروگانگیری بازیها با راه و رسم استودیو Take-Two همخوانی ندارد.
مصرف کنندگان این گونه خرید نمیکنند. بگزارید منظورم را با مثالی که به صنعت ما ربطی ندارد برسانم. شاید شما کتابهایی که زیاد معروف نیستند بخوانید و میتوانید این کتابها را از خود ناشران ناشناس خریداری کنید ولی احتمالا این کار را نمیکنید و به سراغ آمازون و سایتهای مشابه میروید. پس به نظر من اگر شما محصولی فوقالعاده قدرتمند داشته باشید میتوانید مصرف کنندگان را تحت فشار بگزارید و آنها را مجبور کنید که آن محصول را فقط از طریق خود شما تهیه کنند. ولی اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم، وقتی پای فروش محصولات سرگرمی گسترده در میان باشد، بهتر است به جای این که به مشتری بگویید کجا باید باشد، شما آن جایی باشید که مشتری حضور دارد. اگر قصد شما صرفا کسب سود حاصل از خرده فروشی و دلالی است بهتر است از اینکه فروشنده خوبی هستید مطمئن شوید. که البته این چیزی نیست که در دی ان ای ما وجود داشته باشد. ما با محصولات خود مردم را سرگرم میکنیم و دلال نیستیم.
او در صحبتهایش مشخصا به فروشگاه Epic Games اشاره کرد و با حالتی بیتفاوت گفت که کمپانی او بیشتر به این علاقه دارد که جایی باشد که مشتریها آنجا هستند و فرقی نمیکند آنجا فروشگاه Epic Games باشد یا هر جای دیگر.
از زاویه دید ما سایر فروشندگان رقیب ما نیستند و ما میخواهیم جایی باشیم که مشتری حضور دارد و اگر بازار رقابتی موجود باشد که به سود مصرف کنندگان تمام شود در صورتی که ساختار تجارت آنها برای ما منطقی باشد از آنها پشتیبانی خواهیم کرد. ما با دید مثبت به رقابت در بازار خرده فروشی بازیها مینگریم زیرا در انتها تمام این رقابتها به عرضه بهتر و بیشتر محصولات منتهی میشوند.
صادقانه بگویم خردمندانهترین کار این است که دست خود را برای انتخاب باز گزاریم و هیچ چیزی را بدون دلیل منطقی رد نکنیم. بهتر است با قرار دادن بازیهایمان روی لانچر مخصوص خود ریسک از دست دادن یک بازار بزرگ از مصرف کنندگان را نکنیم. طرفداران فرانچایزهای پیسی استودیو Take-Two مثل Civilization یا XCOM لازم نیست نگران این موضوع باشند چون این اتفاق رخ نخواهد داد.
نظر شما درباره استودیو Take-Two چیست؟ آیا به نظر شما سیاستهای این استودیو عاقلانه است؟