بازی Uncharted بدون شک یکی از زیباترین بازیهای انحصاری پلیاستیشن است ولی قبل از انتشار آن در سال ۲۰۰۷ ناتی داگ نمیدانست میخواهد چه کار کند.
سری Uncharted از محبوبترین سری بازیهای جهان است، تا جایی که ساخت دنبالههای آن همچنان ادامه دارد ولی تیم توسعهدهنده این بازی اعلام کردند که آنها قبل از انتشار نسخه اول یعنی Uncharted: Drake’s Fortune نمیدانستند که دارند چه کار میکنند و اگر به خاطر منتشر شدن بازی Gears of War قبل از انتشار بازی Uncharted نبود، شاید این بازی هیچ وقت به چنین مقام و منزلتی در بین بازیهای این صنعت دست نمییافت.
این جملات همه از زبان توسعه دهنده مستقل بازی «لوکاس پاپ» (Lucas Pope) نقل شدهاند. وی در سال ۲۰۱۸ بازیهای موفق Papers ،Please و Return of the Obra Dinn را منتشر کرده است. ولی او قبل از این که یک توسعه دهنده مستقل بازیهای آزمایشی باشد که مورد تقدیر منتقدان قرار میگیرند، در صنعت توسعه بازیهای AAA فعالیت داشته است. پاپ در این دوره از زندگیاش مدتی در ناتی داگ بوده و در توسعه هر دو بازی Uncharted: Drake’s Fortune و Uncharted 2 مشارکت داشته است.
وی درمصاحبه با Ars Technica درباره این دوره از زندگیاش سخن گفت و از نکات جالبی درباره فرآیند توسعه اولین بازی سری Uncharted پرده برداشت.
وقتی بازی Uncharted: Drake’s Fortune معرفی شد، مردم بلافاصله آن را با سری بازیهای Tomb Raider مقایسه کردند، که البته بازی Uncharted بدون شک از این سری الهام گرفته بود. وقتی بازی منتشر شد مشخص بود که استودیو ناتی داگ از نکات مثبت بازی Gears of War در بازی خود استفاده کرده بود که البته این کار با عقل و منطق جور در میآمد زیرا بازی Gears of War سال قبل سبک شوتر سوم شخص را با مکانیکهای پناه گرفتن و شلیک کردن به کلی تغییر داده بود.
استودیو ناتی داگ قبل از انتشار بازی Gears of War با مکانیک مبارزات مشکل داشتند و از چیزی شبیه به سیستم هدف گیری خودکار Tomb Raider برای بازی خود استفاده کرده بودند. ولی چند ماه قبل از انتشار بازی Uncharted این بازی زیر سایه Gears of War به یکی از بهترین عناوین انحصاری پلیاستیشن تبدیل شد.
یکی از نکات جالب درباره بازی Uncharted این بود که ما واقعا نمیدانستیم داریم چه غلطی میکنیم! بازی Uncharted معرفی و سپس بازی Gears of War منتشر شد و شوتر سوم شخص مدرن را به وجود آورد. بازی Gears of War به صورت ناگهانی آمد و به آنها نشان داد چه کار کنند. پس ما ۶ ماه قبل از انتشار همه چیز بازی را تغییر دادیم.
بنا بر گفتههای پاپ مکانیکهای دزدکی نگاه کردن و زاویه دید از بالای شانه که همه ما بازی Uncharted را با آنها میشناسیم در همین دوره تغییرات کوتاه مدت به بازی اضافه شدند. به عبارت دیگر بازی Uncharted یک بازی کاملا متفاوت و بسیار بدتر از چیزی که ما میشناسیم بوده است. هیچ کس نمیداند که اگر به خاطر همین تغییرات ثانیه آخری نبود این سری میتوانست به یکی از موفقترین فرانچایزها روی دو نسل گذشته تبدیل شود یا نه. ما هیچ وقت نخواهیم فهمید ولی به عنوان یکی از طرفدران این سری از Uncharted راضی هستم.
نظر شما درباره Uncharted چیست؟ به نظر شما اگر تغییرات گفته شده روی بازی اعمال نمیشد این بازی میتوانست به موفقیت فعلیاش دست پیدا کند؟