شرکت نینتندو به تازگی در مورد موارد مختلفی از جمله E3 و اهمیت عناوین و بازیها صحبت کرده است که بسیار جالب و خواندنی هستند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
نینتندو شرکتی است که در مدت زمان زیادی پیش از عرضه بازیهایش، آنها تبلیغ نمیکند و سعی در هیجان زده کردن همه مردم و به اصطلاح، هایپ کردن آنها به صورت افراطی ندارد. از آن جایی که این شرکت در مورد کنسول نینتندو سوییچ و دو بازی به شدت مورد انتظار این کنسول، یعنی عناوین The Legend of Zelda: Breath of the Wild و Super Smash Bros سیاستهای خود را به شکلی تغییر داد و نتایج مثبت چندانی نگرفت، حالا آنها در مورد بازیهای دیگر کمی محتاط تر عمل میکنند و شرکت تصمیم گرفته تا فقط در زمانی که تاریخ انتشار بازی مورد نظر نزدیک است، نسبت به تبلیغ و معرفی آن اقدام نماید.
با تمام این تفاسیر، به نظر میرسد که شرکت نینتندو هر چند وقت یکبار، این قانون یا سیاست خود را زیر پا میگذارد و آن را نادیده میگیرد. برای مثال، نینتندو در مراسم E3 سال گذشته از دو بازی Metroid Prime 4 و Pokemon 8 رونمایی کرد و هیچ یک از این عناوین تا به حال عرضه نشدهاند و به نظر نمیآید که به زودی هم عرضه شوند. با این وضع، چگونه میتوان سیاستهای نینتندو را در خصوص معرفی عناوین انحصاری توضیح داد؟ آیا قانون ثابتی در این زمینه وجود ندارد یا سیاست معرفی هر بازی با بازی دیگر متفاوت است؟
طبق صحبتهای رئیس نینتندوی آمریکا، آقای «رجی فلس امه» (Reggie Fils-Aime)، به نظر میرسد که هر دو موردی که در بالا به آنها اشاره شد، درست است. آقای رجی فلس امه در مصاحبه با وبسایت IGN توضیح داد در حالی که شرکت نینتندو، معمولا بازی های مختلف را نزدیک به زمان عرضه آنها معرفی و تبلیغ میکند، آنها به این نتیجه نیز رسیدهاند که در بعضی از مواقع و در مورد برخی از عناوین، معرفی بازی، زودتر از حالت همیشگی انجام میشود و آنها در موقعیتهای خاص، حاضر هستند تا این کار را انجام دهند. آقای رجی ادامه دادند:
اگر به صورت کلی صحبت کنم، ما دوست داریم تا در مورد بازیهایی صحبت کنیم که تاریخ انتشار آنها نزدیک تر است. برای مثال، در E3 ما برروی محتوایی تمرکز کردیم که مروبوط به سه ماهه اول یا دوم پس از E3 بودند. این معمولا افق ما است. ما باور داریم که این برنامه جواب میدهد زیرا [تاریخ انتشار بازی] به اندازه کافی نزدیک است و طرفداران میتوانند نسبت به آن هیجان زده و امیدوار باشند. گاهی اوقات نیز ما در این مورد استثناهایی داریم و کاری متفاوت انجام میدهیم که برای دلایل بسیار خاصی هستند. ما معمولا میخواهیم که نزدیک انجام کار باشیم و اخبار را در معنیدار ترین زمان ممکن اعلام کنیم. ما نمیخواهیم نسبت به انتشار بازی خیلی دور باشیم که بر اثر آن، مخاطبان علاقه خود را از دست بدهند یا بدتر، خسته و کلافه شوند.
واضح است که منظور اصلی آقای رجی در مورد استثناها، به بازی Metroid مربوط میشود. پس از عرضه Metroid Prime: Federation Force که عصری جدید را در سری متروید به وجود آورد، حالا بازیبازان منتظر Metroid Prime 4 هستند و به نظر میرسد که نینتندو واقعا ارزش این فرانچایز را میداند.
اما صحبتهای آقای رجی فلس امه به همین جا ختم نشد و ایشان در مورد رویداد مهم E3 نیز صحبتهای جالبی را ارایه دادند. در حالی که شرکت بزرگی مانند سونی و برند پلیاستیشن به طور کلی در رویداد E3 2019 غایب خواهد بود، آقای رجی توضیح میدهد که شرکت نینتندو، هنوز هم رویداد E3 را مهمترین و حیاتی ترین رویداد برای به ارایه گذاشتن بازیهای شرکت میبیند. این صحبتهای رجی در حالی است که نینتندو در سالهای اخیر، حتی کنفرانس زندهای را نیز در E3 نداشته و به لایو استریم یا پخش زنده بسنده کرده است (به غیر از بخشی که غرفه شرکتهای مختلف در آن قرار دارند و بازیبازان به تجربه عناوین مختلف میپردازند). آقای رجی در این باره این گونه توضیح میدهند:
E3 و آن پنج روز، فرصتی برای دنیا است تا از تازههای دنیای بازیهای ویدیویی، به عنوان یک سرگرمی، با خبر شود. در طی آن زمان، ما ارتباط بیشتری را از رویدادهای مانند CES و Comic Con و دیگر رویدادها ایجاد میکنیم. مردم گوش به زنگ میشوند تا از تازهها با خبر شوند و اولین تجربههای قابل بازی صنعت مان را داشته باشند. به این خاطر E3 برای نینتندو مهم است.
جالب است که با وجود برنامه نینتندو دایرکت که نینتندو در سالهای اخیر نتایج خوبی از آن به دست آورده، E3 همچنان برای آنها بسیار مهم است و این اهمیت حتی بدون کنفرانس زنده نیز به جای خود باقی میماند. حال، شاید برای بسیاری از بازیبازان سوال شود که شرکت نینتندو چگونه بدون داشتن یک کنفرانس زنده و پر زرق و برق، میتواند نتیجه خوبی از E3 بگیرد و آنها با این ناسازگاری چگونه کنار میآیند.
آقای رجی فلس امه در پاسخ به این سوال نیز پاسخ دادند که هیچ گونه ناسازگاری و ناهنجاری در کار نیست. رجی ادامه داد که برای نینتندو، چگونگی رساندن پیام به مخاطبان و آزمایش کردن راههای مختلف بسیار مهم است و به همین دلیل است که آنها در سالهای اخیر، فرمت خود برای E3 را تا حد زیادی تغییر دادهاند. او در ادامه توضیح داد:
ذهنیت ما این گونه بوده است که به طور دائم، در مورد کاری که انجام میدهیم و چگونگی رساندن پیام در E3، نوآور و خلاق باشیم. ما در مورد چگونگی سازگار کردن محیط غرفه (Booth) نوآور بودهایم و به عنوان مثال، در یک مکان کوچک، یک سرزمین Hyrule درست کنیم یا محیطی کوچک از بازی Super Mario Odyssey داشته باشیم. ما در مورد چگونگی رساندن پیام خود نوآوری داریم؛ حالا این میتواند تهیه یک صحنه بزرگ باشد یا یک ارتباط مستیم که ما امروزه از آن استفاده میکنیم.
شاید همیشه تهیه کردن یک صحنه یا استیج بزرگ و پر زرق و برق بهتر و موثر تر به نظر برسد، اما قطعا نمیتوان سیاستهای شرکت نینتندو در خصوص عدم برگزاری کنفرانس زنده در E3 یا ارتباطهای ساده آنها با طرفداران از طریق برنامه نینتندو دایرکت را ناموفق دانست. استراتژی و برنامه نینتندو قطعا با شرکتهای سونی یا مایکروسافت تفاوت دارد و آنها همیشه دوست ندارند برای معرفی بازیها یا کنسولهای خود، از مدتها قبل بازیبازان را هیجان زده کنند یا با تهیه استیجهای پر خرج، عناوین و کارهای خود را بزرگ جلوه بدهند. شاید این سیاستی باشد که سونی و مایکروسافت بتوانند کمی از نینتندو بیاموزند! با تمام این تفاسیر، قطعا دوست داریم تا باز هم نینتندو را روی صحنهای بزرگ و رنگارنگ (ترجیحا در رویداد E3) مشاهده کنیم.