نشست خبری هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران ، امروز در ساختمان بنیاد ملی بازیهای ویدیویی برگزار شد. برای اطلاع از جزئیات این نشست خبری با وبسایت گیمشات همراه باشید.
آقای حسن کریمی قدوسی سخنان خود را با رویکردهای بنیاد در مورد تولید داخل شروع میکند. ایشان توضیح میدهند که بنیاد بسیاری از تمرکز خود را برای حمایتهای درونی قرار داده بود و قضیه همگرا و ساختاری که دارد نیز به همین دلیل است. در چندین جلسهای که شورای جشنواره داشته، تصمیم بر این شده که تغییراتی در زمینه برگزاری جشنواره انجام شود. او توضیح میدهد که تمام هزینههای اضافی و پیرامون جشنواره، حالا برای دادن جوایز به بازیسازان و بازیهای منتخب در نظر گرفته شده است. در بحث ژانر بندی یا سبکها، کریمی اشاره میکند که او با یک نگاه منتقدانه به عناوین نگاه کردهاند و در چند جلسهای که برگزار شده، بنیاد تصمیم گرفته در بحث سبک بندی بازیها تغییراتی ایجاد شود. برای انتخاب بهترین بازی در هر ژانر، یک آکادمی متشکل از تحلیلگران و بازیسازان دست به کار شده است.
پس از صحبتهای آقای کریمی قدوسی، یک ویدیو در مورد تغییراتی که قرار است در هشتمین جشنواره ایجاد شود، پخش شد. در این ویدیو، اعضای شورای سیاست گذاری مانند آقای آرش عیاری و آقای امیر گلخانی و همچنین دبیر جشنواره، آقای میرزایی و آقای کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای ویدیویی در این مورد توضیحاتی را ارایه دادند.
آقای حاجی میرزایی (دبیر جشنواره) در نشست خبری توضیح دادند که شورای تشکیل شده برای هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران، تصمیماتی را برای تغییرات بودجهی جشنواره گرفته است و آنها سعی کردهاند تا با کم کردن هزینههای اضافی و پیرامونی، این بودجه را به عنوان جایزه به تمام بازیسازان منتخب با هر عنوانی بدهند. حاجی میرزایی اشاره میکند که میزان جوایز به ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است و علی رقم تورم و گرانیهای ایجاد شده در کشور، سعی شده تا هزینهها تا جایی که امکان دارد کم شود تا سهم جایزه بیشتری به بازیسازان برسد. به عنوان مثال، جایزه بهترین بازی سال که در سال گذشته ۱۰ میلیون تومان بود، حالا به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.
همچنین توضیح داده شده که با همکاری شورای سیاست گذاری، هم سیستم جوایز تغییراتی کرده و هم برگزیدن عناوین برای سبکهای مختلف. به عنوان مثال، یک مورد جدید برای شاخه بازیهای منتخب، بهترین بهروزرسانی برای یک بازی است و جایزه آن به تیمی داده میشود که ایده و بازی خود را برای مخاطب حمایت و پشتیبانی میکنند که نمونه خارجی آن را در مراسم The Game Awards دیده بودیم. یک بخش مردمی نیز به جشنواره هشتم اضافه شده که مردم میتوانند به راحتی به عنوان مورد نظر و دلخواه خود رای بدهند.
یک آکادمی برای جشنواره ایجاد شده که فعلا حدود ۵۰ داور دارد و در هر سال، قرار است به تعداد آنها اضافه شود. در این آکادمی یک نماینده از تمام تیمها و شرکتهایی که در جشنوارههای ۴ سال گذشته غزال برنده شدهاند. نام اشخاص حقیقی که از جشنوارههای ۴ سال گذشته غزال دستاورد برنده شدهاند و در آخر، تعدادی از افراد رسانه بازیهای ویدیویی در انتخاب شدن بازیهای منتخب سال ، نقش و تاثیر دارند.
مدل پذیرفته شدن بازیها این گونه است که عناوین جشنواره باید در یک فروشگاه معتبر ایرانی یا خارجی منتشر شده باشد و دوم این که قابلیت سافت لانچ نیز خواهند داشت. در مورد کاراکتر جشنواره توضیح داده شد که تغییرات زیادی در این زمینه انجام گرفته و حتی از کمک طراحان مختلف استفاده و بهره گرفته شده است. دیگر مانند سالهای گذشته شاهد یک گربه به عنوان کاراکتر اصلی جشنواره نیستیم و قرار است یک کاراکتر جدید معرفی شود که البته طرح آن هنوز نهایی نشده است.
یکی از نکات مهمی که حاجی میرزایی به آن اشاره کرد ابن است که در جشن اختتامیه دیگر مانند سالهای قبل، با حضور مردم عادی برگزار نخواهد شد و تنها بازیسازان و اصحاب رسانه میتوانند در آن حضور یابند که یکی از علل اصلی کاهش هزینه بوده است. با این حال، افراد علاقهمندان میتوانند پخش زنده اختتامیه را مشاهده کنند. همچنین در مورد تغییر نام جشنواره صحبت شد که از جشنواره بازیهای رایانهای تهران به جشنواره بازیهای ویدیویی ایران تبدیل شده است. آقای میرزایی همچنین به تمام اعضای متخصص پیشنهاد میدهد که اگر نظر و پیشنهاد مثبتی در مورد برگزاری جشنواره دارند، آنها را از بنیاد دریغ نکنند.
در مورد افزایش میزان جوایز جشنواره صحبت شد و حاشیههایی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود. آقای حاجی میرزایی در پاسخ توضیح دادند که شورای سیاست گذاری از تیمها و قشرهای مختلفی مانند بازیسازان و اصحاب رسانه انتخاب شده و رابطه نزدیکی بین بازیسازان و رسانهها وجود دارد و تمام تلاش تیم جشنواره انجام میشود که از حاشیه ها تا حد امکان کمتر شود اما میرزایی، حاشیهها و حرف و حدیثهایی که از بردن جایزه توسط یک تیم و نبردن توسط تیمهای دیگر ایجاد میشود را تا حدی طبیعی میداند.
در مورد زمان اختتامیه هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی ایران توضیح داده شد که تاریخ برگزاری، در هفته دوم اسفند خواهد بود اما به طور دقیق، این تاریخ قرار است به زودی اعلام شود.
در مورد تفکیک بازیهای موبایل و رایانههای شخصی سوال پرسیده میشود و این که با توجه به تعداد کم عناوین رایانههای شخصی، آیا امتیازی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد یا خیر. آقای حسن کریمی قدوسی توضیح میدهد که در واقعیت، سیاست شورای جشنواره این گونه بوده که بهترین بازیها انتخاب میشود و قطعا این میتواند ویژگیهایی را نیز شامل حال بازیهای رایانههای شخصی کند زیرا این عناوین میتوانند به دستاورهای بیشتری برسند. همچنین در مورد بازیهای معرفی نشده و معرفی آنها توسط جشنواره سوال میشود که آقای حاجی میرزایی توضیح میدهند که یکی از اهداف هشتمین جشنواره بازیهای ویدیویی همین موضوع بوده است و یک بخش بازیهای مورد انتظار را نیز به همین دلیل پدید آوردهاند که عنوانی که بیش از دیگر عناوین خوب و عالی به نظر میرسد، به عنوان مورد انتظاترین عنوان سال انتخاب میشود. آقای کریمی قدوسی توضیح میدهد که آن ها قصد دارند تا ذهنیت بازیبازان را نسبت به عناوین ایرانی بهتر کنند و همین نکته باید با حمایت رسانههای تخصصی و مطالب امیدبخش این رسانه ها انجام شود و البته بنیاد نیز تلاش خود را در این زمینه انجام میدهد.