مامور ۴۷ باری دیگر و این بار، با بازی Hitman 2 بازگشته است تا باز هم بازیبازان را با روشهای فوقالعاده قتل و عملیاتهای سری سرگرم نماید. با بررسی فنی و بصری این عنوان روی تمامی پلتفرمها با وبسایت گیمشات همراه باشید.
در سال ۲۰۱۶ بود که شرکت برادران وارنر و استودیوی IO Interactive (پس از جدایی سازندگان از اسکوئر اینکس، برادران وارنر به عنوان ناشر Hitman شناخته میشود)، یک نسخه کاملا ریبوت شده و نو از ماجراهای مامور ۴۷ و سری شناخته شدهی Hitman عرضه و نام آن را خیلی ساده، Hitman انتخاب کردند. این بازی طی قسمتهای مختلف که در بازههای زمانی متفاوتی برای بازیبازان در دسترس قرار میگرفت، مامور ۴۷ را به ماموریتهای سری در نقاط مختلف دنیا میفرستاد و همین تنوع در محیط، دشمنان، اسلحهها و راههای مختلف برای به به انجام رساندن ماموریت، باعث موفقیت بازی Hitman شد.
حال، شرکت سازنده و ناشر بازی باز هم قصد دارند تا با استفاده از همان فرمول قبلی، با بازی Hitman 2 به موفقیت دست پیدا کنند. جدا از تمامی مسائل مربوط به گیمپلی و جزئیات هسته اصلی آن، در این مطلب قصد داریم تا بازی Hitman 2 را فقط از نظر فنی و بصری مورد ارزیابی قرار دهیم و نتایج به دست آمده از اجرای آن روی همه پلتفرمهای موجود را بازگو نماییم. این نکته را در نظر داشته باشید که قطعا مقایسههای زیادی بین بازی جدید و نسخه ۲۰۱۶ صورت خواهد گرفت.
به طور کلی میتوان گفت که اگر دو بازی Hitman و Hitman 2 را از بالا بنگریم، از نظر فنی و بصری، تفاوت خاص و چشمگیری بین آنها پیدا نمیکنیم. سازندگان همچنان از موتور داخلی خود، یعنی موتور توانای Glacier استفاده میکنند و از آن جایی که Hitman 2 نیز در نسل هشتم کنسولها عرضه شده، نباید انتظار تفاوت گرافیکی بسیار زیادی نسبت به نسخه قبلی داشت. با این حال، با بهروزرسانی و کار بیشتر برروی موتور Glacier، حالا تغییرات ریز اما موثری در بخش نورپردازی بازی و افکتهای Volumetric مانند باد یا شن موجود در هوا ایجاد شده است. فناوری جمعیت یا Crowd Tech همیشه یکی از نقاط قوت موتور بازی بوده است؛ با استفاده از قابلیتهای خوب موتور و همچنین کار فوقالعاده سازندگان، در بسیاری از صحنهها، شاهد حضور تعداد بسیار زیادی NPC هستیم که هر کدام کار خود را انجام میدهند و موتور گرافیکی بازی نیز خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی تمام جزئیات را رندر میکند. این موارد در نسخه اول نیز وجود داشتند اما حالا نقش کلیدی تری را در Hitman 2 ایفا میکنند. علاوه بر این، مراحل موجود در بازی بسیار بزرگتر شدهاند و با بزرگتر شدن آنها، حالا جزئیات بیشتری در آنها جای میگیرد و راههای بسیار بیشتری برای رسیدن به هدف یا به قتل رساندن اهداف وجود دارد. از بعد فنی نیز تکنیک parallax occlusion maps به وفور در نقشههای بازی دیده میشود که به همراه موارد ریزی مانند رفلکشن بی نظیر، عمق زیبایی به آنها داده است. در آخر هم میتوان گفت که کیفیت تصویر بازی به طور کلی بهتر شده که قطعا به خاطر جا افتادن کنسولهای میان نسلی و قدرت سخت افزاری بیشتر آنها است.
اگر یادتان باشد، بازی Hitman زمانی عرضه شد که هنوز خبری از کنسولهای میان نسلی پلیاستیشن ۴ پرو و ایکسباکس وان ایکس نبود و همه مجبور بودند تا بازی را روی کنسولهای پایه تجربه نمایند. پس از عرضه کنسولهای میان نسلی، مخصوصا کنسول ایکسباکس وان ایکس، ما توانستیم Hitman را با رزولوشن ۴K کامل تجربه کنیم و از وضوح تصویر عالی بازی لذت ببریم اما حالا Hitman 2 نسبت به نسخه قبلی، به یک بازی پرتقاضاتر تبدیل شده و توان بیشتری را از سخت افزارها طلب میکند. با این وضع، بازی Hitman 2 روی کنسول ها و رایانههای شخصی چگونه اجرا میشود؟
ابتدا با کنسولها شروع میکنیم و در ادامه به رایانههای شخصی میپردازیم. برروی کنسول ایکسباکس وان اس (کنسول پایه)، در حالی که نسخه سال ۲۰۱۶ با رزولوشن ۱۰۸۰p کامل اجرا میشد، حالا در Hitman 2 با رزولوشن ۹۰۰p طرف هستیم که باید گفت با anti aliasing مخصوص بازی، یک تصویر عجیب و نه چندان زیبا را به ما ارایه میدهد. کنسول پلیاستیشن ۴ نیز مانند نسخه اول، توانسته بازی را با رزولوشن ۱۰۸۰p کامل اجرا نماید و مشکل بصری خاصی در این نسخه وجود ندارد. یک نکته مهم در مورد بحث بصری بازی، سیستم جدید بازتاب یا رفلکشن در مپهای آن است که با این که بسیار زیبا طراحی شده، اما از طرفی بسیار هم پرتقاضا است. سازندگان برای رفع کردن این مشکل، این بازتابها را با یک چهارم رزولوشن اجرایی نمایش دادهاند؛ به این معنی که با رزولوشن اجرایی ۴K، رزولوشن بازتاب به ۱۰۸۰p میرسد یا در نسخه ایکسباکس وان معمولی که رزولوشن ۹۰۰p دارد، این بازتابها با رزولوشن ۴۵۰p نمایش داده میشود که همین موضوع باعث شده بازتابها را به صورت پیکسلی و نامطلوبی در این نسخه مشاهده کنیم. کاملا واضح است که کنسولهای پایه به اواخر عمر خود رسیدهاند و ویژگیهای جدید موتورهای گرافیکی خیلی خوب روی آنها کار نمیکند اما نکته مهم در مورد Hitman 2 این است که سازندگان هیچ افکت یا مورد خاص گرافیکی و بصری را از هیچ یک از کنسول ها حذف نکرده و فقط میزان کیفیت و کمیت آنها دستخوش تغییراتی کردهاند؛ به عنوان مثال، تفاوتها در LOD و کیفیت بافتها و رزولوشن سایهها کاملا مشخص است. در آخر هم باید بگوییم که هر دو کنسول پایه، بازی با نرخ فریم ۳۰ بر ثانیه بسیار ثابت و قابل تحسینی اجرا میکنند که نکته مثبت بزرگی محسوب میشود.
اگر موافق هستید به سراغ کنسولهای میان نسلی برویم. برروی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو، دقیقا به مانند نسخه اول، بازی Hitman 2 با رزولوشن ۱۴۴۰p اجرا میشود و مانند سابق گزینهای برای کاربران این کنسول در نظر گرفته شده تا قفل نرخ فریم را بردارند و تا حد توان کنسول، بازی را با نرخ فریم بالاتر از ۳۰ بر ثانیه تجربه نمایند. در طرف دیگر، کنسول ایکسباکس وان ایکس بازی با رزولوشن ۴K یا ۲۱۶۰p کامل اجرا میکند و گزینهای دارد که میتوان با آن رزولوشن را به ۱۴۴۰p رساند و بازی را با نرخ فریم بالاتری تجربه کرد.
با این که کیفیت تصویر و آمار و ارقام رزولوشن برروی هر دو کنسول میان نسلی خوب و بدون نقص است، اما از نظر عملکرد یا نرخ فریم، شاید بتوان ایرادهایی را به آنها وارد کرد. درست است که کنسول ایکسباکس وان ایکس Hitman 2 را با کیفیت تصویر و رزولوشن فوقالعادهای اجرا می کند اما شاید اجرای بازی جدید IO Interactive با رزولوشن ۴K روی کنسول میان نسلی مایکروسافت، کمی جاه طلبانه باشد. این کنسول در برخی از موارد، نمیتواند نرخ فریم را روی ۳۰ بر ثانیه ثابت نگه دارد و با این که این مشکل خیلی احساس نمیشود، اما نکته مهمی به شمار میرود چرا که در نسخههای دیگر، به خصوص پلیاستیشن ۴ پرو، چنین مشکلاتی دیده نمیشوند. اگر سازندگان رزولوشن اجرایی بازی را به صورت داینامیک طراحی میکردند یا امکان بازی با رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ فریم کاملا ثابت (۳۰ یا ۶۰) را به ما میدادند، شاید نتیجه کار بسیار راضی کنندهتر میشد.
در طرف دیگر، کنسول پلیاستیشن ۴ پرو قرار دارد که برروی رزولوشن ۱۴۴۰p، نرخ فریم بسیار با ثباتتری را ارایه میکند. با این حال، آزاد گذاشتن نرخ فریم بازی روی پرو تفاوتهای بسیاری با نسخه وان ایکس دارد چرا که پلیاستیشن ۴ پرو به زحمت به ۴۰ فریم بر ثانیه میرسد و ایکسباکس وان ایکس در بسیاری از مواقع میتواند به ۶۰ فریم بر ثانیه نزدیک شود. در آخر میتوان به نکتهای مهم و شاید تکراری اشاره کرد که مشکل جزئی نرخ فریم بازی روی وان ایکس، به دلیل اختلاف بین CPU و GPU این کنسول است که شاید پیش از این بارها درباره آن شنیده باشید. پردازنده وان ایکس نسبت به پردازنده گرافیکی آن، با فاصله زیاد، قدرت پردازشی کمتری دارد و از آن جایی که Hitman 2 نیز با آن محیطهای پر جزئیات و تعداد NPC قابل توجه خود، بار پردازش را بیشتر روی دوش CPU میگذارد، ثابت نگه داشتن نرخ فریم با رزولوشن ۴K ثابت برای کنسول میان نسلی مایکروسافت، کمی سخت است.
پس از بررسی فنی بازی Hitman 2 روی کنسولها، حالا نوبت به بررسی آن روی پلتفرم رایانههای شخصی است. اولین مشکلی که نسخه PC بازی Hitman 2 با آن دست و پنجه نرم میکند، عدم استفاده سازندگان از DirectX 12 و استفاده از نسخه ۱۱ است. همین عامل باعث شده تا در منوی تنظیمات گرافیکی بازی، تنها با چند مورد کلی طرف باشیم و دستمان برای شخصی سازی گرافیک و مسائل بصری تا حد مطلوبی باز نباشد. با تمام این تفاسیر، همان گزینههایی که برای تنظیم گرافیک در نظر گرفته شده، به شدت کارا هستند و برروی عملکرد، تاثیر زیادی دارند. اگر کارت گرافیک RX 580 را گزینه معقولی برای اجرای ۱۰۸۰p بازیها در نظر بگیریم، حرکت از تنظیمات گرافیکی Ultra به سمت High در Hitman 2، حدود ۴۶ درصد برروی عملکرد تاثیر میگذارد و رفتن از High به Medium، حدود ۹۴ درصد روی عملکرد دخالت دارد است که عدد تاثیر گذاری است. به نظر میرسد که تنظیمات گرافیکی Medium برای سیستمهای میان رده بسیار عالی باشند و این رده، بسیار بهینه است. علاوه بر این، با مقایسه رده Medium با نسخههای کنسولی به این نتیجه میرسیم که جزئیات و موارد گرافیکی این نسخهها نیز تقریبا با رده Medium رایانههای شخصی برابری میکند.
همان طور که بالاتر گفته شد، گزینههای کمی برای شخصی سازی گرافیک بازی در نسخه رایانههای شخصی تعبیه شده است. به عنوان مثال، همان سیستم بازتاب جدید بازی که پیشتر به آن اشاره کردیم، برروی رایانههای شخصی با رزولوشن کامل نمایش داده میشوند که خیلی خوب است ما اگر میتوانستیم میزان کیفیت آن را تنظیم کنیم، بسیار بهتر میشد. به طور کلی، میتوان گفت که بازی Hitman 2 روی کارتهای گرافیک AMD و Nvidia به خوبی عمل میکند اما به نظر میرسد که بازیبا پردازندههای Ryzen مشکل دارد. زمانی که بازی را روی یک سیستم بسیار قدرتمند تشکیل شده از یک کارت گرافیک Asus ROG Strix Geforce RTX 2080Ti، یک پردازنده Ryzen 1700x و ۱۶ گیگابایت RAM با سرعت ۳۲۰۰ مگاهرتز و یک SSD به همراه درایور ۴۱۶.۸۱ اجرا میکنیم، قطعا انتظار داریم که بازی به ما رزولوشن ۴K به همراه نرخ فریم ۶۰ بر ثانیه کاملا ثابت بدهد اما این اتفاق در برخی مواقع رخ نمیدهد. نکته این جا است که پردازنده Ryzen، عملکرد سیستم را محدود میکند و حتی زمانی که خبری از DirectX 12 نیست و بار CPU در بخشهای پرتقاضای بازی کمتر هم میشود، اما پردازنده Ryzen عملکرد ناامید کنندهای از خود به نمایش میگذارد.
اما از بحث سیستم رویایی بالا که خارج شویم، به کارتهای گرافیک میان رده و مناسبی میرسیم که میتوانند بازی Hitman 2 را به خوبی اجرا نمایند. دو کارت گرافیک GTX 1060 از انویدیا و RX 580 از AMD که قدرت پردازشی آنها تقریبا با قدرت پردازشی پردازنده گرافیکی ایکسباکس وان ایکس برابر است، کاملا قادر هستند تا Hitman 2 را به صورت ۴K/30 یا ۲K/60 و با تنظیمات گرافیکی Ultra اجرا نمایند. همچنین در نظر داشته باشید که کارت RX 580 میتواند نسبت به کارت انویدیا، ثبات فریم بیشتری داشته باشد و به طور کلی از نظر فنی، ایکسباکس وان ایکس را پشت سر بگذارند.
همان طور که مشاهده میکنید، بازی Hitman 2 روی تمامی پلتفرمها به خوبی اجرا شده و تجربه آن لذت بخش است اما اگر قصد دارید تا با نهایت لذت درون دنیای پرجزئیات IO Interactive قدم بردارید، فراموش نکنید که نسخههای پلیاستیشن ۴ پرو، ایکسباکس وان و رایانههای شخصی (یک سیستم میان رده به بالا) میتوانند بسیار مناسب باشند.
امیدوارم از بررسی فنی بازی Hitman 2 روی تمامی پلتفرمها لذت و نهایت استفاده را از آن برده باشید. حتما نظرات خود را درباره این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.
با تشکر از منبع تحلیلی دیجیتال فاندری