هر سال در نمایشگاه E3 عناوین پرطرفدار و معروفی حضور دارند که باعث میشوند نام تعدادی از بازیهای مستقل و نوپا به گوش نرسند. طبق رسم همیشگی، نمایشگاه E3 امسال (E3 2016) در زیر سلطه بازیهایی چون Battlefield 1 ،For Honor ،Mafia III و The Legend of Zelda: Breath of the Wild قرار داشت (تمامی بازیهایی که برای مدت طولانی نسبت به آنها هیجانزده بودهایم). در کنار این عناوین معروف، بازیهای دیگری نیز امسال در نمایشگاه قرار داشتند که از میزان توجه یکسانی (نسبت به دیگر بازیها) برخوردار نبودند. ما قادر بودیم در نمایشگاه برخی از این بازیهای کوچک، ناشناخته و ساده را تجربه کنیم. در این مقاله ۷ عدد از بازیهایی که تاکنون اسم آنها را نشنیدهاید، قرارگرفتهاند. برای آشنایی بیشتر با این عناوین با گیمشات همراه باشید.
Gonner – Alex Newhouse .۷
فرض کنید دو بازی Spelunky و The Binding of Isaac با یکدیگر ترکیب شوند؛ در این صورت بازی با نام Gonner به وجود میاید. عنوانی که بهسختی بر روی پلتفرمهای برنامهریزیشده منتشر میشود، شخصیت اصلی بازی همیشه به دشمنان بر روی صفحه نزدیک هست و دارای زمینهای کارتونی است که از آن بازی بهعنوان یادبودی از ساخته «تیم میت» (Team Meat) یاد میشود. ترکیبات مختلف بین کلاهها و سلاحها در بازی Gonner بسیار سرگرمکننده به نظر میرسد. کلاهها در این بازی به شما توانایی انجام حرکتهای جدید را میدهند و سلاحهای مختلف درون بازی میزان وحشیگری Gonner را بیشتر سرگرمکننده میکند تا ترسناکتر کردن شخصیت وی. توانایی انجام حرکتهای جدید کاملاً با خصوصیات سلاحهای مختلف همگامسازی شده و جای هیچگونه مشکلی نیست. در این بازی کاملاً میتوانید با تواناییهای شخصیت اصلی درزمینه مانورهای آکربانیت و شلیک کردن (در زمان برخوردهای جنگی) اعتماد یکسانی داشته باشید. مطمئناً در این بازی از این تواناییها به میزان یکسان استفاده خواهید کرد؛ زیرا در این عنوان تنها شما قادر خواهید بود که به سمت راست یا چپ شلیک کنید. بازی Gonner همراه باظرافت و زیبایی که دارد بسیار شگفتانگیز است و مطمئناً بهزودی منتظر اطلاعات بیشتری از این عنوان هستیم. تاکنون تاریخ انتشار رسمی و دقیقی برای این بازی اعلامنشده؛ این بازی بر روی پلتفرمهای PC و Mac منتشر خواهد شد.
۶. The Long Journey Home – Alex Newhouse
این بازی به طرز خارقالعادهای بلندپروازانِ و جاهطلب است. مانند عنوان Gonner این بازی در سبک Roguelike طراحی و ساختهشده؛ علارقم عنوان Gonner بازیThe Long Journey Home از میزان دیالوگهای بیشتر همراه با سیارهای بسیار عظیم برای اکتشاف و جستوجو بهره میبرد. از نزدیکترین بازی که شبیه به این عنوان است میتوان به FTL: Faster Than Light اشاره داشت البته درصورتیکه FTL به شما قابلیت کنترل کامل سفینه فضایی در اتمسفر و فضا را بدهد. بازی از جایی شروع میشود که شما و خدمه یک سفینه فضایی به لبه یکی از سیارات منتقل شدهاید. جایی که دارای راه پرپیچوتابی است. خدمه شما باید راهتان را برای رسیدن به خانه آماده و هموار کنند. روبهرو شدن با موجودات فضایی به شما این قابلیت را میدهد که در دیالوگهای درختی بتوانید با آنها بجنگید و یا صلح برقرار کنید. سیارههای موجود در منظومه شمسی قابلیت بررسی و اکتشاف را دارند. همچنین میتوانید در این سیارات معادنی را به منزله منفعت خودتان نیز به وجود بیاورید. بازی The Long Journey Home در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ برای کنسولهای نسل هشتمی PS4 و Xbox One و پلتفرم PC منتشر خواهد شد.
۵. Overland – Mike Mahardy
“دیسانتری لعنتی! یکی از مشکلاتی که از کلاس چهارم گریبانم را گرفته بود. میتوانستم دلم را به دریاهای قابلاطمینان بزنم (!)، خواب کافی داشته باشم و هر بوفالویی را که میبینم شکار کنم، اما، تا حدودی، همیشه دیسانتری زمینم زد؛ مدتها قبل از اینکه به دره ویلامت برسم، همان سرزمینهای افسانهای موجود در شمال غربی اقیانوس آرام…”
بازیای بسیار شبیه به عنوان Oregon Trail، گرچه Overland نسخه کپی از Oregon است اما هنوز نکاتی برای تمایز این ۲ بازی با یکدیگر وجود دارد. بازی Overland بیشتر دارای سبک «نشانهروی-کلیک» است تا اینکه نقش یک بازی استراتژی کامل را برای شما ایفا کند. یکی از عواملی که باعث جذابیت این بازی «استراتژی-ابقاء» (Strategy-Survival ) شده، وجود شرایط سخت برای تصمیمگیریهای حیاتی است. حوادث درون عنوان Overland مربوط به بازه زمانی آخرالزمان در آمریکا میشود. زمانی که با دیگر بازماندگان تشکیل گروه میدهید، از هیولاهای رادیواکتیوی دوری میکنید و به پیدا کردن منابع کمیاب برای زندگی کردن در دنیای وحش جدید میپردازید. نحوه بازی کردن این عنوان بسیار شبیه به بازی XCOM است؛ همراه با زاویه دید ایزومتریک از بالای سر شخصیت اصلی و نقشههای تشکیلشده از کاشی. در بازی Overland همیشه یک نتیجه ثابت در مقابل اعمالتان در انتظار شما است؛ حتی اگر به پیدا کردن بنزین برای وسیله نقلیه خود یا پیدا کردن منابع پزشکی برای تقویت و بازیابی گروه خود بپردازید؛ حتی درگاهی اوقات مجبور به نجات دادن فردی از شرایط بسیار سختی هستید که خود او مقصر ایجاد آن شرایط حیاتی بوده است. در عنوان Overland تنها تصمیمات و عواقب آنها هستند که در نحوه بازی کردن شما بسیار مؤثر خواهند بود. این بازی هماکنون بهصورت «دسترسی زودرس» (Early Access) بر روی پلتفرم PC قابل تجربه است.
۴. Furi – Matt Espineli
محتویات بسیار زیادی برای طرفداران سری بازیهای «اکشن-ژاپنی» درون بازی Furi در انتظار قرار دارد؛ در این بازی شاهد سطحی از کشمکش و قدم زنیهای سریع موجود دربازیهایی همچون Devil May Cry, Bayonetta و God Hand خواهیم بود. بازی Furi بسیار ساده به نظر میرسد؛ در این بازی شما بهعنوان شخصیت بینامی با موهای نقرهای قرار دارید، کسی که باید برای رهایی از حبس کنونیاش بجنگد و مبارزه با باسهای قوی و کشنده را قبول کند.
یکی از عوامل جذابیت بازی Furi مبارزههای سریع و پرجنبوجوش آن است. مبارزات در این بازی سخت و متنوع هستند اما باز بااینحال این بازی به طرز ظریفی سادگی خود را حفظ میکند. این بازی ترکیبی گلچین شده از ۲ سبک Hack-And-Slash و Shoot ’em Up است و در مبارزات خود شما را به چالش جاخالی دادن از موانع پرتابی دعوت میکند و میزان واکنش و توانایتان را در زمینه مبارزههای تنبهتن میآزماید. همچنین بازی Furi از استایل بصری قابلتوجهی بهرهمند شده که شامل طراحی اختصاصی شخصیت Afro Samurai ساختهشده توسط آقای Takashi Okazaki میشود. گیمپلی اکشن و هیجانانگیز عنوان Furi در حال تبدیلشدن به یکی از بهترینهای خود در این ژانر است. بازی Furi در ماه جولای بر روی پلتفرمهای PC و PS4 منتشر خواهد شد.
۳. Everything – Scott Butterworth
این بازی یک نمونه متوسط از بازیهایی است که در آن قابلیت کنترل هر شیء خلقشده در زمین را دارید. بازی دارای سبک بسیار مشابهی به پروژه Everything آقای David O’Reilly است. در این عنوان حتی از یک آدامس جویده شده گرفته تا یک سیاره، یک گوزن، رشتهای از DNA، اتوبوس شهر، گردهای از خاک و … را میتوانید کنترل کنید. این بازی شما را درون دنیای «جهان باز» بی ساختار قرار میدهد و به شما این اجازه را میدهد علاوه بر کشف مناطق مختلف، بتوانید کوچکترین وسیلهای که با آن برخورد میکنید را داشته باشید و یا آن را کنترل کنید؛ (حتی تکه از چمن)! و یا یکتکه سنگ غولپیکر (تنها کافی است که بر روی آن بپرید و کنترل سنگ را به دست بگیرید و به هر طرف حرکت کنید).
در بازی Everything اگر به چندین اشیاء مشابه برخورد کنید میتوانید با فشردن یک دکمه همگی آنها را به دنبال خود بکشانید. درصورتیکه میزان تعداد اشیاء دنبال کننده شما کافی باشد کافی است یک دکمه را فشار دهید و به اختیار خود اشیاء مدنظرتان را به رقصیدن دربیاورید! اگر در این بازی به کوچکترین و یا بزرگترین شیء برخوردید، نگران نشوید. با جستوجوی بیشتر میتوانید تعداد قطعات بیشتری را با مقدار سایز میکرو (کوچکتر) و یا حتی حداکثر ماکرو (بزرگتر) پیدا کنید. هر چه زمان بیشتر میگذرد محیط درون بازی رشد و تغییر میکند و برای شما اشیاء جدیدتری را برای در اختیار قرار گرفتن به همراه میآورد. زمانی که این بازی برای کنسول Playstation 4 به انتشار برسد مطمئن شوید که زمان کافی کنار گذاشتهاید. زیرا در این عنوان به دنبال یافتن پاسخ حقیقتهای بسیاری در زمین، منظومه شمسی، کهکشانها و… خواهیم بود.
۲. Gnog – Scott Butterworth
بازی Gnog میتواند بخشی از یک بازی معمایی و یا بخشی از یک اسباببازی دیجیتال باشد که با سری اشیاء پیچیده خود شما را متعجب خواهد کرد. (این بازی توسط سازنده آن بهعنوان «سَرهای هیولای غولپیکر» توصیفشده است). در هر یک ازسرهای بازی کلیدهایی برای فشردن، دستگیرههایی برای کشیده شدن، سیمهایی برای وصل شدن و… وجود دارد. تجربه و آزمایش این عناصر به یکدیگر وابسته، رفتهرفته برای شما قابلیتهای جدیدی را بازخواهند کرد. در هیچیک از مرحلههای بازی به شما دستورالعمل صریحی داده نمیشود. هر یک ازسرهای هیولا دارای زبان ظاهری خاص خودش است که به شما موضوعات مختلفی را میفهماند.
بهعنوانمثال با بازی کردن با یک اسلایدر درون یکی از سرها متوجه میشوید که کدهای موجی رنگی تولید میشوند که در پنلپشتی اسلایدر کلیدهایی را برای شما ایجاد میکنند. استفاده متناظر از اسلایدرها و دکمهها بهصورت متوالی نهتنها باعث تغییر آهنگ درون بازی میشوند بلکه یک صفحهنمایش خاموش شده را برای شما باری دیگر نمایان میکنند. هیچیک ازسرهای مختلف در بازی Gnog به نظر نمیرسد که با محدودیت زمانی شما را تحتفشار قرار دهد؛ گرچه آزمایش کردن عناصر مختلف و کشف اشیاء جدید در بازی بهاندازه به پایان رساندن یک پازل (معما) بااهمیت هستند. بازی Gnog در اواخر امسال برای Playstation 4 و PS VR عرضه خواهد شد.
۱. Let It Die – Eddie Makuch
یکی دیگر از بازیهای نمایشگاه که نیاز به توجه شما داشت عنوان جدید Killer7 ساختهی جدید طراح (Suda51) و سازنده (Grasshopper Manufacture) بازی No More Heroes، عنوان Let It Die بود. این بازی با سبک (Hack-And-Slash) ساختهشده و حوادث درون آن در توکیو قرار دارد. بازی Let It Die از زاویه دید دوربین بالا بسیار زیبا به نظر میرسد. طبق تجربهای که در E3 داشتیم به نظر میرسد برای بازیابی جان خود میتوانید قورباغه بخورید و یا حتی آنان را به سمت دشمنان پرتاب کنید. مطمئناً درون بازی بیشتر قورباغهها را به سمت دشمنان پرتاب خواهید کرد تا اینکه آنها را بخورید. بازی Let It Die همراه با استایل بصری Cel-Shaded بسیار خاص، پرزرقوبرق و هیجانانگیز به نظر میرسد. به نظر میرسد مکانیکهای مبارزه که شامل مبارزههای نزدیک و بافاصله میشود بخش مبارزات و کامبتهای درون این عنوان را بهاندازهی کافی، خاص، هوشمند و بهینه کرده است.
بعد از تجربه ۲۰ دقیقهای از گیمپلی این بازی، مطمئناً بهعنوان Let It Die دل میبازید. این بازی در تاریخ نامشخصی بر روی کنسول PlayStation 4 منتشر میشود. بازی Let It Die یک عنوان رایگان است و جای هیچگونه ترسی وجود ندارد، زیرا بر اساس گفتههای رسمی Suda51 ، این بازی از قابلیت «پرداخت پول برای برنده شدن» و یا «پرداخت درون برنامهای» بهره نمیبرد.
هرسال در نمایشگاههای E3 و سایر نمایشگاهها، بازیهای مستقلی حضور دارند که منتظر استقبال و حمایت بازی بازان هستند. تنها عامل امیدواری این بازیهای مستقل بازی بازان خواهند بود و بهغیراز آنان کسی یا چیزی باعث دلگرمی این سازندگان پرتلاش نخواهد بود. پس سعی کنیم دیدمان را در نمایشگاههای بعدی بازتر کرده و به حمایت از سازندگان مستقل بپردازیم. شاید توجه به این عناوین تلنگری به سازندگان قدیمی و پرطرفدار باشد؛ گرچه در کنار اینکه باعث کشف استعدادهای جدید در عرصه تولید بازیهای رایانهای خواهد شد.
4 دیدگاه
SPIDERGOBLIN
بیشتر از بازی شماره۳ و ۶ خوشم اومد.
باید جالب باشن.
همیشه اینجور بازیا زیر سایه عناوین بزرگتر قرار میگیرن خیلی خوب میشد اگه یه کنفرانس اختصاصی فقط برای بازیای مستقل و کمتر شناتخه شده یا اصلا شناخته نشده وجود داشت.
به شخصه تنها بازی که از این لیست شناختم بازی let it die بود.
خیلی ممنون از مقالتون
پ.ن:ببخشید سایت انجمن هم خواهد داشت؟
حامد زاهدی
درود بر شما
بله انجمن هم در برنامه خودمون داریم ولی فعلا یک سری سورپرایزهای بیشتر تو ذهن داریم که در اولویت هستند.
انشاالله در آینده…
Ali Danger
من از همون اول که یه عکس از Furi اومد، خوشم اومد ازش. بیاد ببینیم چی میشه…
hanna
بین همه من بیشتر منتظر Let it Die هستم. دموهاش خیلى جذاب بودن. امیدوارم یه تاریخ انتشار بخوره که هم ما بازى رو امتحان کنیم و هم سودا بره سر یه بازى دیگه.