از زمانی که شرکت نینتندو برای اولین بار به صورت مفصل از کنسول سوئیچ در ماه ژانویه رونمایی کرد تا
کنون، همه منتقدان و بازیکنان شک داشتند که آیا یک کنسول هیبریدی میتواند در برابر کنسولهای قدرتمند نسل هشتمی مانند پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان مقابله کند یا خیر؟
همانطور که در جریان هستید، سبک و سیاق بازیکنان امروزه در حال تغییر کردن است و به نظر میرسد که شرکت نینتندو به درک درستی از این موضوع رسیده و با طراحی نامتعارف کنسول سوئیچ سعی کرده است دل بازیکنان امروزی و جوان را به دست بیاورد. جدای از شکل و شمایل عجیب و جدید کنسول سوئیچ، تقریبا همه منتقدان موافق هستند که این کنسول خانگی/ دستی به راحتی میتواند بازیکنان سال ۲۰۱۷ و به خصوص قشر کودکان را به سمت خود جذب کند.
در ادامه به ۵ مورد که طراحی هوشمندانه کنسول سوئیچ را به ما نشان میدهند، میپردازیم:
- سوئیچ، اولین کنسولی است که میتواند با گوشیهای هوشمند مقابله کند
بدون آنکه خودمان را قدیمی نشان دهیم، بیایم بازیکنان امروزی و نحوه تعاملشان با تکنولوژی را بررسی کنیم. برای همه کسانی که در ۱۰ سال گذشته با تکنولوژی آشنا شدهاند، این منطق که صرفا به یک مکان خاص و اتاق بزرگ و تلویزیون محدود باشند، بسیار پوچ و بیمعنی است. برای بازیکنان امروزی فرقی ندارد که در حال بازی کردن League of Legends یا Minecraft بر روی لپ تاپ باشند، یا با Clash of Clans بر روی تبلت یا گوشی هوشمند خودشان را سرگرم کنند. مهمترین نکته برای آنها این است که بتوانند در هر شرایط و مکانی که بخواهند بازی کنند. کمتر بچهای پیدا میشود که از والدینش بخواهد تا برای اتاقش یک تلویزیون بزرگ بخرند چرا که تقریبا همه سرگرمیهای آنها به وسیله دستگاههای شخصیتری همانند گوشیهای هوشمند یا تبلتشان تامین میشوند.
هرچند شرکت نینتندو تاکید میکند که سوئیچ در اصل یک کنسول خانگی با قابلیت تبدیل شدن به کنسول دستی است، اما اگر بخواهیم به صورت دقیق به آن نگاه کنیم، متوجه میشویم که سوئیچ یک کنسول دستی فوق قدرتمند است که میتواند بازیهای خودش را بر روی صفحهنمایش بزرگ تلویزیونها هم اجرا کند و همین مورد، گویای طراحی بسیار هوشمندانه آن است. آقای «تاد هاوارد» (Todd Howard)، کارگردان بازی Skyrim و تهیه کننده اجرایی شرکت Bethesda، در این باره میگوید که اگر کنسول سوئیچ را با دید یک کنسول دستی نگاه کنیم، میبینیم که آنها (شرکت نینتندو) یکی از بهترین محصولات قابل حمل خود را ارائه کردهاند، اما اگر سوئیچ را با دید بهترین کنسول دستی بازار که توانایی وصل شدن به تلویزیون را دارد نگاه کنیم، متوجه میشویم که شرکت نینتندو واقعا هوش و توانایی خود را در این کنسول هیبریدی به کار برده است.
اینکه از کنسول سوئیچ به عنوان دنبال کننده و ادامه دهنده راه وی یو یاد کنیم، بسیار غیر منصفانه است چرا که همه ما میدانیم وی یو یک کنسول خانگی بوده که اتفاقا شکست هم خورده است، همه این موارد صرفا به خاطر بازاریابی و تبلیغات مطرح میشوند. چیزی که برای بازیکنان امروزی و به خصوص بچهها مهم است، به کاربرد کنسول سوئیچ برمیگردد نه ماهیتی که دارد. دارندگان کنسول سوئیچ میتوانند در هر شرایط و هر لحظهای که خواستند، از بازی کردن با آن لذت ببرند و فرقی نمیکند که در خانه باشند، یا در ماشین، مسافرت، پیش دوست یا اقوام و یا حتی زیر پتو و مثلا در خواب!
- سوئیچ، اولین کنسول ساخته شده برای بازیهای Esport است
شرکت نینتندو نسبت به کنسولهای پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان، اشتیاق بیشتری را برای بازیهای Esport نشان داده است. هرچند این گونه بازیها به لطف شبکههای استریم ویدیویی مانند توییچ در حال همه گیر شدن هستند، اما نینتندو قصد دارد توسط کنسول سوئیچ در همان اوایل کار قدمهای محکمی را در راستای بازیهای Esport بردارد. به عنوان مثال، اگر به معرفی بازی Splatoon 2 نگاه کنیم، یکی از موارد جالب در معرفی آن عنوان به وصل شدن ۱۰ کنسول به هم از طریق کابل LAN برمیگردد و بازیکنان میتوانند با یکدیگر رقابت کنند. ۸ مورد از این اتصالات در نقش بازیکنان قرار گرفته و ۲ مورد باقی مانده نقش ناظر یا تماشاچی را برعهده میگیرند. شاید در وهله اول این نوع تقسیم بندی عجیب به نظر برسد، اما درواقع چندان هم عجیب نیست! هرکدام از این تماشاگران میتوانند برای تیم مخصوص خود نقش دوربین و زاویه دید را ایفا کنند. با این روش استریم کردن بازی در لحظه با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.
این قابلیت برای بازیهای Esport بسیار حیاتی و مهم طلقی میشود و بازیکنان هم میتوانند علاوه بر لذت بردن از بازی چندنفره خود، از استریم کردن آن نیز لذت برده و هیجان مسابقه را به دیگر بازیکنان و تماشاگران منتقل کنند.
- برای توسعه دهندگان کار کردن با کنسول سوئیچ بسیار لذت بخش است
آقای تاد هاوارد در این رابطه گفته است که کار کردن با کنسول سوئیچ از دیگر محصولات شرکت نینتندو بسیار راحتتر است و آنها (نینتندو) دستگاهی را طراحی کردهاند که استودیوهای ترد پارتی نیز بتوانند به راحتی هرچه بیشتر با آن کار کرده و از آن پشتیبانی کنند. بر اساس صحبتهای آقای «شیگرو میاموتو» (Shigeru Miyamoto)، مدیر تولید شرکت نینتندو، آنها در توسعه کنسول سوئیچ همواره راحتی کار کردن با آن را در ذهن داشتهاند و به لطف پردازنده گرافیکی شرکت انویدیا، توسعه دهندگان میتوانند به راحتی یک بازی ساخته شده با رایانههای شخصی را برای کنسول سوئیچ پورت کنند؛ علاوه براین، سوئیچ از موتورهای بازیسازی Unreal و Unity که اکثر بازیهای امروزی توسط آنها ساخته میشوند نیز به خوبی پشتیبانی میکند.
نگاه کوتاهی به لیست بازیهایی که در آینده برای کنسول سوئیچ منتشر خواهند شد، صحت این ادعا را به سرعت تایید میکند. درصد بالایی از بازیهای آینده این کنسول متعلق به کنسولهای دیگر بوده و اکثرا در شبکه استیم نیز منتشر شدهاند.
میاموتو در ادامه صحبتهایش اعلام کرده است که شرکت نینتندو به قدری با موتور Unreal آشنا شده و آن را بررسی کرده است که توسعه دهندگان میتوانند بیشترین بازده را از این موتور بازیسازی بر روی سوئیچ داشته باشند. این راحتی استفاده برای توسعه دهندگان فرست پارتی شرکت نینتندو نیز یک نکته بسیار مثبت به شمار میرود. هرچند توسعه دهندگان نرم افزاری آمریکایی و اروپایی همواره ادعا داشتهاند که از همتایان ژاپنی خود بهتر بوده و از تکنیکهای مدرنتری استفاده میکنند، اما توسعه دهندگان شرکت نینتندو نیز (حداقل در موتور بازیسازی Unreal engine) به قدری تبحر کسب کردهاند که مهارتشان چیزی از توسعه دهندگان غربی کم ندارد.
- سوئیچ محتوای خود را بر روی چندین صفحه به نمایش میگذارد
نوجوانان و بازیکنهای امروزی چنان مهارتی در استفاده از چندین صفحه به صورت همزمان دارند که برای افراد بالای ۳۰ سال واقعا گیج کننده است. جالب است بدانید که منظور ما استفاده از فقط ۲ صفحه نمایش به صورت همزمان نیست! به عنوان مثال دیدن صحنهای که در آن یک نوجوان در حال بازی کردن Counter-Strike بر روی لپ تاپ است و همزمان به صفحه تبلت خود که در حال اجرا کردن اسکایپ است نگاه میکند و با گوشی موبایل خود هم کار میکند، چیز چندان عجیبی نیست و مطمئنا تاکنون چنین نوجوانهایی را در زندگی دیدهایم.
زمانی که شرکت نینتندو اعلام کرد ویژگیهای آنلاین بخش چند نفره کنسول سوئیچ بر روی گوشیهای هوشمند نیز اجرا خواهد شد، همه به نشانه تعجب سرشان را میخاراندند و به این فکر میکردند که سران شرکت نینتندو با خودشان چه فکر کردهاند؟ اما این برای یک نوجوان ۱۵ ساله نه تنها نکته عجیبی به شمار نمیرود، چه بسا که از آن به عنوان یک نکته مثبت نیز یاد میکند. برای نسلی که تک تک افرادش دارای گوشی هوشمند بوده و با کارهایی از جمله مالتی تسکینگ بر روی دستگاههای مختلف غریبه نیست، اتصال دستگاههای خود به یکدیگر بسیار منطقی و جالب خواهد بود. بازیکنان دیگر نباید در اوج مبارزه نگران بستن بازی Splatoon 2 فقط برای یک لحظه و باز کردن برنامهای دیگر و یا تقسیم کردن صفحه ۶ اینچی کنسول سوئیچ بین چندین پنجره مختلف باشند چراکه میتوانند به راحتی همه آن برنامهها را در دستگاههای دیگر و به صورت همزمان اجرا کنند.
- کنترلرهای جوی کان طراحی بسیار جذاب و هوشمندانهای دارند
بدون کوچکترین شک و شبهای جوی کانها به ستارگان اصلی کنسول جدید شرکت نینتندو تبدیل شدهاند. درواقع جوی کانها همانند چسبهایی هستند که کل مفهوم سوئیچ را به هم چسبانده و به آن شکل دادهاند. این کنترلرهای جالب بازیکنان را قادر میسازند تا هر نوع بازی با هر سبکی را بر روی کنسول سوئیچ بازی کنند و به هیچ لوازم جانبی دیگری هم نیاز ندارند. کار کردن با آنها بسیار راحت است و متصل و جدا کردن آنها از خود کنسول بدون هیچ زحمتی صورت میپذیرد. این کنترلرها را میتوان بر روی کنسول، به صورت جداگانه، مستقل از هم، همانند کنترلرهای NES و حتی مثل کنترلرهای حرکتی وی استفاده کنند. کنسول سوئیچ به صورت خودکار متوجه میشود که بازیکنان به چه طریق میخواهند از این کنترلرها استفاده کنند و خودش را با آنها تطبیق میدهد.
این موارد به خودیه خود کنترلرهای جوی کان را به یکی از منحصر بهفردترین کنترلرهای ساخته شده در صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل میکنند، اما شرکت نینتندو به کم راضی نبوده و بازخوردهای لمسی که خود شرکت از آنها به عنوان HD rumble یاد میکند را به علاوه دوربین مادون قرمز به آنها اضافه کرده است. به نظر میرسد که هدف نینتندو این بوده است تا موارد موفق کنسول وی را بر روی سوئیچ پیاده کند و آنها را چند پله ارتقا بخشد. شاید بازی ۱-۲-Switch برای نشان دادن قابلیتهای این کنسول هیبریدی چندان جالب و جذاب نباشد، اما بازیهای دیگری هستند که به شکل مناسبتر و مفهومیتری این قابلیتها را به نمایش میگذارند. از میان این بازیها میتوان به Nobunaga’s Ambition: Sphere of Influence ساخته استودیوی Koei Tecmo اشاره کرد در آن بازیکنان میتوانند با استفاده از دوربین کنترلر جوی کان، برخی از شخصیتهای بازی را به وجود بیاورند.