تعدادی از مهمترین فرنچایزهای ساخته شده در صنعت گمینگ متعلق به شرکت نینتندو هستند. اما این شرکت هیچ ترسی از کنسل کردن ساخت یک بازی ندارد و توسعه عناوین زیادی را متوقف کرده است.
هر بار که این شرکت کنسول جدیدی عرضه میکند به گیمرها این فرصت را میدهد تا با روش جدیدی با شخصیتهای جذاب این شرکت همچون Kirby و یا Donkey Kong ارتباط برقرار کنند. آنها حتی اسپینآفهای متعددی نیز تولید میکنند تا شخصیتهای محبوب خود را وارد ژانرهای تازهای بکنند. مهم نیست که نینتندو و کارکترهای تولیده شده توسط آن را دوست دارید یا نه، آنها همیشه یکی از مهمترین ستونهای این صنعت به شمار میروند. در حالی که این شرکت کنسولهای جدیدی تولید میکند باید به این مورد هم فکر کند که چگونه مخاطبین را مجاب به خرید کند. چگونه یک ماریو سه بعدی بسازند که دقیقا همان حس و حال آثار قدیمی این سری را داشته باشد و یا چگونه یک بازی پلتفرمر دو بعدی را تبدیل به یک بازی ریسینگ پرهیجان کنند و نتیجه کار Kirby Air Ride شود. خلاقیت این کمپانی ژاپنی در تولید محتوای متفاوت بینظیر است.
در عین حال اما لحظاتی نیز وجود دارد که این ایدهها به کار نمیآیند. درست است که آنها فکرهای خلاقانه و خوبی دارند اما گاهی اوقات همه چیز فقط بر روی کاغذ خوب به نظر میرسد و این مورد میتواند حتی برای این شرکت افسانهای نیز اتفاق بیافتد. آنها دنبالهها و اسپینآفهای زیادی تولید کردهاند که بنا به دلایل منطقی و گاها مضحکی کنسل شده است و فقط در حد یک ایده باقی مانده است. در این لیست قصد داریم تا این بخش فراموش شده این شرکت را مروری کنیم و به عناوین کنسل شده توسط نینتندو نگاهی داشته باشیم و ببینم این شرکت به چه دلیلی این ۲۵ بازی جالب را کنسل کرده است.
Star Fox 2
بعد از موفقیت بازی Star Fox نینتندو به سختی مشغول ساخته ادامه این بازی بود. در حالی که آنها ایده کلی بازی را گسترش میدادند در عین حال مکانیکهای جدیدی نیز به دومین نسخه از این عنوان اضافه میکردند. اما از بخت بد این بازی صنعت گیمینگ در حال تغییر بود و گیمرها بیشتر از هر چیزی برای تجربه عناوینی با گرافیک ۳D مشتاق بودند، به همین دلیل بود که این بازی در حالی که در آخرین مراحل ساخت خود به سر میبرد توسط این شرکت کنسل شد و تا عرضه کنسول SNES Classic دیگر خبری از آن نشد.
Ocarina of Time Expansion
بعد از اینکه بازی Zelda: Ocarina of Time تبدیل به یک عنوان معروف شد نینتندو متوجه شد که این بازی برای فروش نسخه دیسکخور کنسول N64 مفید خواهد بود. به همین دلیل بود که آنها تصمیم به کار بر روی یک بسته الحاقی به نام Ura Zelda گرفتند و برای مدتی نیز به تبلیغ کردن آن مشغول بودند. اما این کنسول عمر طولانی نداشت و هنگامی که تولید آن متوقف شد ساخت این بازی و تعداد دیگری از عناوین در دست ساخت آن نیز کنسل شدند و متاسفانه بعد از این اتفاق نیز دیگر خبری از ادامه تولید این بسته الحاقی شنیده نشد.
Return of Donkey Kong
یکی از معروفترین عناوین ساخته شده توسط شرکت نینتندو مجموعه بازی Donkey Kong است. این بازی ب په قدری موفق عمل کرد که قرار بود دو دنباله بر اساس آن ساخته شود. در این میان یک بازی دیگر نیز قرار بود ساخته شود که Return of Donkey Kong نام داشت و اطلاعات خیلی کمی از آن در دسترس است. بازی به صورت رسمی تایید شد و همه منتظر انتشار تریلر گیمپلی آن بودند ولی خیلی زود و بدون اینکه حتی کوچکترین اطلاعاتی از آن منتشر شود ناگهان اعلام شد که بازی کنسل شده است و دلیل این اتفاق و حتی خود بازی برای همیشه در لایهای از ابهام باقیماند.
Star Fox Virtual Boy
کنسول Virtual Boy که از اولین دستگاههای واقعیت مجازی ساخته شده توسط نینتندو است ایدهای جالب و جلوتر از زمان خود داشت اما در آن زمان تکنولوژی مورد نیاز برای درست پیاده کردن آن در دسترس نبود. از همان ابتدای عرضه تعدادی بازی برای این کنسول تایید شده بودند که البته با توجه به عمر کوتاه آن خیلی زود روند ساخت آنها متوقف شد؛ در میان این عناوین بازی از سری Star Fox در دست ساخت بود که قرار بود عمق جدیدی به مبارزات فضایی این عنوان ببخشد که البته هیچوقت فرصت انجام این کار را پیدا نکرد.
Earthbound 64
موفقیت بازی Earthbound 2 باعث شد تا نینتندو خیلی زود کار بر روی ساخت یک دنباله را شروع کند. این نسخه جدید قرار بود برای کنسول N64 Disc عرضه شود که البته عمر کوتاه این کنسول این فرصت را به سازندگان نداد؛ از طرفی توسعهدهنگان این بازی متوجه شدند که گرافیک سه بعدی زیاد با فضای این عنوان همخوانی ندارد و به همین دلیل بازی برای N64 نیز عرضه نشد. البته بعدها بخشهایی از این بازی برای ساخت در نسخه سوم به کار گرفته شد.
Fire Emblem 64
گاهی اوقات نیز یک بازی کنسل میشود زیرا سازندگان قصد دارند به چیزی برسند که در آن زمان امکان انجام آن وجود ندارد، این دقیقا اتفاقی است که برای بازی Fire Emblem 64 افتاد. در اواسط مراحل ساخت استدیو سازنده متوجه شد که محدودیتهای سختافزاری آن زمان اجازه ادامه کار را به آنها نمیدهد و در نهایت تصمیم گرفتند که روند توسعه بازی را متوقف کنند. البته گفته میشود که از ایدههای این بازی در ساخت Fire Emblem: Path of Radiance به کار گرفته شدند.
۳D Kirby Platformer
شخصیت بامزه Kirby در ژانرهای متفاوتی حضور داشته است اما هیچگاه به صورت کامل در یک بازی پتلفرمر سه بعدی ایفای نقش نکرد. البته کارمندان استدیو HAL Laboratory قصد داشتند تا این موجود صورتی را وارد این سبک کنند و بازی ساخته شده را برای کنسول Game Cube عرضه کنند، در آن زمان حتی عکسهایی از محیط بازی نیز به بیرون انتشار پیدا کرد. البته در نهایت آنها متوجه شدند که ایده کافی برای ادامه بازی ندارند و در نهایت تصمیم گرفتند تا به جای ساخت یک عنوان شکستخورده به صورت کلی پروژه را کنسل کنند.
Metroid 64
در زمانی که کنسول N64 در روزهای خوب خودش به سر میبرد شرکت ننیتندو چندین بار سعی کرد تا سری متروید را وارد دنیای عناوین سه بعدی بکند. البته استدیو سازنده احساس کرد که این ایده جواب نخواهد داد و پس از مذاکره کردن نینتندو با تعدادی دیگر از استدیوها در نهایت همه به این نتیجه رسیدند که این بازی بیشتر مناسب فضای دو بعدی است، البته در این میان کنترلرهای این کنسول نیز به خودی خود باعث ایجاد مشکل بودند. البته در نهایت با عرضه کنسول Game Cube شاهد وارد شدن این سری بازی به عالم سه بعدی بودیم و متوجه شدیم که این بازی در هر حالتی یک عنوان با کیفیت است.
Animal Crossing 2
مدتها پیش شاهد عرضه اولین نسخه از این سری بودیم و تا به همین امروز نیز این مجموعه به عنوان یک منبع درآمد خوب برای شرکت نینتندو شناخته میشود. به همین دلیل بود که ساخت ادامه این سری خیلی زود شروع شد و نینتدو با انتشار یک اسکرینشات اعلام کرد که قرار است نسخه دوم نیز برای کنسول Game Cube عرضه شود اما بعد از مدتی سکوت خبری ناگهان اعلام شد که این بازی به صورت کامل کنسل شده است. هیچوقت دلیل این اتفاق معلوم نشد اما عده زیادی بر این باورند که نیت اصلی شرکت سازنده این بود که با عرضه Animal Crossing: Wild World بر روی کنسول تازه عرضه شده Nintendo DS باعث فروش بیشتر آن شود.
Donkey Kong Racing
بعد از انتشار موفقیتآمیز بازی Diddy Racing شرکت Rare خیلی سخت مشغول ساخت دنباله آن برای کنسول Game Cube بود. این عنوان جدید که قرار بود Donkey Kong Racing نامیده شود شخصیتهایی از این سری را درون خود داشت، اما مسئله اینجا است که Rare در سال ۲۰۰۲ توسط مایکروسافت خریداری شد. به همین دلیل این شرکت دیگر اجازه کار با شخصیتهای متعلق به نینتندو را نداشت و ساخت بازی کنسل شد، بعدها این شرکت تصمیم گرفت با ایده این بازی عنوانی را برای Xbox 360 عرضه کند که آن بازی نیز کنسل شد.
Kirby Tilt N Tumble 2
نسخه اول این بازی از سنسور حرکتی استفاده میکرد که درون کارتریج بازی جاسازی شده بود و گیمرها با استفاده از آن بازی را باید پیش میبردند، ایدهای که مطمئنا در زمان کنسول Game boy حرکت مهمی حساب میشد. بعد از عرضه کنسول Game Boy Advanced شرکت نینتندو تصمیم گرفت که با ارتقا دادن موتور گرافیکی نسخه دوم این بازی را عرضه کند و مراحل توسعه بازی تا جایی پیش رفته بود که سازندگان تریلر گیمپلی بازی را نیز به نمایش گذاشتند اما به شکلی ناگهانی و بدون اینکه دلیل آن مشخص شود ساخت بازی کنسل شد.
Peach’s Castle
در زمانی که شرکت نینتندو کنسول نسل ششمی خود GameCube را عرضه کرده بود آنها یک دموی فنی برای نشان دادن قدرت این کنسول عرضه کردند که نسخه بهبود یافتهای از Peach’s Castle را که در Super Mario 64 مشاهده کرده بودیم به نمایش میگذاشت. در این دموی فنی شما میتوانستید به کمک یک فلش قرمز رنگ به تمامی اتاقهای این محیط سر بزنید و شاهد پیشرفت گرافیکی این عنوان باشید؛ طبق شایعات در واقع این دموی فنی مقدمهای بود برای عرضه یک عنوان جدید در سری ماریو، اتفاقی که هرگز شاهد آن نبودیم و Peach’s Castle صرفا دمویی برای نشان دادن قدرت فنی کنسول باقیماند.
Yoshi GameCube
کارکتر Yoshi هیچگاه بازی مخصوص به خود را بر روی کنسول GameCube دریافت نکرد، مسئلهای که البته قرار بود تغییر کند. شرکت سازنده قصد داشت از سختافزار جدید این کنسول استفاده کند و یک بازی پازلپلتفرمر خلق کند که در آن یوشی باید از یک ماریو خردسال محافظت کند. در آخر اما نینتندو به این نتیجه رسید که ایده بازی با استفاده از سیستم لمسی کنسول DS بهتر از آب درخواهد آمد. و اینگونه بود که بازی Yoshi Touch and Go برای کنسول دستی نینتدو عرضه شد.
Super Mario Spikers
استدیو Next Level با عرضه بازی Super Mario Strikers توانست به همه نشان بدهد که ماریو حتی در یک بازی ورزشی نیز میتواند بدرخشد. اقدام بعدی آنها مسلما ایجاد یک بازی بهتر برای کنسول Wii بود. این بار آنها به سراغ والیبال رفتند، والیبالی که در آن المانهایی از کشتی نیز دیده میشد. بازی ایده جالبی داشت و از همان ابتدا نیز مشخص بود که گیمپلی سرگرمکننده خواهد داشت اما شرکت نینتندو به این نتیجه رسید که خشونت داخل بازی برای کارکترهای کارتونی این عنوان زیادی واقعی است.
Kid Icarus Wii
استدیو Factor 5 قصد داشت تا این عنوان را بر روی کنسول Wii عرضه کند و مراحل ساخت آن را نیز بعد از ساخت بازی Star Wars: Rogue Squadron شروع کرد. مبارزات بازی قرار بود در فضایی با گرافیک سهبعدی و در حین پرواز صورت بگیرد همچنین داستان نیز از فضای نسبتا جدی برخوردار بود. اما همانند بازی قبلی که بالاتر ذکر کردیم سازندگان به سراغ موضوعی رفته بودند که برای عناوین شرکت نینتندو بیش از حد جدی بود همچنین کارکتر دیزاین نیز بابمیل این شرکت نبود به همین دلیل در نهایت این عنوان کنسل شد.
Project Giant Robot
هنگامی که کنسول Wii U عرضه شرکت سازنده قصد داشت تا از تمامی ویژگیهای این کنسول بهره بگیرد و به همین دلیل عناوین زیادی را معرفی کرد که هرکدام به نوعی از قابلیتهای این کنسول استفاده میکردند. در این میان بازی بود به نام Project Giant Robot که در آن بازیکنان باید کنترل رباتهای بزرگ را به دست میگرفتند و دست به تخریب شهرها میزدند. اما بعد از اینکه عرضه بازی به تاخیر افتاد هر روز کمتر از روز قبل خبری از این بازی میشد تا اینکه به شکلی ناگهانی روند ساخت بازی کنسل شد بدون اینکه هیچوقت دلیل آن مشخص شود.
The Legend of Zelda: Mystical Seed of Courage
در زمانی که دو بازی The Legend of Zelda: Oracle of Seasons و Oracle of Ages در دست ساخت بودند شرکت سازنده تصمیم گرفت تا بازی سومی را عرضه کند که ادامه داستان این دو عنوان را روایت میکرد و The Legend of Zelda: Mystical Seed of Courage نام داشت. بازی قرار بود المانهای نسخه قبلی را به همراه ویژگی سفر در زمان را درون خود داشته باشد؛ البته بنا به دلایل نامعلومی روند توسعه بازی متوقف شد و سفر در زمان در بازی Oracle of Ages به کار گرفته شد.
Diddy Kong Pilot
هنگامی که شرکت نینتندو کنسول Game Boy Advanced را عرضه کرده بود استدیو Rare تصیم گرفت تا سری Diddy Kong Racing وارد این کنسول کند. اینبار البته به جای ماشین راندن گیمرها قرار بود سوار بر هواپیما باشند و پرواز کردن جایگزین رانندگی شده بود. نینتندو اما هیچ علاقهای به این ایده نداشت و از همان اول مخالف ساخت آن بود، در نهایت استدیو Rare همین ایده را با شخصیت Banjo اجرا کرد و مایکروسافت بازی را منتشر کرد.
Metroid Dread
بعد از اینکه بازی Metroid Fusion برای اولین بار این سری را وارد دنیای کنسولهای دستی کرد شرکت نینتندو تصمیم گرفت ادامهای مستقیم برای همین بازی بسازد که Metroid Dread نام داشت. بازی قرار بود اتفاقات نسخه قبلی را دنبال کند و همچنین مکانیکهای جدیدی را نیز به بازی اضافه کند، متاسفانه در زمانی که بازی در مراحل آخر ساخت خود به سر میبرد ناگهان روند تولید متوقف شد و نینتندو هیچگاه علت این کار خود را بیان نکرد.
Donkey Kong Plus
بعد از اینکه یک نسخه جدید از این سری برای کنسول Game Boy عرضه شد شرکت سازنده تصمیم گرفت تا ساخت این سری بازی را ادامه بدهد. Donkey Kong Plus برای عرضه روی کنسول Game Boy Advanced برنامهریزی شده بود، عنوانی که حتی از قابلیت ساخت مراحل نیز بهره میبرد. البته روند ساخت این پروژه زیاد خوب جلو نرفت و در نهایت به صورت کلی کنسل شد اما از ایدههای آن در ساخت دیگر بازیهای این شرکت استفاده شد.
Pilotwings 2
درست است که نسخه اول این عنوان بازی پیچیدهای بود اما هنگامی که منتشر شد خیلی زود توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. همین اتفاق باعث شد تا نینتندو خیلی زود دست به ساخت نسخه دوم بزند. اطلاعات زیادی درباره این پروژه در دست نیست به غیر از اینکه مدت خیلی کوتاهی پس از شروع توسعه توسط سازندگان کنسل شد. دلیل این اتفاق هم این است که نینتندو قصد داشت تا بازی را برای کنسول تازه عرضه شده خود N64 عرضه کند و به همین دلیل در نهایت شاهد بازی Pilotwings 64 بودیم.
Super Mario 128
زمانی که Game Cube به تازگی وارد بازار شده بود برای نشان دادن قدرت سختافزاری آن یک دموی فنی ساخته شده که در آن ۱۲۸ ماریو مختلف در صفحه نمایش به صورت همزمان در حال حرکت بودند. این پروژه اما خیلی زود به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و قرار شد که تبدیل به یک عنوان جداگانه شود و به نوعی وارث Super Mario 64 باشد. البته بنا به دلایلی که هیچگاه فاش نشدند این بازی هیچوقت عرضه نشد ولی تکنیکهای به کار گرفته شده در آن در بازیهای دیگر این شرکت مورد استفاده قرار گرفتند.
Tingle’s Spooky Game
شخصیت Tingle یکی از عجیبترین کارکترهای دنیای مجموعه بازی زلدا است. با این حال این متفاوتبودن باعث نشده است که نینتندو در یک برهه زمانی تصمیم نگیرد حتی برای این شخصیت نیز یک بازی جداگانه عرضه کند. بازی قرار بود یک عنوان ترسناک باشد که توسط استدیو Vanpool ساخته میشد. در آخر اما بنا به دلایل مختلف که یکی از آنها عرضه بازی Luigi’s Mansion بود ساخت بازی کنسل شد.
Super Kid Icarus
Kid Icarus با اینکه بر روی کنسول NES به موفقیت بزرگی دست پیدا نکرد اما به هر حال برنامههایی برای ساخت ادامه آن وجود داشت. هنگامی که گفته شد قرار است Super Kid Icarus با گرافیک ۱۶ بیتی بر روی کنسول SNES عرضه شود طرفداران واقعا هیجانزده شدند، اما این عنوان فقط در حد یک معرفی باقیماند و دیگر هیچ خبری حتی تاییدیه کنسل شدن آن نیز منتشر نشد. البته طرفداران پروپاقرص این عنوان نسخه اصلی را به شکل ۱۶ بیتی بازسازی کردهاند تا یاد و خاطره آن از بین نرود.