بازی Quantum Break جدیدترین ساخته استودیو «رمدی» (Remedy)، خالق عناوین مطرحی مانند Max Payne و Alan Wake بالاخره پس مدتها انتظار اوایل ماه گذشته برای اکس باکس وان و ویندوز ۱۰ منتشر شد و با وجود واکنشهای مختلف نسبت به گیمپلی بازی و کارایی نسخه ویندوز ۱۰، هیچ کس نمیتواند تعداد فراوان رازها و نکات جالبی را که بازی در خود نهفته است، انکار کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی ۱۵ راز شگفت انگیز و جالب Quantum Break پرداخته و آنها را به شما معرفی کنیم. با گیمشات در ادامه مطلب همراه باشید.
۱.ویدیو بازی Alan Wake
با وجود اینکه ویدیو بازی Alan Wake در Quantum Break چندان قابل توجیه نبود، به نظر میرسد رمدی همچنان این بازی را خیلی دوست دارد. اولین Easter Egg بازی را میتوانید در چادری که قبل از ساختمان فیزیک در اولین قسمت Act اول بازی وجود دارد، پیدا کنید. دکمه X را جلوی تلویزین فشار دهید و به تماشای ویدیویی با عنوان «بازگشت آلن ویک» (Alan Wake Returns) بپردازید. در این ویدیو صحبتهایی از موضوعات و انرژی تاریک مطرح میشود و نکته مرموزی در رابطه با شخص ابتدای ویدیو، وجود دارد.
۲. حضور سم لیک در Quantum Break
بله این سم لیک است: کارگردان و فیلمنامه نویس بازی Quantum Break! وی در ویدیو Alan Wake چه میکند؟! آیا Max Payne و Alan Wake قرار است بهزودی سر راه یکدیگر سبز شوند؟ آیا ممکن است همچنین اتفاق هیجان انگیزی رخ دهد؟ به احتمال فراوان پاسخ این سوال خیر است. در هر صورت یکی از Easter Egg های جذاب Quantum Break همین حضور آقای سم لیک در بازی میباشد.
۳. اشاراتی به Bright Falls
در اولین قسمت Act ابتدایی بازی با شخصیت منفی اصلی Quantum Break به نام «پل سرین» (Paul Serene) ملاقات خواهید کرد. در اینجا سرین نسبت به دیگر بخشهای بازی بسیار آرام و غیرمرگبار است، اما نگاهی به تیشرت وی بیاندازید. تیشرتی با طرح یک گروه موسقی دِث متال ساختگی به نام StoneCrow که در نگاه اول نکته عجیبی را در خود ندارد. حال کافی است کمی با دقت به اولین تاریخ روی آن دقت کنید تا متوجه شوید که به Bright Falls، شهری که ماجراهای بازی Alan Wake در آن جریان دارد، اشاره میکند.
۴. تخته سیاه Alan Wake
همچنان اشارات به Alan Wake ادامه دارند… در قسمت دوم اولین Act بازی، شما یک تخته سیاه میبینید که پروفسوری ظاهرا در حال بررسی تمامی قسمتهای بازی از جمله «مکان سیاه» است که در ناخودآگاه آلن ویک وجود دارد. چهره آلن ویک و متن «این یک دریاچه نیست، اقیانوس است» (اشاره به پایان بازی آلن ویک) نیز در تخته سیاه به چشم میخورند.
۵. «توقف ناگهانی» نوشته آلن ویک
در دومین قسمت دومین Act بازی در بالای یک تخت بیمار، کتاب «توقف ناگهانی» (The Sudden Stop) نوشته آلن ویک را مشاهده خواهید کرد. این کتابی است که توسط این نویسنده تخیلی قبل از شروع وقایع بازی Alan Wake نوشته شده است. شما نمیتوانید این کتاب را بخوانید و ما نیز نمیتوانیم بگوییم این کتابی است که موجب از بین رفتن حس نویسندگی آلن ویک میشود یا خیر. آیا این کتاب مثالی است برای عبارت «این یک دریاچه نیست، اقیانوس است»؟ این را نیز نمیدانیم.
۶. تست بازیگری برای مجموعه تلویزیونی Night Springs
یکی دیگر از رازهای مربوط به Alan Wake در اولین قسمت چهارمین Act بازی به وقوع میپیوندد. پیش از خراب شدن اوضاع در یکی از انبارهای این بخش یک تلویزیون پیدا خواهید کرد که برنامه Night Springs را پخش میکند. این برنامه تخیلی نقش یک مجموعه تلویزیونی در سبک سریال معروف Twilight zone را در بازی Alan Wake ایفا میکرد، اما در Quantum Break برخلاف نسخه اولیه این سریال، شاهد بازیگران متفاوتی هستیم که سعی میکنند مونولوگ اولیه سریال را به واقعیترین شکل ممکن بیان کنند. نتیجه این کار واقعا خندهدار و مضحک است بهخصوص که نتیجه نهایی به هیچ عنوان شباهتی به تم ترسناک Night Springs ندارد.
۷. مردان ایکس
آقای «شان اشمور» (Shawn Ashmore) که نقش شخصیت اصلی بازی Quantum Break یعنی «جک جویس» (Jack Joyce) را ایفا میکند، قبلا در سری فیلمهای مردان ایکس از فیلم افتضاح X-Men: The Last Stand گرفته تا Days of Future Past نقش «مرد یخی» (Ice-Man) را ایفا کرده است. این موضوع در هنگامی که Quantum Break تاریخ مشخصی برای انتشار دریافت کرد نیز از کسی پنهان نبود و خود بازی نیز در همان سکانس ابتدایی هنگامی که راننده تاکسی از شما میپرسد که «اگر شما نیز یک ایکسمن لعنتی هستید» آن را به جوک و شوخی میگیرد.
۸. Office Space
در سومین Act بازی هنگامی که در سازمان Monarch solutions به گشت و گذار میپردازید، از کنار یک کارمند دفتری عبور خواهید کرد که در مورد گزارش TPS خود اعتراض میکند. این مورد اشارهای است به فیلم Office Space اثر «مایک جاج» (Mike Judge) که موجب به وجود آمدن میم بسیار معروف “that would be great” «بیل لمبرگ» (Bill Lumbergh) شد.
۹. تلفنهای مجهز به مایکروسافت ویندوز
در حالی که گلولهها در Quantum Break به پرواز در آمده و مکالمات مرگ و زندگی به جریان در میآیند، یک نکته ظاهرا غیرممکن و ثابت در جهان بازی وجود دارد. تمامی شخصیتهای بازی از تلفنهای مجهز به ویندوز فون استفاده میکنند! همگی ما میدانیم که Quantum Break یک بازی مایکروسافت بوده و تبلیغات محصولات دیگر شرکت در این بازی وجود خواهد داشت اما برای یک لحظه فکر کنید. این جهانی است که برترین و غالبترین تلفنهای هوشمند، گوشی های هوشمند ویندوز هستند!
۱۰. برداشت خدمتکار Monarch از Quantum Break
در دومین قسمت دومین Act بازی، در مسیر خود به یک تریلی بر میخورید که داخل آن یک لپتاپ حاوی یک سند است که توسط یکی از خدمتکاران Monarch به نام «بروس لیوینگستون» نوشته شده است. در نگاه اول شاید فکر کنید این متن بسیار زیبا خواهد بود اما کافی است اولین خطوط آن را بخوانید تا خنده بر لبان شما جاری شود. لیوینگستون در واقع به بدترین شکل ممکن به شرح ماجراهای Quantum Break پرداخته و حتی قهرمان وی دیالوگ «من برای این کار وقت ندارم» را نیز بکار برده است. جملهای که بیشتر قهرمانان حقیقی بکار میبرند!
۱۱. حل کردن فرمول
با وجود اینکه تعداد تغییراتی که میتوانید جهت تاثیر گذاشتن در مسیر کلی داستان Quantum Break چه در گیمپلی و چه در نمایش زنده بازی بگذارید بسیار محدود هستند، با این حال شاهد چندین گره داستانی جالب در طول روند بازی هستیم. برای مثال، اگر شما فرمول اولین Act بازی را حل کنید، در نمایش زنده بازی شاهد سکانسی خواهید بود که دانشمندی در رابطه با شخصی که فرمول را حل کرده سخن میگوید.
۱۲. لوگوی Monarch Solutions
هنگامی که بازی را به اتمام برسانید، به طرز فکری که پل سرین در هنگام تاسیس Monarch Solutions داشته و استدلال وی، پی خواهید برد. اما هنگامی که به لوگوی Monarch بنگرید، درمیابید که لوگو سمبلی از یک پروانه است. حشرهای که معمولا سمبل نظریه آشوب بوده تا نشان دهد چیزی به سادگی یک پروانه میتواند تاثیرات عمیقی در جهان بگذارد.
۱۳. اصل قائمیت بالذات «نویکو»
در بخشی از Quantum Break، یکی از شخصیتهای بازی شرایط به وجود آمده در بازی را توضیح میدهد و میگوید که چگونه چنین رویدادهای خارق العاده و خیالی امکان پذیر هستند. اگر شما صبر کنید و به سخنان این شخص گوش کنید، چیزهایی در رابطه با اصل قائمیت بالذات «نویکو» (Novikov) را خواهید شنید. این اصل اساسا میگوید که موجودیت هر رویدادی میتواند موجب یک پارادوکس شده یا احتمال تغییر دادن گذشته را به صفر درصد برساند. آیا این اصل میتواند تمامی رویدادهای Quantum Break را توجیه کند؟
۱۴. بازی کردن Alan Wake در رایانه شخصی
اگر شما باندل اکس باکس وان Quantum Break را خریداری کنید، بازی را پیش خرید کرده و حتی در خیابان قدم بزنید، استودیو رمدی بازی Alan Wake را به هر روشی که شده به شما خواهد داد! به نظر میرسد رمدی واقعا میخواهد که همه مردم این بازی را تجربه کنند. بارزترین نمونه برای اثبات این موضوع را نیز میتوانید در اولین قسمت Act سوم بازی مشاهده کنید که Alan Wake در یک رایانه شخصی اجرا شده است. آیا تا کنون به این اندازه Alan Wake در یک بازی به غیر از Alan Wake وجود داشته است؟ من که اینطور فکر نمیکنم!
۱۵. تصاویر اعضای استودیو رمدی
یک بازی با این همه راز و نکات مخفی تمام نمیشود مگر با اتاقی از تصاویر خالقین بازی. در اولین Act بازی، شما یک اتاق به ظاهر غنیمتی پیدا میکنید که در آن تصاویری از اشخاص حقیقی به چشم میخورد. یکی از نامهایی که در کنار تصاویر به چشم میخورد انیماتور ارشد استودیو رمدی، «تام نُون» (Tom Noone) است. این موضوع که بتوانیم دیگر افراد حاضر در استودیو رمد را در بازی که خودشان خلق کردهاند (البته به جز مکس پین) ببینیم، بسیار جالب توجه است.
1 دیدگاه
White.wolf
چه راز های جالبی داره اینطور که معلومه رمدی خیلی به الن ویک علاقه داره که نصف این راز ها مربوط بهش میشه به نظر من راز سم لیک از همش جالب تر بود