عناوین Bayonetta، Nier و Astral Chain همگی جزو بازیهای محبوب صنعت گیمینگ هستند؛ نقطه مشترک آنها چیست؟ همه این آثار توسط شرکت Platinum Games توسعه پیدا کردهاند.
این شرکت ژاپنی در حال تبدیل شدن به یکی از مهرههای اصلی این صنعت بیرحم است و هیچ چیز هم نمیتواند آن را متوقف کند. شرکت Platinum Games که بیشتر به خاطر بازیهای اکشن و گیمپلیهای سریع خود شناخته شده است کاری میکند تا گیمر در دنیای عناوین ساخته شده غرق شود و با تمام وجود خود داستان را درک کند، حال که این استدیو هر روز دارد بزرگ و مشهورتر میشود بگذارید نگاهی داشته باشیم به حقایقی درباره این شرکت که مطمئنا در آینده شاهد دیده شدن بیشتر آنها خواهیم.
۱۱ نکته که از شرکت Platinum Games نمیدانستید
ستارههای بالای لوگو
یکی از بخشهای جدانشدنی لوگوی شرکت Platinum Games ستارههایی است که در گوشه سمت راست آن قرار دارند. در واقع این جرقههای کوچک نماد ستاره شمالی است که همیشه به عنوان سمبلی برای راهنمایی افرادی بوده است که که قدم در محیطی ناشناخته گذاشتهاند. در واقع هدف سازندگان این شرکت از قرار دادن چنین نمادی این است که بگویند با تجربه هر عنوان ساخته شده توسط آنها شما قدم به دنیایی کاملا متفاوت با چیزی که دیدهاید خواهید گذاشت. این شرکت همیشه به ارائه دادن تجربهای خاص معروف بوده است پس چه راهی بهتر از این نماد، جالب است که اگر به سایت این شرکت بروید و صفحه را بالا پایین کنید ستارههای روی لوگو به حرکت درمیآیند.
در زمان انتشار بازی موردانتظار Bayonetta 2 بود که از یکی از سنتهای جالب و بامزه این شرکت پردهبرداری شد؛ سنتی که در تمامی بازیهای این شرکت اعمال میشود. آنها یک سوسک ژاپنی که نام علمیاش Japanese rhinoceros beetle است را درون تمام بازیهای خود قرار میدهند. این موجودات کوچک که به خوبی در نقشههای بزرگ آثار این شرکت پنهان شدهاند به سختی پیدا میشوندو احتمال پیدا نکردن آنها زیاد است. جالب است بدانید که حتی شایعهای وجود دارد که اگر کسی هر دو سوسک پنهان شده در دو عنوان Bayonetta را پیدا کند تا ابد شاد و خوشبخت خواهد شد.
چگونه افتتاح شد؟
این استدیو شرقی از همان ابتدا شجرهنامه و افراد قدرتمندی درون خود داشته است. افرادی که دست به ساخت این شرکت زدند در گذشته بر روی عناوین موفق کپکام همچون Devil may Cry، Okami و Resident Evil کار کرده بودند و افرادی نبودند جز: شینجی میکامی، هیدکی کامیا، تاتسویا مینامی و آتسوشی اینابا کسانی بودند که در ساخت این شرکت سهیم بودند. آنها که زمانی در استدیو مشهور اما بدشانس Clover که متعلق به شرکت کپکام بود کار میکردند بعد از تعطیلی این استدیو دو کمپین جدا به نامهای Seeds و Odd را شروع کردند که ترکیب آنها چیزی نبود جز Platinum Games که امروزه طرفداران زیادی برای خود در سرتاسر دنیا جمع کرده است.
اولین بازی آنها MadWorld بود
هنگامی که شرکت Platinum Games شروع به کار کرد به دلیل نوپا بودن باید مدتی را برای کمپانیهای بزرگ دیگر کار میکرد و وقت خود را صرف ساخت عناوین ناشرین دیگر میکرد. اولین همکاری آنها با سگا بود تا بتوانند برای خود در بازار غرب نیز اسم و رسمی درست کنند؛ قراردادی چهارساله نوشته شد که حاصل آن عناوینی همچون Vanquish، Bayonneta، Anarchy Reign و Madworld بود. اولین بازی Platinum Games که Madworld نام داشت انحصاری کنسول Wii بود، عنوانی خشن که در سال ۲۰۰۹ و با استایل گرافیکی جالب و خاص خود منتشر شد. در این عنوان شما در نقش مردی به نام جک بازی میکنید که یکی از دستهایش ارهبرقی است و برای به دست آوردن واکسن بیماری خطرناکی باید با یک شهر مبارزه کند.
Bayonetta بر روی تمامی پلتفرمهای اصلی و بزرگ ظاهر شده است
این جادوگر موبلند تنها فرنچایز این شرکت است که متعلق به خودش است و به احتمال خیلی زیاد محبوبترین عنوان ساخته شده توسط آنها نیز است. جالب است بدانید که این ساحر زیبا همچنین موفق شده است که راه خود را به تمامی پلتفرمهای بزرگ نیز باز کند. نسخه اول این عنوان ابتدا در سال ۲۰۰۹ برای دو کنسول PS3 و Xbox 360 معرفی شد، سپس در سال ۲۰۱۷ بر روی استیم نیز انتشار پیدا کرد. نسخه دوم نیز ابتدا به صورت انحصاری بر روی Wii U حضور داشت اما بعد از مدتی بر روی کنسول هیبریدی Switch نیز سروکلهاش پیدا شد. پیشرفتی که برای عنوانی فقط با ده سال عمر چندان هم بد نیست.
تمامی عناوین اقتباسی این شرکت شکست خوردهاند
این استدیو در طول دوران کاری خود شش عنوان اقتباس شده ساخته است که توسعه همین شش پروژه کاری کرده است که Platinum Games دیگر هیچوقت سراغ عناوین اقتباسی نرود. درست است که Metal Gear Rising: Revengeance یک عنوان در تمامی زمینههای گیمپلی، داستان و روایت است و اقتباس Transformers: Devastation نیز به خوبی همان حس دهه هشتاد را به شما میدهد؛ اما جالب است بدانید که بدترین عناوین ساخته شده توسط این شرکت نیز بازیهایی بودهاند که ریشه در جایی خارج از صنعت گیم داشتهاند. بازی Legend of Korra یکی از بدترین عناوین ساخته شده در این صنعت است و بگذارید درباره Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan نیز حرفی نزنیم.
بدترین عنوان ساخته شده توسط آنها Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan است
یک عنوان کلاسیک که در آن میتوانید به همراه دوستان خود در نقش این چهار برادر قرار بگیرید و با دشمنان و نینجاهای معروف این سری مبارزه کنید، دیگر چه چیزی بهتر از این؟ متاسفانه اما حتی بهترین ایدهها هم میتوانند به یغما بروند. طبق اطلاعات سایت متاکریتک این بازی با میانگین نمره پنجاه ضعیفترین اثری است که استدیو Platinum Games تا به حال دست به ساخت آن زده است. عملکرد بازی به قدری افتضاح بود که پس از هشت ماه از تمامی خردهفروشیها جمع شد و باعث شد تا کمپانی Nickelodeon اعلام کند که دیگر انتشار بازیهای این سری برعهده Activision نخواهد بود.
تقریبا ورشکسته شد
همانطور که بالاتر خواندید این شرکت شش عنوان اقتباسی منتشر کرد که شکست خوردند پس طبیعی است که شش بار شکست تبعاتی را هم به همراه داشته باشد. به دلیل پول زیادی که در این راه صرف شد و از طرفی کنسل شدن انحصاری بزرگ و مورد انتظار شرکت مایکروسافت ScaleBound این استدیو اصلا حال و روز خوبی نداشت. البته حضور Yoko Taro و انتشار بازی Nier Automata باعث شد تا همه چیز دوباره تغییر کند و به قول معروف ورق برگردد.
استودیو توسط Yoko Taro نجات داده شد
این بازیساز عجیب ژاپنی با اصرار زیاد موفق شد تا رضایت ساخت محبوبترین عنوان در سری Nier را از Square Enix بگیرد و کاری کند تا Platinum Games از بین نرود. این موضوع را سازنده بازی Devil May Cry هیدکی کامیا نیز تصدیق میکند. فقط عرضه این بازی باعث شد تا این استدیو نیمهجان دوباره سرپا شود و بتواند با قدرتی بیشتر از قبل به راه خود ادامه دهد؛ در واقع میتوان گفت با انتشار این عنوان بود که بار دیگر Platinum Games در سراسر جهان دیده شد.
سعی دارد تا مستقل شود
با توجه به اتفاقاتی که در این سالها افتاده است کار کردن با ناشرین بزرگ همیشه برای شرکت Platinum Games یک ریسک بزرگ بوده است که مشکلات زیادی را هم برای آنها ایجاد کرده است. درست است که همکاری با کمپانیهای بزرگ منافع خود همچون تبلیغات گسترده و بودجه بهتر را به همراه دارد اما شما حقوق استفاده از عنوان در حال ساخت را در دست ندارید مانند اتفاقی که برای عناوین Vanquish و MadWorld افتاده است. طی آخرین مصاحبهای که این یکی از کارمندان این شرکت داشته است این استدیو ژاپنی سعی دارد که تا حد ممکن ارتباط را با ناشرین قطع کند؛ همچنین آنها در حال کار بر روی دو بازی ایندی نیز هستند.
جوایز و تقدیرها
این شرکت در مدت سیزده سال فعالیت خود برای ۴۷ جایزه مختلف نامزد شده است که از این تعداد موفق به دریافت بیست مورد از آنها شده است. آنها شش نامزدی بازی سال دارند که سه تای آن را دریافت کردهاند. جالب است بدانید که مجله سختگیر و معروف Famitsu به شش عنوان ساخته شده توسط Platinum Games نمره بالای ۳۵ از ۴۰ و به سه اثر Vanquish، Bayonetta و The Wonderful 101 نمره کامل ۴۰ از ۴۰ را داده است.
1 دیدگاه
behzadkarimi198996@gmail.com
علیرضا جان ممنون بابت ترجمه.تلگرامت را هم چک کن!