در جریان مراسم PSX امسال که توسط شرکت سونی برگزار شد، آقای کازونوری یامائوچی (Kazunori Yamauchi)، تهیه کننده بازی، اطلاعاتی را در تکنولوژیهای به کار رفته در بازی Gran Turismo Sport و نسخههای پلی استیشن ۴ پرو، پلی استیشن وی آر و حالت HDR این عنوان مسابقهای منتشر کرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با گیمشات در ادامه این مطلب همراه باشید.
بر اساس اطلاعات منتشر شده به نظر میرسد که استودیوی پلیفونی دبجیتال (Polyphony Digital) از ۳ سال قبل تاکنون مشغول کار بر روی حالت HDR بوده است. لازم به ذکر است که تلویزیونهای عادی قادر نیستند تا نور را به صورت واقعی و همان چیزی که در واقعیت میبینیم، نشان دهند، اما به لطف تکنولوژی HDR، سازندهها میتوانند نور را درست همانند جهان واقعی و به صورت داینامیک در بازی پیاده سازی کنند. نتیجه کار این بوده که ماشینهای بازی Gran Turismo Sport در این حالت بسیار واقعیتر از گذشته به نظر میرسند.
آقای یامائوچی معتقد است که در سالهای آینده و بعد از رواج و محبوبیت بیشتر تلویزیونهای HDR، بازیکنان به خوبی متوجه خواهند شد که استودیوهای بازیسازی چه زحمتها و مشقتهایی را برای دست یابی به حالت HDR واقعی باید بکشند.
آقای یامائوچی از ۱۵ سالگی تا کنون با عکس برداری سر و کار داشته است و از آن زمان به بعد همواره ثبت تصاویر با نورهای طبیعی و مصنوعی و تماشای آنها در صفحه نمایش، به یکی از دغدغههای او تبدیل شده است. مجموعه بازی Gran Turismo مثال بارزی برای این ادعا بوده به طوری که این عنوان فقط به ماشینها محدود نشده و حتی به نوری که این اتوموبیلها از خود ساطع میکنند و یا بازتاب میدهند نیز توجه شده است. تکنولوژِ HDR باعث شده تا آقای یامائوچی بالاخره بتوانند تمام نورپردازیهایی که دوست دارد در بازی وجود داشته باشند را به این عنوان اضافه کند.
هدف اصلی استودیوی سازنده بازی Gran Turismo Sport در ۴ مورد خلاصه میشود: رزولوشن ۴K، HDR، نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و دامنه رنگ گسترده. بر اساس گفتههای آقای یامائوچی، معماری کنسول پلی استیشن ۴ پرو به قدری خوب بوده است که آنها توانستهاند بسیار راحتتر از آن چیزی که تصور میکردند، این بازی را با توجه به ۴ مورد ذکر شده در این کنسول میان نسلی اجرا کنند. لازم به ذکر بوده که این بازی در کنسول پلی استیشن ۴ استاندارد به جای رزولوشن ۴K، در رزولوشن ۱۰۸۰P اجرا خواهد شد، اما ۳ مورد دیگر را دارا خواهد بود.
در ادامه درمورد قابلیتهای این بازی بر روی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر صحبت شده است. آقای یامائوچی اعلام کرده که از تجربه خود در مورد همه ماشینهایی که سوار شده است، در خلق تکنولوژی واقعیت مجازی بازی Gran Turismo Sport استفاده خواهد کرد.
در نسخه دموی قابل بازی که از این عنوان منتشر شده است، شامل شرایط آب و هوایی خاصی به همراه رعد و برق بودیم. هنوز مطمئن نیستسم که آیا میشود این حالت را در بازی تغییر داد یا خیر، اما مطمئنا دسترسی به چنین امکانی و تغییر آب و هوای بازی میتوانند تاثیرات جالبی را بر روی گیم پلی بازی نهایی داشته باشد.
در زمان نمایشگاه E3، تیم سازنده این بازی در حال بررسی و آزمایش اولیه تکنولوژیهای زیادی بودهاند، اما هنوز تصمیم نهایی خود را درمورد استفاده از آن تکنولوژیها در بازی نگرفته بودند. اکنون همه چیز عوض شده و تیم سازنده درک بهتر و بیشتری از نحوه کارکرد تکنولوژی HDR کسب کرده و توانسته است تا کنترل بسیار بیشتری بر نورپردازی واقعی بازی Gran Turismo Sport داشته باشد.
طبق گفتههای آقای یامائوچی، تماشای این بازی مسابقهای بر روی تلویزیونهای ۴K که از HDR نیز پشتیبانی میکنند، بسیار لذت بخش و زیبا خواهد بود، اما در کل نورپردازی و رنگ آمیزی این عنوان اغراق آمیز نبوده و دقیقا همان چیزی را به نشان میدهد که در دنیای واقعی به دیدن آن عادت کردهایم. نیازی نیست تا درمورد عمق تصاویر و نورپردازیهای این بازی بیشتر از این توضیح داده شود، چرا که این چیزی است که هر کس باید با چشمان خودش آن را تجربه کند.