بازی Mortal Kombat 11 باوجود برخی مشکلات کوچک و گاهاً بزرگ، بدون شک بهترین عنوان استودیو NetherRealm در تمام دوران است. در ادامه این نقد با گیمشات همراه باشید.
سری مورتال کامبت یکی از باسابقهترین عناوین در صنعت گیم است و به جرات میتوان گفت درطول این ۲۵ سال، کمتر رقیبی قدرت جولان در حضور آن را داشته است. کم نیستند سریهایی که پس از عرضه ۲ یا ۳ عنوان، رو به افول میگذارند و حرف جدیدی برای گفتن ندارند؛ در مقابل، سری محبوب Mortal Kombat با تمام فراز و نشیبها همیشه جزء بهترین بازیها در سبک مبارزهای بوده است. این سابقه طولانی نشاندهنده بلندپروازی همیشگی استودیو NetherRealm بوده و باتوجه به میزان محبوبیت سری مورتال کامبت، باید بگوییم که این بلندپروازی در اکثر موارد به موفقیت آنها انجامیده است. بازی Mortal Kombat 11 جدیدترین عنوان از این سری است که توانسته در مجموع نمرات قابلقبولی بدست آورد و مورد استقبال اکثر هواداران نیز قرار بگیرد. در این میان برخی معتقدند تغییرات انجام شده در بازی، آن را دچار نوعی اختلال و از هم گسیختگی کرده و نتوانسته به موفقیت آن کمکی کند.
البته دچار اشتباه نشویم؛ این بازی همچنان یکی از برترینهای سبک خود است و هسته اصلی آن همان مورتال کامبتی است که انتظارش را داشتیم. Mortal Kombat 11 یقیناً بهترین کمپین داستانی را در میان تمام عناوین مورتال کامبت دارد. در جریان بازی، متوجه میشویم که Raiden با ارتباط برقرار کردن با گذشته، خطوط زمانی را برهم زده و مشکلات عدیدهای ایجاد کرده است. در این میان Raiden بخاطر تهدیدات و خطراتی که از سوی Earthrealm میبیند، بشدت عصبانی است و شخصیت Shinnok را به سرنوشتی بسیار بدتر و دردناکتر از مرگ دچار میکند تا پیامی به Liu Kang و Kitana، فرمانروایان جدید Netherrealm برساند. اینجاست که جریانات اصلی Mortal Kombat 11 رقم میخورد و kronika که اصطلاحاً محافظ زمان است، از بازیهای Raiden با زمان ناراضی بنظر میرسد.
او با دستکاری زمان و فرستادن مبارزان به مکانهای مختلف، سعی میکند جریانات را به نفع خود تغییر دهد. این اتفاقات و نوع روایتشان بخشهای جالبی در داستان بازی خلق کردهاند. حتی در بخشهای از بازی مشاهده میکنید که یک مبارزه جوان، مجبور است با خودش که پیرتر شده مبارزه کند.
داستان بازی درست مانند Mortal Kombat 9 و Mortal Kombat X به بخشهای مختلفی تقسیمبندی شده که در هرکدام، تمرکز روی شخصیت خاصی است. در بخشهایی از مراحل، به شما اجازه داده میشود تا خودتان یک شخصیت را انتخاب کنید و درنتیجه ممکن است تجربه داستانیتان در برخی نقاط، با دوستانتان تفاوت داشته باشد. نمیتوان گفت این انتخاب شخصیت تفاوت آنچنانی در مسیر داستانی ایجاد میکند، امّا این گزینه قطعا میتواند در آینده و برای عناوین بعدی، فرصتهای فوقالعادهای برای NetherRealm بهوجود آورد.
یکی از کارهای بسیار مثبتی که از سوی سازندگان دیدیم، انیمیشنهای خاص هر شخصیت در طول مبارزات است که به هر فرد یک شخصیت ویژه و متمایز میدهد. بدون شک سازندگان زمان زیادی صرف این بخش کردهاند و انصافاً کارشان را به خوبی انجام دادهاند. این انیمیشنها با یک صداگذاری کمنقص و زیبا تکمیل شده است. البته که این عملکرد خوب در صداگذاری تنها به گویندگی شخصیتها خلاصه میشود و در بخش موسیقی، شاهد چیز خاصی نیستیم. اگرچه برخی قطعههای موسیقی حرفی برای گفتن دارند امّا در مجموع تیم ساخت موسیقی مورتال کامبت ۱۱ اصلاً در حد بقیه تیمها نبوده است.
اگرچه بخشهای صداگذاری و موسیقی توازن کافی نداشتند، در آن سو، گرافیک بازی حرفی برای گفتن باقی نمیگذارد. فضای تک تک مراحل به زیبایی هرچه تمامتر طراحی شده و همچنین انیمیشنهای مبارزات به همان اندازه بینقص و دیدنی است. مخصوصاً اگر بازی را روی کنسول پلی استیشن ۴ پرو اجرا کنید، زیباییهای بصری بازی بیشتر هم به چشم میآید. نکته جالب آن است که Mortal Kombat 11 با موتور گرافیکی Unreal Engine 3 که کمی تغییرات در آن ایجاد شده، ساخته شده است؛ همان موتوری که برای ساخت Mortal Kombat X استفاده شده بود. به جرات میتوان گفت Mortal Kombat 11 بهترین گرافیک ممکن را در میان تمام عناوین مبارزهای دارد.
بخش داستانی بازی، درحالت Medium یا بالاتر بین ۷ تا ۱۰ ساعت به طول میانجامد. پس از آن، شما با دریایی از بخشهای تکنفره و چندنفره روبهرو میشوید که ممکن است تا ماهها شما را سرگرم کنند. در این میان بخش جالب و جدیدی که به بازی اضافه شده، قابلیت شخصیسازی شخصیتها است. اینگونه شما میتوانید شخصیت ویژه و خاص خودتان را بسازید و با او به مبارزه حریفان بروید. این بخش مورد استقبال شدید هواداران بازی هم قرار گرفته بود، اما پیش از انتشار بازی! متاسفانه برخی دشواریها در شخصیسازیها وجود دارد و گاهاً شما را به کلی از انجام آن پشیمان میکند. برخی معتقدند این قابلیت در مورتال کمبت ۱۱ بدترین سیستم شخصیسازی در تمام دوران است.
در مورد شخصیتسازی، باید بگوییم که استودیو NetherRealm کارش را در این بخش بینظیر به انجام رسانده است. همه چیز، از طراحی چهره و لباسهایشان تا Fatalityهای مخصوص هرکدام، به نحو احسن خلق شده است. در ضمن، هیچ شخصیتی در بازی وجود ندارد که به طور محسوس و بیش از حد از بقیه قویتر باشد. تمام قدرتها و حرکات ویژه دارای یک توازن کمنقص هستند و در مقابله با حریفان، هیچگاه حس نمیکنید رقابتتان ناعادلانه یا نامتوازن است.
با این حساب، اگر یک تازهوارد باشید و بخواهید یک شخصیت برتر و قویتر را برای شکست حریفان انتخاب کنید، Mortal Kombat 11 اصلاً جای مناسبی برایتان نیست! ندررلم در مورد حرکات خاص بازیکنان هم فوقالعاده عمل کرده است. البته که یادگرفتن تک تک آنها که بسیار متعدد و گاهاً سخت هستند راحت بهنظر نمیرسد؛ اما وقتی آرام آرام آنها را یاد بگیرید متوجه میشوید که حقیقتاً ارزشش را داشتهاند.
مانند عناوین قبلی مورتال کامبت، این بازی نیز شامل بخش Krypt Mode است که در آن میتوانید شخصیت مورد نظرتان را اصطلاحاً آپگرید کرده و اسکینها و Artworkها و… مختلفی را برایش باز کنید. البته عقیده دارم Fatalityها و Brutalityها نباید از ابتدا در بخش Krypt قفل باشند، چراکه اینها بخشهای اساسی و هستهایِ مورتال کامبت هستند. در مجموع باید گفت بخش Krypt به خوبی طراحی شده و طرافداران اصیل مورتال کامبت را کاملاً راضی خواهد کرد.
درکنار بخش داستانی، بخش آنلاین بازی نیز یکی از بهترین و مفرحترین بخشهای Mortal Kombat 11 است. از آنجا که شخصیسازیهای بازی هیچکدام نمیتوانند به بخش آنلاین بیایند، بازهم رقابتها در توازن و برابری خوبی به سر میبرد. سرعت برقراری ارتباط هم در مجموع وضعیت قابلقبولی دارد اما شاید میشد شاهد یک نسخه بهتر و کمنقصتر هم بود. بخش جدیدی نیز در این میان وجود دارد به نام AI Battle Mode که در آن شما نقش یکی از بازیکنان مدافع یا مهاجم را بازی میکنید. در برخی مراحل شما باید تا حد ممکن از جانتان دفاع کنید و زنده بمانید و گاهی در نقش مهاجم باید هرچه زودتر از شر حریف خلاص شوید. این بخش کاملاً تحت کنترل هوش مصنوعی است و جایزههای خوبی به بازیکن میدهد.
در نهایت، باید گفت که اکثر بخشها و قابلیتهای Mortal Kombat 11 به خوبی طراحی شده اند و با وجود برخی نقصها در بازی، میتوان آن را بهترین بازی سبک مبارزهای طی ۲۰ سال اخیر نامید. خوشبختانه بخش گیمپلی بازی بهتر از همیشه است و شاهد هیچ عدم توازن یا نقصی در آن نیستیم و کسی در مبارزه برنده است که توان و مهارت بیشتری داشته باشد. در بخش داستانی میبینیم که صداگذاری شخصیتها به بهترین شکل ممکن این بخش را در سطحی حرفهای نگه داشته است. طراحی مراحل و فضاهای بازی نیز همانطور که پیش از این گفتیم نقص ندارند و حقیقتاً چشمنواز و دیدنی هستند. در مجموع، Mortal Kombat 11 با حفظ مکانیزمهای قدیمی و ریشهها، با بخشهای جدید و جذابی تلفیق شده و توانسته به یکی از برترین بازیهای سری مورتال کامبت و همینطور سبک مبارزهای تبدیل شود.
1 دیدگاه
kratos
فقط ای کاش شخصیتهای بیشتری میاورد،یاده روی پلی2 بازی میکردم نسخه ارماگدون مارتال کمبت بالای 60نفر کاراکتر داشت?