استودیو ولو با رهبری گیب نیوئل یکی از مهمترین شرکتهای صنعت بازیهای ویدئویی محسوب میشود که میتوانند بر جهت بازار تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.
ولو که در سالهای گذشته تمرکز خود را بر روی بازیهای چندنفره از قبیل Counter-Strike: Global Offensive و Dota 2 گذاشته بود، چندی پیش یک بازی داستان محور برای پلتفرم واقعیت مجازی منتشر کرده است که Half-Life: Alyx نام دارد.
در جدیدترین شماره مجله EDGE، گیب نیوئل مصاحبهای داشته که در آن عنوان کرد به آینده بازیهای تکنفره امید بسیاری دارد. او باور دارد که پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی باعث بهبود اوضاع برای بازیهای داستان محور میشود.
در یک بازه زمانی بهره بردن از افرادی که از اینترنت استفاده میکنند برای تولید محتوای سرگرم کننده، آسانتر از به کارگیری هوش مصنوعی بود. اکنون با پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، در مسیری پیش میرویم که شاهد تغییر اوضاع هستیم. در حال حاضر حاضر باتهای هوش مصنوعیِ باز (OpenAI) در بازی دوتا بهتر از ۹۹% بازیکنان هستند. البته که سکشت دادن انسان آسانتر از سرگرم کردن او است. اما طی چند سال آینده (با تخمین من ۹ در سال آینده) هوش مصنوعی به قدری پیشرفت میکند که قادر خواهد بود تمام اعمال یک انسان را انجام دهد. احتمالا در ابتدا ساخت یک انسان سیلیکونی یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. اما با گذشته زمان به صورت مداوم هزینه ساخت آنها کاهش پیدا میکند. به نحوی که که شما میتوانید ده یا حتی صد هوش مصنوعی بر روی سیستم خود داشته باشید. استفاده کردن از این موضوع میتواند تجربه بازیهای تکنفره را بسیار جالبتر کند. اگر بتوان یک بازی تکنفره ساخت که هیچگاه تمام نشود آنگاه میتوان پس ۴۰۰ ساعت مثل روز اول از آن لذت برد. این سناریو در ۵ سال دیگر میتواند محتمل باشد اما نیاز به یک تغییر جهت بزرگ در صنعت هوش مصنوعی دارد.
هوش منصنوعی یکی از نقاط ضعف بزرگترین بازیهای این دوره محسوب میشود و با توجه به گفتههای گیب نیوئل در سالهای آینده باید انتظار پیشرفت در این زمینه را داشته باشیم.