همیشه گفته میشود که رقابت بین شرکتها به یک بازار سالم ختم میشود، ولی این موضوع در مورد رقابت فروشگاه اپیک گیمز و استیم صدق نمیکند. در ادامه خبر همراه گیمشات باشید.
طبق گزارش گروه NPD بعد از ورود فروشگاه اپیک گیمز به بازار پیسی، میزان خرید و فروش مربوط به آن بر روی همه پلتفرمها کاهش یافته است. این در حالی است که رقابت بین فروشگاه اپیک گیمز و استیم از دید همه سالم و مفید طلقی میشد، ولی تنها به رانده شدن بازیکنان ختم شده است.
تحلیلگر گروه NPD، مت پیسکاتلا (Mat Piscatella)، بر اساس گرازشات NPD و ESA گفته است که با وجود افزایش ۲% فروش بازیها در سال گذشته، فروش دیجیتالی بازیها بر روی پلتفرم پیسی کم شده است.
اما شاید بپرسید این دو موضوع چه ارتباطی با هم دارند. اول باید گفت که از همان ابتدا بازیکنان به سایستهای اپیک گیمز بسیار بد واکنش دادند. بازار پیسی در چند سال گذشته رشد زیادی داشته است که بزرگترین دلیلش راحتی و یکپارچه بودن فروشگاه استیم است. با اینکه فروشگاه دیگری مثل GreenManGaming یا GOG Galaxy نیز وجود دارند، اما استیم یک محیط مثل کنسولهای خانگی برای بازیکنان فراهم کرده بود.
از طرف دیگر فروشگاه اپیک گیمز با سیاست انحصاری کردن بازیها باعث رخنه در این محیط یکپارچه شد. اما آنها باور دارند که این رقابت به سود توسعه دهندگان و ناشرها است و راه و روش استیم و استودیو ولو را اشتباه میدانند.
این گزارش گروه NPD برای اولین بار نشان میدهد که این سیاست یا واکنش به آن جواب نداده است. به جای اینکه بعضی از کاربران استیم به سمت اپیک گیمز کشیده شوند، تصمیم به خارج شدن از بازار پیسی گرفتهاند. پیسکاتلا باور دارد که تجربه مصرفکنندگان و انتخاب آنها در سال ۲۰۱۹ لطمه خورده و پیچیده شدن اوضاع بر روی اکو سیستم بازار پیسی تاثیر منفی داشته است.