فروشگاه گیماستات گزارش مالی سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ خود را منتشر کرده است که در آن اطلاعات جالبی از کنسول نینتندو سوئیچ به چشم میخورد.
در ادامه میتوانید نکات مهم این گزارش را به صورت تیتروار مشاهده کنید:
- گیماستاپ اعلام کرد که بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild بیشتر از خود کنسول نینتندو سوئیچ فروش داشته است.
- این فروشگاه هنوز مطمئن نیست که برای ۳ ماهه دوم سال، چند (هزار) دستگاه نینتندو سوئیچ سفارش خواهد داد.
- تقریبا تمامی موجودی نینتندو سوئیچ گیماستاپ، قبل از آنکه به انبارها برسند، به صورت آنلاین پیشخرید شدهاند.
- در ازای هر دستگاه نینتندو سوئیچ، ۶ بازی و وسیله جانبی برای آن به فروش میرسد که این مقدار تقریبا دو برابر کنسولهای دیگر صنعت بازیهای ویدیویی است.
- فروشگاه گیماستاپ بخش عظیمی از سفارشهای خود را به کنسول نینتندو سوئیچ اختصاص داده است، اما (به علت محدودیتهای خط تولید نینتندو) همچنان ۵۰% کنسولهای این فروشگاه را ایکس باکس وان و پلی استیشن ۴ تشکیل دادهاند.
- این فروشگاه اطلاع ندارد که مشکلات خط تولید نینتندو چه زمانی کاملا برطرف خواهند شد؛ محموله ارسالی این شرکت ژاپنی به هیچ عنوان جواب گوی تقاضای بسیار زیاد بازیکنان و علاقهمندان نبوده است.
- هرچند با تاخیر مواجه شدن بازی Red Dead Redemption 2 خبر ناراحت کنندهای است، اما مدیر فروشگاه گیماستاپ معتقد است که این تاخیر در میزان فروش کلی بازیهای فصل پاییز و سودی که در این فصل عاید فروشگاهها میشود، تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.
- گیماستاپ توجه ویژهای به تکنولوژی واقعیت مجازی داشته است و پلی استیشن وی آر همچنان لقب پرفروشترین هدست واقعیت مجازی بازار را به دوش میکشد. البته در مراسم E3 امسال اطلاعات بیشتری از این تکنولوژی منتشر خواهد شد.
- این فروشگاه پیشبینی میکند که فروش دیجیتالی بازیهای AAA در سال جاری به ۳۵% برسد که ۵% این مقدار از طریق همین فروشگاه به فروش خواهند رسید.
- هرچند (به دلیل کم بودن حافظه داخلی نینتندو سوئیچ) دانلود بازیهای کامل در کنسول هیبریدی نینتندو بسیار پایین است، اما این مورد به هیچ وجه تهدیدی برای موفقیت این کنسول و بازیهایش به شمار نمیرود.
- بازیهای شرقی از قبیل Nioh ،Persona 5 و Has-Been Heroes همگی فروش بسیار خوبی را تجربه کردهاند.
- شرکت Kongregate به یک بخش بسیار سودده برای فروشگاه گیماستاپ تبدیل شده و در افزایش فروش دیگر اجناس و کالاهای مرتبط به بازیهای ویدیویی این فروشگاه، نقش بسیار مهمی داشته است.
- اعضای سرویس PowerUp Rewards به ۵۱ میلیون نفر رسیدهاند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، ۱۷% رشد سالانه را نشان میدهد.
لازم به ذکر بوده این گزارش مالی که به ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) امسال ختم میشود، رشد فروش سالانه بازیهای ویدیویی را نشان میدهد و سهم عمده این افزایش فروش، به انتشار کنسول نینتندو سوئیچ در ماه مارس برمیگردد.
فروش بین المللی بازیها در این ۳ ماهه با ۳.۸% رشد، به ۲.۰۵ میلیارد دلار رسید و فروشگاههای بازی نیز ۲.۳% افزایش فروش داشتهاند. هرچند بازار بین المللی با افزایش ۱۷.۱ درصدی فروش بازیها نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شد، اما فروشگاههای آمریکایی در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، ۲.۳% کاهش فروش را تجربه کردهاند.
فروش سختافزارهای بازی نیز به لطف انتشار نینتندو سوئیچ، ۲۴.۶% افزایش داشته، در حالی که فروش نرم افزارهای بازی در این مدت ۸.۲% کاهش پیدا کرده است. فروشگاه گیماستاپ اعلام کرد که دلیل اصلی این کاهش فروش، به زمان انتشار بسیار متراکم بازیها (از قبیل Dark Souls III ،The Division ،Street Fighter V و غیره) در اوایل سال گذشته میلادی مربوط میشود.
هرچند سود خالص گیماستاپ در این مدت زمان، از ۶۵.۸ میلیون سال گذشته، به ۵۹ میلیون دلار کاهش پیدا کرد، اما موارد مثبتی نیز در ۳ ماهه نخست ۲۰۱۷ اتفاق افتاده است. این فروشگاه در سالهای احیر تجارت خود را گستردهتر کرده و وارد بخشهایی به غیر از بازیهای ویدیویی نیز شده است که این بخشها با افزایش سود مواجه شدهاند. درآمد حاصل از محتواهای بازی (به لطف فروش محصولات مرتبط به بازی Pokemon) با رشد ۳۹.۱% به ۱۱۴.۵ میلیون دلار رسیدهاند و بخش تکنولوژی این فروشگاه نیز با رشد ۲۱.۵% نسبت به سال گذشته درآمد ۲۰۱.۴ میلیون دلاری را عاید گیماستاپ کرده است.