با این که به نظر میرسد به نسل جدید کنسولهای بازی از جمله پلیاستیشن ۵ بسیار نزدیک هستیم اما هنوز نمیدانیم که عناوین نسل بعدی، قرار است چگونه باشند و آیا موج جدیدی از بازیها ساخته خواهند شد یا خیر. برای دریافت اطلاعات بیشتر با وبسایت گیمشات همراه باشید.
طبق صحبتهای شاون لیدن، به نظر میرسد که در نسل آینده، بازیهای چند نفره بیشتری را برروی پلیاستیشن ۵ خواهیم دید. در نسل هشتم کنسولها و در دوران کنسول پلیاستیشن ۴، شرکت سونی، قدرت و میل خود را برای ساخت عناوین تک نفره و داستان محور نشان داد. در این نسل، شاهد عرضه عناوینی مانند Uncharted 4 و Horizon Zero Dawn و God of War و Spider Man بودیم که عناوین پرخرج، بزرگ و داستان محور بودند. در طرف دیگر، عناوین آنلاین و چند نفره در هر سال و در هر نسل، در حال پیشرفت هستند و به تعداد آنها افزوده میشوند. عناوین آنلاین و چند نفره، با این که هزینه کمتری برای ساخت و توسعه طلب میکنند، بازدهی بسیار خوبی دارند و میتوانند طرفداران زیادی را به دست آورند. حال، آیا این محبوبیت فراگیر بازیهای چند نفره، باعث میشوند تا شرکتی مانند سونی در نسل آینده، نقطه نظر خود را تغییر دهد و به ساخت عناوین چند نفره روی بیاورد؟
با این که سونی علاقه زیادی به دنبال کردن ترندهای پرطرفدار و برتر در زمینه بازیهای ویدیویی (مانند سبک بتل رویال) ندارد و کار خود را انجام میدهد، اما به نظر میرسد که گزینههای چد نفره و آنلاین بیشتری را در نسل بعدی کنسولهای این شرکت مشاهده کنیم و پلیاستیشن ۵ مکان بهتری برای تجربه بازیهای آنلاین محسوب شود. آقای شاون لیدن (Shawn Layden)، رئیس پلیاستیشن به تازگی مصاحبه جالبی را انجام داده و در آن توضیح داده که چگونه عناوین انحصاری پلیاستیشن در سالهای اخیر، اسیر فقدان بخش چند نفره و آنلاین شدند و تلاشهای سونی برای جبران این موضوع در نسل بعدی پلیاستیشن، چگونه خواهد بود. شاون لیدن این گونه توضیح میدهد:
Co op مبلی (حالت همکاری محلی) – منظورم این است که این یک دسته بندی کامل است که من فکر میکنم صنعت باید نگاهی دوباره به آن داشته باشد. ما این را با بازیهای ورزشی و برخی عناوین ریسینگ داریم اما چیز بیشتری در اختیار نیست. من فکر میکنم که این موضوع، از یک طرف قدرت اینترنت را نشان میدهد و در طرف دیگر، ما باید نگاهی دوباره به آن داشته باشیم تا دخالت خانواده را در تجربه گیمینگ، بیشتر کنیم.
من بیشتر به تجربههایی مانند GTA Online یا Call of Duty یا Fortnite اشاره دارم. همان طور که گفتم، در استودیوهای جهانی ما به شکل سنگینی برروی بازیهای داستان (روایت) محور کار میکنیم؛ قدرت روایت و تجربههای بزرگ و خاص. اما فکر میکنم خیلی از جنبه چند نفره و آنلاین، فعال نبودیم. این منطقهای است که احتمالا فعالیت بیشتر ما را در آن خواهید دید.
کاملا واضح است که عناوین انحصاری کنسول پلیاستیشن ۴، به شکل سنگینی برروی داستان و روایت تمرکز کردهاند که البته راهکار موفقیت آمیز، اما پرخرجی برای سونی به حساب آمده است. با این حال، فراموش نکنیم که در نسل هفتم و در دوره و زمانه کنسول پلیاستیشن ۳، مشاهده کردیم که سونی عناوینی با بخشهای چند نفره و آنلاین بسیار قدرتمند را روانه بازار میکرد؛ آن هم در دورهای که بازیهای چند نفره به شکل امروزی، محبوب و همه گیر نشده بودند و شبکههای آنلاین تازه به راه افتاده بودند. از عناوینی مانند Starhawk و Warhawk و Playstation All-stars Battle Royale بگیرید تا بازیهای فوقالعاده مانند Killzone و Resistance و Little Big Planet؛ همگی عناوینی بودند که بخشهای چند نفره قدرتمند و سرگرم کنندهای داشتند.
با این وضعیت، امیدوار هستیم که در نسل نهم کنسولها و با وجود کنسول پلیاستیشن ۵ شاهد عناوین تک نفره و چند نفره فوقالعادهای باشیم و تمرکز سونی تنها روی یکی از این موارد نباشد.