مدیر نوآوری استودیو Capybara در مصاحبهای که اخیرا با مجله WithGame داشت، از سختی مراحل ساخت بازی Below پرده برداشت. البته به گفته او، اعضای تیم سازنده این بازی، انقدر به Below اعتقاد دارند که به کنسل کردنش، حتی لحظهای فکر هم نکردند.
شاید شما هم بازی Below را بخاطر بیاورید. بازیای که از همان روزهای اول انتشار کنسول ایکسباکس وان بر سرزبانها افتاد و با تریلرها و صحبتهایی که پیرامون فضا و گیمپلیش مطرح بود، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده بود. اما اکنون حدودا ۵سال از آن زمان میگذرد و شاید بتوان گفت که تاحدودی بازی Below به فراموشی سپرده شده است. ولی ظاهرا تیم سازنده این بازی هرگز دست از ساخت Below برنداشتند و هنوز هم به این بازی اعتقاد دارند.
اما سوالی که مطرح میشود این است که چرا بازیای که سال ۲۰۱۳ به عنوان یکی از بازیهای هیجانانگیز کنسول ایکسباکس وان معرفی شد و همه انتظار داشتند که به زودی منتشر شود، هنوز هم که هنوز است منتشر نشده است؟ این سوالی است که مجله WithGame از مدیر نوآوریهای استودیو سازنده این بازی، «کریس پیوترووسکی» (Kris Piotrowski) پرسید و خب جوابی قابل انتظار هم دریافت کرد:
ببینید ما یک اشتباه کلاسیک کردیم! اشتباهی که فکر میکنم تمام کسانی که پای به صنعت بازیهای ویدئویی گذاشتند، حداقل یکبار آن را انجام دادهاند. سال ۲۰۱۳، ما بخشهای قابل توجهی از بازی Below را آماده کرده بودیم – بخشهایی مانند ویژگیهای کلیدی و طراحی هنری بازی – و اعتماد به نفس و هیجان بسیار زیادی هم در قبال این بخشها داشتیم. به همین دلیل وقتی مایکروسافت از ما پرسید که «آیا میخواهید Below را در مراسمها و همایشهای مهم و بزرگ رونمایی کنید»، ما گفتیم «صدالبته، برو بریم! ما اصل کار را انجام دادیم، مگر میشود در ادامه به مشکل بر بخوریم؟»
به همین دلیل یک دمو از بازی آماده کردیم و از Below رونمایی کردیم. بعد رفتیم به خانههایمان و با خودمون فکر میکردیم که «خب حالا وقتش است که برویم سراغ ساختن خود بازی. مطمئنا کار راحتی خواهد بود». ولی ساخت این بازی، کاری بسیار سخت و طاقتفرسا بود.
آن اشتباه کلاسیکی که میگفتم، همین است. ما بازی را بسیار زودتر از زمانی که باید، معرفی کردیم. بهتر بود بازی Below را حداقل یکی دو سال دیگر هم در سکوت خبری نگه میداشتیم و بعد معرفیش میکردیم. اگر میتوانسیتم زمان را به عقب برگردانیم، حتما این کار را میکردیم ولی به هر حال آبی که ریخته شده را نمیتوان جمع کرد.
اما با تمام این حرفها، ما کنسل کردن Below را حتی برای لحظهای هم که شده، در نظر نگرفتیم. همیشه، از همان ابتدا، ما انقدر به بازی Below اعتقاد داشتیم که حس میکردیم هرجور که شده، حتما باید این بازی را به بازار بفرستیم. چون Below یک بازی بسیار متفاوت و خاص است و به همین دلیل ما علاقه غیرقابل وصفی به کار کردن روی این بازی داریم. به همین دلیل نه به کنسل کردن بازی فکر کردیم و نه به اینکه هرجور که شده بازی را زودتر منتشر کنیم. همه ما در استودیو Capybara تمام تمرکز خود را روی این بازی بگذاریم و تا زمانی که مراحل ساختش به صورت طبیعی به اتمام نرسیده، بازی را منتشر نخواهیم کرد.
سرگذشت بازی Below ما را تا حد زیادی یاد بازی Cuphead میاندازد. این بازی هم یکی از انحصاریهای ایکسباکس وان بود و مراحل ساخته شدنش هم بیشتر از انتظار طول کشید. اما در نهایت، Cuphead تبدیل به یک بازی بسیار موفق و شاخص شد. باید ببینیم آیا سرنوشت بازی Below هم مانند Cuphead میشود یا خیر…
بازی Below قرار است اواخر امسال، بر روی کنسول ایکسباکس وان و همینطور پیسی منتشر شود.