خیلیها بازی کردن را عملی بیهوده و بیارزش میدانند ولی در چند سال گذشته عناوینی مثل The Last of Us و The Witcher 3 با داستان باور نکردنی و نوآورانه خود در حال تغییر این دیدگاه هستند، این عناوین ثابت کردهاند که بازیها میتوانند بالاترین سطح از هنر باشند.
بازیهایی مثل Grand Theft Auto V نیز با گیمپلی عالی و خلاقانه خود در این زمینه بهبود ایجاد کردهاند و البته بازی Grand Theft Auto V توانسته از این طریق بیش از ۸۰ میلیون نسخه فروش داشته باشد.
صنعت بازیسازی در چند سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی داشته و هماکنون در بهترین شرایط خود قرار دارد، پس باید بپرسیم آیا همچنان بازی کردن عملی بیهوده و بیارزش است؟ آیا میشود بازیها را نوعی هنر دانست؟ کارگردان بازی Wolfenstein II: The New Colossus، «جنز متیس» (Jens Matthies)، به این سوال پاسخ میدهد.
بعضی اوقات فکر میکنم که آیا اینگونه زندگی کردن معنی دارد؟ که به یک سوال بزرگتر ختم میشود: آیا هنرمند بودن معنی دارد؟ البته که غیرممکن است که هنر را بیمعنی دانست ولی از طرف دیگر ما هنرهایی داریم که ارزش بسیار بسیار کمی دارند.
من بازیها را بالاترین سطح از هنر میدانم، چون تمامی هنرهای دیگر را شامل میشود. از دیدگاه من در این نقطه زمانی بازیها بالاترین درجه هنر را دارند و البته که در بازی کردن معنی وجود دارد، حداقل به همان اندازه که در دیگر ساختههای بشر معنی وجود دارد. بازیها به عنوان یک هنر هنوز پتانسیل زیادی برای پیشرفت و فاصله زیادی تا رسیدن به نقطه اوج خود دارند.
متیس همچنین درباره شخصیتهای مختلف بازی Wolfenstein II: The New Colossus و روند توسعه آنها نیز صحبت کرد. او بیان کرد که از آن جایی که بازیها طولانیتر از فیلم هستند به زمان و احتیاط بیشتری برای روایت یک داستان خوب با شخصیتها نیاز است.
ما در هنگام ساخت یک اثر آزادی کامل داریم و تنها چیزی که میتواند ما محدود کند کمبود ایده است. من فکر میکنم که بخشی از این کار در روند ساخت بازی رخ میدهد که شخصیتها به مرور رشد میکنند. در پایان کار ما تعداد زیادی شخصیت داریم که با توسعه بازی رشد کردهاند، پس برای این که مطمئن باشیم تا همه آنها داستان خوبی دارند باید بیشتر مراقب باشیم.
در بازی ساختن ما باید به عناصر زیادی بپردازیم و وقتی شما شروع میکنید به نوشتن داستان برای شخصیتها، بعد از مدتی به آنها وابسته میشوید و به این طریق میتوانید آنها را درک کنید.
بازی Wolfestein II: The New Colossus در تاریخ ۲۷ اکتبر (۵ آبان ۱۳۹۶) برای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و پیسی منتشر خواهد شد.