بازار ساخت فیلم مولان بسیار داغ شده است! از یک طرف سونی (Sony) میخواهد فیلماش را بسازد و از طرف دیگر شرکت دیزنی (Disney). جالب اینجاست که هر دو شرکت هم در جستجوی یک کارگردان آسیایی بودند. حال شرکت سونی کارگردان خودش را پیدا کرده و بله، یک مرد سفیدپوست است! اما دیزنی همچنان در جستجوی کارگردان موردنظر است. برای جزئیات تکمیلی، در ادامه با گیمشات همراه باشید.
طبق اخبار منتشر شده از سوی ددلاین، شرکت سونی، الکس گریوز (Alex Graves) یکی از کارگردانان کارکشته و باسابقه تلوزیون را برای ساخت فیلم مولان خودش انتخاب کرده است، این کارگردان تاکنون قسمتهایی از سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones)، سرزمین مادری (Homeland) و اصل و نصب (Bloodline) را ساخته است. در اینکه گریوز یک کارگردان بااستعداد و باتجربه است، شکی وجود ندارد اما این حرکت شرکت سونی هم بسیار احمقانه است که از جستجو برای یافتن یک کارگردان آسیایی دست کشید و به همان روتین سابق و اصلی خودش بازگشت. مثل این است که بهترین دوستتان بگوید دیگر شیرینی نمیخورد اما دو روز بعد، او را در حال خوردن یک جعبه شیرینی مشاهده میکنید!
هفته گذشته، هالیوود ریپورتر اعلام کرد که کارگردان مشهور آسیایی، آنگ لی (Ang Lee) پیشنهاد شرکت دیزنی برای ساخت مولان را رد کرده است، دیزنی بسیار امیدوار بود که بتواند لی را جذب کند که این اتفاق رخ نداد. مولان یک افسانه چینی است که در خود کشور چین اتفاق میافتد. حرکت معمولی سونی در استخدام یک سفید پوست، تکرار مکررات است و تنوع نداشتن صنعت فیلمسازی آمریکا را به رخ میکشد. بله درست است که جز آنگ لی و جاستین لین (Justin Lin) کارگردانان دیگری داریم و بدون شک سونی هم آگاه است که میتوانست پروژه را به یکی از کارگردانان آسیایی محول کند که فیلم انگلیسی زبان نمیسازند، آنها قطعأ میدانند که کارگردانان به شدت بااستعداد آسیایی وجود دارند که فیلمهای کوچک و مستقل میسازند یا آثار تلویزیونی قدرتمند تولید میکنند و با عشق و علاقه حاضرند یک فیلم بینظیر استدیویی تولید کنند اما نه، هیچکدام از اینها مهم نیست، چون سونی اهمیتی نمیدهد.
از سوی دیگر، شاید این دو استدیو حتی میتوانستند (دیزنی البته هنوز میتواند) یک کارگردان زن استخدام کنند، به هر حال این یک داستان در مورد یک زن سلحشور و شجاع است و یک زن میتواند گاهی درک بهتری از این چیزها داشته باشد. اما میدانید دیگر، این کارها یکم هزینه دارد و استدیوها نمیتوانند ریسک کنند، آنها باید مطابق کلیشهها پیش بروند، انتخابهای عادی داشته باشند و هرگز کار متفاوتی انجام ندهند.