جلوههای بصری و گرافیکی همیشه در طول تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی، مهم و تاثیر گذار بودهاند. این عامل قطعا نسبت به فاکتورهایی مانند گیمپلی و داستان بازی در جایگاه پایینتری قرار میگیرد اما همه ما میدانیم که تجربه یک عنوان شوتر، ماجرایی یا نقش آفرینی با سطح گرافیکی و بصری بالا، باعث لذت دو چندان میشود. این بار، با وبسایت گیمشات همراه باشید تا بازیهایی را مرور کنیم که ار نظر گرافیکی، از زمان خود جلوتر بودند.
سرعت پیشرفت گرافیکی و بصری در صنعت بازیهای ویدیویی واقعا سرسام آور و هیجان انگیز است. این سرعت فوقالعاده بالا است و تقریبا هر سال مشاهده میکنیم که عناوین مختلف تلاش میکنند تا مرزها را جا به جا کنند و جلوههای بصری هر سال، شگفت انگیزتر و واقعیتر میشوند. تقریبا در ۲۰ سال گذشته، تجربه یک عنوان کاملا سه بعدی و با پولیگانهای ناچیز و کم تعداد، رویایی قلمداد میشد که به واقعیت پیوسته است و حتی قبل از آن، رسیدن به چنین دستاوردی غیر ممکن به نظر میرسید اما در عصر و دوره امروز، ما از آن نقطه فاصلهای باور نکردنی گرفتهایم و باز هم به دنبال چیزی بیشتر هستیم. این طبیعیتر شدن و بهتر شدن جلوههای بصری و گرافیکی در بازیها قطعا تا جایی پیش خواهد رفت که واقعیترین تصویر را در یک بازی ویدیویی نسبت به محیط واقعی را شاهد خواهیم بود.
در این مطلب قصد داریم تا بازیهایی را بررسی و مرور نماییم که جلوههای بصری و گرافیکی آنها از زمان خودشان جلوتر بوده است. این عناوین نه تنها برای خود و مجموعه و سازنده خود مفید و تاثیر گذار بودند، بلکه انقلاب و تحولی را نیز در صنعت بازیهای ویدیویی پدید آوردهاند که این نکته بسیار عالی و فوقالعاده است.
توجه: رده بندی و شمارهها در این مقاله به معنای چینش بازیها تا بهترین عنوان نیست و این ۱۵ بازی به صورت تصادفی در فهرست قرار گرفتهاند. این مقاله دو قسمتی است.
۱۵. Uncharted 2: Among Thieves
فقط بحث Uncharted نیست! استودیوی خوشنام ناتی داگ تقریبا در هر دوره و زمانی که عنوانی چدید عرضه کرده، همه را شگفت زده ساخته و توانسته برروی سخت افزار محدود تر کنسولها، مرزهای بسیاری را جا به جا کند. زمانی که بازی Uncharted 2: Among Thieves در سال ۲۰۰۹ عرضه شد، تقریبا نمیتوانستیم باور کنیم که چطور ممکن است یک عنوان برروی کنسولها تا این حد خوب اجرا شود. این عنوان از هر نظر یک عنوان ممتاز محسوب میشود و حتی میتوان آن را در زمره بهترین بازیهای تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی نیز قرار داد اما اگر بخواهیم به طور خاص برروی گرافیک Uncharted 2: Among Thieves صحبت کنیم، میتوانیم به انیمیشنهای بی نظیر آن، سطح چزئیات محیط دیوانه کننده و سطح پولیش و درخشندگی فوقالعادهای اشاره کنیم که باعث میشد تا این بازی در سال ۲۰۰۹ یک عنوان انقلابی، حداقل از نظر گرافیکی و بصری محسوب شود. بازی Uncharted 2: Among Thieves برای استودیوی ناتی داگ نیز یک نقطه عطف محسوب میشود و این استودیو توانست با نام این بازی، خود را بیشتر بر سر زبانها بیندازد.
God of War ۱۴
مهم نیست چه نسخهای از سری God of War برای چه کنسول و سخت افزاری منتشر شده باشد؛ این سری بازی همیشه تا آخرین توان آن کنسول را مصرف کرده تا بهترین جلوههای بصری و گرافیکی ممکن را ارایه دهد. اولین نسخه از این سری محبوب و مشهور در سال ۲۰۰۵ برای کنسول خاطره انگیز پلیاستیشن ۲ منتشر شد و در یک کلام میتوان گفت که این بازی زیبا بود. سطح جزئیات در محیط و همچنین پولش کلی بازی آنقدر خوب بود که فقط میتوانستیم از آن لذت ببریم. اگر بخواهیم به صورت جزئی تر به بازی God of War نگاه کنیم، میتوان به پخش شدن خون در همه جا، افکتهای به کار رفته شده برای سلاح Blades of Chaos کریتوس، حرکت کردن عضلات این شخصیت محبوب و خشن با هر نفسی که میکشید و محیطهای زیبا و با ظرافت طراحی شده اشاره کرد. بازی God of War به طول قطع یک شگفتی فنی و تکنیکی بود.
۱۳. Donkey Kong Country
در عصر و زمانه امروزی در صنعت بازیهای ویدیویی، پولیگانها یا چند ضلعیهای سه بعدی به یک ویژگی بسیار بسیار عادی تبدیل شدهاند و حتی مورد بحث کارشناسان فنی در این زمینه قرار نمیگیرند اما زمانی وجود داشت که مشاهده این پولیگانها و اشکال سه بعدی درون بازیها به نظر غیر ممکن و خارقالعاده میرسید. تنها دو کنسول پلیاستیشن ۱ و نینتندو ۶۴ در آن زمان توانستند تا این بحث اشکال و پولیگانهای سه بعدی را در صنعت جای بیندازند و استاندارد کنند. حال، شاید بپرسید که چرا بازی Donkey Kong Country در این جا انتخاب شده است؛ پاسخ این سوال این است که این بازی فوقالعاده توانست این کار را با کنسولی قدیمی تر و در نسل گذشته، یعنی SNES انجام دهد و پولیگانهای سه بعدی را و رندر سه بعدی را با کنسولی بسیار قدیمی و با سخت افزار محدود به رخ همگان بکشد. به غیر این، بازی Donkey Kong Country استایل هنری بسیار زیبایی داشت و یک شاهکار از طرف استودیوی Rare به حساب میآید. این بازی در عصر امروزی نیز همه چشمها را به خود خیره میکند.
۱۲. Killzone 2
فکر نکنم بازیکنی از نسل هفتم کنسولها وجود داشته باشد که تریلر CGI مهشور و البته بد نام بازی Killzone 2 را در E3 آن سال به یاد نیارد. سونی برای معرفی بازی Killzone 2 یک تریلر سینمایی بی نظیر به مردم نشان داد و گفت که کیفیت نهایی بازی در همین حد است اما محصول نهایی قطعا آن گونه نبود. با تمام این تفاسیر، همه باور دارند که زمانی که این عنوان در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، خیلی هم با آن نمایش خیره کننده سونی تفاوت نداشت و سطح جلوههای بصری آن به شدت بالا بود. در واقع میتوان بازی Killzone 2 را یک نوع دستاورد فنی به حساب آورد؛ عنوانی که سطحی از گرافیک و جلوه های بصری را ارایه میداد که همه را از اجرا شدن آن برروی یک کنسول متعجب میساخت. از سیستم نورپردازی نوین بازی گرفته تا سیستم ذرات و مدل اسلحههای موجود و حتی کیفیت بافتهای زمین، همه و همه سطح کیفی فوقالعادهای داشتند و Killzone 2 را به یک بازی عالی، حداقل از نظر گرافیکی تبدیل میکنند.
۱۱. Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
زمانی که هماکنون به بازی Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader نگاه میکنیم، شاید به مانند بسیاری دیگری از مردم، آن را خیلی راحت ندید بگیریم و این بازی را درج جزء دستهای از عناوین قرار دهیم که در اوایل قرن ۲۱ میلادی قصد داشتند تا واقع گرایانه و مانند فیلم به نظر برسند.، اما زمانی که متوجه شویم این بازی برای سال ۲۰۰۱ است، اوضاع کمی فرق میکند. برای سال ۲۰۰۱ میلادی، نه تنها جلوههای بصری بازی Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader بسیار خوب بودند، بلکه در نوع خود منحصر به فرد به نظر میرسیدند. فضا و منظومه شمسی دنیای محبوب استار وارز آن قدر دقیق و با جزئیات بالا به تصویر کشیده شده بود که خیلیها در آن زمان فکر میکردند از تصاویر آماده استفاده شده است. طراحی مدلها، از جنگندههای TIE و Star Destroyers گرفته تا X-wings و X-wings فوقالعاده انجام شده بود و همه این ها باعث میشود تا بازی Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader را بدون ذرهای شک و تردید، عنوانی بسیار تاثیر گذار از بعد فنی و گرافیکی بدانیم.
۱۰. Soulcalibur
هیچ شکی وجود ندارد که شرکت سگا در دوران اوج خود، عناوینی فراموش نشدنی و بی نظیر را خلق کرده و طراحی این عناوین به استادانهترین شکل ممکن انجام شده است. شرکت سگا پس از تجربه موفق کنسولهای خود مانند مگادرایو و جنسیس، به سراغ ساخت یک کنسول نوین و خاص رفت و نام آن را دریم کست گذاشت. در همان اوایل عرضه کنسل دریم کست، عنوانی شاهکار به نام Soulcalibur برای این کنسول عرضه شد؛ این عنوان مبارزهای نه تنها از جنبههای گیمپلی یک عنوان شگفت انگیز محسوب میشد، بلکه در زمینه گرافیک و جلوههای بصری نیز حسابی میدرخشید. در دورهای که بسیاری از سازندگان با خلق پولیگانها و مدلهای سه بعدی مشکل داشتند و درگیر بودند، Soulcalibur به طرز باورنکردنی زیبا به نظر میرسید و با مدلهای شخصیت فوقالعاده و سطح بالای جزئیات محیط، نظر هر بازیکنی را به خود جلب میکرد.
۹. Sega Super GT
بازی Sega Super GT که با نام Scud Racing نیز شناخته میشود، یک بمب گرافیکی و بصری در صنعت بازیهای ویدیویی بود که البته کم لطفیهای زیادی را نیز به خود دید. بازی Sega Super GT در بازار عناوین داغِ آرکید وارد بازار شد و در کنار رقیبان سرسختی قرار گرفت اما هر کسی که نگاهش به این عنوان میافتاد، بی اختیار خیره میشد. بازی Sega Super GT در سال ۱۹۹۷ برای دستگاههای آرکید منتشر شد و جلوههای بصری آن چند سال از زمان خود جلوتر بود؛ به گونهای که حتی اگر Sega Super GT را با عناوین ریسینگ یا غیر ریسینگ چند سال بعد از آن نیز مقایسه میکردید نیز فاصله گرافیکی زیادی به وجود میآمد. واقعا خیلی حیف بود که چنین عنوان بزرگ و شاهکاری هیچگاه برای کنسولهای خانگی عرضه نشد و شاید دلیل آن هم همین جلوههای بصری باورنکردنی بازی باشد. بازی Sega Super GT نمونه واقعی عنوانی است که از لحاظ گرافیکی، از زمان خودش بسیار جلوتر بوده است.
۸. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
هر کاری که هیدئو کوجیما در طول فعالیت حرفهای خود در صنعت بازیهای ویدیویی انجام داده، باعث شده تا باور کنیم که او یک نابغه است و شکستن و رد کردن مرزها و محدودیتها، قطعا یکی از همین کارها به شمار میرود. بازیهای کوجیما همیشه عناصر بسیار زیادی در خود دارند که در نوع خود منحصر به فرد هستند و بازی را خاص میکنند. عنوان Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty عنوانی بود که در اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی منتشر شد اما جلوههای بصری و کیفیت اجرایی آن به طرز شگفت انگیزی جلوتر از زمان خود بود و از نظر فنی، به راحتی یک سر و گردن بالاتر از دیگر عناوین آن دوره قرار میگرفت. انیمیشن حرکت شخصیتها در آن زمان باور نکردنی بود و محیطهایی که در دسترس بازیباز قرار میگرفت، جزئیات بسیار زیادی داشت. مشاهده مراحل بارانی بازی Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty و مرطوب شدن همه چیز، شاید یکی از زیباترین چیزهایی بود که در آن زمان به چشم دیده بودیم. این بازی همچنین با رزولوشن اجرایی بالایی (نسبت به عناوین آن زمان) اجرا میشد و طبق اعلام دیجیتال فاندری، رزولوشن اجرایی بازی ۴۴۸p بود.
۷. The Order: 1886
بازی The Order: 1886 یک نمونه خوب از عنوانی است که در زمینه جلوههای بصری و گرافیکی بسیار عالی عمل کرده اما به صورت کلی، بازی خوب و ممتازی محسوب نمیشود. این عنوان شوتر سوم شخص، در سال ۲۰۱۵ میلادی برای کنسول پلیاستیشن ۴ منتشر شد و از آن جایی که خرج و تبلیغ برای ساخت این بازی بسیار زیاد بود، انتظارات را برای آن به شدت بالا برد و در نهایت، بازی The Order: 1886 به یک محصول نهایی ناامید کننده تبدیل شد. اما به دور از مسائل کلی، The Order: 1886 یک دستاورد فوقالعاده گرافیکی بود که به همه نشان داد قدرت واقعی کنسولهای نسل هشتم (که در آن زمان هنوز جدید به حساب میآمدند)، تا چه اندازه است. با این که سه سال از زمان عرضه بازی میگذرد، اما The Order: 1886 همچنان یکی از بهترین جلوههای بصری و عناصر گرافیکی را در نسل کنونی دارد و از این نظر به عنوان یک نماد شناخته میشود.
۶. Shenmue
باری دیگر به زمانی برمیگردیم که شرکت سگا کنسولهای قدرتمند و محبوب خود را روانه بازار میکرد و این شرکت در دوران اوج خود، عناوین شاهکار و به یادماندنی بسیاری تولید میکرد. از آن جایی که سگا، کنسول دریم کست را ساخته بود، مانند کنسولهای نسل قبل خود، خوب میدانست که چگونه باید برای آن بازی بسازد و قدرت سخت افزاری آن را نشان همگان دهد. بازی Shenmue در سال ۱۹۹۹ برروی کنسول دریم کست عرضه شد اما به طور قطع میتوان گفت که گرافیک این بازی جلوتر از زمان خود بود. پیش از این اشاره شد، زمانی که بازیها در آن دوره تلاش میکردند تا مدلها و گرافیک سه بعدی داشته باشند، Shenmue این کار را فوقالعاده انجام داد و این مهم، برروی کنسولی محقق شد که قدرت سخت افزاری کمتری نسبت به کنسول رقیب، یعنی پلیاستیشن ۲ داشت.
۵. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots قطعا یکی از بهترین عناوین نسل هفتم کنسولها بود. این بازی در بسیاری از موارد به بهترین شکل ممکن عمل کرده بود (به غیر از چند مورد منفی جزئی) و یکی از همین موارد مهم و بزرگ، جلوههای بصری و گرافیک آن به حساب میآمد. این بازی که در سال ۲۰۰۸، یعنی فقط پس از عرضه ۲ ساله کنسول پلیاستیشن ۳ عرضه شد، یک شاهکار فنی و گرافیکی به شمار میآمد. از انیمیشنهای دیوانه کننده بازی بگیرید تا محیطهای پرجزئیات و طراحی عالی چهرهها، همه و همه باعث میشدند تا بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots به یک اثر دیدنی تبدیل شود و حتی جوایز معتبری را نیز در زمینه جلوههای بصری از آن خود کند. بازی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots قرار بود تا آخرین نسخه از سری Metal Gear Solid باشد که هیدئو کوجیما برروی آن کار میکند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و پای Metal Gear Solid با دست پخت کوجیما، به نسل هشتم کنسولها نیز باز شد. با این حال، کوجیما به گونهای برروی Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots کار کرده بود که گویی آخرین کار او برروی این سری محبوب است.
۴. The Witcher 3: Wild Hunt
پیش از عرضه بازی The Witcher 3: Wild Hunt، سازندگان نمایشهای خارقالعاده و بی نظیری به بازیبازان نشان میدادند که انتظار آنها برای محصول نهایی را به شدت بالا برد. با این که The Witcher 3: Wild Hunt یک شاهکار به معنای واقعی است، اما پس از عرضه بازی، بسیاری از بازیبازان از دیدن افت گرافیکی یا به اصطلاح، Downgrade شدن قابل توجه جلوههای بصری آن ناامید شدند. حال، با تمام این تفاسیر و با در نظر گرفتن تمام این افتهای گرافیکی، باز هم میتوان The Witcher 3: Wild Hunt را عنوانی محسوب کرد که از نظر گرافیکی، جلوتر از زمان خود حرکت میکرد. از آب و هوای داینامیک بازی، حرکت درختان در مقابل نسیم و گل و لایی که پس از یک طوفان ایجاد میشد بگیرید تا افکتهای آب و آتش و نورپردازی فوقالعاده و جزئیات بسیار زیاد در خلق شخصیتها (مخصوصا شخصیت اصلی، گرلت)، همه و همه باعث میشدند تا The Witcher 3: Wild Hunt یک عنوان خیره کننده و زیبا لقب بگیرد.
۳. Black
عنوان Black یک بازی شوتر اول شخص بود که فکر میکنم همه بر این باور باشند که به اندازه کافی دیده نشد و توجهی که لایق آن بوده را دریافت نکرده است. با این که بازی Black به دلیل فقدان محتوا مورد انتقاد قرار میگرفت (که البته کاملا درست بود)، اما همه بر این باور هستند که این بازی یکی از درگیر کنندهترین شوترها در زمان خود به حساب میآمد. بازی Black نه تنها یک شوتر اول شخص درگیر کننده نبود، بلکه یک دستاورد درخشان فنی نیز به حساب میآمد. این بازی که در سال ۲۰۰۵ و برروی کنسول پلیاستیشن ۲ منتشر شد، قطعا از نظر گرافیکی از زمان خود جلوتر بود و نه تنها حس یک اکشن درگیر کننده را القا میکرد، بلکه در زمینه جلوههای بصری نیز این حس را منتقل میکرد. سازندگان برای ساخت این عنوان از یک موتور خاص استفاده کرده بودند که باعث خلق افکتهای شگفت انگیز، نورپردازی زیبا و انیمیشنهای سطح بالا میشد و مدلها و محیطها به بهترین حالت ممکن در بازی خلق شده بودند. تجربه بازی Black برروی کنسول نسل ششمی پلیاستیشن ۲، حس خوبی داشت!
۲. DriveClub
در بازار بی رمق و بی رونق عناوین ریسینگ و اتومبیلرانی در نسل هشتم کنسولها (حداقل از جانب سونی)، بازی DriveClub کار خود را از ابتدای نسل آغاز کرد. این بازی اتومبیلرانی قبل از هر چیزی، بازیبازان را با جلوههای بصری متحیر کننده خودش جذب کرد و باعث شد تا بازیبازان به این سبک در نسل هشتم امیدوار شوند. با وجود این که DriveClub در اوایل عرضه خود از یک بیماری بزرگ به نام کمبود محتوا رنج میبرد، اما رفته رفته و با پشتیبانی خوب سازندگان، به یک بازی سرگرم کننده و کامل تبدیل شد و جلوههای بصری و گرافیک فوقالعاده این عنوان باعث شد تا بازیکنان، ذرهای قدیمی شدن بازی را احساس نکنند. جلوههای بصری سطح بالای بازی DriveClub، در یک طرف، قدرت سخت افزاری کنسول تازه عرضه شده سونی در آن زمان را نشان میداد و از طرف دیگر، استانداردهای جدیدی را در این زمینه به عناوین ریسینگ اضافه میکرد. کیفیت بافتهای دیوانه کننده، افکتهای دلنشین و رنگهای تند و فوقالعاده در این عنوان باعث میشدند تا DriveClub در یک کلمه، به یک بازی دلربا تبدیل شود.
۱. Crysis
مگر میشود از گرافیک و جلوههای بصری و جلوتر بودن از زمان خود صحبت کرد، اما نامی از Crysis نیاورد. بازی Crysis در سال ۲۰۰۷ برای پلتفرم رایانههای شخصی عرضه شد و خیلی راحت میتوان گفت که به مانند یک بمب صدا کرد! جلوههای بصری این عنوان در آن زمان هر کسی را خیره به خود میکرد و البته هر کسی هم نمیتوانست تا این بازی سنگین و خیره کننده را برروی سیستم خود به خوبی اجرا نماید. هنوز که هنوز است و حدود ۱۱ سال از عرضه بازی Crysis زمان گذشته، باز هم میتوان آن را با تنظیمات گرافیکی و رزولوشن بالا اجرا کرد و گرافیک آن را با عناوین امروزی مقایسه نمود. بازی Crysis مدت زمان زیادی به عنوان یک مرجع و منبعی برای بنچمارک و مقایسه گرافیکی بازیهای ویدیویی شناخته میشد و حتی در دوره و زمانه کنونی نیز از آن یاد میشود. شاید با خواندن این متن، دوست داشته باشید که باری دیگر این شوتر اول شخص را برروی سیستم کنونی خود نصب کرده و جزیره زیبای بازی را باری دیگر مشاهده کنید و البته به خود یادآوری کنید که این بازی در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است!
منتظر قسمت بعدی این مقاله باشید…
4 دیدگاه
پی اس ۴
جالبه dead space 1 با این گرافیک بی نظیرش در سال ۲۰۰۸ کو …حالا آلن ویک بماند…gears of war 1 که نشون دادن گرافیک نسل ۸ بود…واو عجیبه فراموش کردید
kratos
فوق العاده بود??
واقعا بلک یه بازی شاهکار بود وقتی ps2 داشتم به هرکی میخواست بازی بخره پیشنهادش میدادم بلک بازی کنه?
فرهاد_حسنی
اون محیط اول Uncharted 2: Among Thieves شاید الان دیگه دیدنی نباشه، اما اون زمان من یکی حیرت زده کرد
بلک هم که شما گفتی فوق العاده بود
امیدوارم توی قسمت بعدی مقاله خدای جنگ 2 هم باشه، چون بعضی بخش هاش ( مثلا گرافیک اونجایی که زئوس کریتوس می کشه) فوق العادددده بود
این The Order 1886 هم انگار ساخته بودنش که بگن آره! پلی استیشن 4 خیلی قویه!
Behnam
God of War, black که ته خاطره ست ولی با شماره 1 لیست به شدت موافقم