زمان زیادی تا انتشار یکی از مورد انتظارترین عناوین سال جاری، یعنی بازی Fallout 76 باقی نمانده و بسیاری از بازیبازان در حال تجزیه و تحلیل این موضوع هستند که چگونه باید با این عنوان مواجه شد؟ برای دریافت پاسخ این سوال، در ادامه مطلب با وبسایت گیمشات همراه باشید.
همه ما سری Fallout را دوست داریم و قطعا یکی از نسخههای این سری را تجربه کردهایم. در اوایل نسل فعلی کنسولها بود که شرکت بتسدا، بازی Fallout 4 را عرضه کرد و این عنوان با این که نوآوری زیادی نسبت به نسخه پیشین نداشت، اما توانست همان سبک و سیاق و طرح نو و فوقالعادهای که Fallout 3 پیاده کرده بود، بسیار پیشرفت داده و گسترده سازد. در رویداد E3 2018، بتسدا و تاد هاوارد، نسخه ای جدید از Fallout، یعنی بازی Fallout 76 را معرفی کردند اما این بازی دیگر به مانند نسخههای پیشین خود نبوده و صحبت از دنیای آنلاین اشتراکی به میان آمد. در همین جا بسیاری از طرفداران سری، سردرگم شدند و نسبت به آینده سری، ابراز نگرانی کردند. با این که تجربه بازی به صورت آنلاین و با دیگر بازیبازان هیجان انگیز است، اما شاید بسیاری از بازیبازان دوست داشته باشند همچنان به صورت تک نفره و تنها به مکاشفه دنیای بزرگ و پر جزئیات این سری نقش آفرینی بپردازند.
با همه این تفاسیر، اگر از سبک و سیاق جدید بازی Fallout 76 خوشتان آمده یا نیامده باشد، بتسدا تصمیم گرفته تا نسخه جدید را بر پایه عناصر آنلاین بالا بیاورد اما یک نکته مهم را فراموش نکنید؛ این که Fallout 76 یک بازی آنلاین است، دلیل نمیشود که شما مجبور به تجربه بازی با دیگران شوید. بهتازگی وبسایت گیم اسپات، بتای بازی را از این منظر بررسی کرده و بازخوردهای خوبی را با ما به اشتراک گذاشته است.
شاید بزرگترین سوالی که بسیاری از بازیبازان در مورد این عنوان دارند، این است که آیا بازی Fallout 76 به صورت یک تجربه تک نفره کار میکند یا خیر؟ پس از انتشار نسخه بتا، نویسنده گیم اسپات بازی را تجربه کرده و گزارش داده که چندین ساعت در دنیای بازی سرگرم بوده است. او در حالی که به مکاشفه مشغول بوده، لوت میکرده و با خطرات مبارزه میکرده است، این طور حس کرده که حس بازی بسیار شبیه به نسخههای آفلاین پیشین سری است. البته باید این نکته مهم را در نظر گرفت که با تنهایی کار کردن در بازی Fallout 76، یک جنبه بزرگ و مهم را در آن از دست میدهید و با این که امکان پیشروی تک نفره وجود دارد اما با تعامل با دیگر بازیبازان، میتوان تجربه متفاوت و دلچسبی به دست آورد.
تجربهای که گیماسپات با بتای بازی Fallout 76 داشته، این نکته را ثابت میکند که در بازی جدید، ریتم گیمپلی را بسیار بالا برده و بازیبازان تنها به دنبال این هستند که اسلحه و تجهیزات پیشرفته خود را برداشته و به دل ماموریتها و دنیای بازی بزنند. در واقع این تنها چیزی نیست که سری Fallout تعریف میکند بلکه درون این دنیای عظیم و پر جزئیات، کلی داستان و مفهوم وجود دارد که نیازمند صبر و شکیبایی بازیبازان هستند و ریتم کندی را میطلبند. تجربه بازی Fallout 76 به صورت تنهایی، این امکان را برای شما به وجود میآورد که بدون نگرانی در مورد دوستان و مسائل آنلاین، با خیال راحت در دنیای بازی جست و جو کرده و جزئیات بی شمار این دنیا را کشف کنید.
داستان گویی محیطی، یک راه فوقالعاده برای روایت داستانی جذاب و پر رمز و راز است اما زمانی که یک بازی هم در فضای اصلی خود و هم به صورت محیطی به روایت داستان میپردازد، نوعی کلیشه به وجود میآید. این یک روش غیر مستقیم برای روایت یک داستان بزرگ است که البته بازی Fallout 76 حساب زیادی روی آن باز کرده است زیرا در Fallout 76 دیگر خبری از NPCها و دیالوگهای تکمیلی و شاخه ای با آنها نیست. سازندگان در طرف دیگر سعی کردهاند تا با استفاده از ابزاری به نام فایل های صوتی پخش شده در محیط، کمی از بار روایت را به دوش آنها واگذار کنند. این فایل های صوتی تعریف میکنند که چگونه ویرجینیای غربی، برای نجات و بقا یافتن از آخرالزمان و ناکجاآبادی که هماکنون به وجود آمده، تلاش کرد اما در نهایت شکست خورد. همچنین این فایل ها راهنمای نسبتا خوبی برای دنیا و سیستم های بازی محسوب میشوند. فایلهای صوتی یک وظیفه مهم نیز دارند که باید راز والت ۷۶ را که همان خط اصلی داستان بازی است، برملا سازند. این یک جاده طول و دراز برای شما است تا مفهوم گذشته و حالِ وست ویرجینیا را درک کنید.
تا به حال عناوین دیگری را دیده بودیم که از روش داستان گویی محیطی و از این قبیل روشها برای روایت داستان استفاده میکنند که نتایج بی نظیری را نیز خلق کردهاند. به عنوان مثال، سری Bioshok، خصوصا اولین نسخه، تاکید زیادی برروی فایل های صوتی داشت که از زبان شهروندان رپچر به توصیف شهر زیر آب میپرداخت. یا در مثالی دیگر، بسیاری از لحظات تاثیر گذار بازی The Last of Us با استفاده از یادداشت های دست نویسی به وجود میآمدند که در جای جای دنیای بازی پخش شده بودند و ناامیدی مردم را در یک دنیای زامبی زده به بهترین شکل فریاد میزنند. پیش از این دیده بودیم که سری Fallout از این عناصر استفاده کند اما حالا در بازی Fallout 76، این عوامل داستان گویی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارند.
اگر یادتان باشد، در بازی Fallout 4، جوامع و حزبهای متفاوتی در دنیا و داستان بازی وجود داشتند که به طرز زیبایی باعث داینامیک شدن هر دو میشد اما در بازی Fallout 76 و حداقل در نسخه بتا، جای خالی این عوامل حس میشوند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که دنیای بازی Fallout 76 با تمام آنلاین بودنش، حس تنهایی بسیار زیادی دارد. تنها ۲۴ بازیباز در یک دوره درون وست ویرجینیا قرار دارند و درون دنیای بازی گشت میزنند و دنیای بازی آنقدر بزرگ و با وسیع است که اگر همه آن ۲۴ بازیباز تصمیم به مکاشفه جدی در آن کنند، باز هم کار خاصی عاید نمیشود و در طرف دیگر، طبق تجربهای که گیم اسپات از بازی داشته، خیلی کم پیش میآید بازی بازان با یکدیگر همکاری کنند. وست ویرجینیا به معنی واقعی کلمه، عظیم است و طبق گفته سازندگان، بزرگترین نقشه را در کل فرانچایز دارد؛ حدود ۴ برابر بزرگتر از نقشه بوستونِ Fallout 4! بعضی مواقع دنیای بازی زیاد از حد بزرگ به نظر میرسد و فقدان چگالی در آن حس می شود اما با این حال، بازی Fallout 76 همان حس خوش و قدیمی دیگر نسخههای Fallout را که حس کنجکاوی و مکاشفه شهر بعدی است، در خود دارد.
جست و جو در دنیای بزرگ بازی و فعالیت در آن، حس پاداش دهنده خوبی دارد که از بزرگترین نقاط قوت گیمپلی بازی Fallout 76 محسوب میشود. نویسنده گیم اسپات این گونه توضیح میدهد که پس از گشت زنی در مناطق نزدیک به والت ۷۶، به منطقه شمالی نقشه رفته است و در آن جا یک شهر برفی و عجیب را که پر از Super Mutant ها، Protectron ها و یک هیولای Grafton سطح بالا بود را ملاقات کرده است. طبق توصیفات انجام شده، شهر به زیبایی طراحی شده بود و تاریخچه جالبی را در مورد تسلط Protectron ها برروی شهر روایت میکرد. همچنین مبارزه کردن با این دشمنان سطح بالا که قطعا برای شروع، چالش برانگیز و سخت هستند، شوتینگ خوب و لذت بخشی را پدید آورده است. در بخش دیگری از مناطق شمالی، یک شهر بازی یافت میشود که برای کسانی که دوست دارند با استفاده از مود عکاسی یا Photo Mode سرگرم شوند، مکان بی نظیری است. ترن هوایی شکسته و تمساحهای افتاده روی آنها از جاذبههای این شهر بازی است. در تمام این مدت و در تمام این زمانی که به مکاشفه مشغول هستید، رادیوی شما روشن است و موسیقیهای آمریکایی کلاسیک را پخش میکند که فضاسازی و حس غرق شدن در دنیای بازی را به اوج میرساند. این لحظهها، قطعا همراه با بازیبازان دیگر و با یک گروه نیز در دسترس هستند اما قطعا تجربه آن ها به صورت تک نفره، معنی بیشتری به آنها میبخشد.
اگر از آن دست بازیبازانی هستید که علاقه ای با اشتراک دنیای خود با دیگر بازیبازان نداشته و دوست دارید تا تک نفره پیشروی کنید، باید بدانید که دنیا و داستان بازی، پر از اتفاقات مصیبت بار و تلخ است بنابراین شاید سخت و افسرده کننده باشد اگر بخواهید تنهایی به همه این قضایا بنگرید. طبق تجربه گیم اسپات از نسخه بتای بازی Fallout 76، ساختار ماموریت ها یا Quest ها و ایونتهای عمومی درون بازی فعلا به کشتن عدهای دشمنان یا پیدا کردن یه شی در یک شهر دیگر خلاصه میشود که البته در نسخه اصلی بازی تنوع بیشتری پیدا خواهد کرد. با روند تکامل عناوین نقش آفرینی، مبارزه و اکشن در Fallout 76 به بخش بزرگتری تبدیل شده است. مکانیکهای شوتینگ بازی بر پایه مکانیکهای طراحی شده برای بازی Fallout 4 هستند و با این که از نسخههای پیشین، مخصوصا نسخههای نسل قبل نرم تر و روان تر است، هم ردهی عناوین شوتر این روزها قرار نمیگیرد که البته این سبک از طراحی، عمدی است. همچنین دیگر خبری از اسلو موشن و کنده شدن تکههای دشمنان در هنگام مبارزه نیست.
شاید Fallout 76 در ساعت های اولیه خیلی خوشایند و دلچسب به نظر نرسد اما قطعا این عنوانی است که باید ساعتها در آن غرق شد تا ارزش واقعیاش را فهمید. این نسخه همچنان مانند نسخههای گذشته سری، دلربا و فریبنده است و شما را به درون دنیای خود میکشاند؛ دنیایی که همچنان به صورت تلخ و البته خرسند کننده، دورهای پساآخرالزمانی را در تاریخ آمریکا روایت میکند. قطعا باید برای دریافت تجربهای کامل از بازی Fallout 76، منتظر نسخه اصلی بمانیم. نکته مهم در مورد یادداشت نویسنده گیماسپات این است که هنوز برای قضاوت تک نفره بازی کردن یا نکردن Fallout 76 قضاوت زود است و او تنها حاصل تجربه خود از چهار ساعتی که پای نسخه بتا گذرانده را با ما به اشتراک گذاشته است. با تمام این تفاسیر، میتوان به Fallout 76 امیدوار بود.
بازی Fallout 76 در تاریخ ۱۴ ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ برای پلتفرمهای پلیاستیشن ۴، ایکسباکس وان و رایانه های شخصی منتشر خواهد شد.