صبح امروز، جلسه ساختار حمایتی همگرا در تهران، ساختمان بنیاد ملی بازیهای رایانههای برگزار شد. با پوشش خبری کامل این جلسه با گیمشات همراه باشید.
علی فخار، مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ابتدا شروع به صحبت میکند. فخار توضیح می دهد که بنیاد همیشه از بازی های ویدیویی ایرانی و بازیسازان عزیز کشورمان حمایت کرده اما این حمایت همیشه ساختارمند و با سازمان دهی خاصی نبوده است. همین موضوع باعث شده تا شک و شبهه ها و اعتراضاتی به نحوه حمایت بنیاد شود و همه از این حمایت راضی و خشنود نباشند. حال، با برنامه همگرا، بنیاد قصد دارد به صورت تیمی و سازمان دهی شده، به بازیسازان از هر نظر کمک کند.
پس از آقای فخار، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یعنی آقای حسن کریمی قدوسی توضیحاتی را ارایه میدهند. کریمی قدوسی توضیح میدهد که بنیاد همیشه قصد حمایت از بازیسازان و بازیهای ویدیویی ایرانی را داشته اما شاید این حمایت، در ابتدا تیمی و ساختاری نبوده است. ایشان اشاره میکند که با پروژه همگرا که از سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرده، بهترین حمایت از بهترین تیمها و بازیسازان انجام میشود.
آقای متین ایزدی، معاول حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای به صورت مفصل و دقیق به توضیح و تعریف همگرا میپردازد. شعار همگرا این است که تیمهای بازیسازی بدون در نظر گرفتن پروژهها و بازیهای آن ها، از آنها حمایت شود. ابتدا تیمها باید وارد برنامه همگرا شوند و حمایتهای گوناگونی را دریافت نمایند. متین ایزدی اشاره میکند که همگرا از تمام تیمهای بازیسازی حمایت میکند اما این تیمها حداقل باید در چهار سال اخیر، دو بازی منتشر شده داشته باشند. روند همگرا به این صورت است که تیمهای بازیسازی در آن ثبت نام میکنند، طبق داوری ها، رتبه بندی میشوند و بسته به تشخیص همگرا، کمک دریافت میکنند.
حال، برای انتخاب این بازیها و سازنده ها، چه شاخصهایی مورد نظر است؟ اولین شاخص، موفقیت بازی در عرصه داخلی و بین المللی است، دومین شاخص، موفقیت و توانمندی استودیوهای بازیسازی بوده است که مثلا چه کارهایی انجام دادهاند یا در کدام مراسمها و نمایشگاههای داخلی و خارجی حاضر بودهاند. همچنین شاخصهای فرهنگی و شبکه ای نیز در رتبههای بعدی قرار میگیرند و طبق آنها، امتیاز میگیرند.
همگرا از بازیسازان داخلی میخواهد که بازی منتشر شده خود را برای همگرا بفرستند یا همچنین یک نمونه اولین یا پروتوتایپ را به دست همگرا برسانند. تجربه اثر گذاری را نیز به مجموع شاخصها اضافه کنید تا به نتیجهی شاخصهای همگرا برسیم.
۷۴ تیم و ۳۴ شرکت در ثبت نام اولیه همگرا ثبت نام کردند که از بین تعداد، تیم ها و شرکتهای کمتری مدارک و شروط اولیه را داشتهاند. در انتها، تعداد تیمهای انتخاب شده ۳۳ تیم و تعداد شرکت های انتخاب شده، ۵۰ بودهاند. در بین تیمها، ۵۹ بازی به ثبت رسیده و این در حالی است که در بین شرکت ها، ۵۲ بازی به ثبت رسیده است. متین ایزدی اشاره میکند که اصول و قواعد پیچیده و مفصلی برای انتخاب عناوین وجود داشته است.
در ادامه توضیح داده میشود که رتبه بندیها برای هر عنوان متفاوت خواهد بود. این جایگاهها شامل سیمرغ و هما و ققنوس و شیردال و هدیوش و غزال و یوز میشود که هر کدام، کمکهای متفاوتی را به بازیسازان خواهند داد و نیاز های متفاوتی را رفع میکنند. متین ایزدی اشاره می کند که ارزیابی مجدد برای کسانی که نسبت به نتیجه نهایی که برای بازیسازان فرستاده میشود، اعتراض دارند، انجام خواهد شد که چند روز به طول میانجامد. نسخه نهایی اعتبار نامه تیمها نیز در هفته آینده برای بازیسازان فرستاده خواهد شد.
از جمله زمینههای حمایتی همگرا میتوان به بخشهای موشن کپچر، تامین سخت افزاری و نرم افزاری، استقرار و یا تامین فضا، سرور های صداگذاری و رندرینگ و… اشاره کرد. یکی دیگر از جایزههای همگرا، موفق بودن بازی در بازار و پرداخت درصد تشویقی به بازیسازان است.
حمایت همگرا به سه بخش بنیاد، همکاران حمایتی و همکاران بین دستگاهی تقسیم میشود و هدف اصلی این است که همه این عوامل برای رسیدن به نتیجهای دلخواه بازیسازان، همگرا یا همصدا شوند. برای حمایت در بخشهای مختلف، بنیاد ملی بازیهای رایانهای با طرفهای متفاوتی تفاهم نامه امضا کرده است که شامل موسیقی و سرور و… میشوند.
بخش پرسش و پاسخ:
در مورد سقف تسهیلات و حمایتهای همگرا از متین ایزدی و کریمی قدوسی سوال پرسیده شد که متین ایزدی توضیح داد که بازیساز در هر رده و زمینهای که کمک و حمایت نیاز دارد، میتواند ۵۰ درصد مبلغی که طرف مقابل طلب میکند را دریافت نمایند.
در مورد خواستههای بنیاد از بازیسازان سوال پرسیده میشود که کریمی قدوسی اشاره میکند که هیچ چیزی از بازیسازان دریافت نمیشود و حتی نمیخواهیم که لوگوی بنیاد را درون بازی ها قرار دهند. کریمی قدوسی توضیح میدهد که تمام مسائل فرهنگی و کیفی پیش از این که هزینهای به بازیساز داده شود، بررسی شده است و ما هیچ چیزی از بازیسازان نمیخواهیم.
در مورد بودجه کلی همگرا، کریمی قدوسی توضیح میدهد که برنامه اولیه برای بودجه، ۱ میلیاد تومان بوده است که قرار است به ۲ میلیارد نیز برسد. او اشاره میکند که از بودجه بنیاد نیز برای این طرح کنار گذاشته شده است. او در ادامه توضیح میدهد که بنیاد قصد ندارد حمایت شرکتهای مختلف و متفرقه را به نام خود تمام کند بلکه قصد دارد تا این پشتیبانی را به صورت یک سو و همگرا، به بازیسازان برساند یا به اصطلاح، موازی کاری نشود و در پایان، یک نتیجه مشخص و روشن به دست بیاید و خلاصه این که همه این حمایتها، هدفمند شود.
1 دیدگاه
تور اودسا
دمشون گرم خدایی