پاسخ سونی به مسئلهی کراسپلی با کنسولهای دیگر که بحثهای فراوانی را در پی داشت که نشان میدهد چرا میتوان این شرکت را رهبر اصلی بازار بازیهای ویدئویی دانست. در ادامه همراه گیمشات باشید.
چندی پیش سونی بالاخره با اجرای کراسپلی بین پلیاستیشن ۴ و کنسولهای دیگر موافقت کرد که برای ماهها یکی از بحثهای اصلی بازیکنان بود. این شرکت برای مدتی طولانی در برابر این موضوع مقاومت میکرد و دلایل متفاوتی هم برای آن داشت؛ از هدف محافظت از کاربران خردسال پلیاستیشن ۴ در برابر مشکلاتی که ممکن بود در فضایی فراتر از کنترلشان رخ دهد تا بهتر دانستن این کنسول نسبت به باقی پلتفرمها. این باعث شد که بازیسازان ترد پارتی نظیر بتسدا، بندای نامکو، سیدی پراجکت رد، اپیک گیمز و سایانیکس به سونی واکنش نشان داده و نارضایتی خود را بروز دهند. مایکروسافت و حتی نینتندو هم که همیشه سعی میکند از حواشی فضای مجازی دور بماند، وارد بحث شدند که همهی اینها اصلاً اتفاق خوبی برای سونی نبود.
بدتر از اینها، مخالفت سونی با کراسپلی تجربهی کاربران پلیاستیشن را تحت تاثیر قرار میداد و مزیتی عالی را از آنها میگرفت. البته دلیل اصلی که باعث شد چنین بحثی حتی بیشتر برجسته بشود، این بود که بازیکنان Fortnite دریافتند حتی با وجود قطع ارتباط حساب کاربری خود از PSN، نمیتوانند وارد اکانت Epic خود بر روی نینتندو سوئیچ شوند زیرا سونی بهطور کلی اکوسیستم خود را از نینتندو و ایکسباکس جدا کرده بود. حرکاتی مانند قفل کردن حسابهای ترد پارتی و عدم اجازه به انتقال سیو و فعالیتهای بازیکن باعث شدند که سونی یک ضد مشتری به نظر بیاید و این در تضاد با حرکت #۴ThePlayers آنها در اوایل نسل هشتم بود.
این موضوع و اهدای صفاتی مانند ضد مشتری و شرکتِ در حال پسرفت هم حتی به نظر نمیرسید که اصل کار سونی را تحت تاثیر قرار بدهد. پلیاستیشن ۴ بهعنوان کنسولی که ۵ سال از عرضهاش میگذرد، همچنان به فروش بینظیر خود ادامه میدهد و عناوین انحصاری این کنسول هم بهتر از این نمیشوند. بنابراین با وجود انتقادات و ناراحتیهایی که از سونی در فضای مجازی و حتی رسانههای میناستریم که این موضوع را طی E3 پوشش دادند شاهد بودیم، این شرکت به راحتی جایگاه خود را حفظ کرد و حتی ارتقا داد. مایکروسافت و نینتندو هم در گذشته چنین شرایطی را تجربه کردهاند. هر دو شرکت مذکور هنگامی که در اوضاع خوبی به سر میبرند، علاقه دارند که آن را بر هم بزنند! مایکروسافت بهخاطر پولی بودن یا اصطلاحاً «پیوال» (Paywall) ایکسباکس لایو حتی برای برنامههای ترد پارتی نظیر نتفلیکس یا سرویسهای رایگان مثل مرورگر اینترنت مورد انتقاد قرار گرفته بود ولی از اصلاح آن دوری میکرد تا زمان عرضهی پرسر و صدا و پرحاشیهی ایکسباکس وان. نینتندو هم بهخاطر رویکرد ضعیف و کماهمیت خود نسبت به سرویسهای آنلاین مورد انتقاد قرار گرفته اما به دلیل ارائهی قابلیتهای کمعمق و شاید ظاهری نمیتوان گفت که به این انتقادات پاسخ کاملی داده است.
با این حال، برای رهبر بازار راحت است که همچنان از خود راضی باقی بماند و اوضاع را مطابق میل خود به پیش ببرد. به هر حال چرا آنها باید فرمول موفقیت خود را تغییر بدهند؟ این رفتار قابل درک است ولی از طرفی دیگر، این فرصت را برای رقیب که قصد پاسخ به انتقادات مشتریان را دارد فراهم میکند تا جایگاه سونی را از آن خود کند. این همچنین دلیلی است بر اینکه هم مایکروسافت و هم نینتندو، درحالی که طی دورههایی گذرا بر بازار حکمرانی کردهاند، هرگز نتوانستهاند در بهترین نقطه باقی بمانند. این دو شرکت وقتی در راس بازار قرار گرفتهاند، به نوعی از خود راضی شدهاند و فضا را برای رقیب آزاد ساختهاند تا جای آنها را بگیرد.
اینجاست که سونی تفاوت خود را نشان میدهد. شرکتی که هماکنون در راس بازار قرار دارد، آن را رهبری میکند و به نظر نمیرسد که در آیندهی نزدیک هم رقبا به آن برسند، توانسته است که با مسئلهی کراسپلی مخالفت کند. در آخر، بازار چه کاری انجام خواهد داد؟ اگر مردم بخواهند خدای جنگ یا Spider-Man را تجربه کنند در کدام پلتفرم دیگر توانایی آن را دارند؟ و این تفاوتی با روش پاسخگویی مایکروسافت و نینتندو به شکایات در گذشته ندارد، اما دلیلی که باعث شده است سونی بیشتر از نینتندو و مایکروسافت طی بیست سال گذشته بر بازار بازیهای ویدئویی تسلط داشته باشد، این هست که سونی صرفاً واکنشدهنده نیست و در خلق یا کنترل اوضاع هم نقش دارد. آنها میتوانستند اعتراضات را نادیده بگیرند ولی این باعث میشد که موجی منفی ایجاد بشود و برندی که طی ۵ سال گذشته برای ساختن دوبارهاش تلاش کردهاند را هنگام عرضهی پلیاستیشن ۵ تحت تاثیر قرار بدهد. به جای این کار، وارد موضوع شدند و مشکل را حل کردند تا هر عاملی برای اینکه رقیب بتواند از آن بر علیه آنها استفاده کند را کاملاً از بین ببرند، درحالی که شاید انگیزهای برای موافقت با مسئلهی کراسپلی هم نداشتند.
این نشانهی یک رهبر بازار واقعی است و ضرب المثلی میگوید که «برو به جایی که توپ میرود، نه جایی که الان قرار دارد». این مثل به این موضوع که سونی سلطهی خود بر بازار در دراز مدت را تضمین کرده است، ارتباط دارد. سونی با اعمال خود در نسل کنونی که جواب به انتقادات کراسپلی جدیدترین آنهاست، نشان داده که ظرفیت چنین کاری را دارد. این شرکت باری دیگر ثابت کرده است که چرا رهبر اصلی بازار بازیهای ویدئویی به حساب میآید.
2 دیدگاه
froka
کلا معلومه شدیدا سونی فن هستید و نم یتونید بدونه طرفداری متن بنویسید
سونی فروشش زیاده و موفقه تو این نسل نوشه جونش این دیگه چه ربطی به کراس پلی داره و اصلا چه ربطی به محدود کردن اکانت کاربر داره
این طرز تفکر یه نفر ترسو هست که نگران از دست دادن جایگاهش هست
دنیا الان به هم نزدیکتر شده و چه فرقی م یکنه چه کنسولی داری همه دوست دارن با هم بازی کنن و از یه اجتماع بزرگتر استقبال کنن
اشکان دولتی
سلام دوست عزیز مرسی که نظر دادی ولی اگه یه بار دیگه متن و با دقت بخونی متوجه میشی متن به یک سری از اتفاقات رخ داده میپردازه و از مخالفتهای سونی برای محدود کردن کاربراش دفاع نکرده
از اون مهمتر بر اساس این تصمیم نادرست سونی نتیجه نگرفته که چرا رهبر اصلی بازار است دلایل چیزای دیگه بودن
و در ضمن همونطور که تا حالا مطالب منتشر شده تو سایت طرفداری از شرکت خاصی لحاظ نبوده تو این مقاله همچین کاری رخ نداده و
بازهم میگم این مقاله برای دفاع از تصمیمات سونی نوشته نشده و تمرکزش رو اتفاقات افتاده بوده