رویداد E3 2018 در هفته گذشته به پایان رسید و شاهد یک رویداد فوقالعاده با معرفی و نمایش ده ها بازی جدید در آن بودیم. یکی از غافلگیریها و نمایشهای خوب و شگفت انگیز در رویداد هفته گذشته، معرفی بازی Déraciné بود. این بازی واقعیت مجازی به وسیله استودیوی کاربلد و مشهور فرام سافتور (From Software) ساخته میشود و در عین غافلگیر کردن بازیبازان، به نظر حرفهای زیادی برای گرفتن دارد.
بازی Déraciné یک عنوان ماجرایی و واقعیت مجازی است که قرار است برای هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر عرضه شود. این بازی به وسیله استودیوی ماهری ساخته میشود که همه ما آن را برای ساخت سری مشهور Dark Souls میشناسیم. به تازگی یک مصاحبه با آقای هیدتاکا میازاکی از استودیوی فرام سافتور انجام شده است و این مصاحبه در بلاگ پلیاستیشن پست شده که حاوی نکات جالب توجهی است و آقای میازاکی درباره بازی Déraciné، اطلاعات جدیدی را ارایه کردهاند.
در طی این مصاحبه، آقای میازاکی توضیح میدهد که استودیوی فرام سافتور چگونه به دنبال گسترش خود برای ساخت بازیهای واقعیت مجازی بوده و آنها همچنین قصد داشتهاند تا یک بازی ماجرایی نیز تولید کنند. میازاکی توضیح میدهد:
اول از همه، به عنوان توسعه دهنده، ما میدانستیم که باید کار خود را سرعت ببخشیم و به مسیر و فضای واقعیت مجازی برسیم. ما تلاش کردیم تا فرصتی پیدا کنیم که برروی پروژهای که ما را وارد این مسیر میکرد، کار کنیم.
از آن جایی که ما پرونده بازیهای Dark Souls III و Bloodborne را بسته بودیم، طبیعتا به دنبال این بودیم که در ادامه چه خواهد شد اما در عین حال، ما به دنبال این بودیم که در گذشته چه کاری انجام دادیم. ما در واقع بازیهای ماجرایی زیادی را در گذشته توسعه دادیم در صورتی که در مدت اخیر، بیشتر افراد ما را به خاطر بازیهای اکشن میشناسند. برای مثال، ما یک عنوان با نام Echo Night را منتشر کردیم.
ما نمیخواستیم که تنها به عقب بازگردیم اما در عین حال این را میدانستیم که در ساخت بازیهای ماجرایی تبحر داریم. بنابراین، این موضوع یک فرصت به ما داد تا یک گفت و گوی داخلی را در مورد کاری که میتوانیم با این سبک و ژانر انجام دهیم، داشته باشیم و در عین حال، ما به واقعیت مجازی نیز توجه میکردیم و این دو ایده به خوبی با هم ادغام شدند.
زمانی که در مورد خودِ بازی Déraciné از آقای میازاکی سوال شد و پرسیده شد که آیا این بازی لحن و حال و هوای و اتمسفر آرامش بخشی دارد یا مانند عناوین دیگر این استودیو مانند Blloodborne است، آقای میازاکی پاسخ داد که روایت داستان و اتمسفر و صحنههای بازی مرموز هستند.
راهی که ما برای روایت داستان آن را انتخاب کردهایم، روایت تکه تکته شده است. عنصر بعدی، یک ناآرامی خاموش یا ساکت است که به نوعی بیدار کننده مود و حالت منحصر به فرد بازیهای فرام سافتور است. همچنین یک حس زیبایی درون بازی قرار دارد که در بازیهای ما مشترک است؛ هر چند که فکر میکنم توصیف و توضیح این زیبایی میتواند به طرق مختلف باشد. پس از اینها، یک حس مرموز و راز آمیز وجود دارد که خیلی منحصر به فرد است اما شاید به راههای مختلفی درون دیگر بازیهای ما اجرا شده باشد.
علاوه بر اینها، در این مصاحبه جالب، مشخص شد که چرا استودیوی فرام سافتور و همچنین آقای میازاکی عاشق این هستند که تکههای مختلف روایت داستان را درون بازی قرار دهند یا روایت نامشخص و نامفهومی در بازیهای خود قرار دهند که قطعا با توصیفات آقای میازاکی، در بازی Déraciné نیز وجود خواهد داشت. میازاکی در این باره اشاره میکند:
این یک واقعیت مطلق و حقیقی است که این روشی است که من دوست دارم با آن در بازیهایمان، قصه و داستان تعریف کنم. این یک راهی است که من واقعا به آن علاقه دارم. من عقیده دارم که این موضوع به عینه در زندگی شخصی خودم نیز تجربه شده است. زمانی که من یک کودک بودم، کتابهایی را مطالعه میکردم که احتمالا برای گروه سنی بزرگسالانه تری نوشته شده بودند. اینها کتابهایی بودند که فهم و شناخت آنها برای من بسیار سخت بود.
اگر مینشستم و آن کتابها را خیلی مستقیم و ساده مطالعه میکردم، احتمالا بسیاری از کلمات و مفهومها و معنیها را متوجه نمیشدم و درک نمیکردم اما کاری که من انجام میدادم این بود که بخشی از داستان را با تخیلات تصورات خودم حل و فصل میکردم یا در زمان دیگری که فهم بیشتری داشتم، بازمیگشتم و همان قسمت را بار دیگر مطالعه میکردم. این پروسهای که در کودکی طی شده است، تاثیر بزرگی بر کاری که امروز انجام میدهم دارد.
من حس میکنم که شما میتوانید همیشه و در همه جا کتابهای آسان و راحت را مطالعه کنید اما هر چند وقت یکبار، حس می کنم که شما باید یک چیز چالش برانگیزتر را به خورد خود دهید و زمانی که سرانجام توانستید آن را درک کنید، حس لذت و سرگرم شدن را به این شکل تجربه نمایید. این روشی است که من دوست دارم تا انتخاب کنم تا مطمئن شوم که آن حس خوشحالی و خشنودی از فهمیدن و درک کردن چیزی که تعریف میشود، وجود دارد.
صحبتهای آقای هیدتاکا میازاکی افسانهای فوقالعاده و تاثیر گذار بود. این طور که به نظر میرسد، بازی Déraciné بسیار امیدوار کننده است و میتوانیم مطمئن باشیم که با هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن ویآر، یک بازی با حال و هوا و قصه گویی «دارک سولزی» طرف خواهیم بود. این طور که گفته شده، بازی Déraciné قرار است تا انتهای سال جاری میلادی برای پلیاستیشن ویآر منتشر شود.