چندی پیش شایعه آورده شدن سرویس Game Pass به نینتندو سوئیچ سر و صدای زیادی به پا کرد و ما در این مقاله به احتمال رخ دادن این موضوع پرداختهایم.
شایعاتی به وجود آمده است که شرکت مایکروسافت قصد دارد تا سرویس Game Pass را گسترش بدهد و آن را برای کنسول شرکت نینتندو، Switch عرضه کند. این شایعاتی پس از همکاری بین این دو شرکت در چند سال گذشته شروع شد و در ماه گذشته نیز شاهد خبری بودیم که مایکروسافت قصد دارد در راستای گسترش قابلیت Cross Platform سرویس Xbox Live را برای استفاده در کنسول سوئیچ عرضه کند. شاید شایعاتی همچون در دسترس قرار گرفتن Game Pass در یک کنسول دیگر در ابتدا مسخره به نظر میرسید اما پس از مدتی شاهد بودیم که منابع خبری معتبر دیگری نیز چنین شایعاتی را پخش کردند. شاید همه جزئیات کار هنوز فاش نشده باشد اما وقتی که با خبر شدیم که مایکروسافت همچنین قصد دارد تعدادی از انحصاریهای خود را همچون Cuphead و Ori برای کنسول شرکت رقیب خود پورت کند. چرا این دو شرکت باید دست به همچنین کاری بزنند؟ چگونه این اتفاق قرار است بیفتد؟ و در آینده شاهد چه تغییراتی خواهیم بود؟
بگذارید اول این مسئله را روشن کنیم که اصلا چرا شرکت مایکروسافت باید چنین کاری کند؟ درست است که هنوز هم یکی از فاکتورهایی که موفقیت یک شرکت را نشان میدهد تعداد کنسولهایی است که فروخته است؛ اما به نظر میرسد که مایکروسافت دیگر زیاد به این قضیه اهمیت نمیدهد. این شرکت عظیم قصد دارد تا در بازارهای دیگری کار خود را گسترش بدهد.
بگذارید در همین اول مقاله به این مسئله اشاره کنم که شرکت مایکروسافت قبل از اینکه در زمینه ساخت کنسول و سرگرمی مشغول باشد یک کمپانی بزرگ در زمینه فروش نرمافزار است و سیاست آنها در طی سالها نشان داده است که نسبت به هیچ پلتفرمی تعصب ندارند و بیشتر از هر چیز فروش برای آنها اهمیت دارد. هنگامی که ویندوز و مک در حال جنگ سختی برای به دست آوردن سهم بیشتری در بازار بودند این شرکت همچنان برنامههای Office و Internet Explorer را بر روی سیستم عامل رقیب خود عرضه میکرد. هنگامی که آنها سیستم عامل ویندوز را برای گوشیهای هوشمند عرضه کردند همچنان به عرضه برنامههای مخصوص این پلتفرم بر روی اندروید و Ios ادامه دادند، حتی برنامه Azure سرویس ابری این شرکت است بر روی تمام پلتفرمها کار میکند.
درست است که زمانی این شرکت سعی داشت تا برای خود در دنیای کنسولها تبدیل به یک پلتفرم بزرگ بشود، اما در نسل هشتم به نظر میرسد که آنها دوباره قصد دارند تمرکز خود را بر روی فروش بیشتر بدون در نظر گرفتن پلتفرم مورد نظر بگذارند. بگذارید اینطور بگویم که شرکت مایکروسافت اهمیتی نمیدهد که شما سختافزار و یا سیستم عامل آنها را خریداری کنید، اما به این مسئله اهمیت میدهد که شما از نرمافزارهای این شرکت استفاده میکنید و یا نه؟ به همین دلیل است که هنوز هم برنامههای انحصاری این شرکت بر روی پلفترمهای دیگر عرضه میشود، آنها نمیخواهند که پیش شما باشند بلکه به جایی میروند که بیشتر مصرفکنندگان در آنجا هستند.
وقتی که میگویم که این شرکت فقط وابسته به گیمینگ نیست و بیشتر از هر چیزی یک کمپانی عرضه نرمافزار است قصد انتقاد ندارم. بقای شرکت مایکروسافت وابسته به بخش گیمینگ آن نیست، درست است که این بخش برای شرکت اهمیت زیادی دارد ولی هیچوقت یک شرکت کاملا متمرکز بر صنعت گیمینگ نبوده است. کنسولها و بخش گیمینگ این کمپانی راه دیگری است تا محصولات خود را به فروش برسانند و به مانند شرکت نینتندو تنها درآمد آنها از صنعت گیمینگ نیست.
به عنوان مثال کنسول Switch و یا کنسول PlayStation شرکت سونی را در نظر بگیرید، این دو پلتفرم منبع اصلی درآمد این دو شرکت هستند. برای شرکت مایکروسافت اما کنسول Xbox وسیلهای است تا به کمک آن بتوانند سرویسهای دیگر خود را گسترش بدهند. میزان فروش هیچوقت برای مایکروسافت ملاک نبوده است، چیزی که برای این کمپانی مهم است اتفاقی است که بعد از فروخته شدن کنسول میافتد.
حال که این مسئله روشن شده است بگذارید درباره تغییر دیگری درون این شرکت صحبت کنیم. در این چند سال تمرکز شرکت مایکروسافت بر روی سرویس Game Pass بوده است، به طوری که این شرکت گفته است قصد تبدیل شدن به نتفلیکس صنعت گیم را دارد. اما مسئله این است که نتفلیکس در دسترس افراد خیلی بیشتری قرار دارد، همیشه در دسترس است و تقریبا با سرویسهای بخش ویدئو یکی شده است. چگونه به اینجا رسید؟ یکی از اولین کارهای این سرویس قابل دسترس بودن در بیشتر دستگاههای الکترونیک است، در حال حاضر و در نسل هشتم تنها کنسولی که به این سرویس دسترسی ندارد Switch است؛ البته از ارزان بودن آن هم نمیتوان گذشت، فقط با پرداخت ۱۰ الی ۱۵ دلار در ماه میتوانید بدون هیچ محدودیتی به تعداد زیادی سریال خوب دسترسی داشته باشید. به همین دلیل است که رقابت با این سرویس کاری به شدت سخت است.
سرویس Game Pass دو مورد را درون خود دارد، ارزان است و دسترسی به لیست متنوعی از بازیها را میدهد. اما بزرگترین مسئله هنوز پا برجاست، هنوز محدود به پلتفرم مایکروسافت و در نسل هشتم این شرکت از لحاظ فروش کار خوبی انجام نداده است. البته حتی اگر به اندازه PlayStation 2 نیز فروش کند نیز کافی نیست، نتفلیکس بر روی دستگاههای زیادی در دسترس است پس Game Pass نیز باید همینگونه باشد.
در راستای عملی کردن حضور Game Pass بر روی تعداد زیادی دستگاه شرکت مایکروسافت دست به ساخت سرویس استریم خود Xcloud زده است. به وسیله این برنامه میتوانید بازیهای کنسول Xbox را بر روی دیگر پلتفرمها و به وسیله استریم اجرا کنید، فقط در نظر بگیرید که بتوانید بازیهای این سرویس را وارد بازار وسیع گوشیهای هوشمند و یا رایانههای شخصی کنید.
و بعد میرسیم به حضور این سرویس بر روی کنسول شرکت نینتندو. در حال حاضر نهمین نسل از کنسولهای این شرکت موفق به فروش ۳۰ میلیونی شده است، و مطمئنا تا زمانی که این سرویس بر روی این کنسول عرضه شود فروش بیشتری نیز کرده است. حال در نظر بگیرید که شما به تمامی امکانات کنسول Xbox بر روی سوئیچ خود دسترسی دارید، لیست اچیومنتها، فهرست دوستانی که از طریق کنسول مایکروسافت بازی میکنند و لیست بازیهای انحصاری این شرکت. در واقع شما یک کنسول دیگر را دارید اما هر ماه برای دسترسی داشتن به محیطی که مایکروسافت محیا کرده است و استفاده از سرویس خوبی به نام Game Pass ده دلار به این شرکت پول میدهید.
درآمدی که این شرکت به آن دست پیدا خواهد کرد خارج از تصور است. آنها سرویس Game Pass را گستردهتر میکنند، به درآمد بیشتری میرسند و در نهایت دیگر سرویسهای خود را در دسترس مخاطبین قرار میدهند. نقش کنسول این شرکت چیست؟ شاید یک نفر بخواهد عناوین این شرکت را با کیفیت ۴K واقعی بازی کند و علاقهای به استریم نداشته باشد، آن وقت است که به سراغ Xbox میرود. در واقع کنسول این شرکت وسیلهای است تا به کمک آن بتواند به افرادی دسترسی داشته باشد که میخواهند به طور مستقیم از برنامههای این شرکت استفاده کنند و همچنین از فروش هر بازی تردپارتی نیز سود ۳۰ درصدی کسب کند.
شاید بپرسید خب تمام این توضیحات به نفع مایکروسافت بود، چه سودی برای نیتندو در این میان وجود دارد؟ کنسول Switch به اندازه دیگر رقبای خود سختافزار قدرتمندی ندارد ولی به کمک سرویس استریم و Game Pass ناگهان به لیست بلند بالایی از عناوین تردپارتی دسترسی خواهد داشت که به طور مستقیم بر روی این کنسول اجرا نمیشوند. همچنین این احتمال خیلی بالا است که این شرکت نیز بخشی از سود فروش این سرویس را برای خود دریافت کند که باز هم به نفع آنها است. همچنین باید در نظر گرفت که این شرکت قدیمی ژاپنی سیاست قدیمی تکیه بر فروش بازی و سختافزار را دنبال میکند و زیاد در زمینه سرویسهای آنلاین فعال نیست، از طرف دیگر شاهد شرکت غربی مایکروسافت هستیم که در این زمینه خوب عمل نکرده است و قصد دارد تا از طریق سرویسهایی همچون Game Pass به درآمد برسد. برنامههای این دو شرکت در جهتی کاملا مخالف حرکت میکنند ولی همدیگر را تکمیل میکنند.
درست است که عرضه این سرویس همچنان در حد شایعه است اما تصور انجام چنین کاری نیز به خودی خود هیجانانگیز است، و اگر این امر تبدیل به واقعیت شود مطمئنا شاهد یکی از نزدیکترین همکاریها میان دو شرکت فعال در صنعت گیم خواهیم بود. از طرفی نینتدو کنسولهای خود را به فروش میرساند و از طرف دیگری مایکروسافت از طریق این حق اشتراک این سرویس به درآمد میرسد.