با سرعت به عرضه بازی Assassin’s Creed: Origins نزدیک میشویم. نسخهای جدید از مجموعه بازیهایی که خاطرات متناقضی با آنها داریم.
تا قبل از بازی Assassin’s Creed: Origins با قاتلانی بیباک و بیرحم به شهرهای زیبای تاریخ سفر کرده، مشاهیر گوناگون را ملاقات و ماموریتهای تاریخسازی را پشت سر گذاشتهایم. اما از طرف دیگر با باگ عجیبی سر و کله زدهایم، سالها کارهایی تکراری و خستهکننده را تنها در شمایلی جدید تکرار کردهایم و بیهدف از در و دیوار بالا رفتهایم.
از آخرین ماجراجویی ما در دنیای قاتلان حدود دو سال میگذرد. آن عنوان که با پسوند سیندیکیت شناخته میشود بازی خوبی بود، اما با فروش نهچندان قابل قبولی که داشت، یوبیسافت در تصمیمی صحیح، عرضهی سالانه این سری را رها کرد. حالا پس از دو سال قرار است با نسخه جدید که ریشهها نام دارد یک بار دیگر پا در خاطرات مخدوش یک آدمکش بگذاریم. ساخت این بازی که به وسیله استودیو سازنده عنوان پرچم سیاه در دست توسعه است، از سال ۲۰۱۴ کلید خورده و در مهرماه امسال عرضه خواهد شد. روند بازی هم شباهت بسیار زیادی به همان پرچم سیاه خواهد داشت. یعنی به جای روند عمودی و سعود از ساختمانهای مرتفع، تمرکز بیشتر بر حرکت افقی و گشتوگذار در سطح و دریانوردی است و سکو بازی از محوریت اصلی خارج شده است. اما این دفعه با تحولاتی مواجه هستیم که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.
بازی Assassin’s Creed: Origins در مصر باستان جریان دارد
یوبیسافت همیشه رازداری بسیار بدی در زمینه حفظ اسرار فرقه قاتلان دارد. تقریبا قبل از معرفی هر نسخه از این بازیها، به نوعی مطلع میشویم که ساخته بعدی قرار است در کجا و چه بازه زمانی جریان داشته باشد. این بار هم قبل از معرفی و نمایش رسمی بازی در نمایشگاه E3 اخیر، با اطلاعاتی که لو رفته بود تقریبا همه مطمئن بودند محیط بازی چگونه خواهد بود. اما بالاخره میتوانیم بدون هر شک و شبههای اعلام کنیم که این قسمت در مصر باستان اتفاق میافتد، نام شخصیت اصلی بازی بایک بوده و باید شگفتیها و رازهای مصر باستان را کشف کنید. دنیایی که بازی در آن جریان پیدا میکند بسیار بزرگ و پر جزئیات خواهد بود. در رعایت جزئیات همین مثال بس که حتی سازندهها بر خط مصور هیروگلیف تحقیقات گستردهای انجام دادهاند و بخشی از اسرار داستان، در ترجمه خطوطی گنجانده شدهاند که طی بازی پیدا خواهید کرد. در زمینه وسعت نقشه نیز کارگردان بازی آقای اشرف اسماعیل در مصاحبهای با سایت گیم اینفورمر بیان کرده که بازی حدودا دو برابر نسخه پرچم سیاه وسعت دارد هرچند که تمرکز آنها بر کیفیت است تا کمیت. همچنین همانطور که از نام بازی برمیآید در این نسخه با ریشههای تشکیل فرقهی قاتلان آشنا خواهیم شد و به خیلی سوالات از جمله علت اصلی قطع بودن انگشت میانی قاتلهای اولیه پاسخ داده خواهد شد. از طرفی این نسخه قرار است ارتباط تنگاتنگی با سایر رسانههای قصهگو داشته باشد و در کنار بازی، شاهد عرضه رمان، کتاب مصور و سریال پویانمایی نیز خواهیم بود.
بازی Assassin’s Creed: Origins یک اکشن نقشآفرینی کامل است
بازیهای فرقه قاتلان از همان ابتدا دارای عناصر نقشآفرینی بودند که تعدادشان در هر نسخه بیشتر هم میشد. اما این بار سازندهها قرار است یک اکشن نقشآفرینی کامل تحویل مخاطب بدهند.
در دنیای وسیع این بازی، شخصیتهای غیرقابل بازی چرخه اعمال روزانه کاملی دارند. آنها دیگر بهصورت رندوم در محیط بازی ظاهر و غایب نمیشوند بلکه همه خانه و زندگی دارند و در طول روز به امرارمعاش، و استراحت و… میپردازند. نقشه وسیع بازی پر از پوششهای گیاهی و حیوانات گوناگون خواهد بود که همه در روند بازی تاثیر گذار هستند. برخی حیوانات رام میشوند و برخی وحشی هستند. با تعدادی از آنها میتوانید دشمنان را مشغول کنید و با تعدادی دیگر به شهرها سفر کنید و ماموریتها را انجام دهید. در کنار اهداف اصلی بازی نیز میتوان با مردم صحبت کرد و ماموریتهای جانبی معمول در بازیهای نقشآفرینی را دریافت کرد. همچنین رعایت خواص نقشآفرینی موجب شده که بتوان چندین ماموریت مختلف را با هم اختیار کرده و به دلخواه به سراغ آنها رفت.
سیستم مبارزات بازی با الگو گیری از سری بازیهای Souls طراحی شدهاند و شما میبایست از ضربات سبک، سنگین، جاخالی دادن و سپر استفاده کنید. هرچند که مبارزات قرار نیست چندان سخت باشند ولی حتی این نسخه غول آخر هم دارد و یکی از مراکز اصلی برخورد با این دشمنان اصلی، میدان نبرد گلادیاتورها خواهد بود.
بازی Assassin’s Creed: Origins یک درخت مهارت کامل دارد
گفتیم که با یک بازی نقشآفرینی تمام عیار مواجهیم؛ قطعا چنین سبکی بدون درخت مهارتها هیچ معنایی ندارد. ظاهرا دمویی که نویسنده سایت گیم اسپات در نمایشگاه E3 تجربه کرده شامل درخت مهارت مفصلی میشده که دارای سه دسته مجزا است. ابتدا، شکارچی که شامل قدرتهای مربوط به درگیری از راه دور نظیر استفاده از تیر و کمان میشود. بهبود مهارتهای عقابی که بایک به همراه دارد و از آن برای تشخیص موقعیت مکانی دشمنان استفاده میکند هم در این دسته گنجانده شده. سپس کلاس جنگاور که با توجه به نامش معلوم است بیشتر به کار جنگ تن به تن میآید. آخرین کلاس هم چشم انداز خوانده میشود که به نوعی همان کلاس یاغی معمول در بازیهای نقشآفرینی است و بر حقهها و استفاده از ابزارهای گوناگون تمرکز دارد.
این بار از بازی چند نفره خبری نیست
بازی چند نفره رقابتی در فرقه قاتلان یک پروژهی شکست خورده است و تعجبی ندارد که در این نسخه هم حالت چند نفره وجود نداشته باشد. البته به گفته کارگردان بازی، آقای اشرف اسماعیل، ما میتوانیم شاهد ویژگیهای آنلاینی در بازی باشیم. هنوز این ویژگیهای بهصورت صریح معرفی نشدهاند؛ با این وجود میتوان حدس زد به مانند سایر بازیهای شرکت یوبیسافت، حداقل از امکانات شبکه Uplay استفاده خواهد شد.
بازی Assassin’s Creed: Origins شش بسته مختلف دارد
متاسفانه بازیهای فرقه قاتلان به دوشیدن جیب مخاطب مشهور هستند. بستهبندیهای مختلف، محتوای الحاقی متعدد، عرضه سالانه و… همه موجب بدبین شدن مخاطب شدهاند. این بار هم برای بازی شش بستهبندی مختلف در نظر گرفته شده است که در ادامه لیست آنها را شاهد هستید.
امتیاز پیش خرید: جایزه پیش خرید بازی یک ماموریت اضافه است که به بازی افزوده میشود.
نسخه لوکس (هفتاد دلار): شامل چند ماموریت، لباس و به طور کلی تجهیزات اضافه درون بازی میشود.
نسخه Season pass (چهل دلار(: این شامل تمام محتویات و بستههای الحاقی است که در طول زمان منتشر خواهند شد هرچند هنوز مشخص نشده که این موارد دقیقا چه هستند.
نسخه طلایی (صد و ده دلار): امکانات نسخه لوکس و Season pass را با هم دارد.
نسخه قاب فلزی طلایی (صد و ده دلار): این نسخه تنها بهصورت فیزیکی قابل تهیه است که شامل همه امکانات دو نسخه قبلی به همراه جعبه فلزی طلایی رنگ میشود که البته این بسته برای پیسی عرضه نخواهد شد.
نسخه کلکسیونی (صد و بیست دلار): این نسخه تنها بهصورت فیزیکی عرضه خواهد شد که دارای کتاب هنری، نسخهای از موسیقیهای بازی، مجسمه بیست و پنج سانتی متری از شخصیت اصلی، کپی فیزیکی از نقشه درون بازی و محتویات نسخه لوکس خواهد بود. این مجموعه نیز برای پیسی عرضه نخواهد شد.
نسخه کلکسیونی افسانهای (هشتصد دلار): این نسخه عجیبترین و گرانترین مدل است که تنها ۹۹۹ عدد از آن در جهان عرضه خواهد شد. بسته آن با جعبه فلزی طلایی، Season pass، مجسمه هفتاد و سه سانتیمتری شخصیت اصلی، نقشه، قطعات موسیقی، کتاب هنری، کارتهای هنری، آویز طرح سر عقاب و چهار طرح لیتوگرافی همراه خواهد بود.
طبق بررسی سایت دیجیتال فاندری، کیفیت و جزئیات گرافیکی این بازی روی کنسول ایکس باکس وان ایکس بسیار بالا است و به راحتی بر کیفیت تصویر بازیهای کنسول پلیاستیشن ۴ پرو غلبه میکند. اما از کیفیت ۴K واقعی که مایکروسافت همیشه قولش را داده خبری نیست بلکه برای رسیدن به کیفیت UHD از تکنیک رندر صفحه شطرنجی استفاده شده است که نوعی روش Upscale محسوب میشود. در انتها باید اضافه کرد هنوز تحلیل دقیقی از کیفیت اجرای بازی به روی کنسول پلیاستیشن ۴ پرو وجود ندارد و میبایست تا انتشار رسمی بازی صبر کرد.