۲۰۱۹ میلادی سالی شگفتانگیز برای صنعت بازیهای ویدئویی بود. اما در این میان کدامیک از کنسولهای پلیاستیشن ۴، نینتندو سوییچ یا اکسباکس وان پیروز رقابت سال ۲۰۱۹ میلادی است؟
اساسا ۲۰۱۹ میلادی را میتوان آخرین سال نسل هشتم کنسولها قلمداد کرد و معمولا در چنین سالهایی در نسلهای گذشته، انتشار بازیها رو به زوال رفته و توجه تولیدکنندگان کنسولها نیز مستقیما به سمت کنسولهای جایگزین آینده سوق پیدا میکند. اما سال ۲۰۱۹ میلادی تا حدودی متفاوت از آنها بود. از یک طرف قطعا بازیبازان احساس میکردند که این سال، آرامشی موقتی پیش از طوفانی سهمناک است زیرا شرکتهایی مانند سونی، عملکرد شگفتانگیزی را به مانند سالهای گذشته ارائه و بازیهای زیادی را منتشر نکردند. از طرفی دیگر، به نوعی احساس میشد که با نزدیکتر شدن به شروع نسل آینده، تفاوت چندانی بر شرایط و عملکرد مناسب صنعت بازیهای ویدئویی رخ نداده است.
قطعا شرکت «نینتندو» (Nintendo) یکی از عوامل اصلی این موضوع بوده است. همانطور که مطلع هستید، این شرکت با عرضهی کنسول محبوب نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷ میلادی، خود را از چرخهی تغییرات نسل کنسولها خارج کرد. اکنون روند پیشروی نینتندو با دیگر شرکتها بسیار متفاوت و این موضوع تا حدودی به نفع آنها تمام شده است؛ زیرا برخلاف این موضوع که اکنون انتشار بازیها برروی کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان رو به زوال رفته و فروش آنها نیز کاهش یافته است، کنسول نینتندو سوییچ در حال ورود به شکوهمندترین چرخهی حیات خود است. آنها در سال جاری شجاعانه و به مانند بمب اتم عمل کرده و این موضوع را با انتشار بازیهای بزرگی در سبکهای مختلف، جدید و حتی موجود اثبات کردند. آنها این بازیها را با ریتمی مهیب به بازار عرضه کرده و موجب شدند تا افرادی که حتی به بازیهای ویدئویی نیز علاقه ندارند، جذب کنسول نینتندو سوییچ و عناوین آن شوند.
این موضوع اندکی اغراقآمیز به نظر میرسد ولی حقیقت محض است زیرا بازیهای بزرگی مانند Super Mario Bros، Mario Kart 8 Delux، Yoshi’s Crafted World، Marvel Ultimate Alliance 3، Super Mario Maker 2، Astral Chain، The Leend of Zelda: Link’s Awakening، Ring Fit Adventure، Luigi’s Mansion 3 و Pokemon Sword and Shield تنها بخشی از عناوین فرست پارتی شرکت نینتندو در سال ۲۰۱۹ میلادی بوده است. چنین بازیهایی به تنهایی مدرک موثقی هستند که ادامهی سرمایهگذاری بر کنسول نینتندو سوییچ و بازیهای آن را اثبات میکنند. اما در کنار آن، اتفاقات بیشتری نیز با کنسول نینتندو سوییچ و شرکت نینتندو همراه بود؛ قطعا سال جاری یکی از بهترین سالهای کنسول نینتندو سوییچ از نظر انتشار بازیهای ثرد پارتی، برروی آن بوده است. علیرغم منتشر نشدن بازی Persona 5 برروی این کنسول، عناوینی مانند نسخههای هفتم و دوازدهم مجموعهی Final Fantasy، Mortal Kombat 11، Wolfenstein: Youngblood، Crash Team Racing Nitro-Fueled و حتی بازیهای پرطرفداری مانند Overwatch و The Witcher 3: Wild Hunt که احتمال عرضهی نسخهی نینتندو سوییچ آنها بعید بود، برروی این کنسول منتشر شدند.
تقاضاهایی مانند نمایش عملکرد فنی بازیها و یا تجربه کردن یکی از عناوین چندنفرهی محبوب در نسل جاری که در ۴ سال گذشته ایجاد شد، خود سبب جذب مخاطب بیشتر به کنسول نینتندو سوییچ شد. اما این موضوع برای شرکت نینتندو کافی نبوده و آنها حتی فکر تمام جوانب را کردند؛ آنها با اضافه کردن بازیهای کنسول SNES به لیست عناوین قدیمی خود، به انتقادات شدید نسبت به سرویس نینتندو سوییچ آنلاین خاتمه داده و وضعیت کنسول خود را به عنوان پلتفرمی برتر در زمینهی بازیهای مستقل، با ارائهی عناوین شگفتانگیزی مانند Untitled Goose Game حفظ کردند. همچنین آنها ۲ نسخهی جدید از نینتندو سوییچ را در قالب کنسولهایی ارزانتر ارائه کردند که شامل کنسول دستی Nintendo Switch Lite و مدلی پرچمدار از آن میشوند که مورد دوم از عمر باتری برتری نسبت به کنسول اصلی برخوردار است. در نهایت از پروژههای هیجانانگیزی مانند The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2 و The Xenoblade Remaster نیز به منظور انتشار در سالهای آینده رونمایی شد. شرکت نینتندو با استفاده از این موارد، طیف وسیعتری را در بازار جهانی هدف قرار داده و حتی موجب شده است تا حضور آنها در بازار بریتانیا که در گذشته از نقاط ضعف این شرکت به شمار میرفت نیز به شدت حس شود.
لازم به ذکر است که دو خبر تلخ به تعویق افتادن انتشار بازی به شدت مورد انتظار Metroid Prime 4 و Animal Crossing: New Horizons از جانب نینتندو نیز حرکت آنها را آهسته نکرد. با این تفاسیر، بدون شک کنسول نینتندو سوییچ پیروز سال ۲۰۱۹ میلادی است. این کنسول مقتدرانه پیروز سال جاری شد و این در حالی است که کنسولهای پلیاستیشن ۴ و اکسباکس وان برای دستیابی به جایگاه دوم، شدیدا با یکدیگر دست و پنجه نرم میکنند.
انتخاب رتبهی دوم در این میان تصمیمی بسیار دشوار است. کارنامهی بازیهای فرست پارتی شرکت «سونی» (Sony) در سال ۲۰۱۹ میلادی تا حدودی ناامیدکننده است؛ بازی Days Gone به نوعی ضعیفترین عنوان فرست پارتی شرکت سونی در سال جاری قلمداد میشود و بازی Death Stranding نیز با وجود این که عنوانی عالی محسوب میشود، ولی سلیقهای است. همچنین این موضوع موجب ارائهی بازخوردهای ضد و نقیضی از جانب منتقدین و طرفداران نسبت به آن شد که مورد دوم به نوعی نشانهی فروش کمتر از تصورات این بازی است. همچنین بازی واقعیت مجازی Blood and Truth نیز نتوانست موفقیت شگفتانگیز Astro Bot Mission را در سال جاری تکرار کند.
اما عملکرد شرکت سونی نیز در سال جاری چندان تحسین برانگیز نبود. آنها کنفرانس بزرگی را در سال جاری برگزار نکردند و مراسم State of Play نیز مورد انتقاد طرفداران قرار گرفت. همچنین طرفداران آن را به نوعی نمایشی مشابه با Nintendo Direct قلمداد کرده و رونمایی بزرگی را در قسمتهای اولیه آن شاهد نبودیم. با این وجود که رونمایی از تاریخ انتشار بازی به شدت مورد انتظار The Last of Us Part 2 بسیاری از طرفداران را هیجانزده کرد ولی پس از یک ماه، این تاریخ دستخوش تغییر شد. همچنین در سال جاری نیز تغییرات بسیاری در تیم مدیریتی شرکت سونی ایجاد شد و کنسول پلیاستیشن ۴ صدرنشینی خود را در جداول فروش، به کنسول نینتندو سوییچ واگذار کرد.
اما با وجود چنینی موضوعاتی، باز هم به نظر نمیرسد که شرکت سونی شکست خورده است؛ بسیاری از ضعفهای شرکت سونی را در سال جاری میتوان به آماده شدن آنها برای شروع نسل جدید بسط داد. آنها به آرامی اطلاعات جدیدی را از کنسول پلیاستیشن ۵ منتشر کرده و حقیقتا این کنسول بسیار جالب توجه به نظر میرسد. همچنین در کنار ضعفهای این شرکت در سال جاری، آنها موفق شدند تا استودیوی محبوب اینسامنیاک گیمز (Insomniac Games) را خریداری کرده و زمینههای پیشرفت سرویس Playstation Now را فراهم نمایند که به شدت اخبار هیجانانگیزی محسوب میشوند.
اما از طرف دیگر، شرکت مایکروسافت (Microsoft) به نوعی ضعیفترین بازی فرست پارتی خود یعنی Crackdown 3 را در سال جاری منتشر و در کنار آن، به نوعی بهترین عنوان فرست پارتی خود یعنی Gears 5 را نیز در سال جاری روانهی بازار کرد. همچنین آنها الگوی جدیدی را برای واحد نگهداری موجودی انبار خود تعریف کردند که موجب شده است تا کنسول اکسباکس وان در بازارهایی مانند کشور «اسپانیا» (Spain)، عملکرد بهتری را داشته باشد. همچنین آنها اعلام کردند که استودیوهای جدیدی را به زودی خریداری خواهند کرد. اما قطعا رونمایی از کنسول نسل آیندهی آنها یعنی اکسباکس سریز اکس در مراسم The Game Awards 2019 و معرفی خارقالعاده و نفسگیر بازی Senua’s Saga: Hellblade 2، هایلایت این شرکت در نسل جاری محسوب میشود. همچنین آنها اعلام کردند که استودیوی Rare در حال توسعهی چند بازی جدید است.
با اضافه شدن چندین بازی ثرد پارتی جدید به اکسباکس گیم پس، این سرویس با قدرت بیشتری رو به جلو حرکت کرد و سرانجام انتشار بازیهای شرکت مایکروسافت برروی پلتفرم پیسی، به آرامی با وعدههای آنها همخوانی پیدا میکند؛ این شرکت ایستگاه پردازش جدید و بازیهایی مانند Age of Empires 4 و Flight Simulator را برای پلتفرم پیسی معرفی کرد. همچنین بازی Halo: The Master Chief Collection نیز برای پلتفرم پیسی معرفی شد و بازی Twist of Fate نیز به غیر از عرضه برروی فروشگاه مایکروسافت، برروی فروشگاه استیم نیز منتشر خواهد شد. مراسم XO19 نیز توانست تصویر مناسبی را برای آیندهی کنسولهای سری اکسباکس نگارگری کند.
اما در کنار این موارد نیز قطعا شرکت مایکروسافت ضعفهایی را در سال جاری از خود نشان داد؛ انتشار اکثر بازیهای آنها به تعویق افتاد و نمایش بازی Halo: Infinite در سال جاری نیز به اندازهی سال گذشته طرفداران را هیجانزده نکرد. همچنین به نظر میرسد آشفتگیهایی در تیم استودیوی ۳۴۳ اینداستریز (۳۴۳ Industries) رخ داده است که موجب ترک کارگردان بازی یاد شده از این استودیو گردید. همچنین با وجود موفقیتهایی در بازار، فروش کلی کنسول اکسباکس وان کاهش یافته و بازی Crackdown 3 نیز به شدت در سال جاری ناامیدکننده ظاهر شد.
قطعا هر دو شرکت سونی و مایکروسافت، ضعفهای خود را در سال جاری داشتند ولی مشکل این است که شرکت سونی، افول شدیدی را نسبت به موفقیتهای سالهای اخیر خود تجربه کرد. اما از طرف دیگر، سال جاری تا حدودی پلهای صعودی در زمینهی بازگشت شرکت مایکروسافت به گوی رقابت محسوب میشود. انتظارات از شرکت سونی بدیهی است؛ ما انتظار داریم که آنها به پادشاهی خود در بازار ادامه داده و زمانی که نمیتوانند این انتظارات را بر آورده کنند، طرفداران آن را به نوعی شکست تلقی میکنند. از طرفی دیگر، سرانجام شرکت مایکروسافت که در تمام نسل تلاش میکرد تا خود را به دیگر رقبا برساند، اکنون توانسته است هیجان را مجددا در دل طرفداران زنده کند. با این تفاسیر، به نظر میرسد شرکت مایکروسافت سال بهتری را نسبت به شرکت سونی پشت سر گذاشته و جایگاه دوم به آنها تعلق دارد؛ زیرا سال جاری به نوعی پیشرفت مناسبی نسبت به سالهای گذشتهی آنها محسوب میشود ولی بر خلاف آن، امسال به نوعی یک عقبگرد برای شرکت سونی قلمداد میشود.
با تمام این تفاسیر، اکنون سال ۲۰۱۹ میلادی به کار خود پایان میدهد و سال ۲۰۲۰ میلادی فرصت و پتانسیلهای زیادی را برای هر سه شرکت یاد شده ایجاد خواهد کرد. نه تنها ما سال جدیدی را پیش رو داریم، بلکه نسل جدیدی نیز برای کنسولها و دههی جدیدی برای صنعت بازیهای ویدئویی آغاز خواهد شد؛ پس بازیبازان نیز با ذهنی امیدوار از سال آینده استقبال خواهند کرد.
اما از این موضوعات که بگزریم، نظر شما دربارهی سال ۲۰۱۹ میلادی چه بود؟ آیا با این مقاله هم نظر هستید و شرکت نینتندو را پیروز سال ۲۰۱۹ میلادی تصور میکنید؟ نظرات خود را با وبسایت گیمشات به اشتراک بگذارید.