سلام خدمت تمامی دوستان گیمشاتی و همراهان عزیز. امیدواریم که ایام خوب و توأم با موفقیتی را سپری کنید و از تجربه بازیهای ناب نیز، غافل نشوید. به سومین قسمت از مجموعه مقالات نیرویی قدر به نام روایت رسیدیم و مانند شمارههای پیشین، قصد بررسی داستان یک اثر، نگاهی عمیقتر به مفاهیم داستانی و نوع روایت آن داریم تا قدمی مثبت و موثر در افزایش سطح توجهات بازیکنان به قصه و داستان در بازیهای کوچکتر و عموما مستقل برداریم. در ادامه این مقاله همراه ما باشید زیرا اینبار هم سراغ یکی دیگر از تجارب خوب در زمینه داستانپردازی یعنی بازی Kathy Rain: A Detective Is Born خواهیم رفت.
در تاریخ بازیهای ویدیویی، شخصیتهای مونث عموما نقش مهم و ملموسی داشتهاند. از محوریها نظیر «لارا کرفت» (Lara Croft)، «جیل ولنتاین» (Jill Valentine) و «بایونتا» (Bayonetta) گرفته تا «کلویی فریزر» (Chloe Frazer)، «الی» (Ellie)، «رئیس» (The Boss) و انواع مکملهایی که گاهی وجودشان حیاتیتر از قهرمان اصلی قصه حس میشود. تمام این تفاسیر باعث شده تا سازندههای شناخته شدهتر و در بسیاری از موارد مستقلسازان کوچکجیب و بزرگبین، جسارت بیشتری برای خلق کارکترهای مونث از خود به خرج دهند. بازی Kathy Rain: A Detective Is Born اواسط سال گذشته میلادی توسط «را فیوری گیمز» (Raw Fury Games) برای پیسی منتشر شد که وظیفه ساخت این عنوان را استودیو «کلیفتاپ گیمز» (Clifftop Games) عهدهدار بوده است. داستان بازی که در دهه نود میلادی رخ میدهد راجعبه زندگی شخصی کتی رین، دانشجوی رشته خبرنگاری و مونثی مستقل بوده که چندسالی میشود به دور از خویشان خود همراه با دوست صمیمیاش «الین» (Eileen) زمان را سپری میکند. پس از گذشت مدتی، خبر مرگ پدربزرگ کتی یعنی «جوزف رین» (Joseph Rain) به وی میرسد و او که از عنفوان کودکی علاقه وافری به جوزف داشته، با افسردگی و حالی نه چندان جالب تصمیم بازگشت به زادگاهاش که Conwell Springs نام را میگیرد. بازی در حقیقت از این نقطه شروع به شکلگیری کرده و به تدریج، زوایای مختلفاش را نمایان میسازد. پس از رسیدن کتی به محل زندگی کودکیهای خویش، تعدادی فرد غریبه و شاید ظاهرا آشنا، پدر روحانی و قبر جوزف نخستین چیزهایی هستند که این دختر پختهشده در اجتماع و کمی یاغی مشاهده میکند. بعد قرائت دعایی به منظور مغفرت جوزف و در نهایت پراکندگی جمعیت، کتی مادربزرگاش را میبیند و وی نیز با چندبار فشار آوردن به حافظه خود نوهای را نظارهگر میشود که با گذشته تفاوت داشته و حال بزرگتر شده است.
بازی Kathy Rain: A Detective Is Born چراییهایی را از همین ابتدا برای مخاطب به وجود میآورد و کسی که به تجربه این عنوان مشغول شود، قطعا سوالات بسیاری را نظیر چگونگی مرگ جوزف و اتفاقات وابسته به این واقعه ناگوار و ناگهانی در ذهن خود طرح خواهد کرد. نویسنده داستان بازی نیز در این زمینه راه درستی را پیش رفته و کتی بعد از دیدار مجدد با مادربزرگاش، سوالهای بسیار زیاد و پیچیدهای را پیش او بازگو میکند. کتی دفترچه کوچک و قابل حملی نظیر «نیتن دریک» (Nathan Drake) دارد اما قرار نیست مانند این شبه ایندیانا جونز کلهشق، به پیکاسویی سیار تبدیل شود و انواع صور فلکی و یادداشتهای مملو از رمز را داخل این کاغذها طراحی و ترسیم نماید. کتی بسیاری از اسامی، اماکن، شماره تماسهای افراد مهم و فرضیههای موجود در ذهن خود را بر روی اوراق این دفترچه پیاده میسازد تا در نهایت این پازل به ظاهر لاینحل (حوادث رخداده برای پدربزرگاش) به نتیجه و جوابی منطقی ختم شود.
قصه بازی Kathy Rain: A Detective Is Born با سبک محبوب و همیشه تازه این عنوان که یک ماجرایی کلاسیک است، هماهنگی خاصی دارد و پرسیدن سوالات متعدد از افراد گوناگون با توجه به وجود جواب و دیالوگهای فراوان برای انتخابکردن در گفتگوها، جستجو در محیط به منظور یافتن سرنخ و بسیاری دیگر از اعمال و رفتار کتی، همگی به شکلی یکپارچه با داستان بازی در ارتباطاند. پس از صحبت با مادربزرگ، فرضیات و سرنخهای بیشتری را جمعآوری میکنید که هرکدام نیازمند جستجوهای مختص به خود هستند. حال که کتی بیشتر از وقایع و نام افراد مختلفی مطلع گشته، به اماکن گوناگون در Conwell Springs سر میزند تا غبارهای نشسته روی این رموز را به تدریج پاک سازد. داستان گیرا و نوع خاص روایت در بازی Kathy Rain: A Detective Is Born حرف اول را میزند و با کمی بررسی در محیط و جستجوهای گستردهتر، میتوان به راحتی فهمید که نویسنده بازی و تیم طراحی، زحمت فراوانی را به سبب پختگی قصه و تحکیم داستان چندلایه کشیده است. کتی درون انبار قرار گرفته در طبقه بالایی خانه کودکیهای خود و فعلی مادربزرگاش، اشیا خاطرهانگیزی را نظیر وسایل بازی و عروسکهای دوران کودکی خود پیدا میکند اما چیزی که توجه او را بیش از همه جلب نموده، وجود چمدانی قدیمی و دارای رمز قفل بوده که متعلق به جوزف رین است. کتی به سختی و با یافتن رموزی دستنوشته در کتابهای پدربزرگ فقید خویش، موفق به گشودن قفل چمدان میشود. خرده کاغذهای بیارزش، تعدادی اسناد و مهمتر از همه موارد ضبط صوتی جیبی به همراه نوار کاست. (به هیچ عنوان قصد اسپویل کردن و دوشیدن عصاره بازی را ندارم زیرا میدانم علاقهمندان به عناوین ماجرایی داستان محور به تجربه این اثر خواهند نشست) کاستی که حاوی صحبتهای ضبطشده قدیمی جوزف راجع به افراد و حوادثی گوناگون بوده و آغازگر ماجراجوییهایی جدید و تزریق جذابیت روایی آنهم از نوع بسیار مرغوباش به رگهای بازی است! به طور کلی ایده اولیه و درونمایه با توجه به دیدگاه نویسنده و سازندگان از قصه و شخصیتهای بازی Kathy Rain: A Detective Is Born شکلگیری فلسفه نوشتهشده و ثابت با اصطلاحات عامیانه «بگرد و پیدا کن» بازیهای ماحرایی کلاسیک (!) و در نهایت تلفیق سبک Adventure با Mystery بوده است. این ساختار میتواند به فرم معمول و بدون آلایش خود طراحی و شکلگیری شود و خروجی را تبدیل به عناوین احمقانه و فاجعهای نظیر بازی تازه منتشرشده Octave بکند اما آگاهی نویسنده و تیم طراحی بازی از یک روایت چند لایهای، همراه با دیالوگهای فراوان و شخصیتهای متعدد موجب به وجود آمدن قصهای شایسته و کاملا اندازه شده است که میتواند مخاطبین عام را نیز با خود همراه سازد. بازی Kathy Rain: A Detective Is Born قصه را فقط به کتی و چراییهای داخل ذهناش به منظور فهمیدن علل مرگ جوزف و دلایل صحبتهای شک برانگیز وی در نوار کاست مذکور، محدود نمیکند و علاوهبر قراردادن این داستان به عنوان هدف اصلی روایت، لایههای مختلفی را پیش روی بازیکن میگستراند و از زوایای گوناگون همراه با نقش دیگر شخصیتهای فرعی در اتفاقات مهم، به اصل ماجرا نزدیک میشود.
اگر قصد تجربه این اثر خوشساخت را دارید، پیشنهاد میکنم تا خود را با مکانیکهای محوری بازیهای ماجرایی تطبیق دهید و مانند سینه سوختگان این سبک پرطرفدار، گوشاگوش محیط را بگردید، دست نوشتهها را نخوانده رها نکنید، به مکالمات ضبطشده جوزف و دیگر افراد کامل گوش دهید زیرا برای درک بهتر عمق داستان و یافتن پاسخ بسیاری از سوالات، لازم است تا دل دهید به محیط قصهگو بازی و از اصطلاحا کاغذ باطلههای روی زمین و عمده اشارات فرعی سازندگان به اهداف اصلی به سادگی عبور نکنید. کتی پس از یافتن نوار جوزف و شنیدن صحبتهای او باید به مناطق مختلفی برود و حتی با استفاده از دروغ و حقه، حرکتی در راستای کشف حقایق انجام دهد. بارها مجبور خواهید شد تا با کتی به دوست دوران کودکی او که حال در کلانتری Conwell Springs مشغول به کار است و گاها عمده علایقی را از خود به منظور گشودن دریچه احساس همبازی قدیمی تراوش میکند (انگار نمیداند که این قلم به دست برای خود مردی بوده و پاهای زیادی را قلم نموده!) دروغ بگویید و با ارسال وی به انبار نخودهای سیاه، برای مدتی کشوهای مدارک و اسناد میز او را برای یافتن کاغذهای مورد نیاز و اشیا لازمه درو کنید و یا به اجبار با افرادی نشست و برخواست داشته باشید که نباید. (کتی را دست کم نگیرید!) قصه در بازی Kathy Rain: A Detective Is Born دارای فراز و فرودهای مختلفی است و با توجه به این مورد که تمامی وقایع و حوادث فقط در چهار روز اتفاق میافتد، این ضرباهنگ میان اواسط روز سوم و اواخر چهارمین روز به درجات بسیار بالایی میرسد و کتی را میان گذشته و حال، حقیقت و خیال رها میسازد. وجوه مختلف انسانی شخصیتها و گاها ذات شرارت آنها در روایت بازی با اینکه به شکلی آنچنان عظیم و پخته روی نمیهد اما در نوع خود، بسیار خوب و منطقی ظاهر میشود. غافلگیریهای بسیاری را در طول این چهار روز شاهد خواهید بود و نتایج برخی اعمال و حوادث گاها شیطانی، شاید تا لحظاتی مبهوت نگهتان دارد و با توجه به حلشدن چراییهای موجود، کماکان علامات سوال مختلفی را در ذهنتان ترسیم کند.
بازی Kathy Rain: A Detective Is Born شاید مانند بسیاری از عناوین ماجرایی دیگر از سبکی یکسان، درونمایه داستانی مشابه، پیکسلهای جاویدان و همیشه دوستداشتنی، معماهای متعدد و… برخوردار باشد اما در استفاده خلاقانه از یک قصه تقریبا تاریخ مصرف گذشته و گونهای جذاب از روایت همراه با شخصیتهای مهم و تاثیرگذار در کنار داستانی عمیق و چند وجهی، کاملا بدیع و منحصر به فرد جلوه میکند که میتواند مخاطبین علاقهمند به عناوین قصهگو را جذب خود سازد و باری دیگر ثابت کند که بانوان نیز بعله! این بازی جذاب و زیبا را به هیچ وجه از دست ندهید.