یکی از مجموعه محبوب کپکام که اولین عنوان آن در اواخر دهه ۹۰ عرضه شد، Dino Crisis بود. اما پس از انتشار ۴ نسخه، از عرصه بازیهای ویدئویی خداحافظی کرد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به مجموعه Dino Crisis و تاریخچه آن بیندازیم.
دهه ۹۰ میلادی زمان اوجگیری سبک ترس و بقا در صنعت گیمینگ بود. رزیدنت اویل، Parasite Eve، سایلنت هیل و بسیاری از بازیهای دیگر با روی کار آمدن سیستمهای ۳۲بیتی و سیدیها که افقهای جدیدی پیشروی بازیسازان روشن کرده بودند، کمکم خودی نشان دادند و نامهای بزرگی را بودجود آوردند. در آن زمان کمتر ژانری مانند وحشت و بقا از این فرصت عالی استفاده کرد. شینجی میکامی هم که به تازگی رزیدنت اویل را خلق کرده بود، هرروز قدمهای بزرگی رو به جلو میبرداشت. یکی از پروژههایی که بازهم به دست او به بار نشست Dino Crisis بود. در ابتدا خیلیها داینو کرایسیس را یک رزیدنت اویل با چاشنی دایناسورها میدانستند. امّا با چند ساعت بازی کردن متوجه میشدید که این عناوین تفاوتهای چشمگیری دارند؛ از سیستم Inventory گرفته تا فضاهای بازی.
سازندگان همچنین از مکانیزمهایی برای واقعگرایانهتر کردن بازی استفاده کرده بودند تا شخصیتها جزیی از فضا باشند و نه حاکم آن. برخلاف رزیدنت اویل لازم نبود سرجایتان بایستید و دشمنان را هدف بگیرید؛ داینو کرایسیس این امکان را به بازیکن میداد تا همزمان در حال حرکت دایناسورها را از پای در آورد. این از بخشهایی بود که خیلی به مذاق مخاطبان نشست. بزرگترین و مهمترین تفاوت داینو کرایسیس با بقیه همردههایش حضور دایناسورها به عنوان آنتاگونیست در بازی بود که مبحث بازاریابی و فروش آن را بشدت تقویت کرد. شاید این تنها دلیلی بود که اولین نسخه آن فروش خارقالعادهای داشت تا در نهایت به یکی از موفقترین عناوین کپکام هم تبدیل شود. با وجود چنین موفقیتهایی، سالها از انتشار آخرین نسخه این سری یعنی Dino Crisis 3 میگذرد و دیگر خبری از آن شنیده نمیشود؛ چرا؟ واقعاً چه اتفاقی برای فرانچایز محبوب کپکام افتاد؟
پس از موفقیت اولین نسخه، ساخته شدن عناوین بعدی خیلی هم دور از انتظار نبود. امّا اتفاقی که برای چنین بازیهایی میافتد معمولا تغییرات کوچکی در گیمپلی و بهبودهایی جزئی در بافت کلی است. در مورد داینو کرایسیس، باید بگوییم که نسخه دوم چیزی بیشتر از آسمان تا زمین با نسخه اول تفاوت داشت. گویی سازندگان هرچه از نسخه اول داشتند را از پنجره بیرون ریختند و همه چیز را از نو بازسازی کردند. داینو کرایسیس ۲ عنوانی تماماً اکشن و هیجانی بود پر از مهمات و اسلحه. باوجود این تغییرات بنیادی، بازی باز هم مورد استقبال مخاطبان و به خصوص منتقدان قرار گرفت.
مدت زیادی از انتشار داینو کرایسیس ۲ نگذشته بود که نسل بعدی کنسولها یعنی پلی استیشن ۲ به بازار عرضه شد. در پی این تغییر نسل، کپکام عنوان جدیدی از فرانچایز موفق خود را که نوعی اسپینآف هم برایش محسوب میشد منتشر کرد و Dino Stalker به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۲ عرضه شد. شما برای اجرای این بازی که اصطلاحاً Light Gun بود نیاز به یک اسلحه پلاستیکی کوچک در دنیای واقعی داشتید! به عنوان یک بازی لایت گان، داینو استاکر آنقدر هم بد نبود اما اینبار منتقدان لطف چندانی به آن نشان ندادند و آن را ضعیفترین بازی داینو معرفی کردند. نکته آنجا بود که بدون لایت گان بازی کردن برای مخاطب عملاً غیرممکن میشد. دارندگان پلی استیشن ۲ بازیهای لایت گان خیلی بهتری در اختیار داشتند و طرفداران پر و پا قرص داینو کرایسیس هم از طریق پلی استیشن ۱ به سراغ عنوان محبوب خود میرفتند. این بود که داینو استاکر تقریباً از سوی همه طرد شد.
دو سال بعد، کپکام Dino Crisis 3 را به صورت انحصاری برای Xbox منتشر کرد که این حرکت خود به خود عجیب و نامعقول به نظر میرسید؛ چراکه همه طرفداران داینو از کنسول پلیاستیشن استفاده میکردند. البته که در مجموع، داینو کرایسیس ۳ از حد معمولی پا فراتر نگذاشته بود. غیر از طراحی نسبتاً خوب دایناسورها، این عنوان هیچ حرف دیگری برای گفتن نداشت و درهر زمینه ممکنی ضعیف عمل کرده بود.
این اتفاقی ناراحتکننده برای فرانچایز جذاب کپکام بود که در ابتدا با ایدههایی نو پا به عرصه گذاشت امّا در ادامه نتوانست ریشهای مستحکم و قابلاتکا برای خود پیدا کند. حال میتوان درک کرد چرا مجموعه Dino Crisis کنار گذاشته شد. برای ساختن یک فرانچایز طولانی که بیش از ۳ بازی دارد، سازندگان باید ابتدا هسته مرکزی را کشف کرده و سپس حول آن به کار خود ادامه دهند. با توجه به تغییراتی اساسیای که در هر عنوان میدیدیم، مشخص است که داینو در این زمینه، ابدا موفق نبود. کپکام هم آنقدر پروژههای ناب و پرسودی در آستین داشت که به راحتی آن را کنار بگذارد.
به نظر شما اگر قرار باشد یک داینو کرایسیس جدید ساخته شود، باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟ یکی بازی اکشن دیگر؟ یا عنوانی علمی-تخیلی؟ شاید هم بازگشت به ریشههای وحشت و بقا… پاسخ به این سوال قطعا آسان نیست. امّا با توجه به موفقیت آخرین فیلم Jurassic World و یا حتی Godzilla، مطمئنم که کسی در دفاتر کپکام دارد به مجموعه Dino Crisis فکر میکند. شاید زمان مناسب فرا رسیده تا به این سری قدیمی و دوستداشتنی فرصتی دوباره داده شود. به هرحال داینو کرایسیس با بیمهری رها شد و بازگشت دوباره آن میتواند اتفاقات جالبی را رقم بزند.
4 دیدگاه
MARADONA
بسیار عالی!واقعا باید بهش شانس دوباره بدهند
البته استاد میکامی گفته بود براش ایده داره.چند ماه پیش هم یک عکس با کارگردان قسمت دوم انداخته بود
محمدجواد مبینزاده
قطعا اگه میکامی خودش روی پروژه کار کنه میتونیم منتظر اتفاقات جذابی باشیم 🙂
asadimd1986@gmail.com
وقتی۱۵ سالم بود بازیشون کردم. حیف ادامه نداشت دیگه. الان پلی۴ بازیهاش خیلی سوسولی و بچگونه شده. کجا رفتند بازیسازهای قدیم
AMIRALI
تو برو the last of us با گوست اف سوشیما رو بازی کن ببین سوسول بازی هست یا نه