استودیو FromSoftware همیشه بهخاطر ساختن بازیهای خاص خود محبوب بوده و در حقیقت طرفداران مخصوص خود را هم دارد. امّا آیا بهتر نیست کمی تنوع هم چاشنی کار این استودیوی بااستعداد شود؟ در ادامه این مقاله با گیمشات همراه باشید.
یکی از نویسندگان سایت Gamingbolt روز گذشته مطالبی راجع به استودیو مطرح فرامسافتور نوشت که نگاهی به آن خالی از لطف نیست.
“من شخصاً عاشق بازیهای FromSoftware هستم. فلسفه بازیسازی آنها بینظیر است؛ تمرکز روی کانیزمها و گیمپلی، مراحل سخت و پیچیده، و داستانسرایی بهواسطه محیطهای بازی. همه اینها حتی در حالت معمولی وقتی با چالشهایی جذاب همراه شوند میتوانند یک بازی موفق و فوقالعاده را پدیده آورند.
سبک هنری فرامسافتور واقعا دوستداشتنی است و من خیلی به شکل کلی کار آنها علاقه دارم. به عنوان مثال Bloodborne یکی از بهترین بازیهایی است که تا به حال دیدهام. از سیستمها و مکانیزمهای گیمپلی گرفته تا بخشهای هنری و طراحی مراحل، همه و همه یک شاهکار را بهوجود آوردهاند.
امّا فکر میکنم این استودیو موفق جایی در زمان و مکان گیر کرده است! آنها تلاش کردهاند طی این سالها به آثار خود که همگی در یک سبک هستند کمی تنوع دهند امّا در حقیقت آنقدر که باید و شاید، این تنوع احساس نمیشود. شکی نیست که آنها کارشان را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند. نکته این است که خلاقیت و انعطافپذیری هم قطعا جایی بهکار میآید. شاید بهتر است اعضای فرامسافتور بالاخره سراغ چیزی کاملاً جدید بروند.
“از حالا دارم صدای اعتراض بسیاری از طرفداران استودیو را میشنوم که میگویند: «Sekiro جزء بازیهای Soulsborne محسوب نمیشود! » از جهاتی بله؛ حرف آنها درست است. سکیرو در گروه بازیهای Soulsborne قرار نمیگیرد امّا هنگامی که دقیقتر و موشکافانهتر به مکانیزمها و عناصر تشکیل دهنده سکیرو نگاه کنیم، متوجه میشویم که باطن قضیه چیز دیگری است. Sekiro: Shadows Die Twice درست مانند بازیهای سولزبورن بر چالشهای گیمپلی و مکانیزمهای آن تمرکز دارد و بقیه عناصر بازی در سایه آن قرار میگیرند.
از جهتی، میتوان گفت سکیرو یک نسخه هیجانی و تنها کمی متفاوت از سری بازیهای Souls است. شاید ساختار و چارچوب کار تغییر کرده باشد امّا لایههای زیرین و اساسی بازی همانی است که در گذشته میدیدیم. البته همانطور که گفتم کار فرامسافتور نقص ندارد؛ Sekiro یک بازی تمامعیار و زیباست، همانطور که سری Dark Souls و Bloodborne و حتی Demon’s Souls از پیشگامان این سبک هستند. با این احتساب سکیرو ششمین بازی از این قالب و سبک است که در ۱۰ سال گذشته توسط فرام سافتور ساخته شده است.
بدون شک استودیو FromSoftware بسیار با استعداد و حرفهای است، مخصوصا از زمانی که «هیدتاکی میازاکی» هدایت آن را برعهده گرفت. او با استادی تمام بازیهای Dark Souls، Bloodborne و Demon’s Souls را کارگردانی کرد. امّا این انحصار و محدویتِ دید آنها در ساخت بازی ظاهراً تمامشدنی نیست. گویی آنهمه استعداد و خلاقیت در جعبهای کوچک حبس شده و دلش هم نمیخواهد از آن بیرون بیاید. از این هم نباید گذشت که با پافشاری روی یک سبک، قطعاً هواداران فرامسافتور هم در حد همین یک سبک محدود میماند. من فکر میکنم زمان آن رسیده که این استودیو ژاپنی خود را با آثار متفاوت و جدیدی محک بزند.
با مصاحبهای که میازاکی چندی پیش داشت، بهنظر میرسد خود او هم بدش نمیآید دست به کاری جدید بزند. او گفت که دوست دارد یک بازی داستانمحور مانند Red Dead Redemption 2 که بسیار موفق هم بود، بسازد. به شخصه این ایده را دوست دارم. راستش را بخواهید آنقدر طرافدار بازیهای داستانمحور نیستم امّا وقتی پای فردی بااستعداد مانند میازاکی به میان آید، بشدت هیجانزده میشوم. او قادر است در اوج داستانسرایی و روایت پر پیچوتاب، گیمپلی را در بهترین حالت ممکن نگه دارد و نگذارد خدشهای به هیچ یک از عناصر دیگر وارد شود.
کافی است موفقیت تمام ۶ بازیای که FromSoftware در این سالها ساخته را در نظر بگیرید؛ همه این آثار ترکیبی چشمنواز از مکانیزمهای فوقالعاده از گیمپلی بودهاند. حال تصور کنید همین استودیو بخواهد یک روایت زیبا هم به ترکیب خود اضافه کند. فکر میکنم اگر چنین چیزی رخ دهد، اتفاق کمنظیری را شاهد خواهیم بود.”
به هرحال نمیشود حدس زد میازاکی و تیمش قصد ساخت چه ژانری را داشته باشند. نظر نویسنده Gamingbolt هم کاملاً شخصی بوده و دلیل نمیشود تمام گفتههایش صحت داشته باشند. باید منتظر ماند و دید آیا FromSoftware همچنان به سبک بازیهای خود در این ۱۰ سال اخیر تکیه میکند و یا با یک ریسکپذیری شجاعانه، حماسهای دیگر خلق خواهند کرد.