شاید هیچ عنوانی برای طرفداران سری سولز بیش از بازی Sekiro: Shadows Die Twice مورد انتظار نباشد و ما با مقاله به استقبال این بازی رفتهایم.
پس از بازی Dark Souls 3 که در سال ۲۰۱۶ عرضه شد، این عنوان اولین بازی استودیو ماهر FromSoftware است که بسیاری چشم انتظار رسیدن روز عرضه ان هستند. البته نکته حائز اهمیت این است که بازی Sekiro: Shadows Die Twice با دیگر عناوین این استودیو فرق زیادی دارد و نباید بدون شناخت اقدام به خرید آن کنید.
نکاتی که پیش از تجربه بازی Sekiro: Shadows Die Twice باید بدانید
داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice
شخصیت اصلی بازی یک نینجا یا شیونوبی است که در یک دوئل با یک سامورای از قبیله آشیا دستش قطع و کشته میشود. ارباب این شینوبی دزدیده شده و شخصیت اصلی ما توسط فردی به نام Sculptor نجات داده میشود و یک دست مصنوعی نیز برایش درست میکند. از اینجا به بعد ماموریت نجات ارباب شروع میشود. البته داستان به همین سادگی نیز و تریلرهای اخیر بازی به یک گذشته جالب برای سکیرو نشان دادهاند. سکیرو زمانی که نوجوان بود یک جنگجو بزرگ به اسم جقد را دنبال میکند تا اینگونه بتواند از جنگهای دوران سنگوکو جان سالم به در ببرد. اینکه واقعا سکیرو کی هست؟ چگونه به اینجا رسیده؟ و گذشتهاش چه رازی را پنهان کرده است؟ سوالات بسیار مهمی هستند که جواب آنها را باید در بازی پیدا کنیم.
مبارزات بازی Sekiro: Shadows Die Twice
طراح ارشد این عنوان ماسارو یامامورو در مصاحبهای اعلام کرد که مبارزات Sekiro “نه شبیه Dark Souls است نه شبیه Bloodborne.” از این رو میتواند این بازی یک عنوان کاملا جدید و نو دانست. مبارزات Sekiro بر روی این تمرکز دارند که بتوانید دشمن خود را بشناسید و بتوانید حرکاتش را پیشبینی کرده تا آنها دفع کرده یا جاخالی دهید. دفع و منحرف کردن ضربات دشمنان بر روی نوار Posture تاثیر میگذارد و اگر این نوار خالی باشد شما میتوانید با یک حرکت آنها را بکشید. البته عمل منحرف کردن بسیار سخت است و به یک زمانبندی بسیار دقیق نیاز دارد. برای اینکه اینکار را بتوان به بهترین شکل ممکن انجام داد، تیم توسعه بر روی تک تک انیمیشنهای حمله دشمنان کار کرده است تا مطمئن شود این انیمیشنها برای بازیکنان قابل درک هستند.
ابزار دست مصنوعی شما
دست مصنوعی سکیرو، یک ابزار معمولی تنها برای نگه داشتن شمشیرش نیست، بلکه ابزاری است که در مبارزات باعث برتری او نسبت به دشمنان است. این دست میتواند یک قلاب برای بالا رقتن از دیوار، میتواند به اسلحهای مانند تبر برای شکستن سپر دشمنان تبدیل شود یا عاملی برای اینکه شمشیر سکیرو اتشین شود، باشد. این دست حتی میتواند یک بادبزن فلزی شود تا به عنوان یک سپر از جان شما دفاع کند. شما میتوانید از این میان این ابزار ها هرکدام را که میخواهید برای استفاده انتخاب کنید. همچنین باید انتظار این را داشته باشید که ابزاری بیشتری در بازی اصلی معرفی شوند و قابلیتهای این دست تنها همچین چند مورد نیست.
پیشروی در داستان بازی Sekiro: Shadows Die Twice
پیشروی در دو عنوان دارک سولز و بلادبورن عملا خطی بود، شما یک سری از ویژگیهای خود مانند قدرت، یا استقامت را افزایش میدهید تا از یک سلاح به خوبی استفاده کنید و یک سری ایتم نیز همراه خود خواهید داشت. اما این موضوع در Sekiro: Shadows Die Twice صدق نمیکند. ارتقا در بازی بیشتر به شکل سنتی XP صورت میگیرد و با به دست آوردن اندازه کافی XP، میتوانید یک مهارت جدید انتخاب کنید. این مهارتهای جدید در سه دسته مختلف تقسیم شدهاند که هرکدام از آنها میتواند راه و روش بازی شما را تحت تاثیر قرار دهد و شامل مخفیکاری، مبارزات و دست مصنوعی میشود. اما قضیه به این سادگی نیز نیست و شما برای دسترسی به هرکدام از این سه دسته نیاز است تا یک ایتم را در بازی پیدا کنید.
هنرهای مبارزات مخصوص
علاوهبر مهارتهای سه دسته بالا، همچنین یک سری «هنر مبارزات مخصوص» (special combat arts) نیز در بازی وجود دارند که میتوانید آنها را یاد بگیرد. در این مورد اطلاعات زیادی در دسترس نیس ولی مدیر بخش ارتباطات FromSoftware، یاسوهیرو کیتاو در این مورد گفته بود که این ویژگی باعث میشود که احساس کنید به شکل خاصی در حال نفشآفرینی هستید. احتمالا یک سری مهارت خاصی در بازی وجود دارد که حرکات مخصوص به خود را دارد یا اسلحه شما ره به شکل خاصی قویتر میکنند. در این مورد نیز باید منتظر عرضه بازی بمانیم تا شانس تماشای آن را داشته باشیم.
دیگر خبری از Corpse Run نیست
شاید ندانید که Corpse Run چه معنایی دارد ولی مطمئنا در نسخههای دارک سولز و بلادبورن هزاران بار اینکار را انجام دادهاید. بارها و بارها اتفاق میافتد که در دارک سولز و بلادبورن مردهاید و برای بازپس گیری روح و بلاد اکو خود مجبور به تکرار مسیر شدهاید، این کار را Corpse Run میگویند. در بازی Sekiro: Shadows Die Twice دیگر خبری از این مکانیزم نیست. میازاکی در این مورد به مجله گیماینفورمر عنوان کرد که دوست ندارد یک کار را بارها و بارها تکرار کند و به همین دلیل ان مکانیزم از بازی حذف شد. البته اشتباه نکنید که مردن در بازی هیچ مجازاتی برای شما به همراه ندارد. میازاکی میخواهد بازیکنان همانطور که در سری سولز از مردن میترسیدند، این حس را در Sekiro نیز داشته باشند. در این عنوان شما با مردن مقداری از طلا و XP خود را از دست خواهید داد، نه همه آنها را. از طرف دیگر هر چه بیشتر در بازی کشته شوید، یک بیماری کشنده شایع میشود که اطرافیان شما را آلوده خواهد کرد.
آزادی عمل برای گشت و گذار
اینکه با مردن طلا و XP خود را از دست نمیدهید باعث افزایش حس و گشت و گذار در نقشه میشود. دنیای بازی Sekiro: Shadows Die Twice به گونهای طراحی شده است که مناسب گشت و گذار باشد و آزادی عمل بسیاری به بازیکنان میدهد. با اینکه ممکن است به خاطر داستان، کمی روند پیشروی شما خطی شود ولی بازی به ما مقدار زیادی انتخاب و آزادی میدهد تا مسیر خود را انتخاب کنید. از طرف دیگر این کار در مبارزات نیز به شما کمک زیادی میکند. شما میتوانید قبل از اینکه وارد مبارزه شوید، شرایط را بسنجید و به مکالمههای دشمنان گوش دهید تا نقاط ضعف آنها را پیدا کنید. تیم توسعه در مورد مکانیزم استراق سمع و مکالمه با دیگر شخصیتها گفته است که یک ابزار مناسب برای کسب اطلاعات در مورد جهان بازی است.
دشمنان به یک دیگر حمله میکنند
یکی دیگر از مکانیزمهای حیاتی بازی میتواند این باشد یک نوع خاصی از دشمنان را با طعمه به سمت خاصی برده تا با دیگر دشمنان درگیر شود. میازاکی در این مورد کرده است:
شما میتوانید این موقعیتهای را به شکلهای خاصی درست کنید که میتوانند مزایای بسیاری داشته باشند. شما میتوانید یک هیولا را به سمت سربازان برده و پس از اتمام درگیری آنها، میتوانید به سراغ دشمنی بروید که زنده مانده و او را به راحتی بکشید. البته بعض مواقع اصلا نیازی به دخالت شما نیز نیست و این دو گونه مختلف با هم درگیر میشوند.
باسفایتهای کاملا پویا
با توجه به تغییر کردن بسیاری از مکانیزمهای جهان Sekiro، مبارزه با باس فایتهای بسیار پویا و داینامیکتر شده است. شما میتوانید در محیط مبارزه به آسانی حرکت کرده و پیشروی یا عقب نشینی کنید. این موضوع اما برای بسیاری از دشمنان شما نیز صدق میکند. به عنوان مثال یکی از باس فایتها به نام Lady Butterfly با استفاده از سیمهایی، در محیط میتواند به راحتی حرکت کند و از یک نقطه به نقطه دیگر بپرد. خود محیط نیز در مبارزهها بسیار اهمیت دارند و شما نیاز دارید که با محیطهای مختلف هماهنگ شوید. البته میازاکی عنوان کرده است که این موضوع در مورد همه باس فایتها صدق نمیکند.
بعضی از باس فایتها شامل این دسته بندی نمیشود و شما نمیتوانید از قلاب خود برای بالا رفتن از اجسام و مخفی کاری استفاده کنید. اگر این موضوع وجود نداشت بازی به سرعت خسته کننده و یکنواخت میشد. از همین رو باسفایتهایی وجود دارند که بسیار بزرگ هستند و شما باید از محیط برای دور زدن آنها استفاده کنید. از طرف دیگر یک سری دیگر از دشمنان هستند که شما را مجبور میکنند از تک تک ابزاری که در دسترس دارید برای مبارزه با آنها استفاده کنید.
مخفیکاری همیشه در دسترس نیست
با اینکه به نظر میرسد مخفیکاری برای استراغ سمع و آشنایی با شرایط مبارزه بسیار مناسب باشد ولی این ممکن نیست که از این قابلیت در تمام طول بازی استفاده کنید و هیچ کس شما را نبیند. تیم توسعه بازی به سایت DualShockers گفته بود که شما برای پیش روی در بازی نیاز دارید تا باس فایتها را شکست دهید که مخفی کاری را غیرممکن میکند. ولی از طرف دیگر یک سری عناصر اسپید ران (speed-run) در بازی وجود دارد دارد.
ما هنوز نمیدانیم که ایا با مخفی کاری تمام میشود بازی را به اتمام رساند، ولی همانند دارک سولز یک سزی المان speed-run در بازی وجود دارد که فکر میکنیم باعث خوشحالی طرفداران میشود.
عدم وجود بخش چندنفره
دو سری دارک سولز و بلادبورن برای بخش چند نفره خود بسیار معروف بودند، جایی که میشد به دنیای یک بازیکن دیگر وارد شد. اما دیگر در بازی Sekiro: Shadows Die Twice خبری از این قضیه نیست و تیم توسعه تماما بر روی بخش تکنفره و داستانی تمرکز داشتهاند. دلیل عدم وجود بخش چند نفره برای بازیکنان جای سوال داشت که اینگونه به ان پاسخ داده شده است:
نحوهی توسعه و طراحی یک بازی تکنفره با یک بازی چندنفره تفاوت بسیاری دارد. ما این بار بر روی بخش تکنفره تمرکز داشتیم که باعث شد با محدودیتهای بازیهای چندنفره کاری نداشته باشیم. این موضوع تصمیم استودیو بود.
بازی Sekiro: Shadows Die Twice چندین پایان دارد
یکی دیگر از ویژگیهایی که از سری سولز به بازی Sekiro: Shadows Die Twice آورده شده، پایانهای گوناگون است. میازاکی عنوان کرده این بار تمرکز بر روی داستان بیشتر است. بسیار جذاب است که ببینم بازیکنان چه انتخابهایی در بازی خواهند داشت و این انتخابها چگونه بر روی پایان بازی تاثیر خواهند داشت. البته که تعداد دفعات مردن شما بر روی این موضوع تاثیر خواهد داشت. همچنین با شروع بخش نیوگیم پلاس درجه سختی بازی نیز بیشتر از قبل میشود.
بخش آموزشی دوستانهتر
شاید برای بعضی عجیب باشد که بازی Sekiro: Shadows Die Twice دارای بخش آموزشی است و استودیو در این قسمت دوستانهتر از قبل با بازیکنان رفتار میکند. این بخش آموزشی برای یاد دادن سیستمهای مختلفی که در بازی وجود دارند نیست، بلکه بازیکنان را بخشهای مختلف گیمپلی آشنا میکنند. استودیو در این مورد توضیح داده است:
این بخش برای بازیکنان با سری سولز و بلادبورن خو گرفتهاند و نمیتوانند با راحتی با سیستم گیمپلی بازی Sekiro: Shadows Die Twice کنار بیایند طراحی شده است. شما نمیتوانید این عنوان را مانند بلادبورن یا دارک سولز بازی کنید.
در نهایت این شرکت اکتیویژن بود که پیشنهاد بخش آموزشی دوستانهتر را داد، چون نیاز بود بازیکنان در همان ابتدا کار یک سری موضوعات را بیشتر تمرین داشته باشند.
آزادی عمل کامل استودیو
شاید خیلی از طرفداران نگران دخالتهای شرکت اکتیویژن در روند توسعه بازی بودند ولی تایید شده است که استودیو FromSoftware در هنگام توسعه بازی آزادی عمل کامل را داشته است. در واقع همه چیز از شروع منو اصلی کار خود استودیو بوده است. همکاری این دو مجموعه بیشتر مربوط به زمینههای مانند تست کردن بازی بود و اکتیویژن نیز در حفظ کردن مرموز و ناشناخته بودن بازی (همانند سری سولز و بلادبورن) تلاش بسیار کرده است.
1 دیدگاه
محمد جواد
بازی فوق لعاده ای به نظر میاد
با سپاس