اولین کاری که انجام میدهید، کتک زدن عدهای از اراذل خیابانی است. بعد چه کار میکنید؟ قبل از اینکه راز پشت پرده یک درام جنایی بدون احساس آشکار شود، قبل از اینکه با تصرف قلمرو گروههای خلافکار دیگر صدها میلیون ین پول به حساب خود واریز کنید و پیش از وارد شدن به دنیای زیرزمینی ژاپن، به خواندن در یک کارائوکه (مکانی است که افراد بر روی آهنگ اصلی شروع به خواندن میکنند) مشغول میشوید.
دکمهها را طی یک مینیگیم ریتمیک میفشارید و کلوب کثیف و رنگ و رو رفته را تبدیل میکنید به یک کنسرت راک، در حالی که شخصیت اصلی این سری «کریو» (Kiryu) تصور میکند که یک کت چرمی تنش است و باندانا به سر بسته است، و به خواندن یک شعر احساسی از دهه ۸۰ مشغول میشوید.
به «یاکوزا ۰»(Yakuza 0) خوشآمدید. اثری که در وهله نخست یک اکشن جهان باز به نظر میرسد، ولی با ترکیب عناصر Beat-em-Ups دوران کلاسیک بازیهای آرکید و دیالوگهایی که بیشتر در بازیهای Visual Novel دیده میشود و به همراهی طیف بزرگی از مینیگیمهای عجیب و شگفتانگیز، دنیایی را خلق میکند که به طرزی فاخر مسخره به نظر میرسد. یک لحظه دارید برای نجات خود میجنگید و لحظهای دیگر دارید به یک آدم بی دستوپا یاد میدهید که چگونه از خود محافظت کند. وقتی از رسوا کردن آدمهای قدرتمند و پولدار خسته شدید، یکسری به کلوپ بازی میزنید تا سر خود را با دستگاههای آرکید گرم کنید. حتی میتوانید به یک بار بروید و مشغول شعر گفتن درباره زندگی بیرون از جامعه شوید.
این ششمین نسخه از سری بازیهای یاکوزا است که شخصیت اصلی آن اژدهای داجیما، «کازوما کریو»(Kazuma Kiryu) است. شخصی که مهارتش در کتک زدن مردم، هم باعث مشکلاتی برای زندگیش میشود و هم تبدیل به حلال مشکلاتش میشود. همچنین این بازی یک پیشدرآمد حساب میشود که باعث میشود نقطه شروع خوبی برای بسیاری از بازیکنان جدید باشد، به این دلیل که یاکوزا ۰ اولین نسخه از بازی است که برای رایانههای شخصی پورت میشود.
یاکوزا ۰ در ژاپن دهه ۸۰ روایت میشود و شروع داستان طولانی کازوما را روایت میکند. به غیر از تعدادی اشارات به اتفاقات آینده سری که در نسخههای قبلی اتفاق افتادند، بازی کار خود را در نشان دادن دنیای این بازی ومعرفی کارکترها به خوبی انجام میدهد.
و چه جهانی هم است. دنیای بازی تشکیل شده است از دو بخش جدا از هم به نامهای «کاموروچو»(Kamurocho) که بخشهایی از توکیو را در خود دارد و «سوتنبوری» (Sotenbori) که نواحی از اوساکا را درون خود دارد. جهان بازی به شدت حس و حال زنده بودن را دارد، تضادی که لامپهای نئون با پیرامون کثیف خود دارند باعث شده است که بین تمام شهرهای مجازی که درون بازیها دیدهام این یکی از همه زندهتر به نظر برسد. در چندجا از بازی شاید به تعدادی تکسچر بیکیفیت برخورد کنید ولی مطمئن باشید اندازه این جهان شما را شگفتزده میکند. طوری که ساختمانها دور شما را خواهند گرفت و تودههای آشغال که در گوشه کوچهها میبینید باعث تقویت حس غرق شدن شما در این جهان خواهند شد.
شما این آزادی را دارید که هرچقدر که دوست دارید در بازی به گشت و گذار مشغول شوید. به مغازهها و رستورانهای درون بازی سر بزنید یا اینکه وارد یک داستان عجیب شوید (در بازی با نام داستان فرعی شناخته میشوند) که در سراسر دنیای بازی امکان دارد به یکی از آنها برخورد کنید. و یا اگر آدمهای مست و الوات برای کازوما خط و نشان کشیدند تا جایی که بیهوش شوند به کتک زدن آنها مشغول شوید. اما خیلی کم پیش میآید که بتوانید با عابران درون بازی ارتباط برقرار کنید، که به نوعی باعث میشود آن حس غرق شدن کمی کمرنگ شود. در حالی که در دیگر بازیهای این سبک میتوانید در خیابان به کشت و کشتار بپردازید، دنیای یاکوزا ۰ کمی محدود جلوه میکند. دنیای این بازی بیشتر برای این است که در بین مراحل اصلی سری به مغازه خواربار فروشی بزنید و آیتم جان برای خود بخرید، چند دست ماهجونگ (نوعی board game) بازی کنید و یا اینکه بروید سراغ دستگاه Vending و با قمار کردن پول خود بتوانید یک موتور جدید برای ماشین کنترلی خود جور کنید.
مراحل بازی به شکلی عمیق با مخاطب ارتباط برقرار میکنند. تنوع مراحل بسیار بالاست، از تهیه کردن چندین مدل نوشیدنی برای اینکه تعدادی شاهد مغر بیایند و یا دوست شدن با صاحب یک رستوران تا به شما اطلاعاتی خوب بدهد. همه چیز در راستای این هدف درست شده است که مخاطب به راحتی در بازی غرق شود.
در مراحل اصلی بازی اما همه چیز رنگ و بویی جدی به خود میگیرد، که البته فقط در مراحل داستانی بازی شاهد این هستیم که بازی رویه جدی به خود بگیرد. در توکیو کازوما که یکی از افراد پایین رتبه خانواده خلافکار داجیما است، به قتلی که انجام نداده است متهم شده است. او خیلی زود متوجه میشود که تمام این قضایا بخش از نقشه پیچیده یکی از افراد بالارتبه خانواده است تا بتواند کمی زمین بدون صاحب را تصاحب کند. در اوساکا «گورو ماجیما» (Goro Majima) یک عضو سابق یاکوزا است که بدهی زیادی بالا آورده است، و حالا برای اینکه بتواند قرضهایش را بپردازد به عنوان مدیر یک کلاب شبانه مشغول به کار است. داستان بازی به جابهجایی بین کازوما و ماجیما میپردازد تا اینکه به کاملا به اوج میرسد، ولی قبل از آن به شما اجازه میدهد که در داستان بازی به اندازه کافی تفکر کنید تا متوجه شوید چطور حکایت این دو نفر با یکدیگر ترکیب شد.
اما میرسیم به یکی از مهمترین بخشهای بازی، که داستانهای فرعی (Sub Stories) نام دارد. در بیشتر مواقع شما با یک موقعیت عجیب روبرو میشوید، از بین چند انتخاب مختلف یکی را انتخاب میکنید و در نهایت یک نفر را تا وقتی که از حال برود کتک میزنید. ساختار همه چیز خیلی ساده به نظر میرسد ولی ویژگی این مراحل احمقانه بودن آنها است. شما به شخصی که مطمئنا مایکل جکسون نیست کمک میکنید، و در حالی که او به رقصیدن مشغول است شما زامبیها را کتک میزنید تا مزاحم فیلمبرداری موزیک ویدئو نشوند. به یک گروه پانک راک مشورت میدهید تا چگونه طرفداران خود را راضی نگه دارد و یا وارد یک ماجرای پیچیده میشوید تا بتوانید از کیف تلفن یک نفر استفاده کنید.
تقابل واقعیت، کمدی و درام شاید در نگاه اول خیلی آبکی به نظر برسد ولی یکی از بخشهایی که باعث میشود ما با رویه انسانی کازوما و ماجیما آشنا شویم همین داستانهای فرعی هستند و باعث شکلگیری یک شخصیت پردازی خوب میشوند. هر دو آنها آدمهایی خوش قلب و ساده و کمی نادان هستند. آنها شخصیتهایی هستند که میتوانید به راحتی با آنها همذاتپنداری برقرار کنید و هنگامی که روند داستان جدی میشود، سعی میکنید که مراقب آنها باشید. توجه داشتن به نوع گویش افراد نیز خود باعث عمیقتر شدن شخصیت پردازی شده است. هر کاری که در بازی انجام میدهید، مطمئنا فاصله زیادی از یک درگیری ندارید. سیستم مبارزات یاکوزا ۰ ساده به نظر میرسد. در درجه سختی نرمال به راحتی میتوانید با ضربات ساده بازی کمبوهای طولانی بسازید، ولی اگر دنبال یک سیستم پیچیده هستید بازی آنرا در مبارزات برای شما فراهم میکند. هر کارکتر سه سبک مبارزاتی مختلف دارد. به عنوان مثال در حالت مبارزه «دیو» کازوما هر چیزی را که دم دست خود ببیند به عنوان اسلحه در مبارزه به کار میگیرد. ماجیما در حالت «ضربهزن بیسبال» میتوانید با چوب بیسبال کمبوهایی کشنده را اجرا کند. هر سبک کمبوهای مخصوص به خود را دارد و هنگامی که نوار Heat پر شود ضربات مخصوص به خود را دارد. این ضربات که با پر شدن نوار قابل اجرا هستند، رشتهای از ضربات مخصوص هستند که در هنگام اجرا باعث میشوند که آسیب زیادی به افراد برسد. و هر کدام ارتقاهای خاص خود را دارند که همیشه هم با پول انجام نمیشوند و گاها باید یکسری مراحل را برای ارتقا این ضربات طی کنید.
مبارزات بازی شاید کمی نخنما به نظر برسند و ارتباط برقرار کردن با آن زیاد راحت نباشد، ولی بعد از صدها ساعت بازی کردن یاکوزا ۰ باید بگویم هنوز هم درگیری با گروههای اوباش لذتبخش است. به مانند بازیهای دیگر این سبک بعد از کتک زدن دشمنان پولهایشان بیرون میریزد و منطقی است که آنها را جمع کنید زیرا هزینه ارتقا تعدادی از مهارتهای شخصیتها تا میلیونها ین هم میرسد.
البته همه ویژگیهای یاکوزا ۰ هم لذتبخش نیست. برای اینکه بازی را ذخیره کنید نیاز دارید که به باجه تلفن عمومی بروید، در ظاهر عملکرد این بخش دچار هیچ مشکلی نیست، ولی در سال ۲۰۱۸ که همه بازیها از سیستم ذخیره خودکار استفاده میکنند، قرار دادن چنین ویژگی فقط باعث هدر رفتن وقت مخاطب میشود.
پورت بازی به خوبی انجام گرفته است و تعداد زیادی گزینه گرافیکی مختلف وجود دارد که میتوانید آنها را تغییر دهید همچنین بازی از کیفیت تصویر ۴K نیز پشتیبانی میکند. استفاده از یک گیمپد کار شما را آسانتر میکند ولی کیبورد نیز به عنوان یک گزینه جایگزین انتخاب خوبی است. میتوانید جایگیری دکمههای هر کدام را نیز از طریق بازی تغییر دهید که البته دکمههای تعریف شده برای موس و کیبورد دچار اشکال خاصی نبودند.
بعد از تست کردن بازی بر روی دو سیستم مختلف و قدرتمند باید بگویم هیچ مشکل خاصی در بازی ندیدم و به خوبی در آخرین تنظیمات گرافیکی توانستنم به فریم ریت ثابت ۶۰ برسم. البته هنگامی که بازی را با گرافیک GTX 1070 تست کردم، کمی مشکل در نورپردازی مشاهده کردم، که البته فقط در هنگام بازی کردن با موس و کیبورد این اتفاق افتاد. کمی مشکل در زیرنویس بازی نیز دیده میشود که گاها باعث از بین رفتن توجه شما نسبت به زیرنویس میشود.
بازی کمی شما را اذیت خواهد کرد، ولی مطمئنا ارزشش را دارد. یاکوزا ۰ یکی از عجیبترین، احمقانهترین و جالبترین بازیهایی است که میتوانید بازی کنید. به خوبی بین درام و کمدی جابهجا میشود، مبارزات جذابی دارد و داستان مردی که خوب مردم را کتک میزند تعریف میکند. مطمئن باشید هیچ تجربهای نزدیک به این بازی پیدا نخواهید کرد.