کم و بیش با استودیو «اسپایدرز» (Spiders) آشنا هستیم و میدانیم معمولا عادت ندارند بازیهای خارقالعاده و کم نقصی را ارائه دهند. اگر نگاهی به بازیهای قبلی این استودیو مانند Of Orcs and Men و Bound by Flame داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که اگرچه این عناوین نقاط قوتی داشتهاند؛ اما با مشکلات فنی زیادی روبرو شدهاند که بیشتر آن احتمالا مربوط به بودجه پایین سازندگان است. بازیهای اسپایدرز معمولا دارای هسته و اساس قدرتمند و قابل درکی نیستند و این همان موضوعی است که بازی The Technomancer نیز با آن دست و پنجه نرم میکند. با نقد و بررسی بازی The Technomancer همراه گیمشات باشید.
جدیدترین ساخته استودیو اسپایدرز در حقیقت دنبالهای برای عنوان کمتر شناخته شده Mars: War Logs به شمار میرود و داستان تکنومنسری تازهکار به نام زکریا (Zachariah) را روایت میکند. همانطوریکه احتمالا حدس زدهاید بازی در اواسط جنگ آب در مریخ رخ میدهد. شاهد سیارهای هستیم که ساکنان آن در فضایی پساآخرالزمانی در حال ادامه حیات هستند و در این حال چند گروه هستند که به دشمنی با یکدیگر میپردازند و در این میان، زکریا مردد است که اعتماد به چه کسانی میتواند شرایط موجود را تغییر دهد.
این داستان به خودی خود برای یک موضوع علمی تخیلی با سبک نقشآفرینی و ماجراجویی چندان هم بد نیست؛ اما مشکلات زیادی در این مسیر وجود دارد که با بازی دست و پنجه نرم میکند. اولین و شاید اساسیترین مشکل، دیالوگهای ضعیف و صداگذاری نامطلوب روی شخصیتهای بازی است. بازی میخواهد ریتمی جدی را به مخاطب القا کند؛ اما بهطور ناخواسته باعث خنده بازیباز میشود. صدای شخصیتهای بازی The Technomancer اغراق آمیز بوده یا به نوعی دیگر مثل این میماند که از پشت یک تلفن صداگذاری انجام شده است که باعث میشود نه بتوانیم با داستان ارتباط برقرار کنیم و نه با شخصیتهای بازی. البته قسمت کمیک مانند بازی که بخشی از بار روایت داستان را بر دوش گرفته است، لحظات جذاب و خندهداری به مخاطب ارائه میدهد و کاش سازندگان از این بخش بیشتر در بازی استفاده میکردند.
کمبود ظریفکاری در دیالوگها و صداگذاری شخصیتها به ویژگیهای بصری بازی هم سرایت کرده است و گرافیک بازی The Technomancer چندان چشمنواز نیست. اگرچه نورپردازی و طراحی محیط بازی خوب کار شده است؛ اما طراحیشخصیتها و همچنین کیفیت بافتها رضایتبخش نیست. حالتهای چهره شخصیتها یکی از ضعفهای بزرگ بازی است. به طوری که هر شخصیتی که در بازی مشاهده میشود شبیه یک عروسک بیجان و ساختگی است که حتی حرکت لبهایش با چیزی که میگوید هماهنگ نیست. برخی از اشکالات فنی بازی نیز بسیار مضحک و تاسفبار است. همانند بیرون رفتن شخصیتها از کادر یا تاخیر در نشان دادن کاراکترها و واکنشهایشان.
اگرچه داستان بازی کوتاه است؛ اما با این وجود در زمینه گیمپلی عملکرد بسیار خوبی بر جای گذاشته است. بازی در سبک نقشآفرینی است. چیزی شبیه به Mass Effect یا The Witcher. شما وظیفه دارید به مکانهای مختلف سفر کنید و به انجام ماموریتهای اصلی و فرعی بازی بپردازید. این مسئله باعث میشود تا شما و متحدانتان، با مکانهای مختلف، تاریک و غمانگیز مریخ آشنا شوید و در همین حال با رباتهای انساننما و هیولاهای زشت مبارزه کنید. مراحل بازی به طور کلی به این صورت است که شما برای کشتن یک عده یا بدست آوردن یک آیتم به نقطهای در نقشه بازی سفر میکنید. شما همچنین میتوانید با برقراری ارتباطاتی میان متحدان خود، مراحل فرعی بیشتری که مربوط به آنها است، بدست آورید و به نوعی بیشتر با شخصیت و سرگذشت آنان آشنا شوید.
به عبارتی دیگر، ساختار مراحل اصلی بیشتر طوری است که شما را با سبکهای مبارزهای مختلف و ویژگیهای هر کدام سرگرم میکند. بازی The Technomancer این اجازه را به شما میدهد که در مبارزات خود از سه حالت مختلف استفاده کنید. حالت مبارزهای (Warrior stance) که به شما اجازه میدهد با دو سلاح در دو دست خود وارد جنگ شوید، حالت محافظ (Guardian stance) که با استفاده از یک سپر و گرز به مبارزه میپردازید و حالت مخفیکارانه (Rogue stance) که با یک چاقو و کلت به مصاف دشمن خواهید رفت. این سه سبک مبارزه، تنوع بالایی هم از نظر سرعت و هم از نظر میزان جراحت وارده به بازی میدهد و شما را وادار میسازد با توجه به دشمنی که در پیش دارید از هرکدام از سبکها استفاده کنید. همچنین هر یک از این سبکها قابلیت ارتقا دارد. برای مثال میتوان با اضافه کردن الکتریسیته به سلاحهای خود، سریعتر دشمنان خود را از بین ببرید.
در حالی که سیستم مبارزات خوب کار شده، بخش دفاع از خود و جاخالی دادن به حملات دشمن کمی آسان است؛ اما باز هم قابل قبول است. برای مثال زمانی که در محاصره چند دشمن قرار میگیرید، زمانبندی درست حملهها و جاخالیها بسیار چالش برانگیز است. یکی از مواردی که میتواند در مبارزات سرگرم کننده باشد، ویژگی اسلوموشن در هنگام وارد کردن ضربات سهمگین به دشمنان است. زمانی که با متحدان خود به جنگ دشمنان میروید، اصلا کار سختی در پیش ندارید، زیرا دوستانتان به خوبی از پس حریف چغر و بدبدن برمیآیند.
مورد دیگری که سیستم سه گانه مبارزات را رضایتبخشتر میکند، بخش مهارتها است که به سه شاخه اصلی تقسیم میشود. هر اندازه که سطح شما در بازی بالاتر میرود، میتوانید مهارتهای مبارزهای یا غیرمبارزهای مثل بازکردن قفلها، جادوها، بالابردن اطمینان و جایگاه شخصیت قابل بازی، افزایش قدرت شخصیت بازی و سایر موارد را فعال کنید. شما قادر هستید هر کدام از شاخههای مهارت مورد نظر را انتخاب کرده و توانایی شخصیت قابل بازی خود را بر آن اساس پیریزی نمایید.
آرمانهای بازی The Technomancer به عنوان یک بازی با مضمون علمی تخیلی به علت کمکاری و کمدقتی در برخی از بخشهای اصلی بازی، برآورده نشد. بازی به خاطر ضعفهایی که از خود نشان میدهد شایسته تحسین نیست؛ اما گیمپلی عنوان The Technomancer بدون در نظر گرفتن سایر موارد، سرگرمکننده، سریع و چالش برانگیز است. بازی میتوانست خیلی بهتر از آن چیزی که الان شاهدش هستیم باشد؛ اما کمکاری، عجله و کمبود منابع مالی باعث شد تا این اثر هرگز به جایگاه اصلی خود نرسد.
نکات مثبت:
مبارزات بازی پرهرج و مرج و سرگرمکننده است – سیستم مهارت و ارتقا سطح بازی بسیار دقیق و پرجزئیات است
نکات منفی:
داستان و شخصیتهای بازی غیرطبیعی و مصنوعی به نظر میرسند – مشکلات فنی و گرافیکی بازی زیاد است
5 دیدگاه
amir112
به نظر میاد هرچقدر گیم پلی و مبارزات و کرفتینگ خوبه.
ابن داستان خرابش کرده.
گرافیکش هم زیاد جالب نیست.
ممنون بابت نقد مهرداد جان
مهرداد خیاط محمدی
خواهش میکنم دوست عزیز
SPIDERGOBLIN
خیلی ممنون بابت نقد
نسخه پیشین این بازی که در واقع MARS WAR LOGS بود هم مشکل کوتاه بودن داستان داشت.
وجود ۳ سبک برای مبارزه خیلی کار رو جذاب کرده و کمک میکنه که هر کسی هر طور که میخواد بازی کنه. توی نسخه قبلی هم جاخالی دادن یک چالش بود و خوشحالم که میبینم توی این نسخه هم رعایت شده.
مهرداد خیاط محمدی
خواهش میکنم.
به طور کلی بازی گیمپلی جذابی داره.
احسان عباسی نسب
نقد خوب و جامعی بود خسته نباشید میگم خدمتتون اقای خیاط محمدی
با توجه به ضعف های موجود در بازی صرفا میتونه یه انتخاب نه چندان بد برای مواقع کمبود گزینه های روی میز باشه! 🙂