قصد دارم این نقد و بررسی را با یک پیشنهاد شروع کنم، بازی Metal Gear Survive را خریداری نکنید، این بازی ارزش پول و وقت شما را ندارد.
پس از اخراج شدن استاد هیدئو کوجیما از شرکت کونامی و پایان نصفه و نیمه بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و همچنین کنسل شدن بازی Silent Hills، تعداد زیادی از گیمرها به علاوه بنده از کونامی و سیاستهای پولپرستانه این شرکت تنفر پیدا کرده و این تنفر پس از معرفی بازی Metal Gear Survive بیشتر نیز شد. اما با همه این تنفر و حقیقت اینکه بنده طرفدار سرسخت استاد کوجیمای بزرگ هستم، با ذهنی باز و نه با تنفر به سمت تجربه بازی Metal Gear Survive رفتم و نتیجه عذابآور بود.
بازی Metal Gear Survive شما را از نظر فیزیکی و احساسی خسته و کوفته میکند. این بازی با یک گیمپلی خستهکننده و سیستم بقای بیرحم و مجازات کننده باعث شدند که تجربه آن به سختی و ملالتآوری باز کردن یک گره کور با دندانهایتان باشد. آن زمانهای کوتاهی که به نظر میرسد بازی برای ثانیهای لذتبخش شده است، دوباره شرایط به حالت ملالتآور و بیروح قبلی برمیگردند. معمولا در اواخر هر نقد و بررسی جمع بندی یا همان نتیجه گیری خاصی را نویسنده انجام میدهد و در آن نکات مثبت و منفی بازی را ذکر میکند، اما من قصد دارم همین الان بگویم که بازی Metal Gear Survive فقط برای دوشیدن پول از طرفداران سری بازیهای محبوب و دوستداشتنی Metal Gear Solid ساخته شده و ذرهای عشق و علاقه در ساخت آن به کار نرفته است.
داستان مسخره بازی بلافاصله پس از وقایع Metal Gear Solid V: Ground Zeroes رخ میدهد که پس از حمله به Mother Base سیاه چالهای باز میشود و تعدادی از همرزمان Big Boss و Mother Base را میبلعد. شخصیت شما توسط دانشمندی که برای سازمان ملل کار میکند به واسطه یک کرمچاله به Dite فرستاده میشود، Dite جهانی است که که در یک دنیای موازی قرار دارد و در آن برخی از مکانهای بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain نیز وجود دارند ولی در کمال تاسف خالیتر و بیروحتر از قبل شدهاند. در این مکان ماموریت دارید که درمان انگلی که شما را بیمار کرده را پیدا کنید و همچنین همرزمان خود را پیدا کنید. داستان بازی Metal Gear Survive اصلا شما را جذب نخواهد کرد و بیشتر از طریق نوشتهها و مکالمهها در codec معروف این سری انجام میشود، اما اصلا این مکالمهها به جذابیت بازیهای قبلی نیست و بیشتر حوصله شما را سر میبرد. بازی تلاش میکند از عناصر داستان گویی بازیهای قبلی در سری Metal Gear Solid استفاده کند اما کاملا در انجام آن شکست میخورد و فقط شما را از گیمپلی دورتر میکند.
ضرورت اکتشاف و جمع آوری منابع در بازی Metal Gear Survive بر دوش سه المان قرار دارد، سلامت، گرسنگی و تشنگی. برای حفظ سلامت فقط کافی است که از دشمنهای بازی دوری کنید یا در طول درگیری با آنها صدمهای نبینید. اما دو المان گرسنگی و تشنگی است که کاملا مانع از لذت بردن از این بازی میشود. حتی اگر امکان این امر وجود داشت که شما بتوانید از این بازی لذت ببرید، دو المان گرسنگی و تشنگی و نحوهای که در بازی قرار گرفتهاند کاملا از این امر جلوگیری میکنند.
از همان لحظهای که پا در Dite میگذارید، بازی به شما اطلاع میدهد که موفقیت در این دنیا فقط از طریق مبارزه و پیشروی در برابر بدبختی و سختیهای شدید، امکان پذیر خواهد بود. پیدا کردن غذا و آب کلید نجات یافتن در این دنیا هستند و اقدام به پیدا کردن آنها منابع شما را به طریقی تمام میکند که شما را لحظهای میایستید و واقعا با خود فکر میکنید که آیا همه این تلاشها ارزشش را دارد؟ نه به هیچ وجه ندارد.
گشنگی و تشنگی با سرعت بسیار زیادی کاهش مییابند اما حتی پس از خوردن یا نوشیدن مقدار زیادی منابع مختلف نیز به قدر کافی بالا نمیروند. به عنوان مثال در جایی از بازی یک خرس را شکار کردم تا گشنگی شخصیتم را با خوردن آن برطرف کنم، اما پس از خوردن گوشت خرس متوجه شدم که فقط یک سوم میزان گرسنگی شخصیتم پر شده است. فکرش را بکنید، یک خرس بزرگ که با گوشت آن میشود چند خانواده را سیر کرد هم میزان گشنگی شخصیت بازی را نصف هم حتی نمیکند.
برای جمعآوری منابع در بازی Metal Gear Survive باید ساختمانها و خانههای درون Dite را بگردید ولی حرکت شما به خاطر اثری که تشنگی بر مقدار دویدن دارد کند و اعصاب خورد کن میشود. حتی در صورتی که میزان تشنگی شما تا آخر پر باشد هم فقط برای چند ثانیه بسیار کوتاه میتوانید بدوید و این امر برای یک سرباز خیلی غیر منطقی به نظر میرسد. البته این مساله برای وقتی است که میزان تشنگی شما زیاد باشد، در صورتی که میزان تشنگی کم شود و خب در این بازی به سرعت بسیار بالایی کم میشود، در این صورت دویدن شما کوتاهتر و آهستهتر میشود و خط استقامتتان زود خالی میشود. جالب است بدانید که در فقط در حالت راه رفتن است که میزان استقامتتان کم نمیشود و حتی در حالت نیمخیز که در آن آهستهتر حرکت میکنید و برای مخفی کاری استفاده میشود نیز از استقامتتان کم میشود. نتیجه این است که در جست و جو در اطراف Dite یک کار سخت و سنگین است که در آن شما به آرامی به عقب و جلو بین پایگاه خانه خود و منطقه نقشه که در آن شما معتقدید که ممکن است چیزی مفید وجود داشته باشد، حرکت میکنید.
بزرگترین پاداشها و منابع را میتوان در Dust که در اطرافش پر از گرد و غبار سمی است، پیدا کرد. اما گشت و گذار در آن سختتر و اعصاب خورد کنتر است. زمانی که در این گرد و غبار سمی میروید، یک خط به نام اکسیژن ظاهر میشود و شروع به شمارش میکند و مدت زمانی که شما میتوانید در این گرد و غبار جست و جو کنید را محدود میکند. گرچه بهوسیله خرچ کردن پول بازی، Kuban، میتوانید اکسیژن بیشتری برای مدت اندکی داشته باشید اما پس از هر بار خرید، این گزینه بسیار گرانتر میشود. هر بار که هزینه افزایش مییابد، بنابراین در یک نقطه خاص، شما پول بیشتری را از دست میدهید که از میزانی که به صورت طبیعی در بازی میشود پیدا کرد بسیار زیادتر است و اینجا است که پرداخت درون برنامهای که همه گیمرها علاقه بسیار شدیدی به آنها دارند به دادشان میرسد. میزان دید شما در این منطقه نیز بسیار محدود است و به لیست چیزهایی که خونتان را به جوش میآورد اضافه میشود.
در صورت گشت و گذار در محیط بازی با دشمنهای آن که Wonderer نام دارد روبه رو میشوید. این موجودات بیکله و احمق نمیتوانند شما را ببینند و فقط از طریق صدا شما را پیدا میکنند اما با حرکت بسیار کند و ضربات بسیار مشخصشان اصلا چالشبرانگیز نیستند و تک تکشان مثل هم رفتار میکنند و برای کشتنشان به هیچگونه استراتژی خاصی نیازی نیست. چند نوع دشمن سریعتر و قویتر نیز در بازی وجود دارند اما آنها نیز به جای اینکه چالشبرانگیز باشند، فقط اعصاب خورد کنند.
در مبارزه Metal Gear Survive اصلا پویایی وجود ندارد. عمل بالا بردن و نوسان کردن یک سلاح، مانند یک نیزه، تبر یا چکش، آهسته و عمدی است و از شما دعوت می کند تا درباره اینکه چه مدت طول میکشد تا حمله را انجام دهید و زمان آن را بدون باز کردن از دست بدهید، به دشمن می اندازید. اتصال را برقرار کنید و صدای لذت بخش برخورد فولاد ضخیم، ملاقه سخت، یا یک نوک تیز و در نتیجه سوراخ کردن گوشت و یا نقطه ضعف پیشانی یک Wonderer را بشنوید. سلاحهای مناسب راه دور سرعت و آزادی حرکت بیشتری را فراهم میکنند، در حالی که اجازه میدهد تا به دشمنان از فاصلهای نسبتا ایمن ضربه بزنید. یاد گرفتن تواناییهای جدید میتوانند حملات جدید را به سلاحهای مختلف اضافه کنند، اما آنها تغییری در نحوه بازی شما ایجاد نمیکنند. در کل، مبارزه همچنین قربانی سیستمهای مسخره بازی Metal Gear Survive شده است. با این حال، این زمان، این سیستمهای پیشرفته و ارتقا دهنده طولانی مدت بازی است که به مبارزه بازی صدمه زده است.
هر دو این سیستمها وابسته به انرژی Kuban هستند که به راحتی از Wonderer تهیه میشود. یک مرده یک مقدار کوچک را فراهم می کند، در حالی که میتوان از طریق یک کرمچاله مجهز به یک فشردگی مجهز شده و برای بیشتر، مانند مکانیک بازیابی در بازی Metal Gear Solid V که Fulton نام داشت. به منظور ساخت سلاح و تجهیزات جدید، شما همچنین باید دستورالعمل خود را برای آنها پیدا کنید و معمولا در مناطق پنهانی در اطراف گرد و غبار قرار دارند. اگر در واقع ممکن بود که زمان معقولی برای گشتن در گرد و غبار صرف شود، شاید پیدا کردن این مواد سادهتر و قابل تحملتر میشد، اما تشنگی، گرسنگی و محدودیتهای اکسیژن مانع این اتفاق میشوند.
ساخت و ساز پناهگاه نیز بخش بزرگی از بازی Metal Gear Survive است و اعتراف میکنم که ارتقا دادن پایگاه ضعیفتان به یک پایگاه بزرگ و مجهز بسیار لذت بخش میتواند باشد (اگر تا اینجای کار بازی را حذف نکرده باشید). با گذشت زمان، شما مردمی را در گرد و غبار نجات میدهید و آنها را به پناهگاه خود میبرید و در آنجا وظایفی که به آنها محول میکنید را انجام میدهند. رشد پایگاه شما شاید یکی از بهترین و لذتبخشترین قسمت بازی Metal Gear Survive باشد، اما بازی همین کار را نیز برایتان لذت بخش نمیکند. بازی به خوبی توضیحات لازم برای ساخت و ساز و قوی کردن پایگاهتان را به شما نمیدهد و به نوعی با آزمایش باید خودتان متوجه سیستمهای آن شوید.
Metal Gear Survive همچنین یک بخش چند نفره آنلاین دارد که در طی آن شما با دوستان خود در ماموریت های بقا در مقابل موجهای مختلف دشمنان، بازی میکنید. از آنجا که تجهیزات و اقلام در میان چند نفره و داستانی به اشتراک گذاشته میشود، بازی آنلاین باعث کاهش تنش های جدی حالت داستانی را بر عهده دارد، زیرا این حالت نسبت به استفاده از پاداش های مادی بسیار سودمندتر است و از نیاز به پیدا کردن دستور العمل ها با دادن سلاح برای تعمیر و استفاده میکند. حالت چند نفره مقداری از مشکلات جدی و اعصاب خورد کن حالت داستانی بازی Metal Gear Survive را برطرف میکند، اما تکیه بر یک حالت جداگانه برای اینکه در بخش داستانی احساس راحتی کنید، به عنوان یک نشانه واضح است که بخش داستانی این بازی اصلا خوب طراحی نشده و متعادل نیست.
بازی Metal Gear Survive میتوانست یک اثر خیلی لذتبخش با مکانیکهای بقای جذابی تبدیل شود. درست است که این بازی فقط و فقط برای سوء استفاده از نام Metal Gear Solid برای پول در آوردن ساخته شده اما اگر ذرهای در ساخت آن عشق و علاقه به کار میرفت و به بخش داستانی بازی بیشتر رسیدگی میشد و پرداختهای درون برنامهای وجود نداشتند. اما این اتفاق نیافتاده و Metal Gear Survive به یک اثر ضعیف و اعصاب خورد کن تبدیل شده است. در آخر یک نکته جالب درمورد داشتن جایگاه ذخیره دیگر (extra save slot) در این بازی به شما میگویم؛ برای داشتن جایگاه ذخیره دیگر باید ۱۰ دلار پول دهید.
3 دیدگاه
pcgamer
به عنوان یه متالگر نمره افتضاحی گرفته
اصن به عنوان یه گیم نمره افتضاحی گرفته
DarkDevill
وقتی زامبی میارین تو متالگر همین میشه
golden
من اصلا نمیگم این بازی عنوان بدی هست یا خوب نه، اما منتقد انگار با سازنده بازی پدر کشتگی داره!! اسم این نقد نیست بلکه کوبیدنه
من 2 یا 3 ساعت پیش یکی از دوستان تجربه کردم این بازی روی Xbox one و بد نبود! همون چیزی بود که انتظار می رفت. 8 از 10