پس از سالها انتظار بلاخره شاهد بازگشت بازی Mass Effect بودیم گرچه بازی Mass Effect: Andromeda نتوانست انتظارات رضایت بخشی را به ارمغان آورد اما انتظارات از تجربه یک بازی نقش آفرینی را برآورده کرد؛ اکنون با قسمت پایانی نقد و بررسی بازی Mass Effect: Andromeda این بازی در خدمت شما هستیم.
پیش از هرچیز اگر تا به الان قسمت اول نقد و بررسی بازی Mass Effect: Andromeda را نخواندهاید، پیشنهاد میکنیم به مطالعه آن بپردازید.
یکی از بهترین المانها در مورد کیفیت بصری بازی Mass Effect: Andromeda بدون شک طراحی محیط آن است؛ بخصوص در بحث کاوش سیارات محو زیبایی ماندگار آنها خواهید شد که در طراحی آنها شاهد تاثیرات عوامل جانبی کمی از مدلهای معمول برای ساخت سازههای هنری خواهید بود.
کار طراحان استودیوی بایوور در انتقال حس باورپذیری اکتشافات فوق العاده بوده است که در این مسیر از طراحی زیبا و باورپذیر جهان استفاده کردهاند که ریشه در اکوسیستمی دارد که امکان مشاهده آن در صورت سرمایه گذازی برروی سفرهای ستارهای وجود خواهد داشت.
این سطح از کیفیت منجر به اضافه شدن حس غوطهوری و لذتپذیری از پایان و هسته واقعی بازی یعنی اکتشافات را بوجود آورده است.
نکتهای که باید به آن تاکید کنیم این است که در طراحی محیطها و معماری شاهد شرایط مرزی Angara و Remnant بودهایم؛ این در حالی است که آنها دارای طبیعتهایی کاملاً متفاوت هستند و حسی شبیه به توجهات بسیار و تحقیقات برروی فرهنگ بیگانگان و پی بردن به تمدن آنها را ایجاد خواهد کرد.
اگر در بازی Mass Effect: Andromeda بدنبال اکتشاف سیارات بیشتر و ملاقات با بیگانگان هیجان انگیزتری هستید، در نتیجه از بازی و کیفیت بصری آن لذت بیشتری خواهید بود و توجهات شما به بُعد انسانی بازی کمتر خواهد شد.
گیمپلی بازی به دو قسمت تقسیم خواهد شد که یکی مربوط به زمان صلح و دیگری مربوط به زمان اکتشاف و نبردها میشود؛ بیشتر شخصیتهای آرام در پیشرفت و تعامل، بیشتر در محیطهای صلح آمیز Nexus حضور دارند؛ که شامل سفینه فضایی Tempest یا محیطهای شبیه به آن میشود اما از سوی دیگر با پیچیده شدن و موارد مختلفی در ارتباط با سیارات مواجه خواهید بود گرچه حتی با وجود دیالوگهایی برای ادامه داستان بازی مواجه باشیم.
از سوی دیگر در این بازی با یک مسیر بحرانی روبروییم، مسیری که باریکتر از عناوین پیشین Mass Effect است اما از نظر کیفیت بسیار خوب هستند؛ این مسیر شامل ماموریتهای جانبی بازی است که دارای طیف وسیعی از اسرار، بدست آوردن وفاداری یک شخصیت خاص یا ماموریتهای سادهای برپایه Nexus همچون ماموریتهای معمولی فرمانده شپرد (Shepard) میشوند، ماموریتهایی نظیر busybody یا نابودی دشمنان.
حتی در ارتباط با ماموریتهای جانبی ما شاهد طیف پراکندگی و در نتیجه کاهش لذت از بازی کمتری مواجه هستیم که منجر به عدم پیچیدگی و داستان سرایی نسبت به ماموریتهای اصلی بازی خواهند شد و به گونهای میتوان آنها را همچون پر کنندگان خلاهای موجود در بازی دانست؛ در نتیجه کلیات بازی به سمت تعادل پیش خواهد رفت و در آن داستانهای فوق العادهای برای اکتشاف وجود خواهد داشت و شاهد شخصیتهای بینظیری در خارج ای مسیرهای بحرانی خواهیم بود؛ بازی Andromeda بدون شک یکی از عناوینی خواهد بود که اگر بدون انجام ماموریتهای جانبی پیش به سمت پایان بازی بروید منجر به اشتباه بزرگی شدهاید.
گفتگوهای بازی نسبت به عناوین قبلی Mass Effect دارای مدت زمان طولانیتری هستند و با فشردن کلیدهای بالا و پایین قابلیت پذیرش یا عدم پذیرش گفتگو را میان حالت Paragon و Renegade خواهید داشت که جایگزین حالت انتخاب چند گزینهای شدهاند که به شکل گیری شخصیت شما کمک میکند و نتیجه آن مشاهده کارهای واقعیتری از شخصیت خود خواهید بود. مسلماً عواقبی در پشت هر انتخاب وجود دارد اما بیشتر آنها ظریف و غیر قابل پیشبینی نسبت به گذشته هستند چرا که اکنون با شخصیت خوب یا شخصیت بد مواجه هستید و هرگز اجازه تبدیل شدن به یک شخصیت شیطانی را نخواهید داشت و در نتیجه با یک دوگانگی مواجه خواهید بود؛ به شخصه فکر میکنم که این تغییر یکی از بهترین بهبودها نسبت به سهگانه پیشین بوده است و تمرکز بیشتری برروی توسعه شخصیت بازی در یک عنوان نقش آفرینی خواهد شد و برروی یک چیز کوچک معطوف نمیشود.
در این بازی همچنین با گزینههای رومانیتک مواجه خواهیم بود در نتیجه شما ممکن است که ناگهان با صحنهای خاص در بازی مواجه شوید که هرگز تمایلی به آن نداشتهاید.
برخی از انتخابهای موچود در بازی نیز از نقطه نظر اخلاقی قابل توجه هستند، بطور مثال این امکان به شما داده شده که پیش از شروع یک مرحله جانبی در مورد آن تصمیمگیری کنید (اگر بخواهیم جزئیات کاملی در این مورد ارائه دهیم ممکن است که منجر به اسپویل بازی برای شما شود.)؛ در برخی مواقع در بازی شاهد انتخابهای تلگرافی درست یا غلط نیستیم و شما بایستی در مورد عواقب تصمیم خود در شرایط بلند مدت محتاط باشید.
به محض آنکه شما برروی موضوع گفته شده در بالا متمرکز شوید، زمان آن خواهد رسید که دست به انجام کاری بزنید و از بازی خود لذت ببرید.
کاوش سیارات با Nomad سرگرمی بیشماری را در پی خواهد داشت؛ من از آن دسته افرادی نیستم که از Mako بطور مطلق متنفر است اما استودیوی بایوور تمام کارهای اشتباه ممکن را با آن صورت داده است تا بتواند به حفظ المانهای لذت بخش و توضیحی بازی کمک کند.
وقت گذارندن در سیارات کشف نشده میتواند کار هوشمندانهای باشد و چالشهایی را برای شما به ارمغان آورد؛ زمانی من برروی این موضوع متمرکز و در نتیجه با چالشی مواجه شدم که در آن تلاش کردم وسیله نقلیه را به حداکثر توانی که میتواند برسانم. تحقیق در حالت Agility قابلیت اضافه کردن سرگرمی بیشتری را در کل بازی ایجاد خواهد کرد و به شما اجازه میدهد تا از ثبات بازی جلوگیری کنید.
قلب بازی پیرامون اکشن در حالت سوم شخص است و استودیوی بایوور کار بزرگی را برای برآورده کردن انتظارات طرفداران و بهبود آن نسبت به گیمپلیهای مرسوم صورت داده است؛ وجود نفص در سطوح قائم و انتقالات سنگین، همواره نقطه ضعفی برای این سری بازی بوده است که مخصوصاً حضور یک جت پرتاپ کننده منجر به تغییر همه چیز شده است.
شما قادر خواهید بود تا به بالای هر سازه یا وسیله نقلیهای بپرید (حتی Tempest) و فاصلهای را ایجاد و از دردسرها فرار کنید؛ شاید یکی از دیدنیترین (و قابل استفادهترین) توانایی شما در بازی، قابلیت شناوری است و بوسیله آن قادر خواهید بود تا مرگ را از بالا بر سر دشمنان فرود آورید؛ گرچه این قابلیت منجر به توانایی هدف گیری باز شما بدون وجود پناهگاهی خواهد شد، پس در نتیجه از این قابلیت بصورت هوشمندانه و براساس موقعیت تاکتیکی خود استفاده کنید.
در این بازی با سلاحهایی از دنیای سهگانه مواجه خواهید بود که احساس رضایت مندی و توانمندی مناسب در کشتن دشمنان را برای شما ایجاد خواهد کرد و بوسیله آنها قادر خواهید بود تا در حین پرواز اقدام به شلیک نموده و ترکیب آن با قابلیتهای biotic منجر به ایجاد سیستم مبارزه سادهای میان شما و دشمنان خواهد شد که لذت اجرای بازی را افزایش خواهد داد.
المان قابل توجه دیگری که در این بازی وجود دارد سیستم کاورگیری خودکار آن است که به شما اجازه میدهد که بطور همزمان از حالت کاور خارج و سپس وارد یک حالت کاور دیگر شوید و برای انجام اینکار تنها باید هدف خود را مشخص نمایید؛ این سیستم بخوبی کار میکند، مخصوصاً برای افرادی که تنها علاقه به تیراندازی دارند و فراموش میکنند که برای در امان ماندن از شلیک تیرهای دشمن از یک پناهگاه استفاده کنند؛ گرچه بررسیها برروی برخی کاورها نشان از عملکرد نامناسب داده است یا آنکه عملکرد شخصیت بازی آنگونه که مد نظر ما بوده است نبوده اما اینگونه موارد بسیار نادر و جزئی بودهاند و در حالت سختی معمولی مشکل خاصی را برای بازیکنان ایجاد نخواهند کرد.
متاسفانه همه چیز در مورد گیمپلی این بازی نظیر عملکرد در زمان مبارزه خوب نیست و ما مشکلات عمیقی را در سیستم بازی مشاهده کردهایم که ناشی از طراحی هوش مصنوعی آن است؛ کلیت سیستم بازی خوب است میزان تجهیزات و سلاحهایی که میتوانید ذخیره کنید قابل قبول است گرچه اگر با محدودیتی مواجه شدید بهتر است از مواردی که استفاده بهتری از آنها امکانپذیر خواهد بود استفاده کنید و به بهترین نحو از پس موقعیتهای تاکتیکی برآیید.
رابط کاربری این بازی بسیار سنگین است و دارای نواقصی در تنظیمات خود میباشد و حتی به شما اجازه نمیدهد که با سلاحهای جدیدی در زمان پرواز مجهز شوید (یا حتی فراتر از آن شما برای آنکه زره خود را پوشیده و رنگ آن را انتخاب کنید باید وارد دو اتاق مختلف از Tempest شوید.) و حتی به شما اجازه مقایسه مستقیم با آنهایی که در اختیار دارید را تا زمان ذخیره کردن نمیدهد.
رابط کاربری بازی بطور کلی به صفحه نمایشهای متفاوتی تقسیم شده است که در برخی موارد شاهد عدم وجود حس خاصی در مورد آنها هستیم و شما را وادار خواهند کرد تا زمان بسیاری را در خارج از بازی و داستان آن سپری کنید.
سیستم اسکن بازی همچنین منجر به ایجاد دلخوریهایی برای شما خواهد شد؛ اگر شما بخواهید به بررسی تجهیزات جدیدی بپردازید، نیاز به امتیازات تحقیق مورد نیاز خواهید داشت و بهترین کار برای کسب آن، اسکن کردن هر نقطه در اطراف شما است.
از سویی در این بازی با عامل دوست داشتنی مواجه هستیم که اگر بخواهید خود را غرق در دنیای Mass Effect Andromeda کنید نیاز به آگاهی از آن خواهید داشت؛ از سوی دیگر این موضوع منجر به هدر رفتن زمان و کاهش سرعت گردش شما و مراحل اسکن خواهد شد.
موضوعی را نیز میتوان در مورد بازگشت سیستم اسکن و ناهنجاریهای آن در فضا در نظر داشت؛ در حالی که روند اسکن نسبتاً ساده است، شما نیاز به مشاهده میان پردهای در هر زمان که به سیستم یا سیاره جدیدی پرواز کنید خواهید داشت و تنها بایستی به پاداش tidbits از lore اکتفا کنید، یک مینی گیم که به معنی واقعی منجر به کسب امتیازات تحقیق و منابعی برای شما خواهد شد؛ موضوع جالب آن است که اگر شما علاقه به خواندن اطلاعات داشته باشید اما اینکار به مرور و به سرعت برای شما خسته کننده خواهد شد.
حرکات شما در مناطق مختلف برروی متاگیم بازی و روند پیشرفت آن تاثیرات مختلفی برروی فرایند استعمار Heleus خواهد داشت؛ بتدریج شما منجر به افزایش نسبت مناطق قابل سکنه در سیارات خواهید کرد و این موضوع منجر به کشف مناطق استعماری جدید و بیدار شدن افراد بیشتری از خواب خواهد شد.
این موضوع برروی دنیای بازی و رضایتمندی مردم تاثیرگذار خواهد بود و به شما اجازه خواهد داد تا به شخصیت سازی رایدر در طول داستان بازی کمک کنید. از قابلیتهای pokes میتوان به فراتر رفتن شرایط gamey به چیزی مانند امنیاز Andromeda Viability اشاره کرد که در حقیقت در دیالوگها مورد اشاره قرار میگیرد اما در کنار این جزئیات کوچک؛ جلو بردن همه چیز با یک درصد رضایت بخشی مناسب خیلی خوب خواهد بود.
در حالی که بسیاری از افراد از حالت چند نفره Mass Effect Andromeda اجتناب میکنند اما این بخش دارای قابلیت co-op و پاداشهایی برای بخش تک نفره همراه خواهد بود؛ اگر بازی Mass Effect 3 را اجرا کرده باشید متوجه قضیه خواهید شد اما جت پرتاب کننده و بهبودهایی که در بازی صورت گرفته است منجر به تغییراتی در بازی جدید خواهد شد و فاکتورهای سرگرمی بیشتری را بطور قابل توجه فراهم کرده است.
چیزی که قضیه را بیشتر جالب میکند این است که بخش چند نفره این بازی بطور کاملاً حقیقی حالتی اختیاری داشته و هیچگونه تاثیری برروی داستان اصلی بازی ندارد اما میتواند منجر به بهبود عملکرد شما در بخش تک نفره گردد؛ در ماموریتهای بخش چند نفره شما به عنوان عضوی از نیروهای APEX از Nexus به ایفای نقش خواهید پرداخت و قادر خواهید بود تا پاداشهایی را بدست آورید که امکان استفاده از آنها در هر دو بخش تک نفره و چند نفره وجود خواهد داشت.
اگر شما علاقهای به اجرای بازی Mass Effect: Andromeda با سایر افراد ندارید، شما میتوانید اقدام به استخدام تیمهای NPC strike نمایید که ماموریتهای گفته شده را برای شما انجام دهند و پاداش آنها را در قسمت تک نفره مورد استفاده قرار دهید؛ این گروهها قابلیت ارتقای سطح را نیز دارا بوده و ویژگیهای انجام مثبت و منفی مراحل به قابلیتهای آنها بستگی خواهد داشت؛ از این قابلیت مخصوصاً در مواقعی که زمان کافی برای اجرای بازی در اختیار ندارید استفاده کنید.
در حالی که بازی Mass Effect: Andromeda دارای مشکلات قابل توجهی است اما عادلانه آن است که بگوییم هر یک از این مشکلات در بازیهای مدرن و امروزی استودیوی بایوور به چشم میخورند؛ وجود الگوهای رفتاری در دیالوگها، طراحی ضعیف در طراحی انیمیشین شخصیتها، مشکلات نگارشی و لحظات حماسی متناوب و موارد دیگر گفته شده چیزهایی هستند که طرفداران استودیوی بایوور با آنها آشنایی دارند و اگر یکی از آنها نباشید شاید حتی متوجه مشکلات نیز نشوید.
شاید داستان سرایی استودیوی بایوور مشکل زیادی نداشته باشد اما باید توجه داشت که بحث داستان و متن در بازیهای ویدئویی در سالیان اخیر رشد قابل توجهی داشته است و این استودیو در دو دهه اخیر و در بازیهای نقش آفرینی خود تلاش کرده است تا این عنصر مهم در بازیهای امروزی را برای طرفدارانش حفظ کند اما باید به این موضوع توجه داشت که حضور شخصیتهای خوب در بازی نقش آفرینی و طراحی آنها، حضور المانهای ساده و بدون پیچیدگی چیزهایی نیستند که امروزه منجر به تحولی در بازیهای ویدئویی گردند.
اگر شما از طرفداران قدیمی استودیوی بایوور هستید، پس با خصلتها و خصیصههای آنها آشنایی دارد و بدون مشاهده هیچگونه مشکلی به اجرای بازی خود بپردازید و از آن لذت ببرید چراکه در هر صورت با یک بازی حرفهای در سبک نقش آفرینی قابل توجه مواجه هستیم.
با وجود نقصهایی که در Mass Effect Andromeda وجود دارد اما ما از اجرای آن لذت بردیم و لحظات خوبی را در کنار دوستان بیگانه، سیارات زیبا، داستان و اسرار پشت پرده آن و شگفتیهایی که در انتظار کشف شدن هستند سپری کردهایم؛ حضور نبردها در گیمپلی بازی به جذابیت آن اضافه کرده است و این بازی را به یکی از با ارزشترین بازیها جهت اجرا تبدیل کرده است.
شاید Mass Effect Andromeda منجر به بیداری استودیوی بایوور شود و به آنها اجازه دهد تا شناخت بهتری نسبت به زمانه پیدا کنند و انقلابی فراتر از تغییر در تنظیمات و شخصیتها ایجاد کنند؛ با این وجود ما با بازی طرف هستیم که نمیتوان الزاماً آنگونه که انتظار میرود آن را تازه دانست اما همچنان تجربه خوبی برای بازیکنان خواهد بود.
Mass Effect Andromeda در تاریخ ۲۱ مارس سال جاری میلادی برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و رایانههای شخصی توسط استودیوی بایوور ساخته و توسط الکترونیک آرتز به قیمت ۶۰ دلار عرضه شد.