بدون شک اغلب جوان و نوجوانان امروز، خاطرات و ساعات خوشی از دوران کودکی خود را به اندرو استانتن و تیم سازنده انیمیشن «در جستجوی نمو» مدیون هستند. انیمیشنی که در سال ۲۰۰۳ اکران شد و بیتردید یکی از برترین و والاترین انیمیشنهای ساخته شده در ادوار مختلف است. اثری که به زیبایی هرچه تمامتر مفاهیم عمیقی همچون از خودگذشتی، خانواده و عشق ورزیدن را به مخاطب نشان میداد. پس از ۱۳ سال شاهد ساخت و انتشار قسمت دوم این انیمیشن، یعنی «در جستجوی دوری» بودیم. اثر خوشساخت پیکسار و دیزنی که هرچه دارد از نسخه پیشین خود گرفته و هرچه تلاش میکند در رسیدن به ایدآلها و رسیدن به سطح کیفی در جستوجوی نمو، ناکام است. در ادامه با نقد و بررسی انیمیشن در جستجوی دوری همراه گیمشات باشید.
داستان این اثر از جایی شروع میشود که دو دلقک ماهی دوستداشتنی ما یعنی مارلین (با صدای آلبرت بروکس) و نمو (با صدای هایدن رونلس) به همراه دوست آبی و بیحافظه خود یعنی دوری (با صدای الن دی جنرس) در حال گذران روزهای خوشی هستند. اما به یکباره بخشی از حافظه دوری به کار میافتد و همه چیز دست خوش تغییر میشود! دوری تکههایی از خاطرات کودکی و پدر و مادرش را به یاد میآورد و همین موضوع میل به با هویت شدن را در وجود او شعلهور میکند. به همین سبب او تصمیم بر آغاز سفری پرهیجان همانند قسمت قبلی انیمیشن میگیرد که اینبار گم شده آن بهجای نمو، پدر و مادر دوری هستند. از سوی دیگر مارلین و نمو دوستداشتنی نیز با او همراه میشوند تا دوری تنها نشود. اما زهی خیال خام!
یکی از نکات متفاوت انیمیشن در جستجوی دوری نسبت به بسیاری از آثار سینمایی دیگر این است که مخاطب خیلی سریع در بطن و شاهراه اصلی داستان قرار میگیرد! یعنی در همان یک پنجم ابتدایی انیمیشن هدف و تلاش شخصیتها برای رسیدن به مطلوبشان مشخص و آغاز میشود. نکتهای که بیشک مخاطبین اندکی بزرگسالتر این ساخته پیکسار با خود در طول انیمیشن مرور خواهند کرد این بوده که این اتفاقات چقدر شبیه به ماجراجویی ۱۳ سال پیش مارلین برای پیدا کردن پسرش است! موضوعی که نمیتوان آن را نکته منفی قلمداد کرد زیرا در جستجوی نمو آنقدر اثر بزرگیست که میشود حتی مستقیما و بهشکلی درست از آن تقلید کرد اما باید قبول کنیم اندرو استانتن و تیم همراه او در نوشتن داستان در جستجوی دوری تا حدودی در این تقلید افراط کردهاند. همچنین در بخش داستانی برخلاف قسمت نخست که میشود کاملا آن را از باب بیان موضوعاتی عمیق و بزرگسالانه پسندتر تحسین کرد، انیمیشن در جستوجوی دوری چنین نیست و باید گفت این اثر مختص کودکان بوده و خب ماهیت و ذات آن نیز این را نیازمند است اما با توجه به انتظارات از پیکسار امید میرفت با داستانی پختهتر مواجه باشیم تا تعقیب گریزی با هیجان به همراه اندکی تم نوستالوژی! هرچند نباید از یاد برد که در پس داستان نیز موارد عمیقتری گفته میشوند که بازهم تقلیدی از قسمت نخست هستند! مواردی مانند خانواده و دوستی که خب ریشه در اتفاقات در جستو جوی نمو دارند ولی در جستجوی دوری نیز آقای هشت پا (بخوانید هفت پا!) به خوبی نماد بخش وسیعی از جامعه است که در شرایط مختلف روابطشان با شما تغییر میکنند و در ابتدا تنها به دنبال منفعت خود هستند!
همچنین شخصیتهایی که به این قسمت اضافه شدهاند غالبا شخصیتهای فرعی و قابل قبول هستند. در قسمت قبل خرچنگها شاید خیلی نظرتان را جلب کرده باشند و بهنظر در این قسمت فکها این قابلیت را دارند که نظر شما را به خود جلب نمایند و تا مدتی در اتاق خاطرات خوب ذهنمان آنها را از یاد نبریم. تیم صداگذاری برای شخصیتها نیز عملکردی واقعا قابل قبول را از خود بر جای گذاشتهاند. الن دی جنرس، آلبرت بروکس و هایدن رونلس که اسکلت اصلی شخصیتهای انیمیشن در جستجوی دوری را تشکیل میدهند بهخوبی و با تسلط لازم توانستهاند آن تفاوتهایی که باید مخاطب در لحظات مختلف انیمیشن حس کند را به او القا کنند. همچنین موسیقیها و نواهای شنیده شده در جدیدترین اثر اکران شده پیکسار به معنی واقعی کلمه دوستداشتنی هستند و گاهی سبب شده تا شما بیش از پیش غرق در دنیای رنگارنگ زیر آب شوید.
در سال ۲۰۰۳ و در انیمیشن در جستجوی دوری گذشته از کش و قوسهای دلچسب داستانی و صداگذاری خوب شخصیتهایش و مواردی از این دست، نکتهای که نظر هر مخاطبی را در وهله اول به این اثر جلب میکرد جلوهای بصری خوش رنگ و نگار و شاد آن بود. به جرئت میتوان خلق چنان اثری در ۱۳ سال پیش از هر نظر قابل تقدیر است. حال در سال ۲۰۱۶ نیز این موفقیت تکرار شده و یکی دیگر از نکات مثبت قابل توجه انیمیشن در جستجوی دوری نیز جلوههای بصری مثال زدنی آن و خیل عظیمی از ماهیها با آن رنگبندی شاد و دوستداشتنی هستند. البته به لطف دریاها و دنیای زیر آب آن شفافیت و جذابیت تا حدودی بیشتر خود را نشان میدهد اما از هر لحاظ که به این این بخش از اثر نگاه کنیم، شما را راضی خواهد کرد.
کلام پایانی:
در پایان باید گفت انیمیشن «در جستجوی دوری» دنبالهای قابل قبول برای یکی از بزرگترین آثار هنری ساخته شده توسط پیکسار در میان خیل عظیم انیمیشنها است. اثری که هرچند در الهام گرفتن و تقلید کردن از در جستجوی نمو اندکی زیاده روی کرده اما بازهم جذاب است. داستان در جستجوی دوری نیز شامل یک سفر خیال انگیز برای پیدا کردن عزیزان گم شده شخصیتهای اصلی داستان است که به واسطه صداگذاری خوب شخصیتها میتوانیم بهدرستی آنها در موقعیتهای گوناگون لمس کنیم. همچنین جلوههای بصری این انیمیشن نیز واقعا زیبا و چشم نواز هستند و در مدت ۹۶ دقیقهای این اثر هرگز از تماشای آن خسته نخواهید شد. باید گفت در جستجوی دوری انیمیشن بسیاری خوبی بوده و به سادگی در زمره بهترین ساختههای این حوزه سال ۲۰۱۶ قرار میگیرد و یحتمل در مراسم اسکار شاهد حضور آن خواهیم بود اما باید این را دانست که ریشه موفقیتهای این ساخته جدید اندرو استاتن به ۱۳ سال پیش باز میگردد. پس اگر در جستجوی نمو را دوست داشتهاید، بیتردید از این انیمیشن خوب نیز لذت خواهید برد.
نمره نهایی انیمیشن در جستوجوی دوری: ۷.۵ از ۱۰