فیلم شیر شاه یکی از پرطرفدارترین و محبوبترین آثار انیمیشنی دیزنی در دهه ۹۰ میلادی بود که خاطره خوشی برای بسیاری از کودکان آن زمان ساخت.
شیر شاه به همراه انیمیشن دیو و دلبر (Beauty and the Beast) از معدود آثاری بودند که علاوه بر تکنیکهای سنتی انیمیشن سازی همچون طراحی دستی، از آخرین تکنولوژیهای پیشرفته کامپیوتری در آن زمان نیز استفاده کرده بودند. انیمیشنهایی که نه تنها از نظر بصری زیبا و دلنشین بودند، بلکه با موسیقیهای متن فراموشنشدنی نیز همراه شده بودند و تا سالها ترانههای نمادین Hakuna Matata و Circle of Life در ذهن مخاطبین بیشمار خود حک کرده بودند.
دیزنی که همچون سنت پیشین خود، لایو-اکشن شیر شاه را نیز پس از دیو و دلبر ساخته است، برای زنده کردن دوباره خاطرات پیشین از تیم ساخت حرفهای و صداپیشگان معروفی استفاده کرده است. جان فاورو کارگردان لایو-اکشن “کتاب جنگل” که سال ۲۰۱۶ اکران شد و علاوه بر کسب نظرات مثبت اکثر منتقدین، فروش فوقالعادهای نیز داشت، ساخت فیلم شیر شاه را بر عهده داشته است. صداپیشگان انیمیشن نیز شامل افرادی همچون بیانسه، دونالد گلاور، جیمز ارل جونز، جان اولیور و سث روگن است.
دیوید الریچ از IndieWire
اسکات مندلسن از Forbes
تاد مک کارتی از The Hollywood Reporter
واقعگرایی صحنههای فیلم شیر شاه سعی شده با سایههایی از قدرت بیان شود، با دیدن قبرستان فیلها و رویاروییهای چندباره سیمبا با کفتارهای دندان تیزکرده و همیشه در حال تکاپو. به علاوه روشنایی ظاهری فیلم نیز بدون شک برای تغییر درجه سنی از G به PG بوده است. ترانه Can You Feel the Love Tonight توسط بیانسه (صداپیشه نالا، دوست دوران کودکی سیمبا) و دونالد گلاور به زیبایی تمام بازخوانی شده و آهنگ Spirit نیز عنوان جدید و شنوایی به مجموعه ترانههای متن فیلم شیر شاه است. شاید بتوان طراحی درخشان اندام و موهای بدن شیرها را بهترین بخش جلوههای ویژه خواند و کمتر فیلم بازسازی شده را میتوانید پیدا کنید که همچون اثر جدید به انیمیشن اصلی وفادار بوده باشد. همه چیز امن و امان است، هیچ اتفاق شوکهبرانگیزی قرار نیست بیوفتاد که از قبل اطلاع نداشته باشید.
لیا گرینبلت از Entertainment Weekly
ولخرجیهای زیاد برای ظاهر و نمای فیلم در جای جای آن به رخ مخاطب کشیده میشود. در هر نسیمی که یال موفاسا را تکان میدهد، در زرافههای آفتاب دیده و خوابالو در صحرایی سوزان، حتی در کرمهای پر جنب و جوشی که زیر یک تکه چوب لول میخورند. اگر فیلم شیر شاه کمی بیحس و حال برای فضای بزرگ خلق شده خود به نظر میرسد، شاید به این دلیل بوده که جلوههای ویژه دقیق و با جزئیات آن دیگر جایی برای جرقههای ناگهانی و غیرمنتظره باقی نذاشته است. داستان و ترانههای فیلم (به جز چند نمونه جدید) کاملاً به انیمیشن اصلی پایبند ماندهاند و مقدار زیادی از جادوی آن نیز باقی مانده است. اگرچه بازسازی شیر شاه اصلا اجباری نبوده اما با این حال لذت دارد که همچنان شاه باشی.
کلریس لافری از The Independent
همچون دیگر بازسازیهای جدید ساخته شده توسط دیزنی، در فیلم شیر شاه نیز تلاش شده تا تعداد اندکی از مسائل کوچک گذشته اصلاح شوند. شخصیتهای مونث حضور برجستهای نسبت به قبل دارند، اِسکار دیگر گرفتار تبدیل شدن به یک نقش منفی خالص همچون استعارههای قدیمی نمیشود (هرچند اجرای بینظیر جیمی آیرونز در انیمیشن اصلی برای همیشه فراموشنشدنی خواهند ماند) و حتی کفتارهای آزاردهنده هم اصلاح شدهاند، البته به لطف اجرای زیبای فلورنس کاسومبا در نقش شنزی رهبر کفتارها. به همان اندازه که نسخه جدید شیر شاه هیچوقت نمیتواند به خوبی انیمیشن اصلی باشد، به همان اندازه هم نشان داده از اول هم قصد نداشته به پای آن برسد. فیلم شیر شاه از عاملی همچون نوستالژی برای تجربه و آزمایش و پیدا کردن راههای جدید در روایت داستان قدیمی استفاده کرده در حالی که به ما میفهماند که چه چیزی باعث شده چنین داستانهایی برای همیشه ماندگار باشند.
مت پچز از Polygon
هرچه جریان فیلم شیر شاه پیش میرفت، خیلی تلاش میکردم تا انتخابهای فاوروو را به خاطر خود او هم که شده قبول کنم. اما تک تک صحنههای فیلم از بیننده میخواهد تا سپاسگذار داستان بازسازی شده باشد و جلوههای بصری را به قههرا میکشاند. کفتارهای انیمیشن اصلی گروهی از شخصیتهای فعری مکار بودند. کفتارهای فیلم جدید حیواناتی وحشی هستند که آب بزاق دهانشان سرازیر شده و وقتی نالا و سیمبا را تعقیب میکنند، باعث ترس و وحشت کودکان در سینما میشوند. نکته آزاردهنده تر در نمایشهای واقعگرایانه دو نفری است که دیزنی همچنان اصرار به انجام آنها دارد. اجرای ۴۰ ثانیهای تیمون و پومبا Be Our Guest که دیوار چهارم را به اصطلاح میشکند و منظور آن برای تمام سنین قابل فهم است، نمایشی موذیانه دارد.
کریستن لوپز از io9
فیلم شیر شاه بسیار زیبا است و زیبایی آن یکی از عاملین اصلی برای تماشای فیلم در پرده بزرگ سینماهای حال حاضر است اما همچون دیگر آثار اقتباسی بازسازی شده توسط دیزنی، محال است که این حس به شما دست ندهد که ساخت فیلم جدید هیچ لزومتی نداشته است. ایکنر و روگن به دلیل اجرای بامزه لایق تعریف و تمجید هستند و خانوادههایی هم که دیگر دسترسی به نسخههای قدیمی VHS و DVD ندارند، بدون شک از تجربه دوباره فیلم لذت خواهند برد. بامزه و زیباست، همچون نسخه اصلی.
جاشوا روتکف از Time Out
صمیمیت وجودی شیر شاه که بار دیگر توسط ترانه Can You Feel the Love Tonight و با اجرای قوی بیانسه و گلاور در بهترین حالت ممکن اجرا شده، نتیجه بسیار بهتری از آثار کورکورانهای دارد که دیزنی در چند وقت اخیر در تلاش بوده تا به نمایش بگذارد. در حالی که ترانه جدید التون جان Never Too Late در لیست دستاندرکاران انتهایی فیلم به آن خوبی که تصور میشد، درنیامده است. البته دیری نمیگذرد که جلوههای ویژه فوق دیجیتالی و غریب فیلم حس و حال دیگری به شما القا میکند. شیر شاه میتواند به عنوان جایگزینی مجازی برای تماشای یک باغ وحش استفاده شود که همواره در تلاش است تا با کیفیت بالای تصویر تماشاگر خود را انگشت به دهان بگذارد. با این حال نمیتواند جایگزین بینقصی برای کلاسیک ۱۹۹۴ باشد که برای همیشه ماندگار خواهد ماند.