بیش از ۲.۵ میلیون کاربر اشتراکی شبکه نتفلیکس همچنان به صورت ماهانه نامههای کوچک قرمزرنگی را درب منزل دریافت میکنند که داخل آن دیسک DVD یک فیلم وجود دارد.
بنا به گفتههای سخنگوی شبکه نتفلیکس، انی جانگ از دلایل کرایه گرفتن دیسکهای DVD میتوان به محدودیتهای تکنولوژی تا موارد دیگر اشاره کرد. چرا که هنوز ۲۵ میلیون نفر امریکایی به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند یا آنکه با سرعت کمی به دنیای وب متصل میشوند. اگرچه نتفلیکس و دیگر سرویسهای آنلاین مشابه به آن، مغازههای زنجیرهای کرایه ویدئو را نابود کردند، اما سایت DVD.com به همراه سایتهای Blockbuster و Hollywood Video همچنان به کار خود ادامه میدهند. این نمونه سایتها قابلیت انتخاب دیسکهایی را برای مشتریها فراهم میکنند که محدود به انتخابهای چرخی و تصادفی همچون نتفلیکس، به دلیل محدودیتهای قراردادهای مجوز پخش، نیستند.
هرچه شبکه نتفلیکس بیشتر بر تولید محتوای اصیل خود تمرکز میکند، همزمان شرکتهایی همچون دیزنی و وارنر بروز نیز بر پلتفرمهای استریم ویدئو خود سرمایه گذاری میکنند. بر خلاف باور خیلیها، بخش کرایه دیسک DVD قسمت عظیم و مهمی از نتفلیکس را تشکیل داده و این شبکه به آن اهمیت زیادی میدهد. چرا که تعداد زیادی از فیلمها یا سریالهای محبوب نتفلیکس متعلق به دیگر شرکتها و استودیوها است که هر زمان اراده کنند میتوانند قرارداد میان خود با نتفلیکس را فسخ کنند. چندی پیش به طرفداران سریال Friends شوک عظیمی وارد شد چرا که نزدیک بود نتفلیکس آن را به دلیل اتمام قرارداد از دست بدهد. اما این شبکه به سرعت وارد عمل شد و قرارداد بسیار هنگفتی را برای ادامه پخش این سریال محبوب، بست.
به دلیل کمبود قوانین حول مجوزهای صادرشده برای دیسکهای DVD در دنیای مجازی، هر فیلمی که به صورت DVD عرضه شده باشد، همزمان میتواند بر روی سایت نیز برای کرایه موجود باشد. به همین علت است که نزدیک به ۱۰۰ هزار عنوان برای کرایه دیسک DVD در شبکه نتفلیکس موجود است، اما فقط ۶ هزار عنوان برای استریم کردن وجود دارد.
البته مولفهی تجربهای با کیفیت و راضیکننده نیز برای انتخاب دیسک DVD در میان است. شبکه نتفلیکس همچون مغازههای سنتی کرایه ویدئو شامل ویترینهای ژانرهای مختلف نیست. چرا که تنها تعداد محدودی از هر عنوان را دارد (به دلیل قراردادهای مجوز) اما دارای کارمندهایی است که قادر هستند روابط نزدیک و خوبی با مشتریهای خود برقرار کنند تا لیست سفارشی شخصیسازی شدهی مشتریها راحتتر شکل بگیرند.
الگوریتمهای استریم شبکه نتفلیکس و آمازون میتوانند برای آنها سودده و موثر باشند، اما به سختی در همه حالت و در همه زمانها قابل اجرا هستند. مخصوصاً زمانی که انتخاب مشتری احتمال دارد در سرویس استریم موردنظر موجود نباشد. در این صورت سرویس کرایه دیسک DVD قادر است تا آن فیلم یا سریال مدنظر مشتری را پیدا کند و در اختیار او بگذارد.