در اولین میزگرد گیمشات پیرامون بازی Call of Duty: WWII ما را همراهی فرمایید.
سرانجام پس از شایعات فراوان، بازی Call of Duty: WWII به صورت رسمی رونمایی شد تا مجموعه پرطرفدار ندای وظیفه، یک بار دیگر بر سر زبانها بیافتد و بحثهای داغی پیرامون آن شکل بگیرد. ما نیز در گیمشات به گفتگو نشستیم تا در مورد جوانب مختلف این بازی تازه معرفی شده به گفتگو بپردازیم.
– نیما: خب ایمان جان شروع کن.
– ایمان: من حقیقتا با توجه به سابقه نه چندان جالب اکتیویژن و تریلر منتشر شده از بازی، امید خاصی به این عنوان ندارم. بازی Call of Duty: WWII طبق معمول بر سر زبونها خواهد افتاد و به فروش خوبی میرسه اما مسلما مثل عناوین قبلی مجموعه ساختارشکن نخواهد بود. سپردن بازی به اسلچهمر هم نمیتونه کمک خاصی به خوب از آب دراومدن بازی بکنه و تنها نکات یه ذره مثبت بازی از نظر من، بازگشت به فضای جنگ سرد و حذف حالت بازیابی خودکار نوار سلامتیه. در مجموع علاقه چندانی به این بازی ندارم و با توجه به هایپشدن اغلب گیمرها و نمایشهای به اصطلاح خیرهکننده اکتیویژن، میشه آخر ماجرا رو حدس زد و پایان این قصه چیزی جز فروش بالا، سودجوییهای همیشگی و هوادارای زیاد از صدقهسر عنوان برند شده COD و در نهایت یک شوتر متوسط وامگرفته از بازیهای دیگه نیست.
– نیما: تو چه فکری میکنی سجاد؟
– سجاد: نظر من کمی متفاوتتره. احساس میکنم سری COD بعد از Modern Warfare وارد مسیر جدیدی شد. اکتیویژن ثابت کرده که معمولا توی ساخت بازیها خلاقیت به خرج نمیده؛ دقیقا برخلاف Battlefield. من زمانی که بازی معرفی شد یک چیز رو متوجه شدم؛ به نظرم سری COD دیگه در اون سطحی نیست که بخواد ادامه پیدا کنه. یا به قولی، COD فرانچایزی مثل PES نیست که هر سال منتشر بشه و در حد و حدود نسخههای کلاسیک هم ظاهر بشه. از نظرم اکتیویژن بیشتر از این که به نسخههای جدید COD نیاز داشته باشه به یک IP جدید نیاز داره. بازگشت به تم نسخههای کلاسیک با توجه به تریلری که منتشر شد چیزی جز یک بهانه برای فروش بازی نیست یا حداقل این طور به نظر میرسه چون از نظر ظاهری شباهتهای غیر قابل انکاری با بازی Battlefield 1 دیده میشه.
– نیما: سعید عصبانی به نظر میای! نظرت راجع به این بازی چیه؟
– سعید: بازیکنها چندین سال گفتن جنگ جهانی میخواهیم و اکتیویژن بیتفاوت بود! اما تا دید B1 موفق شده خب اومد سراغ یه پروژه آسونتر! EA به جنگ جهانی اول پرداخت که محدودیتهای زیادی داشت اما اکتیویژن اومد سراغ جنگ جهانی دوم! ما قبلا جنگ جهانی دوم رو توی سری COD دیدیم و اینکه بیایم یک نسخه جدید از موضوعی که قبلا بهش پرداختیم تولید کنیم عجیب غریبه. به قول سجاد این سری دیگه کشش نداره! واقعا این رو نمیتونم درک کنم که یک اکشن بیمغز چه لذتی میتونه داشته باشه؟ حتی بازی Call of Duty: WWII توی بخش داستانی هم از B1 یک چیزایی الگو گرفته و یا اینکه مثلا سیستم بازیابی سلامتی حذف کردن! برای اینکه بگن میخواهیم متفاوت باشیم و بازی فرق کنه و کلاسیک بشه. نه عزیز من برداشتن سیستم بازیابی سلامتی خودکار با اصل کار شما که یک اکشن سریع و بیمغزه در تضاده! در نتیجه گفتید یک کاری کنیم که متفاوت به نظر بیایم و خب همیشه یه سری افراد هستن کف بزنن و استقبال کنن! کسایی که شاید تریلر بازی رو هم ندیدن و فقط میدونن یه COD جدید معرفی شده.
– میلاد: با حرفای سعید موافقم. چند سالی میشه که عطش واسه برگشتن به دوران قدیم دوباره شروع شده و EA و اکتیویژن هم واکنشهای خودشون رو به این موضوع نشون دادن. دیگه خودتون میدونین نسخههای اول و دوم سری به حدی خوب بودن که دیگه رفتن به سمت این سوژهی نخ نما شده، غیرمنطقی تلقی میشد. ولی با توجه به اینکه اکتیویژن همیشه از آب گل آلود ماهی میگیره و بعد از سری مدرن وارفر هم طمعش خیلی زیادتر شده، باز هم سراغ این موضوع رفته. وعده بازگشت به ریشهها و به قولی کلاسیک کردن بازی یه خودزنی حساب میشه و به قول سعید با بکش برو جلو بودن CODهای کنونی ضدیت داره. ولی جالبه؛ اکتیویژن خودش سیستم سلامتی خودکار رو توی یک بازی با سوژه جنگ جهانی دوم وارد بازیهاش کرد، حالا هم با برداشتن این سیستم توی این بازی داره به دوران نسخه اول برمیگرده. به هرحال اکتیویژن استاد اشباع کردن سوژههای مورد نظرش هست. ولی باید تا E3 صبر کنیم تا ببینیم چه آشی برامون پخته. هرچند که تکرار و الگوبرداری از بازیهای دیگه توش موج میزنه.
– نیما: سعید چه چیزی از بازی Call of Duty: WWII یا در واقع تریلرش دیدی که اون رو به تقلید از B1 متهم میکنی؟
– سعید: خب اگه یادتون باشه موضوعی که من دوستش نداشتم اما به هر حال چیز بدی هم نبود، اون روایت اپیزودیک داستان توی B1 بود که ما در نقش پیاده نظام، زرهی و… قرار میگرفتیم؛ اکتیویژن به حدی بیچشم و رو هست که توی اخبار اعلام کرده توی بازی Call of Duty: WWII هم کنترل ۲ شخصیت (یک زن و یک مرد) رو بدست میگیریم و توی بخشهای پیاده نظام، زرهی و هوایی حضور داریم! در کل این بازی داره نان COD بودنشو میخوره! چون اگه یک بازی از یه استودیوی کوچیکتر بود خیلی از عاشقان این بازی میگفتن جنگ جهانی منسوخ شده و کپی هست!
– سجاد: یک موضوعی رو من اول بگم چون احساس میکنم این اواخر کمی برداشت اشتباهی ازش صورت گرفته. شباهت نسخه جدید COD قطعا نمیتونه با نیت قبلی بوده باشه. چون مراحل تولید بازی Call of Duty: WWII از سه سال گذشته استارت خورده و این یعنی دقیقا قبل از معرفی یا حتی شروع تولید Battlefield 1. ولی شباهت یک سری از المانها قطعا نمیتونه بیدلیل بوده باشه، اما از اساس تقریبا غیرممکنه که اکتیویژن با نیت خاصی دست به تولید این نسخه از سری COD زده باشه. موضوع بعدی، به نظرم تصمیمگیری برای خوب یا بد بودن بازی Call of Duty: WWII رو باید بذاریم برای بعد از عرضه. مسئله از یک طرف مخاطبه و از یک طرف تولید کننده. از یک طرف مخاطب هر سال یک نسخه جدید از بازی COD میخواد و از طرفی اکتیویژن میخواد به نحوی جیبش رو پر کنه؛ چه با ایجاد تغییر و چه بدون ایجاد تغییر. نمونه بارزش هم مرتبط با سری Assassin’s Creed هست که اگر دقت کرده باشین یک سال فاصله در انتشار این بازی، جمعیت کثیری از بازیکنان رو در انتظار گذاشته و به روایتی؛ مردم هر سال AC میخوان. اما حرف اصلی؛ اگر زمانی برای اتمام سری COD تعیین شده به نظرم اون زمان باید همین حالا باشه. نسل هشتم به IPهای جدید و بازیهای کالافوارانهتری هم نیاز داره. تغییر محیط، افزایش گرافیک و حتی پیشرفتهای گیمپلی نمیتونه CODهای امروزی رو به سطح قابل قبولی برسونه. این رو میگم، چون عقیده دارم بازگشت به تم نسخههای کلاسیک هم با شرایط فعلی احتمالا نمیتونه COD رو سرپا نگه داره. این فرانچایز طبیعتا به ته خط رسیده؛ به نظرم حضرات حاضر در مجمع اکتیویژن باید به فکر تولید IP جدیدی مثل Titanfall باشن… تا یادم نرفته یه چیز دیگه رو هم اضافه کنم؛ بیانصافیه اگر بخواهیم بازگشت به تم نسخههای کلاسیک رو حرکتی اشتباه فرض کنیم. چیزی بوده که طرفدارها میخواستن. غیر از این بود، باید باز هم واکنشی مثل نسخه قبلی رو شاهد میبودیم؛ ماجرای اون همه دیسلایک تریلر و…
– نیما: سجاد گفت که مخاطب هر سال COD میخواد، آیا واقعا میخواد یا این بهش تحمیل میشه؟ به AC فکر کنید که یوبیسافت تصمیم به بازنگری گرفت و کیفیت رو به کمیت ترجیح داد. و سجاد گفت که این مجموعه به ته خط رسیده. اکتیویژن سه تا استودیو داره که تمام وقت روی این مجموعه بازی کار میکنن، اونها بدون شک از همین الان برای چند قسمت بعدی هم برنامهریزی کردن و اینکه COD حتی اگه یک سوم فروش الان رو داشته باشه، بازم واسه اکتیویژن سود داره! این مجموعهای نیست که تمومی داشته باشه و اصلا امکان نداره این شرکت بخواد COD رو کنار بگذاره.
– سجاد: من هم این رو نمیگم که COD تموم میشه؛ میگم که باید تموم بشه. تصمیمی که اکتیویژن میگیره و با توجه به سود سری قطعا برخلاف عقیده من هست و حرفت درسته.
– میلاد: البته این رو هم اضافه کنم که Battlefield از COD روایت چند شخصیتی رو تقلید کرده. دیگه این رو میدونیم که COD به پرداختن به قهرمانهای گمنام جنگ تمایل داشته و داره. مخصوصا توی بازیهای جنگ جهانیش. هر ماموریت توی یک جبهه و هر کدوم توسط سربازهای مختلفی اجرا میشه.
– سعید: به اون شکلی که توی B1 دیدیم، هرگز COD بهش نزدیک نشده بود! بیشک از B1 الگو گرفتن. و در مورد حرف سجاد با جواب نیما موافقم! به مخاطب دیکته شده که COD و AC نیاز داره هر سال، در حالی که میشه با بخش چند نفره Battlefield یا COD تا یک یا دو سال بازیکنها سرگرم بشن و نسخه بعدی پیشرفت کنه و هر ساله منتشر نشه. ناشرها باید کمی به شعور مخاطب احترام بزارن. نمونهش سری FIFA که هر ساله پیشرفت خوبی داره. سال ۲۰۱۶، فوتبال بانوان، بعدش سال ۲۰۱۷، بخش داستانی و خلاصه هر ساله بخش آنلاین بهتر میشه و بخش کریر امسال تغییر خواهد کرد و… اگه واقعا فقط به فکر تیغ زدن مخاطب نباشن میشه حتی توی یک بازه ۱۰-۱۲ ماهه هم محصول با کیفیت تولید کرد اما شاید مخاطبها تو اینکه سرشون کلاه میره مقصر هستن!
– سجاد: قطعا حرف شما درسته سعید جان. اون بخش از حرفهام هم دقیقا همین رو میخواست بگه. یک طرف ماجرا مخاطب هم مقصره. مخاطب شرطی شده که من هر سال COD میخوام (حالا چه با توهین به شعور مخاطبی که به وضوح اکتیویژن داره انجامش میده و چه بدون اینکار).
– نیما: بچهها نظرتون رو در مورد بحث «تقلید» بازتر کنید. الان حداقل براساس چیزهایی که دیدیم، بازی Call of Duty: WWII از B1 تقلید کرده، حتی اگه بازی سه سال در دست تولید بوده، المانها و سکانسهایی که ما توی تریلر دیدیم، شبیه چیزهایی هست که توی B1 دیده بودیم، اون هم یک نسخه ضعیفتر. البته شاید بازی اصلی متفاوت باشه.
– سجاد: نیما جان همونطور که بالاتر هم گفتم، تقلید بازی Call of Duty: WWII از B1 تقریبا غیر ممکنه چون مراحل تولید بازی از سه سال گذشته آغاز شده.
– نیما: B1 کی معرفی شد؟ دیروز؟
– سجاد: معرفی B1 قطعا مال سه سال پیش نیست. نهایت مال سال گذشتهست.
– نیما: یک سال کافیه تا تغییرات لازم انجام بشه.
– سجاد: پروسه تولید یک بازی پیچیدهتر از این حرفهاست که بخوان در یک سال، مسیر رو تقریبا عوض کنن. مثل این میمونه که وسط تولید بازی Horizon، بگن Killzone بازی خوبیه، میتونیم ازش تقلید کنیم و کاملا هویت بازی رو زیر سوال ببریم. شدنی نیست تقریبا. البته حرفت کمی هم درسته؛ چون احتمالا برای سازنده حداقل تو بخش آنلاین زمان زیادی نمیبره.
– نیما: مسیر بازی چرا باید تغییر پیدا کنه وقتی دو تا بازی هممسیر هستند! نگفتم تقلید صد در صد، گفتم تقلید کرده.
– سجاد: درسته نیما جان، قطعا این اتفاق هم میتونست بیفته. اما هویت کلی نسخه جدید COD بدون شک زیر سوال نمیره. بخشی از اون (همونطور که گفتم مثلا بخش آنلاین) میتونه تقلید هم باشه.
– سعید: الان ۱۰-۱۲ ماهه که B1 منتشر شده، پس میشه خیلی چیزا ازش الگو گرفت! مدت کمی نیست، فاصله انتشارشون تقریبا دو ساله!
– سجاد: نظر دادن در مورد خود بازی رو باید بگذاریم برای بعد از انتشار. فعلا طبق احتمالات (اون قویهاش) COD نمیتونه کلیت بازیش رو بخاطر موفقیت Battlefield تغییر بده. به وضوح نمیتونسته.
– نیما: ولی سجاد این بازی حتی کاورش تقلیدی هست. همون بخش آنلاین رو هم شبیه Destiny ساختند.
– سجاد: اهل بازیهای آنلاین هستی نیما؟ ۹۹ درصد بازیها، به ویژه بخش آنلاینشون شباهتهای غیر قابل انکاری نسبت به هم دارن. بخش آنلاین B1 هم چیز جدیدی نبود نیما جان. این رو گفتم چون شاید فکر میکنی B1 خلاقیت به خرج داده.
– نیما: من هرگز نگفتم B1 اورجینال هست ولی EA حداقل نشون داد که گاهی، کمی شرافت داره.
– سجاد: اکتیویژن از بازی Call of Duty: WWII هنوز چیزی نشون نداده؛ بذار نشون بده بعد ببین شرافت داره یا نه.
– نیما: حرفات کاملا صحیح هست. خب برسیم به بحث فروش و بررسی مختصر عوامل بازگشت. سوالی که حالا پیش میاد این هست که چرا اکتیویژن تصمیم به بازگشت گرفته، آیا ارزش قائل شدن برای مخاطبانه یا سو استفاده، ساکت کردن مخاطبان معترضه یا قضیه فروش؟ این بازی (در هر دوره تاریخی که بود، حتی آینده) قطعا از نظر تجاری موفق میشد، برند COD میفروشه، آیا اکتیویژن کار سختی انجام داده یا آسونترین راه رو انتخاب کرده؟ و پیش بینیتون چیه؟ آیا با این بازگشت، شاهد افزایش فروش خواهیم بود؟
– میلاد: مسلما بازی Call of Duty: WWII میفروشه، یک موفقیت بزرگ هم میشه، در باب احترام به مخاطب هم مجبوره یک مقدار حرف شنوی داشته باشه، هرچند این هم یه بهونه هست برای فروش بیشتر.
– سجاد: بازی Call of Duty: WWII قطعا میفروشه. سابقه نشون داده که یوبیسافت، اکتیویژن و EA عملا هرچی بسازن میفروشه (EA حداقل چند پله بهتر هم عمل میکنه). حالا مهمترین چیزی که فروش این نسخه رو تقریبا تضمین میکنه، قرار گرفتن انگشت اشاره اکتیویژن به دورهای حساس و پرطرفداره. خلاصه بگم: قطعا میفروشه! به نظرم کار اکتیویژن نه ارزش قائل شدن برای نظر مخاطب بوده و نه سو استفاده؛ چرا؟ به یک دلیل واضح! اکتیویژن عملا راهی نداشت. بعد از Infinite Warfare، اکتیویژن متوجه شد که اگر به گذشته برنگردم، چه بخوام و چه نخوام کار دست خودم میدم. طرفدارها شاکی بودن! اکتیویژن عملا راهی جز بازگشت به ریشهها رو نداشت. در این که با این کار بازهم ممکنه سو استفاده صورت بگیره شکی نیست، اما در کل به نظرم اکتیویژن بین دو گزینه انتخاب نکرد؛ فقط یک گزینه داشت. پس اکتیویژن راهی نداشته که این بخواد آسونترین راهش باشه… فراموش نکنید که Infinite Warfare پرفروشترین بازی سال گذشته بود؛ با وجود اشتباهات و اشکالات مضحک بازی. در نهایت بلی؛ فروش بازی پیشاپیش تضمین شده است.
– سعید: خب مسلما رفته دنبال آسان ترین راه و این بازی بخاطر COD بودنش فروش خواهد کرد. این سری، اینقدر به دلیل سابقه خوبش بزرگ شده و حالا یکی از نمادهای صنعت گیم هست و اکتیویژن در این میان، بیشتر دنبال سوده! مطابق معمول، کسانی که دنبال عمق در بازیها نیستن خیلی از بازی Call of Duty: WWII استقبال خواهند کرد.
– رضوان: قطعا بحث اول پوله اما مسئله دیگهای که هست اینه که با رونمایی از قسمت قبلی ندای وظیفه جو منفی به اندازهای علیه اون زیاد شد که تریلر رونماییش به یکی از منفورترین تریلرهای منتشر شده تو یوتیوب تبدیل شد. هرچند که فروش و سود خودش رو به نحو احسنت تجربه کرد، الان همه قبول داریم که ندای وظیفه مجموعه سرشناسیه و چه بخوایم چه نخواهیم فروش خودش رو داره و به قول نیما حتی یک سوم هم بفروشه بازم سود میکنه اکتیویژن. به نظر من اکتیویژن آسونترین راه رو انتخاب کرده و اون هم به قولی بازگشت به ریشههاست (با توجع به موفقیت B1) چون اگر باز هم بازی رو به فضا میبرد، جو منفی روی بازی همچنان وجود داشت. کلا این رو میخوام بگم که ندای وظیفه فروش خودش رو میکنه اما شاید یکم از جو منفی که پشتش وجود داره کم بشه.
– نیما: با تشکر از همه دوستان، اگر سخن پایانی دارید، کوتاه عرض کنید.
– سجاد: در نهایت، بازی Call of Duty: WWII قطعا بازی خوبی نخواهد بود؛ گرچه خواهد فروخت. عمر این سری تقریبا به پایان رسیده و به قولی شیره کار در آمده. اگر قرار باشه با دید مثبت به بازی Call of Duty: WWII نگاه کنیم، میشه گفت «حداقل» نسبت به ساختههای بعد از Modern Warfare امیدوارکنندهتره. اکتیویژن ثابت کرده که استاد از دست دادن موقعیتهای بزرگه؛ حداقل تو چند سال گذشته اینطور بوده. با این حال به نظرم باید با دید مثبت به بازی Call of Duty: WWII نگاه کرد، اگر چه شخصا هیچ علاقهای به اجرای اون بر روی سیستم و کنسولم ندارم.
– رضوان: قسمت جدید ندای وظیفه منتشر میشه و جزو پرفروشترین های سال هم قرار میگیره، اما باز هم مثل قسمتهای اخیر هیچ چیزی به سبک تیراندازی اول شخص اضافه نمیشه و فقط شاهد یک بازی صرفا خوب خواهیم بود که با ایدههای قدیمی ساخته شده.
– سعید: بازی Call of Duty: WWII عنوانی هست که بخاطر اسم این سری بازی فروش خوبی خواهد کرد. رفته سراغ ایده منسوخ شده! کلا هم از B1 ایده گرفته، شایدم بهتره بگیم تقلید…
– میلاد: حرف پایانی همه خیلی شبیه به همه. بازی Call of Duty: WWII فروش بالایی رو تجربه خواهد کرد. بدون اینکه چیز جدیدی رو بهمون ارائه کنه. ولی با این حال دوست دارم قدرتمند ظاهر بشه تا حریف رو هم به تکاپو بندازه.
– نیما: و در آخر، امیدوارم که اکتیویژن با این بازی، یکم برای مخاطبان و طرفداران ارزش قائل بشه و بتونه حداقل کمی آبروی از دست رفته این مجموعه رو برگردونه. دوستان خسته نباشید.
بازی Call of Duty: WWII در تاریخ «۳ نوامبر ۲۰۱۷» (۱۲ آبان) برای پلتفرمهای پلی استیشن ۴، ایکس باکس وان و پیسی منتشر خواهد شد.
4 دیدگاه
PEYMAN666
عالی و خسته نباشید همگی
کار خوبی کردین با انجام این میز گرد اما اگر میز گرد بعدی ویدیویی باشه عالیه
محمدسعید خزایی
سلام پیمان جان
میزگرد انشالله هر هفته (جمعه شبها) منتشر میشه و به موضوعات مختلف پیرامون صنعت گیم و سینما میپردازیم. میزگرد ویدیویی فعلا به دلیل اینکه بچههای تیم به صورت دور کار و در شهرهای مختلف فعالیت میکنن مقدور نیست اما توی برنامههای سایت مسلما چنین مواردی قرار داره.
Behnam
جالب بود.
بنظر من موفق میشه و بازی خوبی از آب درمیاد
مازیار همتی
عالی بود! عالی!!