استودیوی «اینسومنیاک گیمز» (Insomniac Games) بیشک تلاش و وقت زیادی را هزینه کرده است تا بازی Spider-Man به یک موفقیت بزرگ تبدیل شود.
اگرچه مکانیک تارزنی و حرکت با تار تنها عاملی نیست که یک بازی اسپایدرمن را به تجربهای عالی تبدیل میکند، بهطور قطع میتوان گفت اگر این مکانیک در یک بازی اسپایدرمن خوب نباشد، آن بازی هم خوب نخواهد بود. از این رو، استودیوی اینسومنیاک گیمز باید در این زمینه بهترینِ خود را ارائه میداد و موفق هم شد و حال، اظهار داشته که در واقع سه سال بر روی این مکانیک کار کرده است.
کارگردان بازی Spider-Man یعنی «رایان اسمیت» (Ryan Smith) طی رویداد Gamelab در بارسلونای اسپانیا دربارهی توسعهی این عنوان و مراحل ابتدایی ساخت مکانیک حرکت و تاب با تار صحبت کرده است. به گفتهی او، این مکانیک اولین چیزی بود که تیم سازنده شروع به کار بر روی آن کرد و تا اواخر توسعه هم کار آن به پایان نرسیده بود. این به این معنی است که تقریباً سه سال صرف ساخت این مکانیک کلیدی شده است.
استودیوی اینسومنیاک گیمز در ابتدا یک سیستم فیزیکی را برای مکانیک حرکت با تار در پیش گرفته بود اما با مشکلاتی همراه بود؛ بهعنوان مثال، یکی از این مشکلات این بود که بازیکن مدام به ساختمانها برخورد میکرد یا دویدن بر روی ساختمانها و دیوارها سخت میشد. به همین دلیل، تیم سازنده تغییراتی را اعمال کرد تا نهایتاً بازی اصلی عاری از این ایرادات باشد. علاوه بر این، اجرا و پیادهسازی حرکت چرخیدن به گوشهها هم کار دشواری بود و نهایتاً اینسومنیاک تصمیم گرفت بهجای کنترلهای دقیق، از سیستمی روانتر و سادهتر استفاده کند.
بازی Spider-Man، رکورددار سریعترین فروش بین عناوین انحصاری پلیاستیشن ۴ و تمامی عناوین ابرقهرمانی در آمریکا، و پرفروشترین بازی ابرقهرمانی طی بیش از یک دههی گذشته، هماکنون بهصورت انحصاری در دسترس پلیاستیشن ۴ قرار دارد.