در ادامه به معرفی بازی ایرانی بقالی خواهیم نشست و کمی کلیت آن را با یکدیگر بررسی میکنیم. چند سالی میشود که با ظهور پدیدهای به نام کافه بازار، شبه اساتید درون مرزی که تمامی تعاریفشان از گیم به “چه کال آو خفنی” منتج میگردد، دست به کار شده، کمر همت بستهاند و روزی ده بیست عدد بازی تولید کرده و بر روی این مخزن استعداد یابی قرار میدهند! به شخصه شاید در طول این سنوات، تعداد عناوینی که بشود بخاطر اندک ایده و خلاقیت تحملشان نمود به بیست عدد هم نرسیده باشد و متاسفانه این عدد آمار بسی افتضاح است. مشکل از جایی سرچشمه میگیرد که دوستان بازی ساز، هنوز به هیچ درک و تعریف درستی از ذات گیم و مفاهیم نهفته و مستتر در آن نرسیدهاند و فقط با یادگرفتن و فراگیری چند انجین بازی سازی من جمله یونیتی، فکر تولید مثل از نوع گیمیاش ذهنشان را اشباع نموده است؛ البته از این موضوع نباید قافل شد که قربان صدقههای آبکی کاربران (همانانی که نه هزار تومان پول برای Limbo در بازار داده و فکر میکنند سازنده بازی ایرانی است!) و تعاریف بیهوده بازار در قبال باج سبیل (!) تاثیرات زیادی بر روی انگیزه گرفتن این افراد داشته و خواهد داشت.
برای معرفی بازی ایرانی بقالی، نیاز به توضیحات و پیش زمینههای خاصی نیست زیرا اگر با تیم «گلیم گیمز ۲» آشنایی نسبی داشته باشید، احتمالا دو اثر خوش ساخت قبلی این استودیو یعنی «هی تاکسی» و «موتوری» را دیده یا تجربه کردهاید. دو عنوان خوب و سرگرم کنندهای که تا حدودی فضای خسته کننده و تکرار را از بازیهای ایرانی موبایل دور کردند (البته فقط به نوبه خودشان) و با بذلهگوییها و کاراکترهای بامزه، توانستند مخاطبان فراوانی را برای خود جذب کنند.
در مطلب معرفی بازی ایرانی بقالی به کلیت این اثر میپردازیم که با توجه به عنوان، با یک بازی آرکید شبیهساز و مدیریت زمان مواجهایم. در این بازی میبایست نقش کاسبهای یک بقالی را ایفا کنید و با فروش محصولات مختلف در مدت زمان لازمه، رضایت مشتریان را جلب و امتیاز خود را افزایش دهید. انواع متعدد اجناس داخل مغازهتان موجود میباشد و باید با مدیریت زمان و برنامه ریزی، در سه ردیف موجود به مشتریان خود خدمات خوبی ارائه دهید. سرعت عمل در این بخش گیمپلی نقش مهمی را دارد زیرا ممکن است مشتریها طالب محصولاتی باشند که هرکدام در قسمتی از مغازه جای داده شده است.
بازی برای کمک کردن در مواقع شلوغ، شاگردهایی را برایتان در نظر گرفته که میتوانید از آنها برای پاسخ دادن به مردم برای مدتی استفاده کنید. از نکات جالب توجه بازی، گویندگی افراد مختلف در نقش صاحب مغازه و مشتریها است. بقالی روی اصل چرب زبانی حساب ویژهای باز کرده و این مورد را میتوان به وضوح، در الفاظ شخصیتهایی که به عنوان متصدی مغازه قابل استفاده هستند مشاهده کرد؛ هرچند که این مورد نیز از تعادل و استاندارد برخوردار نبوده و خیلی اوقات در بازی، صحبتها و حرکات بسیار لوده و کلیشهای صرفا جهت خنداندن مخاطب دیده میشود که از جذابیت نسبی بازی میکاهد اما خیلی هم آزار دهنده نیست.
طراحی شخصیتها، اجناس موجود در مغازه و رنگ بندی جالب بوده و با کلیت بازی همخوانی ویژهای دارد.
در زمینه تنوع، بازی ایرانی بقالی با توجه به وسعت، شرایط و ساختار کلی، قابل قبول است. پس از هربار تمام شدن نوار فرصت، میبایست محصولاتی که فروختید را با مردم حساب کنید. پولهای خرد و درشت در اختیار هستند و با توجه به قیمت تمام شده، قابل حساب و بررسی میباشند.
شاید در یک نگاه کلی، نتیجه مطلب معرفی بازی ایرانی بقالی این موضوع باشد که عنوان مذکور، یک اثر ساده بوده که جنبه سرگرم کنندهای کوچک و گذرا را دارد. بدون شک از دو اثر قبلی سازندهاش ضعیف تر است اما بازی بدی هم نیست. معرفی بازی ایرانی بقالی برای بازیکنها و مخاطبین کم سن و سال، گزینه مناسبتری بوده که هم میتواند موجب سرگرمی شود و هم کار با اعداد و حساب کتاب را، بهتر برایشان ترسیم کند. با اشاره بر روی لینک زیر میتوانید این عنوان را از کافه بازار دانلود نمایید.